برخی واقفان تمام یا بخشی از املاک و اموال خود را برای انجام مراسم عزاداری در روزهای آخر ماه صفر در حرم مطهر رضوی وقف کرده‌اند.

واقفانی که گام به گام با تاریخ حرم رضوی پیش آمده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، ویروس کرونا، این میهمان ناخوانده، توفیق برگزاری حضوری بسیاری از مراسم‌ و آیین‌های مذهبی و عزاداری‌های هرساله دهه آخر صفر را در کشور به‌ویژه در مشهد مقدس از اهل معرفت و حقانیت گرفته اما ارادت به اهل‌بیت(ع) در وجود شیعیان نهفته است.
نمونه‌هایی از این ارادت مثال‌زدنی را می‌توان در وقف‌نامه‌های واقفان بارگاه ملکوتی امام خوبی‌ها(ع) هم جست‌وجو کرد.
جمعی از این نیک‌اندیشان تمام یا بخشی از املاک و اموال خود را برای انجام مراسم عزاداری در روزهای آخر ماه صفر وقف کرده‌اند.
در ادامه به منتخبی از وقف‌نامه‌های قدیمی مجموعه آستان قدس رضوی نگاه کوتاهی می‌اندازیم و با موقوفات ایام پایانی صفر در ادوار گذشته آشنا می‌شویم.

از روضه‌خوانی تا اطعام در حرم رضوی
میرزا محمد حسین حسینی، معروف به صدر دیوان‌خانه و ملقب به «عضدالملک»، از واقفان بزرگ آستان قدس رضوی محسوب می‌شود که نامش با طومار معروف عضدالملکی پیوند خورده است.
این بزرگ‌مرد شش دانگ یک رشته قنات مشهور به اراضی چهارطاقی موسوم به حسین‌آباد را با اراضی آن در سال ۱۲۷۴ هجری قمری بر حرم مطهر امام هشتم(ع) وقف کرد تا منافع و درآمد این وقف پس از وضع مخارج ملکی، یک سهم حق‌التولیه و نیم سهم حق‌النظاره، شش سهم دیگر آن در ایام خاص صرف مراسم تعزیه‌داری در درب مبارک حرم مطهر شود.
سالروز رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و هم‌چنین سالروز شهادت امام رضا(ع) از مناسبت‌هایی است که در وقف‌نامه عضدالملک ذکر شده است.
مهدی قلی خان قرایی از دیگر واقفانی است که به سرفصل موقوفاتی برگزاری مراسم سوگواری و روضه‌خوانی ائمه اطهار(ع) نگاه ویژه‌ای داشته است.
وی مزرعه محمدآباد واقع در بلوک سنجان بالاخواف من اعمال تربت حیدریه، یک قطعه باغ مشجر در علیای مزرعه محمدآباد، اراضی میان‌دوجویی خلف قلعه محمدآباد، دو قطعه محوله یونجه‌زار کنار نهر محمدآباد، ۹ سهم از مدار ۱۲ سهم یک حجر طاحونه (آسیاب) دوار واقع در سفلای محمدآباد و یک باب طاحونه دوار مشتمل بر دو حجر واقع در قصبه سنجان را در سال ۱۲۸۹ قمری بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف کرد تا از درآمد و منافع این موقوفه پس از کسر مخارج موقوفات و مصارف تعیین‌شده در وقف‌نامه، مبلغی برای تعزیه‌داری و روضه‌خوانی هرساله خامس آل‌عبا، گلگون‌کفن صحرای کربلا، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، به مدت ۱۰ شب در ماه‌های محرم و صفر هزینه کنند.
حاج کاظم غراب و مجدالدین مدنی از دیگر خیراندیشان صحن و سرای رضوی هستند که در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۴۰۳ و ۱۴۰۸ قمری، رقباتی مرتبط با کارخانه کمپوت‌سازی ممتاز خراسان را بر امام رضا(ع) وقف کردند تا همه درآمد و عایدات این موقوفه پس از کسر مواردی که در وقف‌نامه ذکر شده است، برای پذیرایی و اطعام جمعی از زائران، خادمان و کارمندان آستان قدس رضوی، در شب شهادت این امام همام(ع) در مشهد صرف شود.

میزبانی از عزاداران در پرتو وقف
توجه واقفان آستان قدس رضوی به برگزاری مراسم سوگواری در روزهای پایانی ماه صفر به اماکن متبرکه حرم رضوی محدود نمی‌شود چنان‌که به واسطه نیک‌اندیشی تعدادی از این دریادلان، مردم بعضی شهرهای کشور هم می‌توانند میهمان آیین‌های وقف‌نامه‌ای این ایام حزن‌انگیز شوند.
امام‌وردی‌خان بیات مختاری و همسرش، آبجی‌سلطان، از جمله این مهربانان هستند. آنان رقباتی همچون یک قطعه باغ مشهور به باغ رضوان، یک قطعه باغ مشهور به باغ سنجلیه، ۱۰ سهم آب از قنات و محل زراعت سنگویی، سه سهم حمام از مدار ۹ سهم حمام بازار واقع در نیشابور را در سال ۱۲۷۶ قمری بر این آستان ملکوتی وقف کردند.
طبق این وقف‌نامه، از منافع موقوفات آن، همه‌ساله پس از کسر مخارج ملکی، تعمیرات باغات و ... جمعی از مدعوین اهل‌الله و طلبه را در ایام مناسبتی مذهبی شریف سال از جمله روزهای شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در باغات این موقوفه میهمان کرده و پس از پذیرایی، کلام‌الله مجید تلاوت می‌کنند.
علی رضایت‌بخش راوری، ابراهیم محیی‌الدینی راوری و حسن رستمی راوری از واقفان استان کرمان این آستان مقدس هستند.
آنان رقباتی همچون باغ و قنات را در سال ۱۴۲۰ قمری در راور کرمان وقف کردند تا بخشی از عواید و منافع حاصل از موقوفه برای انجام مراسم عزاداری سالگرد شهادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در این شهرستان و پذیرایی از مردم صرف شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها