۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 725930

نهضت مهارت افزایی

افشین رحیمی گلخندان /مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی

مقام معظم رهبری (حفظه الله) امسال را سال جهش تولید نامیدند. اما در دنیای پر رقابت و دائم درحال تغییر با تولیداتی که هر روز با کیفیت بالاتر و نوآوری‌های تازه عرضه می‌شود چگونه می‌توان به جهش تولید دست یافت؟

توسعه تولید درهر کشور دارای چهار مولفه اصلی شامل سرمایه، فناوری، نیروی انسانی و بازار است، اما بطور قطع عامل اساسی در توسعه اقتصادی، نیروی انسانی و آماده سازی او برای ایفای نقش اساسی در توسعه اقتصادی است.

در واقع سایر عوامل تولید بطور اساسی تحت تاثیر نیروی انسانی قرار دارند زیرا سرمایه انسانی دارای دانش، مهارت و هوشمندی می‌تواند با روش‌های نوآورانه، سرمایه لازم را برای تولید از درون جامعه گرد آوَرَد و به نظر می‌رسد یکی از مهمترین گامها برای تحقق جهش تولید و تربیت نیروهای موثر و کارامد، سرمایه گذاری برای کارآمد کردن و توسعه کیفی هرچه بیشتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

شرط لازم برای توسعه کیفی و کمی این آموزشها در کشور، ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز برای آن است. زیرا این آموزش ها به عنوان یک زیر ساخت، برای توسعه اقتصادی کشور و تربیت نیروهای مولد و کارآمد محسوب می‌شود و سرمایه گذاری در آن، یک ضرورت برای توسعه اقتصادی است.

در این مقطع زمانی حساس که ایران اسلامی با تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی مواجه است، توجه به مهارت آموزی و نهادینه شدن این مهم در جامعه با همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها، بهترین راه برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی و قرار گرفتن در ریل توسعه همه جانبه است؛ از این رو توجه به موضوع مهم و اساسی که همان ایجاد «نهضت مهارت افزایی» راه را برای تحقق عنوان سال، که بنام جهش تولید نامگذاری شده است، هموار می سازد و اهتمام به این مقوله نویدبخش افق روشنی را برای اشتغال پایدار مهیا خواهد بود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها