حجت الاسلام مظفر برسلانی گفت: مطابق احکام سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب، ایام البیض است و اعتکاف در این روزها انجام می شود. حال که امکان برپایی اعتکاف وجود ندارد افرادی که مشتاق به انجام اعمال هستند می توانند بدون نیت اعتکاف، اعمال را در خانه خود انجام دهند.

آیا می توان در خانه معتکف شد؟

 همه ساله در روزهای میانی ماه رجب که به ایام البیض معروف است، مراسم معنوی اعتکاف با شور و حرارت خاصی برگزار می شد. اما یکی دو سالی هست که بدلیل شیوع کرونا در ایرن، انجام این عمل عبادی تحت تاثیر قرار گرفته است.

ستاد ملی کرونا طی چندین جلسه، برگزاری و یا عدم برگزاری مراسم اعتکاف در اسفند ماه ۱۳۹۹ را مورد بررسی قرار داده و در نهایت رای به عدم برگزاری اعتکاف داد.

حجت الاسلام و المسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این خصوص به خبرنگاران گفت: "اگرچه قرار بود که در شهرهای دارای وضعیت آبی و سفید مراسم اعتکاف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، اما طبق آخرین تصمیم‌گیری کارگروه ملی مدیریت مقابله با کرونا مقرر شده که برگزاری مراسم اعتکاف در همه شهرها منتفی شود. "

باتوجه به تصمیم کارگروه ملی مبارزه با کرونا، در عمل اعتکاف ماه رجب امسال در سراسر کشور تعطیل خواهد بود و علاقه مندان نمی توانند به صورت جمعی در مسجد حضور یابند. اما گروهی از افراد هستند که حتی اگر شده به صورت انفرادی تمایل دارند که اعمال اعتکاف را انجام دهند. تکلیف این افراد چه خواهد بود؟

به همین دلیل باحجت الاسلام و المسلمین مظفر برسلانی، مسئول گروه علمی احکام مرکز پاسخگویی به سوالات حرم رضوی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

حکم شرعی اعتکاف در خانه چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین برسلانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: کسانی که مایل به اعتکاف هستند می توانند به صورت شخصی و تنها در مساجد اعتکاف نمایند. خانواده ها نیز در مدت اعتکاف برای آنها سحری و افطاری بیاورند. همچنین آنها مجازند به مقدار ضرورت از مسجد خارج شده و پس از برطرف شدن آن به سرعت به مسجد بازگردند.

وی ادامه داد: اعتکاف یعنی اینکه معتکف در سه روز کامل در مسجد به سر برد. معتکف باید احکام اعتکاف را بلد بوده و مطابق آن عمل نماید.

وی در پاسخ به این سوال که برخی عقیده دارند که می توان برای گوشه ای از منزل صیغه مسجد خواند و در آنجا اعتکاف کرد، ابراز کرد: به هیچ عنوان چنین کاری صحیح نیست و از لحاظ شرعی مورد تایید نمی باشد. نمی توان برای گوشه ای از خانه، صیغه مسجد خواند و در آنجا اعتکاف نمود. این موضوع هیچ سندیتی در احکام ندارد.

حجت الاسلام برسلانی تصریح کرد: مطابق احکام سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب، ایام البیض است و اعتکاف در این روزها انجام می شود. حال که امکان برپایی اعتکاف وجود ندارد افرادی که مشتاق انجام اعمال هستند  می توانند بدون نیت اعتکاف، اعمال را در خانه خود انجام دهند.

وی افزود: به عنوان مثال روزه گرفتن در این سه روز بسیار تاکید شده است. پس می توان خارج از مراسم اعتکاف نیز در این سه روز، روزه داری کرد. روزه گرفتن در ماه رجب به ویژه در ایام البیض این ماه بسیار سفارش و ثواب زیادی برای آن روایت شده است.

مسئول گروه علمی احکام مرکز پاسخگویی به سوالات حرم رضوی تاکید کرد: مهمترین دلیل برای اینکه اعتکاف اصلی که در کشور انجام می پذیرد در نیمه های ماه رجب برگزار می شود فضیلت عبادت در این روزها و انجام اعمال وارده است. انجام عمل ام داوود نیز در پانزدهمین روز از ماه رجب بسیار توصیه شده است. در مفاتیح به وضوح تمامی اعمال اعتکاف ازجمله عمل ام داوود و قرائت نمازهای مخصوص آمده است.

وی خاطرنشان ساخت: برخی بر این گمان هستند که قرائت نمازهای وارده، تنها مخصوص افراد معتکف است در صورتیکه این اشتباه است. عمل ام داوود هم تنها مربوط به اعتکاف و معتکفین نمی شود. به دلیل توصیه های فراوانی که به انجام این عمل شده و همزمان با روز پایانی اعتکاف است، مردم اینگونه تصور می کنند که این موارد جزئی از اعمال اعتکاف است. اما در واقع عملی مجزا از اعتکاف محسوب می شود.

وی یادآور شد: مردم می توانند در منازل خود بدون داشتن نیت اعتکاف، اعمال وارد شده که در مفاتیح الجنان بیان شده اند را انجام داده و از ثواب این اعمال بهره مند شوند.     

انتهای پیام/

برچسب‌ها