۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 746576

اندیشکده «نشنال اینترست» در تازه‌ترین مقاله خود به اتکای بیش از اندازه ارتش آمریکا به فناوری جی‌پی‌اس و ضربه‌پذیری آن‌ها در این زمینه صحبت به میان آورده است.

جی‌پی‌اس؛ معضل آینده ارتش آمریکا

آنچه باید در ابتدا بر آن تأکید کنیم این است هر ارتشی به شدت به جی‌پی‌اس متکی است و بدون آن نابود خواهد شد. از این رو ارتش آمریکا به خاطر نگرانی‌هایی که در خصوص وضعیت این سیستم در خاورمیانه پیدا کرده از همین حالا روی جانشین‌های آن مشغول کار است.

دست برتری که از بین رفت

آمریکا برای نخستین بار در جنگ خلیج فارس از فناوری‌های جدید ارتباطی خود که بسیار متکی بر سیستم ناوبری بود استفاده کرد و از آن زمان اتکا به جی‌پی‌اس برای انواع و اقسام ادوات جنگی از پهپادها گرفته تا ماهواره‌ها، سیستم‌های ردزنی دشمن و رهگیری وضعیت نیروهای خودی و سلاح‌های معمولی تر، بسیار پیچیده و حیاتی شده است. در شروع استفاده از این فناوری‌ها آمریکا در بسیاری از عملیات‌هایش دستی کاملاً برتر را نسبت به رقیبانش داشت اما در حال حاضر دیگر کشورها نیز در بسیاری از موارد در این زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه مقابله با جی‌پی‌اس، خود را به آمریکا نزدیک کرده و در برخی از سناریوها از آن‌ها پیش نیز افتاده‌اند. جنگ‌های الکترونیک، سیستم پیشرفته از کار انداختن سلاح‌ها از راه دور و همین‌طور حملات سایبری، ابزاری برای رقیبان آمریکاست تا آن‌ها را به چالش بکشند و جی پی اس نیز فناوری ضربه پذیر و متزلزلی در این مواقع نشان داده است. به همین دلیل آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی ایالات متحده (AFRL) مدتی است تلاش‌های خود را بر استفاده از فرکانس رادیویی جدیدی متمرکز کرده تا برای رهگیری و مسیریابی سربازان ارتش این کشور دیگر نیازی به استفاده از جی‌پی‌اس نباشد.

تکاپوی آمریکا برای جانشین جی‌پی‌اس

این فناوری جدید که آمریکا روی آن کار می‌کند یک دستگاه قابل حمل روی زمین است که از الگوریتمی برای دریافت و ارسال ترکیبی از چند منبع فرکانس رادیویی به صورت همزمان استفاده می‌کند. بسیاری از این فرکانس‌ها برای ناوبری طراحی نشده‌اند و به راحتی قابل اتصال به گوشی‌های هوشمند بوده و نمی‌تواند مورد اختلال قرار گیرد. یکی از اصلی‌ترین دلایل به تکاپو افتادن آمریکا برای ارائه این سیستم، چین است که به‌تازگی فناوری پیشرفته خود به نام ASAT یا ضد ماهواره را آزمایش کرد. البته ارتش آمریکا تنها به کار روی این فناوری جدید بسنده نکرده و از بیم اختلال جی‌پی‌اس که می‌تواند وضعیت عملکرد ماهواره‌ها و ردیابی نیروهایش را بسیار ضعیف کند در حال همکاری با چندین شرکت حوزه فناوری است. یکی دیگر از این فناوری‌های در دست ساخت، Versa PNT نام دارد که با همکاری شرکت اورولیا ساخته شده است. این یک ابزار در شکل جعبه است که بر ماشین آلات نظامی و همین‌طور پهپادها نصب شده و با استفاده از سیستم‌های کدگذاری شده شخصی، تداخل امواج توسط رقیب را شناسایی و برای از بین بردنش تلاش می‌کند. شرکت اورولیا همزمان روی دستگاه دیگری نیز کار می‌کند که برای پیاده نظام در نظر گرفته شده و وضعیت ناوبری و رهگیری آن‌ها را در زیر زمین ممکن می‌کند.

برچسب‌ها