کرمان - مدیر پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان در خصوص طرح مذکور افزود: این طرح دارای سه بخش سم زدایی، بازیابی اولیۀ هویت، تقویت، تثبیت هویت، شخصیت و بخش بازیابی موقعیت خانوادگی و اجتماعی است.

جلوگیری از بازگشت معتادان به اعتیاد باطرح «الگوی درمان پرهیزمدار»

به گزارش قدس آنلاین، محبوبه میرزابیگی پیش از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح آزمایشی «درمان پرهیز مدار» ویژه درمان و بازتوانی آسیب دیدگان اعتیاد در کرمان آغاز شده است.

وی در خصوص طرح مذکور افزود: این طرح دارای سه بخش سم زدایی، بازیابی اولیۀ هویت، تقویت، تثبیت هویت، شخصیت و بخش بازیابی موقعیت خانوادگی و اجتماعی است.

 میرزابیگی با اشاره به اینکه در حوزه اعتیاد توانمندسازی آسیب دیدگان از اقدامات اساسی در امر ساماندهی است، بیان داشت: درمان و کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر، مانع از بازگشت مجدد افراد آسیب دیده به چرخه اعتیاد می شود.

مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان گفت: در راستا ساماندهی به درمان و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد مواد مخدر طرح «الگوی درمان پرهیزمدار» اجرا شده است.

میرزابیگی تصریح کرد: طرح مذکور مبتنی بر دوره مدیریت مهارت و دانش رفتار برای معتادان متجاهر است که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تدوین شده است.

وی در خصوص اجرای این طرح افزود: این طرح از شهریور ماه سال جاری در شش استان کشور از جمله استان کرمان به صورت آزمایشی آغاز شده است.

مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان اظهار کرد: هر فرد به دلیل سرشت ذاتی اش و با هر درجه از خطا و بدی توان بازگشت به هویت انسانی خود را دارد و برای افراد آسیب دیده اگر زمینه ای برای آشکار کردن سرمایه های وجودی اش فراهم شود بسیاری از گره ها و مشکلات زندگی اش باز می شود این موارد به خوبی در الگوی درمان پرهیز مدار لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه فرد آسیب دیده برای رسیدن به سلامت کامل و زندگی سالم نیازمند گذراندن برخی از مراحل است، گفت: از جمله مراحل مود نیاز، حضور در مراکز درمانی و گذراندنِ دورۀ عمومی آینه و مهاجر ـ۲۰ تا ۳۰ روزه ـ زیر نظر مربیان متعهد، شناخته شده و آشنا با مدل مهاجر است که در استان کرمان توسط دو نفر از مربیان برتر این دوره و با مدیریت جدید و فعال مرکز درمان و کاهش آسیب ماده ۱۶ انجام می شود.

میرزابیگی تصریح کرد: نخستین گام با همکاری و برنامه ریزی مرکز درمان و کاهش آسیب ماده ۱۶ کرمان با وجود مربیان مهاجر و سمن های فعال این حوزه از جمله انجمن دانش ورزان جوان اجرایی شده است.

مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیان داشت: امیدواریم با هماهنگی و مشارکت نهادهای حاکمیتی و مردمی و خیرین نیز در گام های بعدی در زمینۀ سکونت، اشتغال، تحصیلات، جامعه پذیری، خانواده و دیگر امور و مسائل معتادان بهبود یافته قدمی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه باید ضریب و نرخ سلامت کامل و ماندگارِ افراد آسیب دیده را افزایش داد، گفت: باید از بازگشتِ پرهزینۀ معتادان به مهلکه و گرفتاری دوباه به فاجعۀ اعتیاد جلوگیری کرد.

برچسب‌ها