اعضا خانه ملت ، ارزیابی خود را از عملکرد مجلس دهم ارائه کردند.

روایت اعضا خانه ملت از  عملکرد مجلس دهم

به گزارش قدس آنلاین ، در روز مجلس و در حالی که  ثبت نام کاندیدها برای حضور در انتخابات یازدهمین  دوره مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه سال جاری برگزار شود، از امروز آغاز شده است  در گفتگویی با نمایندگان خراسان رضوی ، عملکرد مجلس دهم را جویا شده ایم زیرا به زعم بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان، مجلس دهم آنگونه که باید عملکرد مطلبوبی نداشته است.

* مجلس دوره به دوره ضعیف تر می شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم اظهار کرد: به دلیل عدم توزیع قدرت در کشور، مجلس دوره به دوره ضعیف تر می شود.

رضاشیران خراسانی در ادامه به قدس آنلاین افزود: به دلیل انباشته شدن نیازهای محلی مردم، نماینده به جای اینکه در وظیفه نظارت خود بر دستگاه های اجرایی اقتدار داشته باشد به یک فرد ملتمس در برابر دولت تبدیل شده است.

وی بابیان اینکه یک روستایی برای جمع کردن خاکشیرهم  باید پروانه از دولت  بگیرد، تصریح کرد: دیوان سالاری و بروکراسی های بیش از حد، در زندگی مردم ایجاد مشکل کرده و این موضوع باعث شده است که آنها برای برطرف کردن این مسائل به نماینده مجلس مراجعه کنند  و نماینده از وظیفه ذاتی خود  یعنی قانون گذاری و نظارت بر قانون دور شود.

شیران خراسانی با بیان اینکه دولت در همه زمینه های مردم مداخله گر شده است، ادامه داد: تا زمانی که یک فرد در تهران برای مسائل مختلف استان ها بدون اینکه حتی یک بار آن منطقه را دیده باشد و از فرصت های محلی آن منطقه آگاهی داشته باشد  تصمیم بگیرد ، منابع به گونه ای خرج خواهند شد که اولویت نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تصمیمی برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس یازدهم ندارم، افزود: با توجه به صلاحیت ها و اختیاراتی که مجلس دهم دارا بود، می توان  نمره ۱۰را در مورد عملکرد این مجلس  در نظر گرفت.

* عملکرد مجلس دهم متوسط به بالا است

نماینده قوچان و فاروج نیز در این باره به قدس آنلاین اظهار کرد: با توجه به اختیارات و امکانات مجلس دهم، باید نگاه واقع بینانه به عملکرد این مجلس داشت.

هادی شوشتری با بیان اینکه  وظیفه قوه مققنه قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قانون است، افزود: تاکنون ده دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شده و در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس قرار داریم و هر کدام از دوره های مجلس دارای نقاط قوت و ضعفی بوده است که باید بنا به شرایط زمانی و مکانی خودشان مورد ارزیابی قرار بگیرند .

وی با اشاره به اینکه  عملکرد مجلس دهم به لحاظ شاخص های مختلف در مجموع متوسط به بالا است، تصریح کرد: به دلیل اینکه نمایندگان مجلس با تقاضاهای محلی مردم روبرو هستند، وقت و انرژی نمایندگان به جای پرداختن به مسائل کلان کشور و تصویب قوانین و نظارت بر اجرای صحیح آنها صرف برطرف کردن مشکلات محلی حوزه های انتخابیه  می شود که یکی از دلایل بروز این موضوع این است که نظام حزبی در کشور مورد توجه و اهمیت قرار نگرفته است .

* مجلس در  دهه اخیر  روند نزولی را طی کرده است

نماینده فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز ادعا دارد که  مجلس دهم نسبت به دوره های اول مجلس، شان و جایگاه خود را از دست داده است .

سید احسان قاضی زاده هاشمی در ادامه به قدس آنلاین افزود: به عبارتی مجلس باید نماد اراده ملی باشد، زیرا  با اختیاراتی که در قانون اساسی برای آن پیش بینی شده و به عنوان خانه ملت از آن یاد می شود اختیار و ضرورت ورود به همه مسائل کشور را دارد اگرچه مجلس ما هنوز فاصله زیادی با این موضوع دارد  و در طول دهه اخیر نیز روند نزولی را طی کرده است .

وی ادامه داد: وجود  سه فراکسیون در مجلس دهم باعث شد یک مجلس واحد و یکپارچه ای شکل نگیرد، از این رو مجلس نتوانست از اقتدار و جایگاه خود دفاع کند. ازطرفی مداخله دولت و همچنین نگاه های سلیقه ای برخی از نمایندگان باعث شد که مجلس نتواند در برابر بی قانونی ها ایستادگی و از آن صیانت کند.

قاضی زاده هاشمی  افزود:  مردم به دلیل مسائل معیشتی شرایط خوبی ندارند و چون دولت در این زمینه پاسخگو نمی باشد بار پاسخگویی بر دوش نمایندگان مجلس افتاده است . از طرفی  به لحاظ رفاه اجتماعی و مسائل اقتصادی به دولت انتقاد صریح و اشکار وجود دارد و امیدواریم مجلس یازدهم یک مجلس فراتر از اصول گرایی و اصلاح طلبی ، انقلابی باشد .

* فراز و نشیب عملکرد مجلس دهم

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با قدس آنلاین عنوان کرد: عملکرد مجلس دهم در حوزه های مختلف فراز و نشیب داشته است.

عبدالله حاتمیان  با بیان اینکه در کل عملکرد مجلس دهم نمره ۱۶ را در بر می گیرد، تصریح کرد: در مسائلی نظیر افزایش قیمت بنزین ، مجلس بسیار ضعیف عمل کرد .

وی با اشاره به اینکه  مجلس دهم تمام تلاش خود را برای ساماندهی مسائل به کار گرفت، افزود:  یکی از مشکلاتی که وجود دارد قوانین موازی و اضافی است که در بسیاری از موارد مشکلاتی را ایجاد کرده و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد ، از این رو  مجلس نسبت به حذف قوانین زائد و تسهیل امور گامهای جدی برداشته است.

برچسب‌ها