رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: شرایط ما در آمار قتل عمد از میانگین کشور کمتر است اما باید همین تعداد را نیز کاهش دهیم.

شرایط خراسان رضوی در آمار قتل عمد از میانگین کشور کمتر است

به گزارش قدس آنلاین، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی  در جلسه‌ای با عنوان نقش دانشگاه در تحقق سند تحول قوه‌قضاییه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: در سند تحولی که حجت الاسلام والمسلمین رییسی، رییس قوه ‌قضاییه فرمودند، مشکلاتی داریم که زیاد است. من به سه بند از این مشکلات اشاره می‌کنم.

وی افزود: یک مورد اینکه قوانین ما به شکلی تنظیم شده که بسیاری از موارد و موضوعاتی که باید قبل از قوه ‌قضاییه رفع و رجوع و تعیین تکلیف شود و به دادگستری و قوه‌ قضاییه محول نشود، به قوه ‌قضاییه گره خورده است. بسیاری از موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که باید در مراجع غیر قضایی حل و فصل شده و برای آن راهکار پیدا شود، متاسفانه به دامن قوه ‌قضاییه گره خورده، رویه‌ مجلس نیز این است که یک یا دو عنوان جزایی به عنوان ضمانت اجرا در مصوبه خود ذکر می‌کند.

بیش از ۳ هزار عنوان مجرمانه داریم

صادقی ادامه داد: اگر قرار باشد که همه خواسته‌های خود را متوجه دادگستری کنیم، مشکل کنونی ایجاد می‌شود که اکنون فرصت نداریم به‌ پرونده‌های اصلی خود رسیدگی کرده و مو را از ماست بکشیم. ما به بازپرس به جای ۱۰۰پرونده، ۲۷۰‌پرونده در ماه می‌دهیم.شما در این دانشکده باید کمک‌ کنید و این مساله نیاز به مطالعه، پژوهش، تطبیق، تحقیق و کار وسیع دارد. بیش از ۳ هزار عنوان مجرمانه داریم که شما باید مشورت دهید. اولین تقاضای من این است که دانشجویان و اساتید برای مساله تعدد و تکثر عناوین مجرمانه و مراجعات دستگاه قضایی کمک کنند تا ببینیم آن را به چه شکلی تقلیل دهیم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: نکته بعدی اینکه قوانین ما در بخش حقوقی و جزایی متورم و متکثر شده، دو جلد قطور حقوقی و جزایی داریم که نباید اینگونه باشد. امروز فرایند تصویب قوانین ما چیست؟ بخشی را قوه‌ قضاییه پیگیری و تصویب می‌کند و باید نقش داشته باشد اما نه در تمام آن، قوه مجریه نیز باید نقش داشته باشد نه اینکه همه نقش با آن باشد. اینکه فعالان اقتصادی ما در هر جلسه از مقررات خلق‌الساعه گلایه دارند، به این دلیل است که دستگاه اجرایی خود متولی تصویب قوانین است و حوزه صنعت حضور ندارد که باید از آنها نیز مشورت گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاهیان باید در تصویب قانون‌ دخالت داشته باشند زیرا مرجع بی‌طرف هستند. اگر مرجع علمی برای تصویب قانون داشته باشیم که به موقع، به‌جا، مفید و موثر مشورت دهد، بسیار مناسب است. جمعی کمتر از ۲۰ نفر در کمیسیون‌ حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی قوانینی را تصویب می‌کنند که جمع ۸۰ میلیونی آن را اجرا می‌نمایند.

صادقی اضافه کرد: من از شما دانشگاهیان تقاضا دارم که در خصوص این سه مشکل یعنی گره زدن همه امور به دستگاه قضا که اشتباه است، تکثر قوانین مجرمانه که باید تقلیل یابد و قوانین متورم، مجمل و غیر مفیدی که باید تنقیه و مفید شود، کمک کنید. اگر توانستید، ما می‌توانیم ادعا کنیم که قدم موثری در سند تحول قوه قضاییه برداشتیم، اما اگر از ما توقع داشته باشید، این کار علمی و پژوهشی نیست و می‌توانیم کار کنیم اما بدتر از این که هست صورت می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در خصوص نحوه ارتباط قضایی با اصحاب رسانه و نشریات دانشگاه، گفت: نه سر ما خلوت است و نه دنبال کار مضاعف هستیم، بنابراین هر حوزه‌ای که می‌خواهد کار اقتصادی، فرهنگی و سیاسی انجام دهد به ما اعلام کند که چارچوبی معین کرده، قرار است این فعالیت را انجام دهد و خطوط قرمز نیز رعایت خواهد شد، ما از آنها تشکر می‌کنیم که کار ما را کاهش دادند و قول می‌دهیم دخالتی نکنیم، اما اگر گزارشاتی برسد که موجب نگرانی شود حتی در دانشگاه که بخشی از استان است، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

دادستانی در پیشگیری، تعقیب و مبارزه کوتاهی نکرده است

وی با بیان اینکه اسناد اقدامات زمان من در حوزه دادستانی در خصوص تعاونی‌های اعتباری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصا پدیده حاضر است، عنوان کرد: این اسناد را ببینید، اگر گفتید دادستانی و قوه قضاییه کوتاهی کرده، می‌پذیریم. دادستانی در پیشگیری، تعقیب و مبارزه کوتاهی نکرده، ما آماده هستیم که اسناد آن را در اختیار قرار دهیم.

صادقی در خصوص پرونده پدیده، تصریح کرد: روزهای اول که شورای امنیت تصویب کرد این مجموعه وارد فرایند بورس شود، هیاتی از کارشناسان سازمان بورس را دعوت کردیم تا اجرای این موضوع را بررسی کردند، آنها بعد از بررسی گفتند که شورای امنیت تصویب کرده اما ما مجموعه امنیتی نیستیم، بلکه اقتصادی هستیم. پدیده اصلا در کار خود شفافیت ندارد، اسناد و مدارک نشان می‌دهد کاری که با هزار تومان می‌توانست انجام شود، با ۱۰ هزار تومان انجام داده و هیچ کدام از مجوزهای لازم را پیگیری نکرده و نگرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی افزود: به متهم ردیف اول که گفتیم مجوز بگیرید، گفته بود باید جمع قابل توجهی از مردم را درگیر کنیم تا به جای اینکه ما دنبال مقررات باشیم، مسئولان و مردم دنبال مقررات باشند که این اتفاق افتاد. از زمانی که آقای کریمی آمدند بهتر شده، چند روز دیگر مجمع عمومی تشکیل می‌شود و در مسیر قانونی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: حرف وحدیث در خصوص پدیده زیاد است.‌ گفته می‌شود موسس پدیده ۳۰ هزار خانواده را مشغول به‌ کار و نقدینگی‌های زیادی را به این مجموعه هدایت کرد، توانست اشتغال ایجاد کند و مانع خروج سرمایه از کشور شود. این حرف و حدیث‌هایی بوده که باید به صورت اجمالی بررسی و روشن شود. قرار است که کار این مجموعه ادامه یابد، زیرا اگر ادامه پیدا نکند، با این شرایط پول و سرمایه مردم نقد نخواهد شد.

صادقی در خصوص نظارت بر تبلیغات صداوسیما در خصوص تبلیغات پدیده، بیان کرد: قوه قضاییه یکی از مراجعی است که به صورت کشوری نه استانی روی صداوسیما نظارت دارد اما ما سازوکاری برای نظارت نداشته و نماینده‌ای نداریم که حاضر باشد و برنامه‌ها را نظارت کند. در آن مقطع تنها پدیده نبود، تعاونی‌های اعتباری نیز تبلیغ می‌کردند که مجوز نداشتند، اما مبالغی را به صدا و سیما پرداخت می‌کردند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی اضافه کرد: علت اینکه مسئولان برای حمایت از مجموعه پدیده از تمام توان خود استفاده کردند این بود که حاکمیت به معنای عام خود کوتاهی کرده بود. به خاطر اینکه مردم از مرجع رسمی کشور تبلیغات را شنیدند و دیدند باید حمایت می‌کردند که این حمایت صورت گرفته است. ما در خصوص اموال مردم نمی‌توانیم تصمیم بگیریم، خود سهامداران باید تصمیم بگیرند که اموال و سهام را فروخته و به نقدینگی تبدیل کنند.

تعقیب مسئولان استانی و کشوری در پرونده پدیده دستور اکید دادگاه اس

وی خاطرنشان کرد: باید نقش هر کس را به مقداری که مرتکب رفتار مجرمانه شده، ببینیم. متهم ردیف اول جرمی مرتکب شده و اگر مسئولان‌نیز کوتاهی کرده و مشارکت داشته‌اند، معنایش این نیست که آن فرد مرتکب جرم نشده است. دادگاه در زمان صدور رای، آن را برگرداند و از دستورات اکید دادگاه تعقیب مسئولان استانی و کشوری بوده که در این قضیه کوتاهی کردند. اکنون کارها در حال انجام است.

صادقی گفت: ما طرح آرشیو پرونده‌ها را داریم،‌ به این دلیل که جا برای این تعداد کاغذ، پوشه و اسناد نداریم، بنابراین از سال گذشته شروع به امحای این پرونده‌ها کردیم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط ما در آمار قتل عمد از میانگین کشور کمتر است اما باید این تعداد را کاهش دهیم، عنوان کرد: در سال ۹۴ و ۹۵ به طور ناگهانی قتل‌های عمد و تجاوزات به عنف افزایش یافت که مجبور شدیم از دادگاه بخواهیم اجرای برخی احکام در ملاءعام صادر شود، بعد از آن آمار به شدت کاهش یافت. ما به شدت نیاز داریم که شما دانشگاهیان در خصوص جرایم خشن و خاص ایده دهید که چه کنیم. قانون دست ما نیست، اما تعیین مجازات و نحوه اجرا با ما است.

وی افزود: اراذل و اوباش هر از چندگاهی مرتکب جرم می‌شوند که آنها را زندانی کرده و بعد از مدتی آزاد می‌کنیم، این کار همیشه انجام می‌شود. در جلسه‌ای از سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) درخواست کردم که کمک کنند. از آن زمان به بعد تعدادی را تحویل سپاه دادیم که سال بعد بیش از ۴۰ نفر را برای زیارت اربعین اعزام کردند.

مطلبی برای اطلاع‌رسانی در اغتشاشات اخیر وجود نداشت

صادقی در خصوص اغتشاشات آبان ماه، تصریح کرد: استان ما جزو استان‌هایی بود که مشکلی در آن نداشتیم. از مردم‌ متشکریم که صف خود را جدا کردند. در استان نه کشته نه خسارت داشتیم، به همین دلیل مطلبی که اطلاع‌رسانی کنیم، وجود نداشت و نیازی به این کار نبود. شب اول تعدادی از ماموران انتظامی صدمات جزیی دیدند که قابل ذکر نبود، به همین دلیل ضرورتی برای اطلاع‌رسانی ندیدیم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مسئولان اصل اعتراض را تایید کردند و گفتند که حق مردم بوده و جای اعتراض هم هست. اگر مردم به نحوه اجرای این طرح اعتراض دارند، باید اعتراض کنند و کسی منکر آن نبوده است. در خراسان رضوی و مشهد مشکل خاصی نداشتیم، هم مردم و هم جوانان به ما کمک کردند، افرادی هم که اعتراض کردند، اعتراضشان شنیده شد. اگر در استانی کوتاهی یا شدت عملی صورت گرفته باید از آنها سوال کرد، ما در استان خودمان این را قبول کردیم که این طرح آنگونه که باید اجرا نشده و حق مردم است که اعتراض کنند.

وی در خصوص پروژه بافت اطراف حرم، گفت: ضرورت داشت که مسئولان این مجموعه را از آن شرایط و از بلاتکلیفی خارج کنند. استاندار برای این مساله ورود پیدا کرد و ما نیز حمایت کردیم تا از بلاتکلیفی خارج شود. اگر قرار است طرح اصلاح شود، انجام گیرد و اگر قرار است اصلاح نشود همان طرح گذشته ادامه‌ پیدا کند. ۱۴ سال سرمایه‌گذار پولش را آنجا خوابانده است. برای اینکه این مجموعه از بلاتکلیفی خارج شود، سرمایه‌گذاران انجمنی تشکیل دادند. ما نیز به حدود ۵۰ هزار نفری که از بافت فرسوده‌ کوچ کردند، در حد توان خود کمک می‌کنیم. مسئولان استان به خاطر نگرانی سرمایه‌گذاران که خارج شدن طرح از بلاتکلیفی بود، نگران بودند.

منبع: ایکنا 

برچسب‌ها