با بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه زنی‌ها و انتشار اخبار درباره تأیید یا رد صلاحیت نامزدهای شاخصی که برای دوره یازدهم انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند، شدت یافته است. استان‌های همدان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین آمار تایید صلاحیت‌ها و استان البرز، کرمانشاه و آذربایجان غربی کمترین میزان تایید صلاحیت در میان استان‌ها را به خود اختصاص دادند.

کدام چهره‌های شاخص به میدان رقابت انتخابات مجلس راه یافتند؟

قدس آنلاین: روند بررسی صلاحیت‌ نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به مرحله پایانی خود رسیده و صلاحیت برخی از آن‌ها از سوی شورای نگهبان احراز و به صورت قطعی به آن‌ها اعلام شده است.

شورای نگهبان امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد «آن دسته از داوطلبان محترم نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است ظرف مدت ۵ روز از تاریخ ۹۸/۱۰/۲۲ فرصت دارند برای اعتراض، به دفاتر استانی شورای نگهبان مراجعه نمایند.

بدین ترتیب، تا ۱۱ بهمن به شکایات افرادی که به عدم تائید صلاحیت شان معترض هستند رسیدگی خواهد شد و ۲۲ بهمن ماه موعد اعلام قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌های انتخابیه توسط وزارت کشور خواهد بود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در پیامی توئیتری با اشاره به اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: "تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی نشده باقی نماند".

راهیابی کاندیداهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری به رقابت انتخابات پارلمان

با پایان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه زنی ها و انتشار اخبار درباره تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای شاخصی که برای دوره یازدهم انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند، شدت گرفته است.

بر همین اساس، با توجه به اخباری که رسانه ها از جمله خبرگزاری فارس منتشر کرده است، برخی چهره های مطرح جریان اصلاح طلب همچون مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، مصطفی کواکبیان، علی صوفی، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش و علیرضا رحیمی تایید صلاحیت شده اند.

همچنین در جناح اصولگرایان نیز صلاحیت چهره های شاخصی همچون سید مصطفی میرسلیم و محمد باقر قالیباف که پیش از نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود و برای این دوره از انتخابات مجلس ثبت نام کرده مورد تایید قرار گرفت.

علاوه برآن، در میان اسامی تایید صلاحیت شده ها نام اشخاصی چون  مرتضی آقا تهرانی، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، علیرضا محجوب و الهه راستگو، محمدرضا رضایی کوچی و زهرا سعیدی، حمید رسایی، علیرضا زاکانی نیز  به چشم می‌خورد.

علی مطهری و محمود صادقی در میان رد صلاحیت شده‌ها

برخی اخبار و انتشار اسامی درباره رد صلاحیت شده ها هم جالب توجه است. گرچه برخی از این افراد در دوره کنونی مجلس در سمت نمایندگی مشغول به فعالیت هستند، اما با توجه به اخبار منتشر شده به نظر می رسد شورای نگهبان به دلایل مختلفی صلاحیت این افراد را تایید نکرده است. طبق شنیده‌ها، ۹۰نفر از نماینده‌های فعلی مجلس در دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب به دلایل مختلفی اعم از مفاسد اخلاقی و سیاسی و اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند.

چنانکه «قاسم میرزایی نکو» نماینده فعلی مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی از رد صلاحیت حدود ۱۰ نماینده کنونی مجلس از استان تهران خبر داد و گفت: «علی مطهری»، «حسین نقوی حسینی»، «غلامرضا حیدری»، «فاطمه سعیدی»، «طیبه سیاوشی»، و تعدادی دیگر رد صلاحیت شدند.

وی در ادامه درباره رد صلاحیت خود را نیز گفت: هنوز چیزی به من ابلاغ نشده هر چند شنیده‌هایی مبنی بر رد صلاحیت دریافت کرده‌ام.

همچنین بر اساس خبرهایی که  هنوز بطور رسمی تایید یا رد نشده است، به چشم خوردن نام برخی از نمایندگان اصولگرای فعلی مجلس در لیست رد صلاحیت ها جالب توجه است. در همین راستا، محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، غلامرضا کاتب، الیاس حضرتی، حمیده‌زرآبادی و محمدرضا تابش، روح الله بیگی نماینده دور نهم میاندوآب هم به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده‌اند.

بهروز نعمتی از دیگر نامزدهای انتخابات که در هیئت رئیسه کنونی مجلس نیز حضور دارد، نامش در رد صلاحیت‌ها به چشم می‌خورد. البته وی گفته است خودم خبری ندارم که رد صلاحیت شده‌ام، این چیزی است که برخی رسانه ها نوشته‌اند. محمد دامادی نماینده ساری در مجلس دهم نیز از رد صلاحیت خود خبر داد.

همچنین علیرغم اینکه گفته می‌شد نام «محمود صادقی» نماینده تهران نیز جزو تائید صلاحیت شدگان باشد، به نظر می رسد صلاحیت وی رد شده است.

اما از جمله افراد شاخصی که صحبت ها درباره احتمال بالای رد صلاحیت وی در رسانه ها مطرح بود، علی مطهری است که گویا  به دلیل عدم التزام به اسلام و نظام صلاحیت وی نیز رد شده است.

اخبار غیر رسمی درباره رد صلاحیت داماد رئیس جمهور

گفته می‌شود، کامبیز مهدی زاده داماد رئیس جمهور که چندی پیش ورود وی به عرصه سیاسی کشور و ثبت نام در انتخابات مجلس سر و صدای زیادی به پا کرد، بر اساس اخبار غیر رسمی به نظر می رسد صلاحیت وی احراز نشد.

علاوه بر این طبق گزارش تابناک، فاطمه راکعی، حمیده عدالت، صدیقه شکوری راد و شهیندخت مولاوردی رد صلاحیت شده اند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس به دلیل آنچه عدم التزام به اسلام عنوان شده رد صلاحیت شده است. منصور مرادی نماینده قروه و معصومه آقاپور نماینده شبستر نیز از دیگر نمایندگانی بودند که رد صلاحیت شده‌اند. احمد همتی نماینده سمنان نیز از رد صلاحیت خود در هیات‌های نظارت بر انتخابات خبر داد. ابوالفضل موسوی نماینده یزد و محمد بیرانوند نماینده خرم آباد از دیگر نمایندگانی بودند که از رد صلاحیت خود خبر دادند. محمد فیضی نماینده مردم اردبیل نیز گفت که با استناد به بند مربوط به عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شده است. مسعود رضایی نماینده مردم شیراز هم از رد صلاحیت خود خبر داد.

همدان و کهگیلویه و بویراحمد در صدر تأیید صلاحیت‌ها

همچنین نگاهی به نتایج تایید و رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس بصورت تفکیک استان ها نیز جالب توجه است.

استان های همدان با ۶۹ درصد، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی ۶۶ درصد و خراسان شمالی با ۶۴ درصد به ترتیب بیشترین آمار تایید صلاحیت ها را هستند.

همچنین استان البرز با ۲۹ درصد، کرمانشاه ۳۱ درصد و استان های آذربایجان غربی و هرمزگان با ۴۱ درصد به ترتیب کمترین میزان تایید صلاحیت در میان استانها را به خود اختصاص دادند.

با توجه به اینکه صبح امروز اسامی افراد تایید و رد صلاحیت‌ شده به فرمانداری‌ها اعلام شده است، سخنگوی شورای نگهبان درباره اعتراض کاندیداهای رد صلاحیت شده گفت: صبح امروز اسامی افراد تایید و ردصلاحیت‌ شده را به فرمانداری‌ها اعلام کردیم و به مرور در حال دریافت شکایت‌ها هستیم. طبق قانون هیات نظارت استان آمار را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کند و فرمانداری‌ها به صورت مکتوب آن را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها