رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند می‌توانند در گره‌گشایی از معضل ترافیک شهری بسیار کمک‌رسان باشند؛ باید به این ابزارهای نوین توجه بیشتری کرده و آن‌ها را دریابیم.

سامانه‌های الکترونیکی را برای کمک به ترافیک شهری دریابیم

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی بهاروند اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شعارهای شورای پنجم «مشهد؛ شهر هوشمند، شهر امید و زندگی» بوده است. شعاری که سعی شد تا حدود زیادی اجرایی شود. دراین راستا با حمایت شورای شهر و سیاست‌گذاری‌های مناسب، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خوبی در مجموعه شهرداری انجام شد از جمله الکترونیکی کردن ارائه خدمات شهرداری مناطق ۱۲ و ۸ به صورت پایلوت که قرین توفیق نیز بود. اما هنوز راه زیادی در پیش داریم.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی الکترونیکی کردن خدمات شهری در دنیا یک تجربه موفق و مؤثر در کنترل و اداره کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک بوده است، مشهد نیز به عنوان دومین کلان‌شهر بزرگ کشور مسیری جز این را پیش رو نخواهد داشت. به خصوص در مباحث ترافیکی که مشهد به عنوان یک شهر زیارتی بزرگ به طریق اولی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

بهاروند افزود: بسیاری از سفرهای درون‌شهری با بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند الکترونیکی و ارائه خدمات مبتنی بر این سامانه‌ها کاهش پیدا کرده و در درازمدت بدون توجیه می‌شود. چه توجیهی برای مراجعه حضوری به یک سازمان خدمت دهنده وجود دارد وقتی  با یک گوشی هوشمند از داخل منزل همان خدمات با سرعت و دقت بیشتری ارائه شود!؟ علاوه بر اینکه ارائه خدمات به این شیوه، ضمن شفاف‌سازی بیشتر از تخلفات و قانون‌شکنی‌ها خواهد کاست. حقیقت این است که هوشمندسازی خدمات شهری مزایای بزرگی را در بر دارد که اصولا روش‌های سنتی، قابل مقایسه با آنها نیستند.

وی هوشمندسازی خدمات شهری را اقتضای زندگی نوین خواند و تصریح کرد: قطعا ارائه خدمات الکترونیک یک راه حل مهم برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک است. واقعیت این است که  عملا ترافیک بسیاری از شهرها را نمی‌توان به صورت فیزیکی کنترل کرد. در حال حاضر در مشهد از سامانه‌های هوشمند برای کنترل ترافیک استفاده می‌کنیم اما  هنوز هم در این رابطه در ابتدای راه هستیم و باید به گسترش و رشد بیشتر این سامانه‌ها کمک نماییم.

وی خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها هم خیلی موثر بوده و هستند. شما در حال حاضر می‌توانید قبل از انجام یک سفر درون‌شهری با استفاده از اپلیکیشن‌های زیادی که وجود دارد، پیش‌بینی و تصمیم‌گیری کنید. این نرم‌افزارها به شما مسیرهای مختلف را نشان داده و زمان تقریبی رسیدن به مقصد را نیز پیش‌بینی می‌کنند. با استفاده از این نرم‌افزارها، مسیرهای پرترافیک و کم‌ترافیک مشخص می‌شوند و قبل از حرکت می‌تواند هوشمندانه‌تر اتخاب مسیر کرد.

بهاروند ادامه داد:  زمانی بود که تاکسی‌های شهری ظهور نرم‌افزارهای ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری را به عنوان تهدیدی پیش روی خود می‌دیدند اما در نهایت توفیق این خدمات و رضایت و استقبال مردمی سبب شد که امروزه سرویس تاکسی درون‌شهری نیز وارد سیستم اینترنتی شده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در پایان در رابطه با برگزاری نمایشگاه شهر هوشمند در بهمن‌ماه سال جاری اظهار کرد: با وجود همه فناوری‌هایی که داریم باز هم یکی از راه‌های اصلی و اساسی در معرفی و توسعه هر مقوله فرهنگی، تجاری، اقتصادی و ... برگزاری نمایشگاه‌ها است. نمایشگاه شهر هوشمند نیز می‌تواند فرصت خوبی برای حضور افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های موفق در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی و اینترنتی باشد. این رویداد قطعا در مشهد به رونق و توسعه ارائه خدمات الکترونیکی و تحقق شهر هوشمند، کمک خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها