مازندران- مدیرعامل نیروگاه شهید سلمی نکا گفت: تولید برق نیروگاه نکا پس از ۴۰ سال از ظرفیت اسمی خود گذشت.

تولید نیروگاه نکا پس از ۴۰ سال از ظرفیت اسمی خود گذشت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محسن نعمتی عصر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در محل نیروگاه برق نکا از صرفه جویی ۴ هزار میلیارد ریالی در تحصیل انرژی خبر داد و گفت: در شرایط فعلی احداث نیروگاه بخاری با ظرفیت ۴۲ مگاوات به حدود ۴۲۰ میلیارد تومان هزینه و به حدود ۲ سال زمان نیاز دارد ولی با اجرای پروژه ها بستر تولید ۴۲ مگاوات انرژی در این نیروگاه تنها با حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه فراهم شد.

نعمتی با بیان اینکه نیروگاه نکا ۵ درصد برق کشور را تامین می کند، یادآور شد: متاسفانه سازنده نیروگاه طی ۱۵ سال گذشته هیچ قطعه ای را در اختیارمان نگذاشت و تامین قطعه از سوی سازندگان را باید فراموش کنیم.

وی با اعلام اینکه از سال ۹۰ و با آغاز تحریم های ظالمانه دشمنان، اداره ساخت داخل با هدف پیگیری و به فعلیت رساندن توانمندی قطعه سازان داخلی در زمینه تولید تجهیزات نیروگاهی در این شرکت تشکیل شد، توضیح داد: تاکنون با پیگیری های این اداره، تعداد ۴۹ هزار و ۲۰۲ عدد قطعه به روش مهندسی معکوس بومی سازی شد و از سال  نیز۹۵ این مسیر با آهنگ تندتری طی شد بطوریکه در این مدت بیش از ۳۴ هزار قطعه تولید شد.

نعمتی ادامه داد: به منظور استفاده از آب دریا در چرخه مصارف نیروگاه و کاهش برداشت آب از ذخایر زیرزمینی مراحل اجرایی پروژه آب شیرین کن با ظرفیت ۶ میلیون لیتر در طول شبانه روز از سال گذشته آغاز و تا کنون از محل سرمایه گذاری اختصاصی تولید، ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه تخصیص یافت.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلمی نکا با اشاره به اینکه پروژه آب شیرین کن ۸۵ درصد پیشرفت داشته و فاز اول آن اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد، یادآور شد: تابستان آینده از آب دریا استفاده خواهیم کرد و استفاده از آب چاه ها به پایان خواهد رسید.

نعمتی در پاسخ به سوال قدس آنلاین که این پروژه آسیبی به دریای مازندران وارد خواهد کرد یا خیر؟ توضیح داد: با تولید آب شیرین ازدریا، نمک تولید می شود و نمک تولیدی نیز در چرخه تولید انرژی بکار گرفته شده و هیچ اثر سوء بر محیط زیست دریا ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارمان در ارتباط با آلودگی های دیگر نیروگاه خاطرنشان کرد: تمایلی به استفاده از سوخت دوم نداریم و به علت کمبود منابع گاز در زمستان و جلوگیری از افت فشار گاز در منطقه، ناچار به استفاده از مازوت هستیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلمی نکا در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با احداث ۲ نیروگاه ۱۶۲ مگاواتی که در تابستان گذشته وعده ساخت آن به خبرنگاران داده شد، گفت: در هفته دولت، اجرای این پروژه آغاز شد و در حال حاضر بررسی های زمین شناسی انجام و کارهای مقدماتی نیز صورت گرفت و ظرف دو هفته اینده حصارکشی محوطه انجام و عملیات اجرایی آغاز می شود.

برچسب‌ها