مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی گفت: در جشنواره فجر با پایان این رویداد و اهدای جوایز همه چیز به پایان می رسید و انگیزه ای ایجاد نمی کرد اما سال گذشته با حضور گالری ها در بخش چارسوی هنر بسیاری هنرمندان آثار خود را ارائه کردند و این تغییر یک جشنواره به اکسپو و بازار هنر نزدیک می کند. ضمن این که این امکان را برای هنرمندان ایجاد کردیم تا بتوانند آثارشان را به فروش برسانند.

بسیاری از داوران بعد از اعلام عدم حضور  در جشنواره، مجدداً بازگشتند/از فضای دوقطبی در هنرهای تجسمی جلوگیری کردیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رئیس جشنواره و ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره صبح امروز ۲۶ بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مظفری اظهار کرد: دوازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی سه شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در مرکز صبا افتتاح خواهد شد و تا ۵ اسفندماه در همین محل ادامه دارد و مراسم اختتامیه نیز نهم اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: این دوره یک تفاوت عمده با دیگر دوره ها دارد و آن هم این است که تفرق بخش‌ها در سال‌های گذشته باعث شده بود مخاطبان تنها از مرکز صبا بازدید کنند و بخش‌های پژوهشی و ... مهجور بماند که امسال با تجمیع این بخش‌ها در کنار یکدیگر و بهره‌گیری از کلیه ظرفیت های مرکز صبا، برای اولین بار جشنواره را با رویکرد هنرهای تجسمی خواهید دید.

نبود بازار هنری، پاشنه آشیل جشنواره فجر

مظفری ادامه داد: من در ابتدای حضورم در اداره کل هنرهای تجسمی متوجه این موضوع بودم که جشنواره تجسمی جوان و جشنواره فجر در یک راستا هستند و هدف های مشترکی دارند و باید تغییری بین این دو اتفاق بیفتد. علاوه بر این که باید در فجر استعدادیابی ادامه پیدا کند اما آن بخشی که نتوانسته بود جشنواره را به سمت اقبال عمومی هدایت کند، بازار هنر بود که به نوعی پاشنه آشیل جشنواره محسوب می‌شد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی یادآور شد: در جشنواره فجر با پایان این رویداد و اهدای جوایز همه چیز به پایان می‌رسید و انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کرد اما سال گذشته با حضور گالری‌ها در بخش چارسوی هنر بسیاری هنرمندان آثار خود را ارائه کردند و این تغییر یک جشنواره به اکسپو و بازار هنر نزدیک می‌کند. ضمن این که این امکان را برای هنرمندان ایجاد کردیم تا بتوانند آثارشان را به فروش برسانند و منوط به نظر شورای هنری قیمت روی آثار ذکر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: دوازدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر با ۹۰۰ اثر در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود که نسبت به سال گذشته با ۱۵ درصد رشد کمی همراه بوده است. همچنین امسال مراسم افتتاحیه برگزار نخواهد شد و هزینه برگزاری آن با تهیه‌ بسته‌های کمکی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان اهدا ‌شده که طی یکی دو روز آینده به دست آنها خواهد رسید.

نگاهی به آمار این دوره جشنواره

در ادامه ابراهیم حقیقی اظهار کرد: امسال در بخش دهگانه طوبای زرین ۳۳۸ هرمند با ۴۴۰ اثر خواهیم داشت. در بخش چارسوی هنر ۳۴۰ اثر با ۳۸ گالری حضور دارند که این بخش نسبت به سال گذشته آثار بیشتر است. در بخش چارخونه که حضور استان ها را خواهیم داشت در سه بخش عکاسی، فاین آرت و چیدمان ۱۱۵ اثر هستند. مضامین این بخش شامل بازسازی وقایع تاریخی، آیین ها و اقلیم هاست. همچنین در بخش تجلیل مفاخر، ۹ نفر از مفاخر هنرهای تجسمی در مراسم اختتامیه تجلیل می شوند.  

دبیر جشنواره افزود: ضمن این که در بخش عکس برخلاف سال‌های گذشته مجموعه عکس هم پذیرفته شده است. محور امسال نیز گفت و گوی هنرهاست که در بخش چارخونه سعی کردیم این اتفاق رخ دهد، اتفاقی که سالهاست در جهان رخ داده و ما هم سعی کردیم امسال هنرمندان همسو با جهان و امروزی حرکت کنند.

در ادامه مظفری در واکنش به استعفای داوران اظهار کرد: متأسفانه طی ماه‌های گذشته اتفاقاتی در سراسر کشور افتاد و شاهد روزها و هفته های دردناکی بودیم و در آن ایام شاید فکر کردن به برپایی یک رویداد با واژه جشن این تلقی را برای دوستان ما ایجاد کرده بود که باید این رویداد را به تعویق بیندازند و یا اصلاً برگزار نشود اما طی روزهای بعدی با نشستی که با داوران داشتیم قرار بر این شد تا جشنواره را پس از ایام سوگواری برپا کنیم و امسال نیز به جای برپایی افتتاحیه به سیل زدگان در سیستان کمک کنیم.

سیستم داوری به شورای هنری تغییر پیدا کرد

وی در ادامه افزود: خوشبختانه داوران بازگشتند و آثار را داوری کردند و امروز این آثار توسط همان داورانی که رفته بودند مورد داوری قرار گرفته است. اما در این میان یک اتفاق هم افتاد و سیستم داوری به شورای هنری تغییر پیدا کرد و در حال حاضر اسمی از آنها نخواهیم آورد اما داوران در انتهای برگزاری جشنواره بیانیه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

مظفری تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که ۶ هزار اثر به جشنواره تجسمی فجر رسیده بود و وظیفه ما به عنوان متولی این رویداد برپایی آن و انجام دادن وظیفه مان با قدرت هرچه تمام‌تر بود. به همین دلیل ما تمام تلاش‌ خود را کردیم تا چراغ هنرهای تجسمی خاموش و یا کم سو نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ستاد داوران و دبیران جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامل ۵۵ نفر بود که بسیاری از این افراد بعد از اعلام عدم حضور خود در بخش‌های داوری، مجدداً بازگشتند. علاوه بر این این شائبه هم پیش آمد که همه این تیم انصراف دادند که اصلا چنین چیزی صحت نداشت و می‌توانم بگویم داوران و دبیران در جشنواره حضور دارند و به کار خود ادامه دادند. اما بنا به خواست آنها، اسامی شان را اعلام نمی کنیم تا جشنواره تحت فضای دو قطبی قرار نگیرد

داوران دستمزد خودشان را به سیلزدگان اهدا کردند

مظفری یادآور شد: این نکته را هم باید بگویم که خیلی‌ها گفتند داوران دستمزد خود را گرفته‌اند و بعد استعفا دادند. من این مسئله را قویاً  تکذیب می‌کنم. حتی برخی داوران آثار را داوری کردند و دستمزد خود را به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا کردند.

در ادامه حقیقی در پاسخ به چرایی استعفا و بازگشت مجدد گفت: من نخستین کسی نبودم که استعفا داد و قبلاً هم این را عنوان کردم که دبیری که داور نداشته باشد دبیر نیست. به دلیل اتفاقی که پیش آمده بود و بر همه مردم تاثیر گذاشته بود، استعفا کردم اما چند روز بعد با درخواست و دعوت از شورای تجسمی یک شورای هنری تشکیل شد و من به احترام سه هزار شرکت‌کننده جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازگشتم.

در بخش دیگری از این نشست مظفری عنوان کرد: خودتان را جای استاد حقیقی بگذارید. اگر شما جای ایشان بودید چه می‌کردید؟ پوستر ۵۵ داور منتشر شده که همه استعفا داده‌اند اما واقعاً اینگونه نبود و این شائبه را به وجود آورد که همه رفته‌اند. تمام تلاش ما بر این بود تا هنرهای تجسمی آسیب نبیند و برای آن هرکاری که توانستیم انجام دادیم.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به بازار هنر و اهمیت آن تاکید کرد: قطعا جشنواره هنرهای تجسمی باید رابطه اش را با بازار نزدیک تر کند اما کارکرد حراج با نمایشگاه هنری فرق دارد و قرار نیست اینها جای یکدیگر را بگیرند و به نظرم این اتفاق برای آثاری که راه پیدا نکردند یک فرصت است.

خرید آثار هنری تا سقف ۳۰۰ میلیون توسط مرکز هنرهای تجسمی

مظفری درباره خرید آثار هنری گفت: مرکز هنرهای تجسمی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان که برای جوایز در نظر گرفته از آثار این جشنواره خریداری خواهد کرد و ممکن است این رقم افزایش هم پیدا کند.

وی درباره بودجه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند سایر جشنواره‌های فجر ردیف بودجه مشخصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و امسال بین ۲  میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. که براساس قانون شفاف سازی میزان دقیق آن پس از جشنواره اعلام می شود.

مظفری با اشاره به وضعیت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این بازسازی در دو فاز در نظر گرفته شده است. بخش عمرانی کار خود را انجام داده است و بخش انتقال آثار از گنجینه موزه به یک جای امن کار زمان بری بود و قرار بود تا پایان اسفندماه کار مرمت آثار به پایان برسد که کمی وقت بیشتر نیاز داریم.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان درباره چرایی عدم برپایی بینال مجسمه‌سازی اظهار کرد: امسال باید بینال مجسمه‌سازی برگزار می‌شد اما با توجه به اینکه دبیر این بینال به یکباره و بدون اعلام قبلی استعفا کرد زمان برگزاری آن هم به تعویق افتاد اما سال آینده علاوه بر دوسالانه مجسمه شاهد برگزاری دوسالانه نقاشی، خوشنویسی و سفال و سرامیک خواهیم بود. در حال حاضر نیز منتظر معرفی دبیر جدید بینال مجسمه‌سازی هستیم تا کارها را برای برگزاری این دوسالانه در سال آینده انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها