رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: قیمت حبوبات از مقطعی که ارز آن از حالت یارانه‌ای به نیمایی تغییر پیدا کرد، افزایش یافت.

ارز نیمایی علت گرانی اخیر مواد غذایی در بازار

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مردم برای خرید مواد غذایی، انتظار می‌رود که قیمت مواد غذایی، مخصوصاً اقلام اصلی خانوار مثل برنج و حبوبات افزایش قیمت ناگهانی نداشته باشد، اما این روزها شاهد گرانی عجیب مواد غذایی به خصوص برنج و حبوبات هستیم.

در این راستا با چند تن از شهروندان مشهدی که به تازگی خرید برنج و حبوبات داشته‌اند، صحبت کردیم.

فاطمه سعادتی، یک شهروند مشهدی دراین باره اظهار کرد: بسیاری از مواد غذایی افزایش قیمت داشته است و به عنوان نمونه برنج ۱۰ کیلویی که قبلاً با قیمت ۱۲۵ هزار تومان خرید می‌کردیم به ۱۷۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه حبوبات نیز افزایش قیمت داشته، افزود: چند وقت پیش عدس کیلویی ۱۶ هزار تومان بوده و الان به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

زینب رکنی، یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز ابراز کرد: برنج قهوه‌ای که کیلویی ۳۰ هزار تومان بوده در حال حاضر به صورت فله خیلی سخت پیدا می‌شود و فروش اکثر برنج‌فروشان به صورت بسته‌های پنج کیلویی است که کیلویی ۴۰ هزار تومان برای خریدار محاسبه می‌شود.

قیمت حبوبات افزایش چند برابری داشته است

علی براتی، یک شهروند مشهدی  دیگر نیز در خصوص افزایش قیمت حبوبات، عنوان کرد: قیمت حبوبات به شدت افزایش پیدا کرده، عدس از کیلو ۱۴ هزار تومان به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است.

شبنم رستگاری، یکی دیگر از شهروندان مشهدی گفت: قیمت حبوبات و برنج افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان نمونه قبل از عید نوروز قیمت عدس کیلویی ۹ هزار تومان بوده. الان به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است.

برای تکمیل و جویا شدن علت افزایش قیمت‌ها به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم.

محمود بنانژاد در خصوص افزایش قیمت برنج و حبوبات در بازار، اظهار کرد: حبوبات از مقطعی که قیمتش از ارز یارانه‌ای به نیمایی تغییر کرد، شاهد افزایش قیمت هر روزه آن هستیم. همچنین بسته بودن مرز باعث شد واردات این اقلام محدود شود و قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: برنج ایرانی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته و برنج هندی که قیمت دولتی‌اش شش هزار و ۸۰۰ تومان بود در حال حاضر به ۱۰ هزار تومان رسیده است. برنج پاکستانی نیز ظاهراً به دلیل اینکه در این دوران واردات نداشتیم، دچار افزایش قیمت شده است.

رئیس اتاق اصناف در خصوص تأمین بازار، عنوان کرد: برای اقلامی مثل برنج، شکر و خرما که جزو مصوبات تنظیم بازار کشور بود، سهمیه‌هایی را برای تنظیم بازار مشخص و تا پایان ماه رمضان این اقلام در فروشگاه‌های بزرگ توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلی برای تأمین و ذخیره برنج نداریم، ابراز کرد: برنج ذخیره را برای زمان‌هایی که با افزایش قیمت ناگهانی مواجه می‌شویم به بازار تزریق می‌کنیم تا قیمت تثبیت شود.

لزوم حذف یارانه کالا و جایگزین کردن ارز نیمایی

بنانژاد در بحث کنترل و نظارت بر قیمت‌ها، توصیه کرد: اگر یارانه‌ای را به کالا بدهیم و باز هم آن کالا با قیمت یارانه‌ای به دست مردم نرسد، هم در حق مردم ظلم شده و هم منابع دولتی هدر رفته است.

وی افزود: نظارت بر چرخه خرید، واردات، توزیع و توزیع خرد سخت است و نمی‌توان نظارت تک به تک انجام بدهیم اما اگر یارانه را برداریم و ارز نیمایی را جایگزین آن کنیم، هم در خصوص واردات از انحصار بخشی خارج می‌شویم و هم با قیمت تمام شده و مشخص کالا به دست مردم می‌رسد.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه در نهایت رقابت بازار و عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند، عنوان کرد: هرچه بتوانیم یارانه را در تخفیف دادن به واردکننده برداریم و به‌گونه‌ای دیگر برای مردم جبران کنیم، بهتر است. همانند دادن بسته‌های معیشتی به مردم، یارانه ماهیانه، کمک‌های رفاهی، سلامتی و بهداشتی که در این صورت به نفع مردم نیز خواهد بود.

وی با اشاره به نظارت‌های اتاق اصناف، گفت: اگر این نظارت بخواهد نتیجه‌اش را در بازار نشان دهد نیازمند سیاست‌های کلی در واردات و تخفیف ارز است.

منبع: مهر

برچسب‌ها