فرماندار کلات گفت: بارش‌ها و سیل‌های بسیاری در کلات داریم و سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌های این شهرستان وارد ترکمنستان می‌شود.

سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌های کلات وارد ترکمنستان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مهدی ناصری با بیان اینکه کلات از نظر اقلیمی شهرستان خاصی است، عنوان کرد: در یک شعاع ۳۰ کیلومتری اختلاف ارتفاع در شهرستان کلات از دو هزار و ۸۵۰ متر به ۵۰۰ متر در نقطه صفر مرزی می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر سیل‌هایی که در دشت آزاد اتفاق می‌افتد به دلیل شیب تند در این منطقه ایجاد شود، حجم تخریب بسیار بالا خواهد بود، از سویی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به دلیل نا مناسب شدن پوشش گیاهی و حفاظت از خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب در شهرستان کلات ضروری است.

فرماندار کلات بیان کرد: متاسفانه همه ساله به علت شیب تند، حجم بسیاری از سیلاب، آب‌های سطحی و زیرسطحی و خاک این کشور وارد کشور ترکمنستان می‌شود، اگر چه تا کنون اقداماتی از جمله طرح ارزشمند سد مخزنی زیر زمینی توسط منابع طبیعی در کرناوه نقطه صفر مرزی اجرا شده اما همانند این طرح‌ها که اعتبار زیادی هم نمی‌خواهد باید در شهرستان بیشتر اجرا شوند.

ناصری افزود: تا کنون مطالعات خوبی در خصوص طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری توسط اداره منابع طبیعی و آبخوان‌داری در شهر کلات نادر اجرا شده است، که امیدواریم سال جاری به مرحله اجرا برسد.

وی اظهار کرد: در سال‌های پر بارش بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب‌های سطحی از طریق رودخانه‌های کلات به همسایه شمالی یعنی ترکمنستان وارد می‌شود و از حجم آب‌های زیر زمینی که وارد این کشور می‌شود آمار دقیقی نداریم.

فرماندار کلات با اشاره به اینکه جمهوری ترکمنستان با شهرستان‌های کلات، قوچان، درگز، سرخس و صالح‌آباد هم مرز است، افزود: این شهرستان در شمال شرقی ایران و استان خراسان رضوی قرار گرفته که از شمال به وسیله تپه ماهورهای نسبتاً پست به طول ۱۸۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان همجوار است.

وی مطرح کرد: کلات در برابر سیلاب بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز وارد شهر و سپس وارد رودخانه‌ها می‌شود، مهم‌ترین اولویت ما برای کنترل روان‌آب‌ها و آب‌های مرزی اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری کلات در ۱۵۵ کیلومتری شمال مشهد واقع است؛ کلات مرکب از دو بخش مرکزی و زاوین است و ۶۸ روستا دارد که ۲۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها