۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 706361

یادداشت/

کاهش نرخ سود بانکی و رشد بازار سرمایه

مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه

کاهش نرخ سود بانکی هدفی از پیش تعیین‌شده از سوی دولت برای هدایت سرمایه‌های مردم به بازار بورس بود.

قدس آنلاین: کاهش نرخ سود بانکی هدفی از پیش تعیین‌شده از سوی دولت برای هدایت سرمایه‌های مردم به بازار بورس بود. هر چند به نظر می‌رسید بانک‌ها در برابر این موضوع مقاومت کنند، اما هنگامی که شرایط بازارهای پولی و مالی به صورت غیرواقعی نشان داده شود یا دستکاری شوند چنین اتفاقی محتمل است، چرا که تورم هم عامل مهمی در هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای دلالی، ناشی از نگرانی کاهش ارزش پول ملی است. کاهش نرخ سود بانکی و افزایش تورم، عامل مهمی در خارج کردن سرمایه‌ها از سیستم بانکی کشور است، در حالی که سود بانکی باید بالاتر از نرخ تورم باشد.

هنگامی که نرخ سود بانکی از میزان تورم فاصله معناداری داشته باشد، قطعاً سرگردانی سرمایه‌ها به‌خصوص سرمایه‌های خرد در این بازار و حرکت به سمت بازارهای دلالی اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین برای حفظ سپرده‌ها و جذب سرمایه‌ها باید تورم با نرخ سود بانکی انطباق پیدا کند. به نظر می‌رسید بانک‌ها نیز توان پرداخت سود متناسب با میزان تورم را نداشتند، اما در صورت عدم‌افزایش سود بانکی، دولت نباید زمینه کاهش نرخ سود بانکی را فراهم می‌کرد.

در نگاه خوشبینانه اگر موضوع کاهش نرخ سود بانکی را مورد بررسی قرار دهیم شاید بتوان گفت دولت با کاهش نرخ سود بانکی به دنبال رونق بازارسرمایه و رونق تولید بوده است، اما هنگامی که زیرساخت‌های چنین موضوع مهم و اساسی در اقتصاد کشور و در بازارسرمایه فراهم نشده و نگرانی‌های مردم از حباب بازار بورس و اظهارات کارشناسان حول محور خطرات و حباب‌های این بازار، قطعاً نگرانی از افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی و دارایی‌های آن‌ها، ناخودآگاه مردم را به سمت بازارهایی مثل سکه، ارز و خودرو می‌کشد، بازارهایی که افزایش تورم در آن‌ها به صورت مستقیم روی قیمت سایر کالاهای اساسی تأثیر  می‌گذارد، بنابراین سیاست‌گذاری‌های دولتی در موضوع تأمین معیشت مردم باید ناظر بر تأثیرگذاری‌های بازارهای سرمایه‌ای بر معیشت مردم و افزایش کالاهای اساسی باشد.

تنش در بازارهای سرمایه‌ای به معنای تنش و افزایش به هم‌ریختگی دخل و خرج خانواده‌ها و فشار بیشتر معیشتی و کوچک شدن سفره مردم می‌شود. بی‌شک سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت در جنگ اقتصادی باید با حساسیت بیشتری و ناظر بر مهم‌ترین موضوعات روز اقتصاد کشور که این روزها تولید، اشتغال‌زایی و تأمین معیشت مردم است، باشد، در غیر این صورت با سیاست‌گذاری‌های غلط، تورم بیشتری به مردم تحمیل می‌شود و نارضایتی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها