زنجان- سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و قیمت ارزان محصولات کشاورزی در داخل کشور در مقایسه با سایر کشورها موجب شد تا صادرات و قاچاق محصولات کشاورزی ازجمله گندم رونق بگیرد لذا در همین راستا امسال مسئولان بر آن هستند تا از این رویه نامبارک جلوگیری کنند.

خریدوفروش گندم بدون مجوز ممنوع/تمام انبارها ملزم به ثبت موجودی هستند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: سال گذشته باوجوداینکه دولت خریدار تضمینی محصول گندم کاران بود اما بسیاری از تولیدکنندگان با ابراز نارضایتی از قیمت تضمینی لذا ترجیح دادند تا از فروش گندم باقیمت هر کیلو یک هزار و ۷۰۰ تومان به دولت امتناع کرده و گندم را باقیمت دو هزار و ۲۰۰ تومان به دلالان بفروشند.

در این راستا اگرچه اخبار بسیاری در خصوص قاچاق این محصول با سایر کشورها ازجمله عراق رسانه‌ای شد که برخی نیز مقدار آن را کم دانسته و این خبر را تکذیب کردند اما این موضوع موجب شد تا امسال در آستانه فصل برداشت تمهیدات دیگری اتخاذ شود.

بخش خصوصی مجاز به خرید گندم نیست

شهرستان خدابنده با ۱۶۵ هزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری جنوب زنجان واقع‌شده است و بیش از نیمی از گندم استان زنجان در این شهرستان تولید می‌شود لذا امسال باهدف جلوگیری از مشکلات سال گذشته بنا بر گفته فرماندار این شهرستان تمهیدات ویژه‌ای در دستور کار قرارگرفته است.

اگرچه خرید تضمینی گندم از کشاورزان در ۴۵ مرکز دولتی از اوایل تیرماه غالباً آغاز می‌شود لذا در همین راستا فرماندار شهرستان خدابنده  بابیان اینکه در سال جاری با سامانه‌ای که برای ثبت حمل‌ونقل بار گندم طراحی و راه‌اندازی می‌شود، امکان قاچاق و خروج غیرقانونی این محصول راهبردی ممکن نخواهد بود افزود: امسال خرید محصول گندم توسط مراکز بخش خصوصی ممنوع است.

انبارها باید ثبت شوند

ایوب بیگدلی بیان کرد: باید در این زمینه از ظرفیت شوراها و دهیاری‌ها و نیز فضای مجازی در خصوص ممنوعیت فروش گندم خارج از شبکه دولت استفاده شود.

باوجوداینکه دولت خریدار تضمینی محصول گندم کاران بود اما بسیاری از تولیدکنندگان با ابراز نارضایتی از قیمت تضمینی لذا ترجیح دادند تا از فروش گندم باقیمت هر کیلو یک هزار و ۷۰۰ تومان به دولت امتناع کرده و گندم را باقیمت دو هزار و ۲۰۰ تومان به دلالان بفروشند


 فرماندار شهرستان خدابنده بابیان اینکه همه انبارهای ذخیره گندم حتی انبارهای خانگی نیز باید در سامانه جامع انبارها ثبت شوند، گفت: با قاچاق محصول گندم در این شهرستان، برخورد قانونی و جدی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در فصل برداشت محصول گندم باید دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول با نظارت بیشتر، دست سوءاستفاده کنندگان در قاچاق این محصول را کوتاه کنند.

برخورد با دلالان

در همین راستا مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز بابیان اینکه با متخلفان به‌طورجدی برخورد خواهد شد اظهار کرد: محموله‌های گندم فاقد مجوز، توقیف و بدون اغماض با متخلفان مطابق با قانون و مقررات برخورد خواهد شد.

عبدالله جعفری با اشاره به این موضوع که خروج هر حجم گندم از این استان در سال جاری علاوه برداشتن بارنامه و اسناد لازم مطابق مقررات، نیازمند ارائه مجوز خروج رسمی از شرکت غله است ادامه داد:کشاورزان ضرورت دارد تا از فروش گندم به دلالان و واسطه‌ها خودداری کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که خرید تضمینی گندم در سال جاری فقط توسط مراکز خرید دولتی دارای مجوز رسمی و معتبر از شرکت غله انجام خواهد شد و فعالیت سایر افراد و اماکن فاقد مجوز ممنوع است یادآور شد: در این راستا با متخلفان مطابق با قانون برخورد می‌شود.

به گفته وی، تمامی مراکز خرید دولتی استان زنجان آماده تحویل گندم از کشاورزان هستند و لذا کشاورزان در صورت داشتن هرگونه شکایت و مشکل می‌بایست موارد را به نماینده جهاد کشاورزی و شرکت غله مستقر در مراکز خرید تضمینی گندم و یا به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان محل تولید به‌منظور رسیدگی و پیگیری لازم گزارش کنند.

بوجاری گندم فقط با مجوز

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم‌چنین اعلام کرد: مراکز تولید گندم بذری و بوجاری فقط با مجوز  این سازمان امکان فعالیت خواهند داشت.

جعفری ادامه داد: مراکز بوجاری مجاز  تنها در قبال حق العمل می‌توانند نسبت به بوجاری اقدام و هرگونه خریدوفروش و دپوی گندم در این مراکز مجاز نبوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

مراکز بوجاری مجاز  تنها در قبال حق العمل می‌توانند نسبت به بوجاری اقدام و هرگونه خریدوفروش و دپوی گندم در این مراکز مجاز نبوده و با متخلفان برخورد می‌شود

وی اضافه کرد: کشاورزان قبل از فروش گندم تولیدی خود به مراکز خرید از مجاز بودن مرکز و داشتن مجوز از شرکت غله اطمینان حاصل کرده،، سپس گندم را  واگذار کنند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشاورزانی که گندم تولیدی خود به مراکز خرید تحت نظر دولت به فروش برسانند در تأمین و تحویل نهادهای تولیدی ، کود ، سم و بذر در اولویت خواهند بود.

جعفری یادآوری کرد:  گندم‌های عاری از آفات نباتی و آلودگی و ناخالصی مشمول جایزه پاکی می‌شود.

گفتنی است بنا بر اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در صورت بارندگی‌های تکمیلی در خرداد جاری، انتظار می‌رود میزان تولید گندم در این استان به حدود ۵۰۰ میلیون تن برسد.  

برچسب‌ها