پویش همگانی استفاده از ماسک با عنوان " من ماسک می زنم" آغاز شد.

آغاز پویش همگانی استفاده از ماسک در جامعه

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، براساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در این باره اظهار کرد: استفاده از ماسک در شرایطی که به دلیل برخی ضرورت ها، محدودیت ها برداشته شده،  اهمیت دو چندانی در کنترل ویروس کرونا دارد، البته باید به این موضوع توجه کرد که ماسک های مختلف روش های مصرف متنوع دارند و عموم مردم نیز نیاز به ماسک n۹۵ ندارند.

دکتر فاطمه احمدی با اشاره به اینکه تا زمانی که واکسن موثر برای این بیماری ساخته نشود، جوامع همچنان درگیر کرونا خواهند بود، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت پذیرد در غیر این صورت شاهد افزایش مجدد ابتلا به بیماری خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای تمام بیماری های عفونی، رعایت بهداشت دست و شستشوی حداقل ۳۰ ثانیه، بخصوص در مواقعی که آلودگی قابل رویت باشد ضروری است، تصریح کرد: استفاده از محلول با پایه الکلی به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه و رعایت بهداشت تنفسی نیز یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

به گفته وی، همچنین رعایت فاصله اجتماعی یک تا دو متر و عدم حضور در مواقع غیر ضروری در محیط های پرازدحام و استفاه از ماسک، از جمله توصیه های پیشگیرانه است.

متخصص طب کار و بیماری های شغلی تاکید کرد: انواع مختلف ماسک که در دسترس عموم مردم قرار دارد هر کدام شرایط استفاده به خصوصی دارد اما استفاده از ماسک، نفی کننده اهمیت سه رکن قبلی نیست؛ در واقع ماسک مکمل برای سایر موضوعات است.

متخصص طب کار و بیماریهای شغلی با اشاره به اینکه در سطح جامعه سه نوع ماسک مورد استفاده قرار می گیرد که ماسک های پارچه ای، جراحی و فیلتر دار از آن جمله هستند، ادامه داد: ماسک های پارچه ای عموما در منزل تهیه می شود و افراد بدون بیماری زمینه ای می توانند از این ماسک های پارچه ای استفاده کنند اما در دوخت این ماسک ها باید توجه کرد که حتما سه لایه باشد و لایه بیرونی از جنس شبیه به پلاستیک برای عدم ورود ذرات آلوده به درون ماسک در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: لایه درونی در این ماسک ها باید جاذب آب باشد و لایه وسط از پارچه ای نمدی باشد که به صورت یک فیلتر عمل کند؛ علاوه براین باید ماسک تمام سطح صورت را تا روی بینی و زیر چانه در برگیرد .

دکتر احمدی با اشاره به اینکه در خصوص ماسک های جراحی سه لایه نیز استفاده از این ماسک ها برای افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای فاکتورهای خطر و پرسنل بیمارستانی ضرورت دارد، عنوان کرد: علاوه براین برای افراد دیابتی، فشار خون بالا، مصرف کننده های داروهای کورتون و بیماران دیالیزی، مصرف این ماسک ها ضرورت دارد.

دکتر احمدی با بیان اینکه در مصرف ماسک های جراحی این است که حتما گیره بینی داشته باشد و بعد از شستشوی منظم دست ها از ماسک استفاده  شود، عنوان کرد:  ماسک جراحی و فیلتر دار قابلیت شستشو ندارند و با شستشو کیفیت آنها پایین می آید.

وی ادامه داد: در خصوص ماسک های فیلتر دار  نکته حائز اهمیت این است که برخی از این ماسک ها سوپاپ دار هستند و برخی بدون سوپاپ اما تا ۹۵ درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می کنند؛ این ماسک ها باید حتما روی صورت خوابیده باشد و استفاده نادرست از این ماسک ها می تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد.

متخصص طب کار و بیماری های شغلی با بیان اینکه در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصا در افراد جوان و با سن کم، احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است، هشدار داد: جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی‌مدت این افراد می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها