لیگ نوزدهم را می‌توان عجیب و غریب‌ترین لیگ در ادوار گذشته نام‌گذاری کرد، لیگی که با بیشترین وقفه برگزار شد تا سرنوشت قهرمان تیم‌های صعود کننده به لیگ قهرمانان و تیم‌های سقوط کننده روشن شود.

سینا حسینی/

 لیگ نوزدهم را می‌توان عجیب و غریب‌ترین لیگ در ادوار گذشته نام‌گذاری کرد، لیگی که با بیشترین وقفه برگزار شد تا سرنوشت قهرمان تیم‌های صعود کننده به لیگ قهرمانان و تیم‌های سقوط کننده روشن شود. هرچند بسیاری پرسپولیس را به عنوان قهرمان این دوره مسابقات می‌دانند اما روی کاغذ هنوز رقبای این تیم شانس قهرمانی دارند که احتمال این اتفاق در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد اما به همان میزان که پرسپولیس شانس قهرمانی دارد، تیم‌های دوم تا ششم لیگ خود را مدعی کسب سهمیه می‌دانند و معتقدند در پنج هفته پایانی می‌تواند با غلبه بر حریفان خود به این موفقیت بزرگ دست پیدا کنند.

*۲ تیم سرنوشت ساز

با نگاهی به بازی‌های باقیمانده تیم‌های دوم تا ششم می‌توان به این باور رسید که هنوز نمی‌توان درباره تیم‌هایی که سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست آوردند با قطعیت صحبت کرد. اما نکته جالب توجه اینجاست دو تیم در سرنوشت این پنج تیم بیشترین نقش را ایفا خواهند کرد.

نساجی مازندران که در حال حاضر روی پله نهم جدول رده بندی قرار دارد، یکی از تیم‌هایی است که نقش بسیار مهمی در کسب سهمیه این تیم‌ها ایفا می‌کند، به جز تراکتورسازی، تیم‌های سپاهان، شهرخودرو، استقلال و فولاد باید با این تیم بازی کنند از این رو نتایج محمود فکری که تا به امروز به همراه نساجی عملکرد قابل قبولی داشته است بسیار تعیین کننده است. اما در کنار فکری، پیکان و عبدالله ویسی هم جزو مربیانی است که در تعیین سرنوشت تیم‌های مدعی برای کسب سهمیه آسیا تأثیرگذار است، پیکان با سه تیم از پنج تیم بازی دارد و می‌تواند با توقف هر یک از این تیم‌ها شانس تیم دیگر را افزایش دهد، تراکتورسازی، سپاهان و استقلال که هر یک به شکلی خود را مدعی کسب سهمیه می‌دانند باید با تیم پایین جدولی پیکان بازی کنند، از آنجا که شاگردان ویسی هنوز هم خطر سقوط به لیگ دسته یک را احساس می‌کنند بدون تردید از پیش بازنده نیستند و می‌تواند خطری بزرگ برای این تیم‌ها به حساب آیند.

* مرگ و زندگی

اما این پنج تیم در طول این پنج هفته باید ۱۰ بازی ۶ امتیازی برگزار کنند، که این اتفاق دومین عاملی است که می‌تواند تأثیر فزاینده ای در سرنوشت آن‌ها داشته باشد. بیشترین بازی ۶ امتیازی متعلق به شهرخودرو مشهد است. این تیم باید با تراکتورسازی، سپاهان و استقلال بازی کند که این مسئله نه تنها برای سهراب بختیاری زاده بی‌تجربه بسیار ترسناک بلکه برای هواداران شهرخودرو نیز بسیار استرس زاست چون در صورت ناکامی در یکی از این دیدارها آن‌ها نیز همانند صنعت نفت آبادان شانس خود را از دست می‌دهند. تراکتورسازی تبریز، سپاهان و استقلال تهران هر یک دو بازی ۶ امتیازی دارند که این مسئله برای مربیان این سه تیم هم بسیار مهم است. در این بین فولاد خوزستان تنها یک بازی ۶ امتیازی دارد که باید در هفته پایانی مسابقات در خانه برابر تراکتورسازی تبریز ظاهر شود. دیداری که می‌تواند تنور رقابت در صدر جدول را تا روز آخر و لحظه پایانی داغ نگه دارد.

*شانس بالای فولاد

اما در میان این پنج تیم، تیم فولاد خوزستان شانس بسیار زیادی برای کسب سهمیه نسبت به سایر تیم‌ها دارد، در شرایطی که سه تیم از این جمع باید پنج بازی برگزار کنند، تیم فولاد خوزستان به جز پنج بازی باقیمانده دو بازی معوقه نیز دارد که این اتفاق به عنوان یک فرصت مطلوب برای نکونام و شاگردانش به حساب می‌آید هرچند که آن‌ها معتقدند این تعداد بازی می‌تواند انرژی آن‌ها را برای حضوری پر قدرت در لیگ برتر کاهش دهد، استقلال تهران نیز یک بازی معوقه دارد که با احتساب بازی‌های باقیمانده ۶ بازی دارد البته این اتفاق به شرطی رقم می‌خورد که کمیته استیناف شکایت پارس جنوبی جم را نپذیرد در غیر این صورت استقلال فرصت بازی با پارس را از دست خواهد داد و همانند سه تیم دیگر تنها پنج بازی برای کسب سهمیه آسیا فرصت خواهد داشت.

*ورود نهادهای نظارتی

اما در این میان بزرگ‌ترین استرس و نگرانی اهالی فوتبال و مدیران باشگاه‌های لیگ برتری نظارت دقیق و به موقع ارکان انضباطی و نهادهای نظارتی و قضایی بر شرایط برگزاری مسابقات است، در هفته‌های اخیر مشاهده چند مورد مشکوک در جریان بازی‌های لیگ برتر شائبه دخالت برخی افراد سودجو و فرصت طلب از حساسیت حاکم بر مسابقات منتشر شد به همین دلیل انتظار می‌رود نهادهای نظارتی بیشتر از هر زمانی روی این ماجرا حساسیت به خرج دهند تا نتایج مسابقات در داخل مستطیل سبز رقم بخورد و خدای ناکرده پای سایت‌های شرط بندی و مافیای دلالی در این حوزه باز نشود، از طرفی مسئولیت کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم بسیار مهم و حیاتی است تا با انتخاب کوبل‌های داوری مسلط و با تجربه از بروز هرگونه شائبه و اشتباه تأثیرگذاری جلوگیری کنند.

برچسب‌ها