مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: طی چهار ماهه نخست سال جاری تعداد هشت طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۲۲ میلیون دلار در خراسان رضوی به تصویب رسیده است.

تصویب ۲۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین،  حسین امیررحیمی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی استان، اظهار کرد: تعداد ۱۱ طرح جهت تصویب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی کشور ارسال شده و تصویب ۴۰ میلیون دلار در جلسات آتی این هیات مورد انتظار است.

پیش‌بینی ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان تا پایان سال

وی بیان کرد: با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت که اکثرا کوچک و زودبازده بوده و به بهره‌برداری رسیده‌اند و با در نظر گرفتن تعداد طرح‌های ارسالی به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در چهار ماهه نخست سال جاری، پیش‌بینی می‌شود تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان تا پایان سال به بیش از ۳۰ طرح برسد. با وجود شرایط خاص اقتصادی کشور، استان خراسان رضوی تا پایان سال جاری حداقل به میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی سال گذشته معادل ۱۴۲ میلیون دلار ظرفیت جذب دارد.

امیررحیمی با اشاره به حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری استان، تصریح کرد: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در استان از ابتدای سال جاری از نظر مبلغ در بخش ساختمان به میزان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صورت گرفته، حوزه حمل و نقل و ارتباطات با دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، صنعت با یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، کشاورزی با ۷۵۰ هزار دلار و خدمات با ۶۰۰ هزار دلار به ترتیب در جایگاه‌های بعد قرار می‌گیرند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: در این مدت بیشترین سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران کشورهای هند، افغانستان، پاکستان، امارات متحده و عراق انجام شده است.

مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران خارجی

وی در خصوص مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران خارجی، عنوان کرد: ارائه خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاران توسط پنجره واحد فیزیکی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور نمایندگان ۱۰ دستگاه اجرایی صادرکننده مجوز فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در استان انجام می‌شود.

امیررحیمی افزود: در محل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، خدمات ویژه به سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی استان از قبیل ارائه خدمات گذرنامه‌ای، صدور و تمدید پروانه کار، صدور و تمدید کارت بازرگانی و ... بدون نیاز به مراجعه به دستگاه‌های اجرایی متولی، به عنوان مشوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی در حال انجام است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خصوص واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی استان نیز مشوق ویژه ۱۰ درصد تخفیف در هزینه‌های واگذاری زمین، ایجاد طرح و قابلیت اقساط آن با ارائه معرفی‌نامه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود. همچنین در حوزه امور بانکی نیز خدمات بانکی VIP توسط نماینده شورای هماهنگی بانک‌های استان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: مشوق‌های ویژه‌ای نیز  جهت سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی، برخی شهرک‌های صنعتی، پارک علم و فناوری، شهرهای جدید استان و برخی از بافت‌های شهر مشهد در نظر گرفته شده که جمع‌آوری و معرفی آن به متقاضیان سرمایه‌گذاری نیز انجام شده است.

امیررحیمی بیان کرد: با عنایت به آخرین مصوبه هیات وزیران و شیوه‌نامه اجرایی آن در خصوص صدور اقامت پنج ساله برای اتباع خارجی سپرده‌گذار در ازای ۲۵۰ هزار دلار سپرده‌گذاری به مدت پنج سال و ارائه تاییدیه  مبلغ سپرده‌گذاری از سوی بانک عامل، صدور اقامت پنج ساله برای متقاضیان و خانواده آنها انجام می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های ممتاز سرمایه‌گذاری در استان، تصریح کرد: استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های ممتاز و منحصر به فرد گردشگری، صنعتی و معدنی، کشاورزی و در رأس آن وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع)، همواره مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و بازرگانان کشورهای همسایه و به خصوص شیعیان برخی کشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس بوده، به نحوی که هرساله از لحاظ تعداد طرح مصوب سرمایه‌گذاری خارجی رتبه نخست استان‌های کشور را کسب کرده و در سال‌های اخیر نیز بیشترین طرح سرمایه‌گذاری خارجی به این استان تعلق داشته است.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها