۵۳ نفر از عاملان برگزاری و شرکت در یک پارتی شبانه با صدور رأی جایگزین از سوی یک مقام قضایی، به جای شلاق مورد رأفت اسلامی قرار گرفته و محکوم به اجرای یک رأی تربیتی شدند.

برخورد تربیتی دستگاه قضا با عاملان برپایی پارتی شبانه

قدس آنلاین:  ۵۳ نفر از عاملان برگزاری و شرکت در یک پارتی شبانه با صدور رأی جایگزین از سوی یک مقام قضایی، به جای شلاق مورد رأفت اسلامی قرار گرفته و محکوم به اجرای یک رأی تربیتی شدند.

**ماجرا چه بود؟

چندی پیش مأموران انتظامی پس از رصد تحرکات عاملان برگزاری یک پارتی شبانه در حوالی مشهد در یکی از مجتمع‌های ویلایی، با هماهنگی مقام قضایی تمامی افرادی که در این مراسم به صورت زننده و غیر شرعی حضور داشتند را دستگیر کردند.

در ادامه پرونده متهمان به دادسرا منتقل و برای عاملان این اقدام غیراخلاقی و ضد ارزشی کیفرخواست صادر و پرونده برای طی کردن دیگر مراحل قضایی به شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری دو مجتمع امام خمینی(ره) مشهد ارسال شد و توسط قاضی «مجید شرقی شهری» مورد رسیدگی قرار گرفت. پس از آن و در راستای اجرای دستورات ریاست قوه قضائیه مبنی بر صدور احکام جایگزین و با نگاه اصلاح مرتکبان، قاضی پرونده در پایان چندین جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه برای عاملان شرکت در این پارتی شبانه که بیشتر آن‌ها دارای مدارک دانشگاهی بودند، رأی تربیتی همراه با رأفت اسلامی صادر کرد.

در این رأی آمده است: حسب گزارش مأموران امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در مورخ ۰۳/۰۸/۱۳۹۸ حسب اطلاع از افراد در مراسم پارتی مختلط، با حضور ۵۳ نفر (۲۹ نفر مذکر و ۲۳ نفر مؤنث) در مجتمع(ز) که پس از حضور مأموران، متهمان پرونده در حالی که در وضعیت و شرایط نامناسب (غیرشرعی و اخلاقی) بودند، دستگیر شدند. درادامه این افراد به کشیک دادگاه معرفی که متعاقب آن اکثر متهمان پرونده به اتهام خویش اقرار و در تحقیقات اولیه مشخص گردید که مالک باغ ویلا از طریق تلگرام افراد مذکور را به مراسم دعوت نموده ‌است. حتی در زمان حضور مأموران تعدادی از متهمان پرونده از محل متواری گردیده که پرونده‌ای جداگانه در دادسرا برای متهمان مذکور در حال رسیدگی است.

از سوی دیگر دادگاه در خصوص متهمان دستگیر شده در محل، پس از انجام تحقیقات لازم و تفهیم اتهام اولیه (رابطه نامشروع مادون زنا از طریق اختلاط با نامحرم در مجلس پارتی با وصف سازمان یافته) قرار تأمین مناسبی صادر و سپس بعد از تکمیل تحقیقات مقدماتی، وقت رسیدگی تعیین و آخرین دفاع افراد حاضر در جلسه رسیدگی اخذ و با توجه به اوراق و محتویات پرونده و وضعیت اجتماعی متهمان، با اعلام ختم رسیدگی به شرح ذیل اتخاذ تصمیم مناسب را می‌نماید.

**نگاه تربیتی به یک جرم به نیت اصلاح

در ادامه این رأی تربیتی و در خصوص اتهام متهمان پرونده دایر بر رابطه نامشروع مادون زنا از طریق اختلاط نامحرم در مجلس پارتی با وصف سازمان یافته در مجتمع (ز)، دادگاه در خصوص متهمان ردیف اول الی چهل و سوم پرونده با عنایت به گزارش اولیه مرجع انتظامی و دستگیری متهمان پرونده در محل و ملاحظه مستندات پرونده و اقاریر صریح و مقرون به صحت برخی از متهمان و همچنین دفاعیات بلامؤثر آن‌ها و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، بزه انتسابی به متهمان پرونده را محرز و مسلم دانسته و مستنداً به ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات و مواد ۴۰، ۴۲ و ۴۳ قانون مجازات اسلامی و... هر یک از متهمان پرونده را به تحمل ۹۹ ضربه شلاق تعزیری محکوم و اعلام می‌دارد، النهایه به لحاظ فقدان سابقه مؤثر کیفری و پیش‌بینی اصلاح متهمان پرونده در آینده، مجازات نامبردگان را به مدت دو سال تعلیق نموده که در ایام تعلیق متهمان پرونده، پس از قطعیت رأی مکلفند در یک دوره کلاس‌های اخلاقی، تربیتی با نظارت واحد اجرای احکام کیفری و با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی شرکت نموده و گواهی گذراندن دوره را به واحد اجرای احکام ارائه نمایند.

** نوشتن ۱۵۰ بار از روی یک آیه و حفظ آن

 ثانیاً، مقاله‌ای در حداقل ۳۰ صفحه با دستخط خود متهم در خصوص آیه شریفه ۱۴ سوره (علق) که می‌فرمایند «الم یعلم بان الله یری، آیا نمی‌داند که همان خداوند (همه چیز) را می‌بیند» را مرقوم و ضمن نتیجه‌گیری نهایی از آیه شریفه در پایان جزوه، آن را ظرف حداکثر سه ماه از تاریخ قطعیت به واحد اجرای احکام کیفری ارائه نمایند.

ثالثاً، کتاب «مسئله حجاب» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری را تهیه و پس از مطالعه، از نامبردگان در واحد اجرای احکام کیفری امتحان کتبی اخذ و نمره ۱۲ شرط قبولی آن است. در صورت عدم موفقیت در یک نوبت، فرصت امتحان مجدد خواهند داشت و در صورت عدم کسب نمره قبولی تخلف از دستور خواهد بود.

 رابعاً، متهمان مرد پرونده، ترجمه آیه شریفه ۳۰ سوره (نور) و متهمان زن هم ترجمه آیه شریفه ۳۱ همین سوره را هر کدام ۱۵۰ نوبت مرقوم و آیات مذکور را حفظ نموده و در واحد اجرای احکام، امتحان شفاهی اخذ گردد. خامساً، هر یک از متهمان پرونده، ۲۰ روایت یا حدیث از پیامبر اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به صورت جداگانه در موضوعات ازدواج و یا رابطه محرم دختر و پسر با یکدیگر و گناهان کبیره را ظرف حداکثر چهار ماه تهیه و در جزوه‌ای مرقوم و به واحد اجرای احکام ارائه نمایند.

 در صورت عدم اجرای دستورات دادگاه در نوبت اول تا دو سال به مدت تعلیق اضافه خواهد شد و در صورت تخلف مجدد قرار تعلیق لغو و حکم به مرحله اجرا درخواهد آمد و ایضاً در صورت عدم ارتکاب جرایم عمدی موضوع ماده ۵۴ قانون فوق‌الذکر در ایام تعلیق از محکومیت نامبردگان رفع اثر خواهد شد. همچنین رأی صادره در خصوص متهمان ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان خراسان رضوی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها