مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: ۵۰ درصد میزان پسماندهای خانگی در مشهد، ابتدا به آب پسماند و نهایتا پس از فعل و انفعالاتی به شیرابه تبدیل می‌شود.

تبدیل ۵۰ درصد از پسماندها به شیرابه در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل کریمیان مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: بیش از ۷۰ درصد پسماندهای خانگی شهر مشهد از مواد آلی تشکیل شده که بر اساس برآوردها، حدود ۵۰ درصد این میزان پسماند، ابتدا به آب پسماند و نهایتا پس از فعل و انفعالاتی به شیرابه تبدیل می‌شود.
او افزود: بر اساس آنالیزهای انجام شده در اداره تحقیق و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با توجه به این که پسماندهای خانگی در مشهد مثل سایر شهرهای کشور، عمدتاً از نوع‌ تر است، در مراحل مختلف جمع آوری، حمل و دفن آن ها، حجم قابل توجهی آب پسماند و شیرابه تولید می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: شیرابه‌ها عامل اصلی آلودگی خاک و محیط زیست به شمار می‌روند و لازم است که تولید آن کاهش پیدا کند.

شیرابه‌ها تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط زیست

کریمیان بیان کرد:  در هر میلی گرم شیرابه، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر وجود دارد که این میزان باکتری عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد و تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط زیست است.
او با اشاره به این که عملیات اجرایی احداث بزرگترین لندفیل مهندسی – بهداشتی (دفن پسماند) کشور در مشهد از پارسال آغاز شده تصریح کرد: این اولین لندفیلی است که با اهداف زیست محیطی و با استفاده از لوله گذاری و سیستم مکانیزه جمع آوری شیرابه در کشور احداث می‌شود.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تاکید کرد: با توجه به فصل تابستان و مصرف زیاد میوه‌های پرآب، مسئولیت شهروندان در قبال جلوگیری از تولید شیرابه افزایش پیدا می‌کند که در این خصوص خانواده‌ها با آب گیری زباله های‌تر و یا خشک کردن آنها، می‌توانند حجم شیرابه‌ها را  از خانه و به تعبیر دقیق‌تر از آشپزخانه، به میزان زیادی کاهش داده و  مانع از آلودگی بیشتر محیط زیست شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها