حجت الاسلام دست‌پروری رمز ماندگاری نهضت و قیام امام حسین(ع) را اخلاص در عمل عنوان کرد و افزود: اگر امام حسین(ع) اخلاص در عمل نداشتند و برای خدا و حفظ اسلام قیام نکرده بودند، نتیجه کار به مانند حرکت عبدالله بن زبیر می‌شد.

۴ ویژگی کسانی که می‌خواهند وارث امام حسین(ع) باشند

حجت الاسلام حسین دست پروری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در تبیین چرایی و علت واقعه عاشورا گفت: همانطور که در زیارت عاشورا می‌خوانیم افرادی که در این واقعه حاضر بودند به دو دسته تقسیم می شوند و این توضیح را هم باید بدهیم که متن زیارت عاشورا فرموده خدای سبحان است بنابراین سخنانی که در آن مطرح شده اهمیت بالایی دارد. یک دسته کسانی که مشمول سلام قرار می گیرند و این افراد اصحاب و یاران امام حسین(ع) هستند و دسته دوم کسانی هستند که مورد لعن قرار می گیرند.

حجت الاسلام دست پروری افزود: در زیارت وارث هم می خوانیم که امام حسین(ع) وارث همه اولیا و خوبان عالم است؛ بنابراین جایگاه امام حسین معلوم است و تعبیر آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری بر این امام همام صدق می‌کند. هرچند ذهن و فکر ما از درک جایگاه ایشان قاصر است زیرا امام حسین(ع) در زیارت‌ها و منابع معتبر عناوینی دارد که اساساً عقل ما از درک این عناوین عاجز است. به عنوان مثال امام صادق(ع) به یونس بن ذبیان که او را اهل معرفت دید، برای امام حسین(ع) القابی را ذکر کردند که این القاب در تمام عالم خلقت فقط برای یک نفر شایسته است، یکی از مهمترین این القاب این است که فرموده: السلام علیک یا قتیل الله و بن قتیله السلام علیک یا ثارالله و بن ثاره. سلام بر تو که هم خودت کشته راه خدایی و هم فرزند کشته در راه خدا. قتیل فرزند قتیل یک نفر در عالم بیشتر وجود ندارد و آن هم امام حسین(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرموده است: انا وعلی ابوا هذه الامة. من و علی پدر این امت هستیم. امام حسین(ع) هم پدر این امت است، ما همگی فرزندان معنوی اهل بیت(ع) هستیم. امام حسین(ع) وارث تمام فضایل و حسنات انبیاء الهی است، حال مایی که به امام حسین ارادت داریم تا چه اندازه از ایشان ارث می‌بریم؟ برای ارث بردن به قرابت نیاز است، یعنی افراد دور که نمی‌توانند از کسی ارث ببرند. بنابراین ابتدا باید نزدیک شویم، بنگریم ببینیم تا چه اندازه به امام خود نزدیکیم، به ایشان شباهت داریم و به مرام و منش او نزدیکیم. شاعر می‌گوید: حسین را به مرامش شناختن هنر است، حسین تازه ای از نو نساختن هنر است. اگر به امام حسین(ع) نزدیک بودیم آنوقت است که عبارت یالیتنا کنامعکم فنفوز فوزا عظیما معنی می‌یابد. امام صادق(ع) می‌فرماید که امام حسین(ع) جانش را فدا کرد تا مردم از جهل و نادانی نجات یابند.

وی به تبیین خصلت های کسانی که مقابل شیدالشهداء ایستادند پرداخت و گفت: ما باید بنگریم ببینیم آنهایی که مقابل امام حسین(ع) ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند و مشمول سلام نمی‌شوند چه کسانی بودند؟ آنها کسانی بودند که فریب دنیا را خورده بودند و به ظاهر زندگی دنیا دلبسته بودند. نوع نگاه امام حسین بسیار اهمیت دارد، پاسخ قاسم بن الحسن(ع) به امام حسین(ع) در مورد مرگ تبیین کننده نگاه حسینی است؛ هنگامی که حضرت ابراهیم به حضرت اسماعیل گفت فرزندم خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، حضرت اسماعیل پاسخ داد که پدر آنچه را فرمان یافته‌ای، اجرا کن، انشاالله مرا از صابرین خواهی یافت؛ خوب همه ما می‌دانیم و ضرب المثل است که می‌گویند صبر تلخ است. اما حضرت قاسم که نگاه امام حسینی داشت در پاسخ گفت مرگ در نظر من شیرین تر از عسل است.

حجت الاسلام دست پروری با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد وارث امام حسین(ع) باشد باید چهار ویژگی داشته باشد گفت: اول آنکه باید عالم شویم و عارفانه دینداری کنیم؛ دوم به تعبیر قرآن پرهیزگاران و متقین می‌توانند وارث انبیا و اولیا باشند، سومین ویژگی صالح بودن و چهارمین ویژگی بنده خدا بودن است. اگر کسی می‌خواهد بهره کامل را از مکتب امام حسین ببرد باید این چهار ویژگی را داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه رمز ماندگاری نهضت و قیام امام حسین(ع) را اخلاص در عمل عنوان کرد و افزود: اگر امام حسین(ع) اخلاص در عمل نداشتند و برای خدا و حفظ اسلام قیام نکرده بودند، نتیجه کار به مانند حرکت عبدالله بن زبیر می شد. هردو زیر نظر حکومت یزید بودند و هیچ کدام با او بیعت نکردند، هر دو در مدینه امنیت نداشتند اما امام حسین فرار نکرد و عمل به وظیفه کرد ولی عبدالله بن زبیر از بیراهه فرار کرد. امام حسین(ع) در بیابان‌های کربلا به شهادت رسید، عبدالله بن زبیر در خانه کعبه و حرم مکه کشته شد اما هیچ اثر و علامتی از او به جا نمانده است اما امام حسین(ع) باقی مانده است، چراکه نگاه ایشان نگاه توحیدی، قرآنی و الهی بود، در حالی که وقتی از عبدالله بن زبیر پرسیدند چرا با یزید بیعت نمی‌کنی، گفت من پسر صفیه(عمه پیامبر) هستم آیا پسر صفیه با پسر هند جگرخوار بیعت کند؟ بنابراین چون قیامش منتسب به اصل و نسبش بود نه برای خدا، از بین رفت، اما امام حسین(ع) می‌گوید اگر یزید حکومت کند فاتحه اسلام خوانده می‌شود. بنابراین جاودانه شد و تا قیام قیامت انشالله نهضت حسینی ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها