اثری که در این مجال به معرفی آن پرداخته‌ایم، به خوانشی انتقادی از کارنامه دکتر علی شریعتی پرداخته است و سعی دارد با انتشار اسنادی نادیده، تفسیری جدید از شخصیت و کارنامه او ارائه دهد.

خوانشی از یک پدیده تاریخی با مددگیری از اسناد

به گزارش قدس آنلاین، اثری که در این مجال به معرفی آن پرداخته‌ایم، به خوانشی انتقادی از کارنامه دکتر علی شریعتی پرداخته است و سعی دارد با انتشار اسنادی نادیده، تفسیری جدید از شخصیت و کارنامه او ارائه دهد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی که پیشتر در جلد سوم کتاب نهضت امام خمینی، سعی کرده بود تا به شریعتی‌پژوهی انتقادی دست زند، در «شریعتی در دادگاه تاریخ» نیز همان رویکرد را پی گرفته و آن را به اسنادی جدید منضم ساخته است. مؤلف در بخشی از دیباچه خویش بر این دفتر، در توصیف سوژه پژوهش خود آورده است:

«نخستین اثر روش علی شریعتی، ایجاد اختلاف مجدد میان حوزه و دانشگاه بود که به دنبال نهضت امام به هم پیوسته بودند. شریعتی با موضع‌گیری‌های تفرقه افکنانه، بار دیگر فیضیه و دانشگاه را رویاروی یکدیگر قرارداد و اگر پیروزی انقلاب اسلامی راه وحدت و محبت را میان عموم مردم هموار نکرده بود، چه بسا درگیری فیزیکی میان مخالفان و موافقان شریعتی را به ارمغان می‌آورد. رویارویی با این تفرقه افکنی، رسالت بزرگ و مقدسی است که بر دوش مورخان متعهد و اندیشمندان فرهیخته و متفکر، سنگینی می‌کند که نباید و نشاید از کنار آن بی‌تفاوت بگذرند و خاموش بمانند. آگاهان ملت باید با بصیرت و صلابت، با خط سازش و تسلیم بستیزند و سازشکاران و تسلیم طلبان را رسوا کنند و سرجای خود بنشانند و رخصت ندهند خط سازش و تسلیم طلبی، در اندیشه توده‌ها به ویژه نسل جوان راه یابد و دوران سیاه ستمشاهی و نوکر مآبی را بازآرد که من از تکرار تاریخ می‌ترسم!

بی‌تردید آزموده را آزمودن خطاست و به روایت حافظ: من جرب المجرب حلت به الندامه. ملت ایران نزدیک دو سده در چنگ فراماسون‌های خیانت پیشه و لیبرال‌های غربزده و خود باخته، اسیر سیاست سازش، کرنش و تسلیم در برابر زورمداران و قدرتمندان برون مرزی و درون مرزی قرار داشت که جز بدبختی، تباهی، روسیاهی، ذلت و خواری سودی نبرد و دستاوردی نداشت و با پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران با چشم سر دید و دریافت که راه رهایی، پیروی از مکتب عاشورا و ایستادن و مقاومت تا واپسین نفس و آخرین نفر است.

ملتی می‌تواند سربلند، آزاده و با عزت زیست کند که راه جهاد و شهادت را بشناسد و در برابر دشمن، آشتی ناپذیر و سرسخت بایستد و دست رد بر سینه نامحرمان و حرامیان عقیده و اندیشه زند و با دشمن طرح دوستی نریزد و به تعامل و تفاهم نپردازد. دفتری که اکنون در دسترس شما قرار دارد، بخش‌هایی از کارکردها و کارنامه‌های دکتر علی شریعتی است که در کتاب نهضت امام- دفتر سوم- به چاپ رسیده است و اکنون به صورت مستقل، همراه با اضافات انتشار می‌یابد. انگیزه نگارنده از انتشار این دفتر، نه خدای نخواسته بر پایه عناد و خصومت با نامبرده است که هرگز و هیچ‌گاه کوچک‌ترین عنادی نسبت به او نداشته و ندارم و نه -پناه بر خدا- از روی لجبازی کودکانه و کشمکش‌های تنگ‌نظرانه است که روح و قلبم از اینگونه خوی و خصلت‌های شیطانی بیزار است. آنچه این نگارنده را به انتشار این دفتر وا می‌دارد، رویارویی با جاه طلبان سازشکار و بیگانه‌پرستان تسلیم‌طلب است که برآنند راه و روش شریعتی را در ارتباط با ساواک برای نسل امروز الگو کنند و راه امام را که همانا راه مقاومت و ذلت‌ناپذیری است، کمرنگ سازند که البته عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند....»

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها