قدس آنلاین-عبداله‌زاده مهنه:رهبر کاتولیک‌های جهان خطاب به کاتولیک‌های ایرلند گفت که دلیل آزار جنسی کودکان توسط کشیش‌های کاتولیک این کشور همچنان «معما»ست.

پاپ:آزار جنسی کودکان توسط کشیش‌ها «معما»ست!

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی قدس¬آنلاین، پاپ «بندیکت شانزدهم» در یک پیام ضبط‌شده ویدئویی برای مراسم عشای ربانی با حضور 75 هزار نفر در بزرگ‌ترین ورزشگاه ایرلند با اشاره به کارکنان کودک‌آزار کلیسا گفت: «چگونه باید این حقیقت را توضیح داد که افرادی که مرتب به گناهان خود اعتراف می‌کرده‌اند، مرتکب چنین تخلفی شوند؟»
بر پابه گزارش آسوشیتدپرس، پاپ در پیام خود گفت: «این مسأله همچنان یک معماست. ولی تردیدی نیست که مسیحیت این کشیش‌ها دیگر با برخورد مسرت‌بخش با مسیح رشد نمی‌یافته و تنها لقلقه زبان شده بوده است.»
در این مراسم، علاوه بر کاتولیک‌های بسیاری از کشورهای خارجی، نخست‌وزیر ایرلند نیز حضور داشت. کنفرانس عشای ربانی که هر چهار سال از سوی واتیکان در یکی از کشورها برگزار می‌شود، امسال در حالی برگزار شده است که آزار جنسی کودکان توسط کشیش‌ها و پنهان‌کاری کلیسا در این باره خشم کاتولیک‌های ایرلند را برانگیخته و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، میزان حضور آنها را در مراسم هفتگی عشای ربانی کاهش داده است. ایرلند زمانی سرزمین پیوند محکم دولت و کلیسا بوده است.
بندیکت در پیام خود افزود: «اجداد شما در کلیساهای ایرلند می‌دانستند که چگونه در راه تقدس و ثبات قدم در زندگی شخصی خود مجاهدت کنند.»
پاپ تأکید کرد: «شکرگزاری و مسرت در چنین تاریخ بزرگی از دین‌داری، اخیراً با افشای گناهان کشیش‌ها و افراد مقدس علیه کسانی که به آنها اعتماد کرده بودند، دست‌خوش زلزله هولناکی شده است.»
وی یادآور شد: «این افراد به جای نشان دادن راه مسیح و خدا به مردم، آنها را مورد سوء استفاده قرار داده و اعتبار پیام کلیسا را خدشه‌دار کرده‌اند.»
در همین حال «دیارموید مارتین»، اسقف اعظم دوبلین، گفته است که کلیسا در ایرلند با مبارزه بزرگی برای بقا روبه‌روست.
حامیان قربانیان آزار جنسی توسط کشیش‌های کاتولیک بیش از یک دهه است که خواستار محکومیت حمایت از کشیش‌های هم‌جنس‌باز توسط واتیکان و کلیسای کاتولیک ایرلند هستند. اسناد و مدارک آزار جنسی، جسمی و روحی ده‌ها هزار کودک ایرلندی از دهه 1940 تا دهه 1990 توسط کشیش‌ها، راهبه‌ها و کارکنان کلیسا در چهار تحقیق دولتی گرد آمده است.
اسقف‌ها و دیگر رهبران کلیسا در ایرلند، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، به پنهان‌کاری سازمان‌یافته کشیش‌های هم‌جنس‌باز، غالباً از طریق انتقال آنان به مناطق دیگر تبلیغی، متهم شده‌اند.
«معما» خواندن تجاوز کشیش‌های کاتولیک به کودکان توسط پاپ، واکنش قربانیان این آزارها از جمله «شبکه بازماندگان قربانیان آزار جنسی توسط کشیش‌ها» (SNAP) را برانگیخته است. «باربارا دوریس»، یکی از مسئولان این تشکل ایرلندی، گفت که سخنان پاپ «تکرار مکررات بود و او حتی از بردن نام دقیق این بحران خودداری کرد»
وی افزود که گاه کشیش‌ها «در برابر کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع، قدرت تقریباً مطلق» دارند و اسقف‌ها نیز با سوء استفاده از قدرت خود «جنایات شنیع علیه کودکان را نادیده می‌گیرند، پنهان می‌کنند و مقدمات آن را فراهم می‌آورند».

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.