کشتار فجیع یک خرس ماده و 2 توله شیرخوارش آن اندازه تکان‌دهنده بود که روز گذشته شماری از دوستداران حیوانات را به دفتر روزنامه همشهری کشاند تا از طریق روزنامه از مسئولان قضایی در حمایت از حیوانات تظلم خواهی کنند.

فیلمبرداری ازقتل یک مادر و دو بچه + تکمیلی - دستگیری متهمان در 24 ساعت

 ماجرا از آنجا آغاز شد که 12روز پیش یک شکارکش (شکارچی متخلف) هنگام شکار، ماده خرس 8ساله‌ای را هدف قرار می‌دهد اما این واقعه آنگاه غم‌انگیزتر می‌شود که این شکارکش بی‌رحم به کشتن خرس مادر بسنده نمی‌کند و در پی آن، 2 توله شیرخوار این ماده خرس را هم با چاقو از پای در می‌آورد. بخش تاسف بار ماجرا آنجاست که وی تمام این صحنه‌های دلخراش را با موبایل به تصویر می‌کشد؛ تصاویری که اکنون در دسترس است.

فاجعه 3 قربانی داشت

علی زند مقدم، کارشناس اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان که از صحنه جنایت بازدید کرده در این باره به همشهری گفت: 12روز پیش، 2شکارچی متخلف در حوالی ده ونک سمیرم واقع دراستان اصفهان، هنگام شکار غیرمجاز با ماده خرس قهوه‌ای 8ساله‌ای مواجه می‌شوند و یکی از شکارکشان بلافاصله ماده خرس را به طرز فجیعی می‌کشد. وی که هنگام شرح ماجرا به‌شدت متاثر شده بود درادامه افزود: متأسفانه این فاجعه3 قربانی داشته زیرا شکارکش بی‌رحم 2 توله شیرخوار ماده خرس را هم به طرز وحشتناکی با چاقو از پای در می‌آورد.

به گفته این کارشناس، سمیرم، فریدون شهر و منطقه کوهستانی تمندر و افوس از زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در استان اصفهان است که شمار قابل توجهی از این‌گونه حیات‌وحش را در خود جای داده است اما هنوزآمار دقیقی از جمعیت این‌گونه دردست نیست.

زند مقدم در پایان تصریح کرد: در حال حاضر، شکارچی متخلف توسط مقامات قضایی استان دستگیر شده و پرونده قضایی وی در حال پیگیری است و انتظار می‌رود مسئولان قضایی با صدور حکمی متناسب با این جنایت، مانع وقوع جنایات مشابه شوند. بنابر این گزارش شماری از حامیان حیوانات نیز که به دفتر روزنامه مراجعه کرده بودند بر خلأهای قانون در حمایت از حیوانات تاکید کردند و از مسئولان خواستند با وضع قوانین سختگیرانه اجازه ندهند شماری شکارکش، جمعیت حیات وحش را بیش از این نابود کنند.

این افراد نبود قانون حمایت از حیوانات را بزرگ‌ترین معضل در این زمینه عنوان کرده و افزودند: این خلأ قانونی سبب شده، هیچ فردی اعم از اشخاص حقیقی و غیرحقیقی و حتی دادستان نتواند وارد این موضوع شود درحالی‌که در اغلب کشورهای جهان بدرفتاری و شکنجه حیوانات تحت هر عنوانی که باشد جرم محسوب شده و با مجرم به‌شدت برخورد می‌شود؛ به‌ویژه کشتار گونه‌های در معرض انقراض جرمی نابخشودنی است که مجازات سنگینی دارد.

بی قانونی

به نوشته همشهری , در کشور ما با وجود پیشینه غنی فرهنگی و آموزه‌های متعدد دینی مبنی بر حفاظت محیط‌زیست و حیات وحش، قانونی متناسب با جرم‌هایی اینچنینی وجود ندارد و از همین روست که به راحتی گونه‌های نادر حیات وحش کشورمان نظیر یوزپلنگ، پلنگ و خرس، قربانی هوس‌های گروهی خودخواه می‌شوند؛ گروهی که به هیچ‌یک از ارزش‌های انسانی پایبند نیستند و متأسفانه با چنین اقدامات مجرمانه‌ای باعث شیوع خشونت در جامعه می‌شوند.

چندی پیش نیز یک خرس قهوه‌ای که به یکی از روستاهای سراب حمله کرده بود، به محاصره ماموران نیروی انتظامی و محیط‌زیست درآمد اما در نهایت این خرس به‌دلیل ازدحام بیش از حد مردم و ممکن نبودن استفاده از داروی بیهوشی، توسط گلوله کشته شد. همچنین حدود 5 سال قبل در تبریز اتفاق مشابهی رخ داد که در پی آن، خرس قهوه‌ای سرگردانی که از دانشگاه آزاد تبریز سر درآورده بود به‌دلیل نبود تجهیزات کافی، با یک تفنگ شکاری کشته شد.

 

دادستان سمیرم از ضاربان توله خرس ها شکایت کرد
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با رد هر گونه شایعه مبنی بر آزادی عاملان کشتار وحشیانه خرس ماده و دو توله اش در سمیرم، از بازداشت این افراد خبر داد.

 

به گزارش دبیرخانه پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، مهدی انصاری گفت: یکی از افرادی که در ارتباط با این واقعه دلخراش دستگیر شده، سابقه شرارت در منطقه و چندین مورد شکار غیر قانونی هم داشته که هر بار از دست قانون گریخته است.
وی افزود: اما این بار بعد از ارتکاب جرم و کشتن وحشیانه یک خرس ماده و دو توله سه ماهه اش، با گزارش های مردم محلی، ماموران محیط زیست در جریان موضوع قرار گرفتند که فیلم این واقعه نیز خیلی زود در بین مردم منطقه پخش شد.
انصاری تصریح کرد: این حادثه علاوه بر اینکه باعث جریحه دار شدن احساسات مردم منطقه شد به محیط بانان نیزکمک کرد تا بتوانند با همکاری نیروی انتظامی متخلفان را شناسایی و دستگیر کنند و این امر بعد از 24 ساعت اتفاق افتاد.
وی همچنین گفت: در حال حاضر با شکایت محیط زیست این افراد در بازداشت به سر می برند و فردی که با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شده، پدر یکی از متخلفان بوده که به دلیل نگهداری اسلحه کلت در منزل بازداشت شده بود، ولی سپس آزاد شد.
معاون محیط های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد :علاوه بر این چون بسیاری از مردم روستاها و عشایر محلی و سمیرمی ها نیز با دیدن این فیلم متاثر شدند و شکایت داشتند، دادستان سمیرم نیز به عنوان مدعی العموم و به نمایندگی از مردم از متخلفان شکایت کرده است که علاوه بر شکایت محیط زیست به وی نیز به عنوان مدعی العموم دادگاه حضور خواهد یافت.
وی همچنین درباره اینکه گفته می شود یکی از افراد خاطی در سمت معلم آموزش و پرورش مشغول به کار است، گفت: این فرد سابقا معلم بوده ولی به دلیل داشتن پرونده تخلف از آموزش و پرورش اخراج شده است که البته باز هم تاسف بار است که یک انسان اینچنین در برابر سه حیوان مظلوم و بی پناه دست به چنین جنایتی بزند.
موضوع کشته شدن یک ماده خرس و دو توله سه ماهه اش در شمس آباد ونک شهرستان سمیرم اصفهان طی هفته های گذشته موجی از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است. دراین واقعه دو شکارچی متخلف اقدام به شلیک گلوله به سمت یک خرس ماده می کنند که منجر به مرگ ماده خرس می شود اما در نهایت قساوت، شکم توله ها را زنده زنده با چاقو می برند تا بر اساس باورهای غلطی که داشتند از امحا و احشا داخلی بدن این حیوانات برای درمان برخی بیماریها استفاده کنند.
پخش این فلیم در بین مردم و رسانه ها و صدای ناله های توله های زخمی بر بالین ماده خرس و رفتارهای غیر انسانی این دو شکارچی با توله ها، اشک بسیاری از دوستداران محیط زیست را در آورد.
همچنین گفته می شود ضارب اصلی این سه خرس، پیش از دوران تحصیل خود، با چاقو به یکی از دانش آموزان در مدرسه نیز حمله ور شده بود و وی را از ناحیه پا به شدت مجروح کرده بود.
 

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.