۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۸
کد خبر: 9652

گروه حوادث: 2 برادر تبهکار خانه پدری را کارگاهی برای ساخت سکه‌های تقلبی طلا کرده بودند تا ثروت بادآورده‌ای به جیب بزنند.<BR>

3 تبهکار بازار سکه طلای تهران را به هم ریختند


طلا فروشی‌ها و صرافی‌ها با توجه به ماهرانه‌بودن جعل سکه‌ها به راحتی فریب می‌خوردند. مردی روز 29 مردادماه سال جاری با مراجعه به شعبه اول دادسرای ناحیه 14 تهران در دادخواستی به دادیار فرخاک‌فر گفت: «من یک مغازه طلا‌فروشی در خیابان پیروزی دارم. ساعت 4 بعدازظهر پنجشنبه گذشته یک جوان 25 ساله برای فروش تعدادی سکه طلای یک‌گرمی به مغازه‌ام آمد . تعداد 12 عدد از سکه‌ها را به قیمت روز از او خریدم . چون سکه‌ها برچسب معتبر داشت و حتی من با لمس انگشتان از واقعی بودن آنها مطمئن شدم در زمان خرید، وکیوم کارت‌ها را باز نکرده و به همان صورت تحویل گرفتم و پول سکه‌ها را پرداخت کردم. بعد در بررسی‌هایم فهمیدم سکه‌ها تقلبی است و آرم و برچسب و وکیوم و همه مواردی که برای یک طلافروش باتجربه‌ای مثل من می‌توانست به آن شک کند بسیار ماهرانه رعایت شده بود و تنها موردی که می‌توانست من را از جعلی بودن این سکه‌ها مطمئن کند، خارج کردن سکه‌ها از وکیوم آن بود که من این کار را نکردم. با دستور دادیار فرخاک‌فر پرونده برای رسیدگی تخصصی به تیمی از پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران سپرده شد.
کارآگاهان با توجه به شرایط بازار داخلی و جهانی سکه و طلا و برای رسیدگی ویژه به این پرونده برای جلوگیری از فروش و انتشار گسترده سکه‌های جعلی در بازار‌، تحقیقات میدانی خود را از همان طلا فروشی و از مرد جواهرفروش آغاز کردند. از آنجایی که طلافروشی مجهز به دوربین مداربسته بود، تصویر فروشنده سکه مردی جوان را نشان داد و این مهم‌ترین سرنخ بود. با تهیه تصویر مرد تبهکار و احتمال سابقه داربودن وی، کارآگاهان در آلبوم مجرمان به نتیجه‌ای نرسیدند و در مرحله بعدی به تعدادی از اماکن‌، ادارات و مراکزی که می‌توانستند در شناسایی وی کمک کنند نیز مراجعه کردند. در هفته‌های بعد چندین شکایت دیگر از سوی طلافروشی‌ها و صرافی‌ها به پایگاه 6 و سایر پایگاه‌های پلیس آگاهی رسید که با توجه به نوع جعل به نظر می‌رسید در اغلب این پرونده‌ها جاعلان، همان افراد تحت تعقیب هستند. با پیگیری‌های مستمر تیم تحقیق پرونده جعل سکه‌ها، متهم تحت تعقیب، توسط پایگاه بسیج یکی از مساجد در شرق تهران مورد شناسایی قرار گرفت. با شناسایی این مرد به نام «محمد 24 ساله» و تحت نظر قرار گرفتن خانه‌اش، روز 20 شهریورماه در محدوده خیابان 17 شهریور دستگیر شد. محمد در بازجویی‌ها اعتراف کرد سکه‌ها را از یک مرد به نام «مجید» تحویل گرفته اما از خانه و یا محل کارش هیچ اطلاعی ندارد. با تعقیب و مراقبت و تلاش کارآگاهان روز 22 شهریورماه مخفیگاه و محل کار 2 برادر به نام‌های «مجید 38 ساله» و «احمد 40 ساله»، در خیابان شکوفه شناسایی شد. این 2 برادر در خانه پدری که آن را به کارگاهی مجهز برای ضرب سکه طلا و برچسب‌های جعلی تبدیل کرده بود، دستگیر شدند. «مجید» و «احمد» که در زمان ورود کارآگاهان پلیس به کارگاه در حال جعل این سکه‌ها بودند، چاره‌ای جز اعتراف نداشتند. 3 عضو باند و همه تجهیزات آنان در اختیار تیم تحقیق قرار گرفتند و رسیدگی به جزئیات جعل و میزان فروش سکه‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
«مجید» در بازجویی‌ها گفت: حدود 20 سال است که در کار طلاسازی فعالیت دارم و چند وقتی است که به خاطر بدهکاری و برگشت چک ، ورشکست شده‌ام و بعد از اینکه همه اقداماتم در خصوص رضایت طلبکاران و جبران ضرر و زیان به نتیجه نرسید، به این فکر افتادم تا با جعل سکه مشکلات و بدهی مالی‌ام را حل کنم اما متأسفانه فقط مشکلاتم را چند برابر کرده و سابقه‌‌دار هم شدم. سرهنگ محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: تحقیقات در باره جزئیات پرونده، از قبیل میزان و تعداد توزیع در سطح تهران و زمان شروع به این کار و سایر اتهامات آنان در دست اقدام است. در این فرصت از همه کسانی که اقدام به خرید سکه‌های تقلبی کرده‌اند دعوت می‌شود برای بررسی به شکایت آنان به پایگاه 6 پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند. سرهنگ محمدیان در پایان به تهرانی‌ها و صاحبان طلافروشی‌ها و صرافی‌ها توصیه کرد : در زمان خرید و فروش انواع سکه به برچسب‌های بانکی اعتماد و اکتفا نکنند و برای خرید حتماً به مراکز اعلام شده و معتبر مثل بانک‌ها بروند و از خرید از دستفروش‌ها خودداری کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.