پیشنهاد سردبیر

گروه اقتصادی- محمد هرمزی - «بیکاری وتورم» دوچالش بزرگ اقتصاد ایران؛ بیش ازآنکه کارشناسان و مسؤولان به آن اذعان کنند، مردم به آن اشاره دارند، زیرا این دو چالش بزرگ به پاشنه آشیل بسیاری از خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.

مهار تورم نخستین خواست مردم از رئیس جمهور آینده

 خانوارهایی که دارای چند جوان بیکار هستند ودرعین حال از گرانی بی‌وقفه بشدت گلایه مند هستند؛ آنها در این روزها از نامزدهای ریاست جمهوری درکنار برخی خواسته‌های 
میا نی یک خواسته بزرگ دارند که شاخ این دوغول رابشکنند .با این حال با مروری براظهارات نامزدهای ریاست جمهوری می‌توان این خواسته مردم را از زبان آنها نیز شنید بطوری‌که گفتمان مشترک آنها محسوب می‌شود.
اما به زعم برخی از کارشناسان ایرادی که می‌توان به نامزدهای ریاست جمهوری گرفت، اینکه اگر چه به مشکلات مردم اشاره‌ای دارند، اما پیشنهاد وبرنامه‌های منسجم وکارشناسی ارایه نکرده‌اند برای مثال حداقل هیچ کدام به منشا بروز وراه حل‌های برون رفت از این دومعضل یاد شده اشاره‌ای نکرده‌اند. با این حال انتظار می‌رود که طی زمان باقیمانده از فرصت تبلیغات، مردم حداقل شاهد ارزیابی «تیم‌های کارشناسی» نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه‌های مختلف بویژه اقتصادی باشند.دراین بین مردم نیز «انتظار خود را در حوزه اقتصادی از رئیس‌جمهور آینده ایران» مطرح کردند.

انتظارات اقتصادی مردم
کرمی، نگهبان یک شرکت می‌گوید: به رئیس‌جمهور آینده بگویید به شعارهایش عمل کند، الان قیمت برنج و روغن بالا رفته؛ ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که بتواند قیمت کالاها را کاهش دهد و ما را از شرّ این تورم خلاص کند.یک مرد حدود 43 ساله‌ نیز می‌گوید: فقط «از قول من بگویید مردم از افزایش هر روزه قیمت مواد غذایی خسته شده‌اند!».
مرد جوانی نیز معتقد است: «رئیس‌جمهور باید یک برنامه صحیح برای ثبات قیمت‌ها داشته باشد.»
وی می‌افزاید: «ببینید، من جوانی هستم که برای تهیه مسکن با مشکل مواجهم، این روزها قیمت اجاره‌بهای مسکن هر لحظه در حال بالا رفتن است.
یک خانم کارمند نیزمعتقد است: با توجه به اینکه قیمت همه کالاها افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم هم کم شده، رئیس‌جمهور باید برای مهار تورم و کاهش قیمت‌ها یک برنامه مناسب داشته باشد.
وی ادامه داد: یک مشکل مهم دیگر اشتغال جوانان است که فکر می‌کنم، اگر یک برنامه مناسب برای رونق کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی طراحی شود، معضل بیکاری جوانان حل می‌شود.
وی همچنین می‌گوید: رئیس‌جمهور آینده باید سعی کند، از متخصصان اقتصادی در کابینه‌اش استفاده کند، تا بتواند ارزش پول ملی را بهبود ببخشد.
حسن «ع» نیز می‌گوید: من خودم دو پسر تحصیل کرده با مدرک فوق لیسانس دارم که بیکار هستند، رئیس جمهور یک فکر اساسی برای شغل جوانان بکند.
اکرمی هم در مورد انتظارش از اقتصاد در دولت آینده می‌گوید: من معتقدم رئیس‌جمهور آینده با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت باید اقداماتی انجام دهد، تا زمینه افزایش پی‌درپی قیمت کالاها از بین برود. منظورم این است که مشکل را ریشه‌ای حل کند.

دیدگاه نمایندگان مجلس
با این حال نمایندگان مجلس نیز به این موضوع ورود پیداکرده اند، آنها از رئیس جمهور آینده توقع دارند برای ایجاد اشتغال، رونق تولید، مهار تورم و نقدینگی تلاش کند.
حسین گروسی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: همان گونه که در دوران 8 ساله دفاع مقدس استراتژی و تاکتیک نظامی وجود داشت، اکنون نیز برای جنگ اقتصادی باید با رشد تولید و رونق کسب و کار به جنگ اقتصادی برویم و باید حمایت ویژه‌ای از تولید داخلی انجام شود، تا در جنگ اقتصادی پیروز شویم.
وی گفت: اگر تولید رونق گیرد، رشد اقتصادی هم انجام می‌شود و تولید دارای ویژگی‌هایی مانند کیفیت و قیمت تمام شده است که اگر تولید کشاورزی و صنعتی در داخل دارای کیفیت و قیمت تمام شده ارزان‌تر در مقایسه با مشابه خارجی باشد، پایدار می‌شود.گروسی افزود: رئیس جمهور آینده باید بداند دغدغه بیشتر خانوارها ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاست که این هم قابل حل است.
محمد سعید اربابی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مورد مهمترین خواسته از رئیس جمهور آینده به عنوان نماینده مجلس گفت: رئیس جمهور باید بتواند تورم ایجاد شده را حل کند و با کاهش نقدینگی، تورم قابل حل است.
اربابی افزود: حجم نقدینگی به بیش از 500 هزار میلیارد تومان رسیده و باید نقدینگی با ابزارهای لازم جمع‌آوری شود و به سمت تولید و صنعت، معدن و کشاورزی هدایت شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.