پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: گرمترین روزهای سال بالاخره کارخودش را کرد , مصرف برق واب به بالاترین میزان خود رسید و کلانشهر تهران را به زانو دراورد تا مسوولان ناچار شوند برای حل این مشکل ساده ترین راه یعنی جیره بندی و قطع اب وبرق را درپیش بگیرند , راه حلی که به نظر میرسد خود تبعات ومشکلات فراوانی درپی داشته باشد .<BR>

جیره بندی آب وبرق طی روزهای آینده/کولر گازی وجکوزی ثروتمندان دلیل قطع آب و برق فقرا/گرمای هوا برگ برنده هدفمندی یارانه ها را سوزاند

خانواده ای که در گرمای بالای 40درجه باید بدون برق یا اب ساعاتی از روز را سپری کنند , انهم درشرایطی که بیماری بد حال درخانه دارند , یا کودکی که از شدت گرما توان وطاقتش را از دست میدهد , همه انهاباید تاوان استفاده از کولرهای گازی اعیان واشراف تهران را بپردازند, توان استخرها و جکوزیهایی که با اب شرب هر روز پر وخالی میشوند .
این درحالی استکه قراربود هدفمندی یارانه ها این مشکل را حل کند، مشکل استفاده بی رویه ,مشکل کمبود تولید برای ایام پیک مصرف را , اما انگار این روزها نه تنها مشکل سرمایه گذاری دربرق واب حل نشده که برنامه های مدیریتی وزارت نیرو نیز نشان داده که درمقابل کمترین شوک حرارتی رنگ باخته و تسلیم شده اند.
درحالی که توجیه همچنان به عنوان بهترین توجیه در دست مسوولان است و البته جیره بندی برای مصرف که انسان را یاد کشورهای جهان چندم میاندازد که در روز چند ساعت اب یا برق دارند , کشوری مثل افغانستان.

***جیره بندی برق

 

 

 

درهمین راستا و همزمان با افزایش مصرف برق و کاهش چشمگیر ذخیره برق نیروگاه ها، مسئولان وزارت نیرو تاکید می کنند در صورتی‌که مردم صرفه‌جویی جدی در مصرف برق به ویژه در ساعات پیک مصرف را در دستور کار قرار ندهند، خاموشی‌های برنامه ریزی شده در دستور کار قرار خواهد گرفت.
با وجود افزایش مصرف برق ایران از ابتدای تیر ماه سالجاری تاکنون و جهش پیک مصرف انرژی الکتریکی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اما هنوز خاموشی‌های برنامه ریزی شده‌ای در سطح کشور اعمال نشده است. بر اساس آخرین گزارش رسمی وزارت نیرو، در چند روز اخیر متوسط پیک مصرف برق ایران با افزایشی حدود سه هزار مگاواتی به مرز 45 هزار مگاوات رسیده است.
بر این اساس میزان ذخیره برق نیروگاه‌های کشور به حدود 500 مگاوات رسیده که در مقایسه با سه هفته نخست تابستان بین سه تا 3500 مگاوات کاهش یافته است. همزمان با رشد پیک 6 تا 10 درصدی مصرف برق ایران در استان‌های مختلف و با توجه به کاهش ذخیره برق نیروگاه‌ها، برنامه ریزی‌هایی به منظور اعمال خاموشی‌های نوبتی در برخی از استان‌های کشور در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون اعمال نشده است.از این رو پیش بینی می‌شود در صورت تداوم افزایش مصرف برق، ابتدا با محدود کردن برق صنایع و صادرات و در گام نهایی محدودیت‌هایی در مصرف برق مشترکان خانگی و تجاری توسط مجموعه وزارت نیرو اعمال شود.

در حالی مصرف برق در سطح استان‌های مختلف کشور و به ویژه کلانشهرها به مرز هشدار رسیده است که مسئولان وزارت نیرو، از افزایش دمای هوا، کولرهای گازی و وسایل برقی غیراستاندارد به عنوان مهمترین متهمان افزایش مصرف برق یاد می‌کنند.
محمد بهزاد درباره آخرین وضعیت مصرف برق تابستانی در کشور با بیان اینکه متوسط پیک مصرف برق ایران در تابستان سالجاری رشدی حدود 7 تا 10 درصدی را تجربه می کند، گفت: برای نخستین بار مصرف برق ایران حدود یکهزار میلیون کیلووات ساعت نزدیک یک میلیارد کیلووات در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد رشد داشته است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، افزود: متوسط مصرف برق در مقایسه با تیرماه سال گذشته 7.25 درصد و از ابتدای سالجاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 4 درصد رشد را تجربه کرده است و در روز گذشته به 10درصد رسیده است. این مقام مسئول اوج مصرف انرژی در کشور را بین ساعات 12 تا 4 بعداز ظهر و 19 تا 23 شب عنوان کرد و خواستار صرفه جویی جدید مردم در مصرف این انرژی پاک به ویژه در ساعات پیک شد و افزود: استفاده از کولرهای گازی و وسایل غیراستاندارد عامل اصلی افزایش مصرف انرژی در کشور است.
وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود چهار هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در ایران ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: ضمن آنکه امسال با اتمام پروژه‌ها بیش از 7 هزار مگاوات برق جدید ایجاد می‌شود که در حال حاضر ظرفیت نصب شده 70 هزار مگاوات نامی و عملیاتی 56 هزار مگاوات است و پیش بینی شده که برای تولید 48 هزار مگاوات مشکلی وجود ندارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه یک کولر گازی 7 برابر یک کولرآبی برق مصرف می کند باید در خرید وسایل برقی به علامت برچسب توجه ویژه ای شود، ادامه داد: حدود 100 میلیون لامپ کم مصرف در مدت دو سال گذشته با یک سوم قیمت در اختیار مردم گذاشته شده است و باعث شد که در مصرف برق صرفه جویی کنیم.
***رکورد مصرف آب شکست
همچنین دراین راستا , شرکت آب وفاضلاب استان تهران اعلام کرد: مصرف آب در تهران رکورد 50 سال گذشته را شکست. آبفای استان تهران خواستار مشارکت و مسئولیت‌ شناسی شهروندان در زمینه رعایت مصرف آب شد.
شرکت آب و فاضلاب استان تهران، رعایت صرفه‌ جویی و حس مسئولیت‌ شناسی شهروندان را مهمترین راهکار گذر از روزهای گرم پیش رو بدون کمبود آب عنوان کرد و اعلام کرد: مصرف امروز تهران رکورد بی‌ سابقه‌ای از خود در طول 50 سال گذشته بر جای گذاشت و به رقم 3 میلیون و 420 هزار متر مکعب رسید.
عزیز عالی‌نژاد؛ مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران با بیان این آمار گفت: در وضعیت کنونی تنها شهروندان هستند که می‌ توانند با تشریک مساعی و درک شرایط مقطعی به‌ وجودآمده برای تامین آب تهران ما را در این شرایط خطیر یاری کنند.
وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که در صورت ادامه این وضعیت، روند آبرسانی به مشترکان با نگرانی‌ها و تنگناهایی عدیده‌ای مواجه خواهد. عالی‌نژاد تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حال حاضر با تمام ظرفیت سازه‌ای، فنی و تاسیساتی خود در امر تامین آب تهران اهتمام دارد ولی باید در نظر داشته باشیم که استعداد شبکه آبرسانی محدودیت‌هایی دارد.
مدیر عامل شرکت‌ آب و فاضلاب استان تهران هم از شکستن رکورد مصرف آب در تاریخ تهران خبر داد و گفت: از مردم می خواهیم 10 تا 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.
محمد پرورش، با اشاره به این‌که از روزی که تهران بوده چنین مصرفی در حوزه آب صورت نگرفته گفت:‌ مصرف آب در روز گذشته از ذخایر بوده و با وجود این‌که ورودی‌ آب خوب و تولید آن خوب است اما با توجه به گرمای هوا و مصرف زیاد آب توسط کولرها از مردم می‌خواهیم که 10 تا 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.
وی اظهار کرد: روز گذشته (پنجشنبه) در برخی ازمناطق تهران مخازن به دلیل مصرف زیاد آب دچار افت شدند که باعث افزایش زنگ خور آب شده بود اما اکنون آب پایدار شده است.
مدیر عامل شرکت‌ آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که تنها راه ، مدیریت مصرف است، تصریح کرد: اگرما تولید آب نداشتیم می گفتیم که آب را تقسیم بندی می کنیم اما الان از پنج تصفیه خانه آب وارد می‌شود و همه چاه‌های تهران در مدار هستند اما مردم در این چند روز که پیک مصرف است، لطفا رعایت کنند و 10 تا 15 درصد در کاهش مصرف آب به ما کمک کنند.
پرورش با اشاره به جمعیت بیش از هشت میلیون نفری تهران گفت: در حالی که مصرف آب افزایش یافته برای هشت میلیون و 300-400 هزار نفر آب به خوبی تامین می شود اما برخی مردم زودتر بی آب می‌شوند.
وی گفت:‌ در صورتی که صرفه جویی در مصرف آب نشود برای طبقات سه و چهار به بالا کمبود فشار پیش می‌آید.
مدیر عامل شرکت‌ آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که در تهران قطعی آب نداریم گفت: در صورت عدم صرفه جویی از طبقه سوم به بالا آبرسانی ضعیف و یا قطع می شود. این درحالی است که شبکه خالی نشده و جیره بندی و قطع نداریم.
پرورش در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم مقداری در مصرف آب صرفه جویی کنند مشکل حل می شود.
همچنین , معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه مردم تهران باید حداقل 15 درصد مصرف آب را کاهش دهند، گفت: متأسفانه مصرف آب در حال افزایش است به طوری که مصرف آب تهران دیروز یک رکورد جدید زد.
علیرضا نوذری‌پور ، با بیان لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب افزود: درجه حرارت و دمای هوای تهران طی 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده و متأسفانه تداوم گرمای هوا موجب شده تا مصرف آب در تهران به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
وی ادامه داد: میانگین مصرف آب در تهران روزانه 2 میلیون و 750 هزار متر مکعب است، اما تداوم گرمای هوا موجب شد، تا دیروز مصرف آب تهران با 3 میلیون و 420 هزار مترمکعب رکورد مصرف آب در تهران را بزند.
نوذری‌پور خاطر نشان کرد: افزایش رکورد مصرف آب در تهران باعث شد، تا ظرفیت ذخایر استراتژیک آب کاهش پیدا کند.
وی تأکید کرد: علیرغم افزایش مصرف آب شرکت‌ آب و فاضلاب استان تهران هیچ برنامه‌ای برای قطعی و نوبت‌بندی آب در تهران ندارد.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای استان تهران گفت: متأسفانه افزایش مصرف آب باعث شده تا برخی از نقاط تهران با کاهش فشار آب مواجه شوند، بنابراین از مردم درخواست داریم که حداقل 10 تا 15 درصد از مصارف آب خود را کاهش دهند.

*** جیره‌بندی نمی‌شود
درحالی که بنا بر اظهارات مسوولان که دربالا بخشهایی از ان ذکر شد , به طور مکرر بر عدم جیره بندی برق واب تاکید شده بود , اما امروز خبرهای رسیده از مناطق مختلف کشور حاکی از قطعی برق والبته اب بود, برنامه ای که به نظر میرسد با توجه به گرمای هوا طی روزهای اینده نیز ادامه داشته باشد , هرچند همچنان مسوولان بر عدم جیره بندی برق واب تاکید دارند .

گزارش های رسیده به خبرنگار ما حاکی است که به دنبال عدم توجه مردم به مصرف بهینه آب در یک ماهه ابتدایی تابستان، مسئولان آب و آبفای کشور در قالب مصاحبه ها و اظهار نظرهایی نسبت به لزوم مصرف بهینه آب از سوی مردم به خصوص در شهرهای بزرگ تأکید کردند اما در عین حال عنوان می شد که در تأمین آب مصرفی با مشکلی مواجه نیستیم.

در روزهای گذشته شاهد ورود موج جدیدی از گرما به کشور بودیم به طوری که علاوه بر شهرهای کویری و جنوبی ایران، کلانشهرهای مرکزی ایران چون تهران را تحت تأثیر خود قرار داد. در حالی که در روزهای گذشته گرما در پایتخت به اوج خود رسیده بود و مردم روزه دار تهران به تهیه مقدمات افطار یا سحر اقدام می کردند بارها شاهد قطع شدن آب شرب در اقصی نقاط شهر بودند.

این قطعی های آب که تعداد گزارشهای رسیده از آن از مناطق شرق، غرب، شمال و جنوب پایتخت زیاد است از یک ساعت تا بیش از 12 ساعت بوده که در تمامی موارد بدون اطلاع رسانی قبلی رخ داده است. این قطعی ها مردم را با مشکلات جدی روبه رو کرده به طوری که در برخی موارد برای تأمین آب مصرفی خود در بخش های شست و شو به صرف هزینه و استفاده از بطری های آب معدنی روی آورده اند. گزارش های مردمی حاکی از این است که هم اکنون نیز برخی مناطق تهران دچار قطع آب هستند.

آغاز جیره بندی آب تهران اگرچه شاید برای تأمین آب مطلوب و عادلانه برای همه در شرایط بحران آب ایده مناسبی باشد اما اجرای آن بدون اطلاع قبلی و در حالی که مدیران ارشد این حوزه در سطح کشور از نبود مشکل در تأمین آب به مردم اطمینان می دهند، اقدامی ناپسند بوده که باید مسئولان نسبت به آن پاسخگو باشند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يا امام رضا IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    5 0
    بخدا آدم متاسف ميشه يه عده تمام وقت دنبال ازين استخر و سونا و جکوزي به اون يکي مکان تفريح و خوشگذروني هستند يه عده بدبخت ديگه واسه يه قطره آب بايد له له بزنن !!! خب مشخصه که واسه اوني که ماشين چند صد ميليوني سوار ميشه آب رو صد برابر هم گرون کنن فرقي نداره ! سازمان آب هم اين جور وقتا تر و خشک رو با هم ميسوزونه !
  • عبدالله خاکي گنابادي IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    2 0
    مسوولان آب و فاضلاب خيلي دل نمي سوزنند چرا که درآمدشون پايين مي آيد
  • نا شناس IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    5 0
    چند سال پيش(8 ،9 سال پيش) که آب تو تهران جيره بندي شده بود خونه ما که نارمکه آبش قطع ميشد ولي خونه يکي از اقوام که توي زعفرانيه است هيچ وقت قطعي آب نداشت
  • محمد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    2 0
    جهت اطلاع دوستان بي اطلاع که همه خوب وبد رافقط احوالات تهران ميبينند درگرماي بالاي بوشهر(عاليشهر) مرتبا"قطعي آب داريم اونهم چندين ساعت البته شکرخدا ظاهرا"هنوز جيره بندي نشده!!خدابه خيرکنه...
  • سياوش IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 0
    نشون دهنده بي لياقتي مسءولين هست . چرا همه چي رو گردن مايه دار ها ميندازيد. اين سياست ديگه قديمي شده . کولر گازي رو که منم دارم که هنوز بيکارم و نون خور خانواده.