«ناجا» به پیشنهاد رییس دولت پیشین اقدام به فروش نفت کرده است. سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز پنجشنبه این موضوع را اعلام کرد و گفت که این پیشنهاد برای جبران کسری بودجه 11درصدی ناجا بوده است. ماجرا از این قرار بوده که محمود احمدی نژاد، رییس دولت پیشین در ازای 11 درصد کسری بودجه «ناجا»، پیشنهاد داده که این ارگان، محموله نفتی بفروشد و پولش را بردارد.

فروش نفت توسط «ناجا» پیشنهاد احمدی نژاد بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازشبکه ایران ،شرکت ملی نفت ایران هم با ضمانت سردار احمدی مقدم، فرمانده ناجا فروش نفت را به شرکت وابسته به این نهاد سپرده و ناجا هم موفق به این کار شده، اما قیمت محموله نفتی کمی بیشتر از اعتبار 11 درصدی از آب در آمده است، 185میلیون دلار. پنجشنبه گذشته در حاشیه اولین همایش علمی پلیس، ضامن این معامله (سردار احمدی مقدم) در این باره توضیح داد، البته با گلایه، گلایه از اینکه نام نیروی انتظامی کنار نام مفسدان قرار گرفته است. سردار احمدی مقدم درباره جزییات بدهی ارگان تحت مدیریتش به وزارت نفت گفته: «این مساله در گزارش تفریغ بودجه آمده بود و برخی افراد، کج سلیقگی کردند و نام نیروی انتظامی را در کنار مفسدان قرار داده اند اما مساله این است که سال گذشته در این زمان دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری وقت جلسه ای را برگزار کردند و کسری اعتبار در قالب فروش یک محموله نفتی به «ناجا» واگذار شد و محموله نیز به فروش رفت و در قالب 11 درصد کسری اعتبار، تامین شد.» «فارس» به نقل از او نوشته است: «روش اجرایی و واریز پول این محموله مشخص شده بود، اما دکتر حسینی (وزیر وقت اقتصاد) به جای برگزاری جلسه در مورد نهایی شدن فروش این محموله در اسفندماه، این جلسه را در اردیبهشت ماه امسال برگزار کرد و در آن جلسه ای که نماینده دیوان محاسبات، وزیر اقتصاد، وزیر نفت و... حضور داشتند نماینده دیوان محاسبات اعلام کرد که مشکل این قضیه این است که پولی که در سال 92 به خزانه واریز شده است را نمی توان به عنوان هزینه 91 محاسبه کرد و این مشکل حسابداری باقی ماند هرچند امسال نامه ای به دولت نوشته شد که کسری از این محل تسویه حساب شود.» احمدی مقدم تاکید کرده که «کار به صورت کاملاقانونی و با مجوزهای رسمی دولت انجام و تنها در زمان حسابرسی کمی تعلل شد.» احمدی مقدم با بیان اینکه «در این مساله سوءاستفاده ای صورت نگرفته» گفت: «برخی کج سلیقگی کرده و این اطلاعات را فاش کرده اند و زیبا نبود در شرایط تحریم که همگی به دنبال راه حل هستند، راهکارها و مسیرها فاش شود.» فرمانده ناجا تاکید کرد: ««ناجا» از آن طریق اقدام به فروش نفت نمی کند.» پیش از این، سیدموسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس با تایید بدهی «ناجا» به نفت به «تدبیر» گفته بود: «محموله به فروش رسیده اما پول هنوز به وزارت نفت بازگردانده نشده اما تخلفی در کار نیست و نمی توان عدم بازپرداخت این بدهی را کاری خارج از روال تفسیر کرد. اگر بخواهیم این مساله را تخلف بنامیم آن وقت دست دستگاه ها را در این شرایط سخت می بندیم تا آنها به درستی نتوانند در راستای منافع ملی اقدام کنند.»

پیش از همه احمدی نژاد باید پاسخگو باشد
اما «محمد خوش چهره» نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسایل اقتصادی در این باره نظر دیگری دارد. او معتقد است که در درجه اول باید رییس دولت پیشین یعنی محمود احمدی نژاد در این مورد پاسخگو باشد. خوش چهره از حامیان محمود احمدی نژاد در سال 84 بود اما مدتی پس از روی کارآمدن احمدی نژاد به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شد. او به «شرق» می گوید: «نفت چارچوب و مناسبات خاص خود را دارد، این مساله باید ریشه یابی شود که چه شد ما به اینجا رسیدیم که هر شخص یا گروه و سازمانی به فروش محموله های نفتی برسد.» این کارشناس مسایل اقتصادی افزود: «110سال است که در کشور ما فروش نفت ساری و جاری است اینکه چه شده به محموله فروشی رسیده ایم قابل تامل است، حالابه اسم دورزدن تحریم ها باشد یا هر چیز دیگر.» خوش چهره همچنین گفت: «آقای احمدی نژاد می گفت تحریم ها چیزی نیست و کاغذپاره است و همین کشور را به چالش کشاند و حالابسیاری از نهادها و سازمان ها باید پاسخگو باشند.» او گفت: «من همچنان معتقدم که پیش از همه رییس دولت وقت باید درباره این مسایل پاسخگو باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.