پروین محمدی: معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در « چهارمین همایش ارتباط خانواده و دانشگاه گفت: مهمترین مرحله زندگی فرزندان ما دوران دانشجویی آنان است،

 والدین مراقب باشند، جریان انحرافی در کمین دانشجویان

 

 زیرا فکر می کنند به کمال رسیده اند و نیاز به نظارت و همراهی پدر و مادر ندارند؛ از طرفی والدین هم احساس می کنند فرزندانشان بزرگ شده اند و نباید تحت نظارتشان باشند و همین مسأله باعث می شود دانشجویی اخراج شود یا سه ترم مشروط گردد و پدر و مادر بی اطلاع باشند.
دکتر سرگلزایی با اشاره به یکی از مشکلات مهم دوران دانشجویی که گاه منجر به اخراج دانشجو می گردد، اظهار داشت: موضوع دخانیات و پیامدهای آن برای دانشجو از حساسیت خاصی برخوردار است؛ همچنین مسایل آموزشی که بعضی وقت ها بی توجهی به دروس باعث اخراج دانشجوی المپیادی در ترم دوم شده است! از این روخانواده ها باید با دانشگاه ارتباط داشته باشند و همراه فرزندانشان مراحل تحصیلی را دنبال کنند.
هشدار پلیس امنیت اجتماعی
در بخشی از این مراسم سرهنگ نجاریان، رئیس پلیس امنیت اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که « یک جامعه بدون دارا بودن استخوان بندی ذهنی قوی درحرکت های جهانی نخواهد توانست از سربالایی ها و پیچ و خم ها عبور کند» اضافه کرد: این استخوان بندی و پیچ ها را باید در دانشگاه جستجو کنیم، از این رو با توجه به جریانات انحرافی که در تمام جوامع دام های کلاهبرداری را برای دانشجویان پهن می کنند. باید بیشتر مراقب باشیم و ارتباط تنگاتنگ خانواده و دانشگاه را استمرار بخشیم.
ویهشدار داد: برای پیشگیری از بروز فتنه های مشابه فتنه 88 باید دانشجویان مراقب حرکت های انحرافی باشند و در دام فریبکاران نیفتند.
خانواده محوری موجب رشد می شود
اصغری نکاح، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به توانمندی های دانشجویان اشاره کرد و یادآورشد: ارتباط عاطفی بین خانواده و دانشجو عامل مهمی در موفقیت دانشجویان است و توانمندی های علمی، اجتماعی، هنری و... دانشجو با خانواده رشد پیدا می کند.
وی با تأکید به اینکه هر چیزی در هستی دارای حکمتی است و عالم خلقت ما را به سمت بلوغ جسمانی، روانی، ... سوق می دهد، افزود: ما باید در هر زمینه ای، خانواده محور فکر کنیم و اگر برخلاف این جریان حرکت کنیم صدمه خواهیم دید.
ضرورت نظارت خانواده بر دانشجو
رئیس دفتر ارتباط خانواده و دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: عدم ارتباط خانواده و دانشگاه باعث می شود که حتی مشکلات کوچک دانشجویان منجر به اخراج آنها شود. احمد زاده اظهار داشت: اینکه دانشجو در ساعات بیکاری با چه کسی یا چه کسانی رفت و آمد می کند و اوقات فراغت خود را کجا و چگونه می گذراند به عهده دانشگاه نیست، بلکه نظارت مستمر والدین را طلب می کند تا در دام تبهکاران و فریب کاران نیفتد.
ازدواج دانشجویی
حجة الاسلام اسدی مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه گفت: دوران دانشجویی اوج نیاز جنسی دختران و پسران و سن ازدواج آنهاست، از این رو خانواده ها باید هوشیار باشند و مدبرانه عمل کنند.
وی تأکید کرد: خانواده ها به جای مقابله با فرزندان باید در کنار فرزندان خود باشند و در مسیر سعادت آنان مانع ایجاد نکنند.
مددکاری نیاز اصلی دانشجو
زینلی، مددکار اجتماعی دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به دورشدن دانشجو از خانواده و وجود مشکلاتی از قبیل اسکان، مسایل مالی و مسایل عاطفی، مسایل آموزشی، اجتماعی و ... دانشجویان در دوران تحصیلی با مشکلات زیادی رو برو می شوند که از طریق مشاوره و مددکاری این دفتر اقدامات لازم صورت می گیرد، اما نکته مهم این است که دانشجویان نباید توسط افراد غیر متخصص مددکاری شوند و مشکلی به مشکلات خود بیفزایند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.