۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 4173

علی رغم اینکه ایران پیمان تنوع زیستی را پذیرفته است ولی در حال حاضر برخی از گونه های جانوری بومی کشور در حال نابودی است از این رو محققان کشور با استفاده از روشهای بیوتکنولوژی و ذخیره DNA اقدام به احیای سه گونه دامی کشور کردند.<BR>

احیای سه حیوان در حال انقراض با DNAدر ایران

 به گزارش قدس انلاین یه نقل از مهر، تاکنون بر روی کره زمین در حدود 2 میلیون گونه موجود زنده شناسایی و نامگذاری شده است و دانشمندان احتمال افزایش این رقم تا حدود 10 میلیون موجود زنده را می دهند. بخش عظیمی از این افزایش متعلق به گروه های بی مهرگان و به ویژه بندپایان می شود.

سازمان ملل در سال 1992 کنفرانسی را درباره حمایت از محیط زیست در ریودوژانیرو برگزار کرد که یکی از دستاوردهای آن انعقاد پیمان تنوع زیستی است که ایران هم این معاهده را در سال 1375 تصویب کرد و به آن پیوست.

علی رغم این اقدام امروزه شاهدیم که بسیاری از گونه های جانوری بومی ایران در حال انقراض است. به گونه ای که بر اساس مستندات علمی، شتر دوکوهانه حدود دو هزار و 500 سال قبل از میلاد مسیح توسط ایرانیان اهلی شده و از این کشور به سایر نقاط جهان برده شده است ولی در حال حاضر این گونه جانوری در معرض انقراض قرار دارد به طوری که جمعیت آن در کشور به کمتر از 70 نفر تقلیل یافته است.

علاوه بر این دو گونه گاو "سرابی" و "گلپایگانی" در معرض نابودی قرار دارند از این رو محققان موسسه تحقیقاتی دامی با ایجاد بانک DNA اقدام به احیای سه گونه جانوری "شتر دوکوهانه"، "گاو سرابی" و گاو "گلپایگانی" کردند.

مهندس نعمت الله اسدی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از ایجاد بانک DNA را شناسایی تعداد و مناطق پراکنش گونه های دامی در خطر انقزاض کشور دانست و افزود: با تکمیل و راه اندازی بانک DNA علاوه بر استخراج DNA ژنومی دامهای در معرض تهدید می توان نسبت به ثبت و نگهداری ژنوم این دامها در بانک DNA و ثبت ژنتیکی گونه های در معرض تهدید و در حال انقراض اقدام کرد.

وی استفاده از تکنینک های زیست فناوری برای حفظ اطلاعات با ارزش ذخایر ژنتیکی کشور را از مزایای این بانک نام برد و اظهار داشت: کشور ما یکی از مناطق اهلی کردن دام در جهان بوده است و دارای ذخایر ارزشمند ژنتیکی است که طی هزاران سال در اثر انتخاب طبیعی، مقاومت نسبی در برابر بیماریها و انگلهای رایج در منطقه و شرایط نامناسب محیطی را به دست آورده اند.
مجری طرح با ابراز تاسف از کاهش گونه های جانوری و عدم ذخیره سازی ژنوم آنها، خاطر نشان کرد: متاسفانه در طی سالیان متمادی نه تنها اقدام شایسته ای برای حفظ و حراست از این سرمایه ارزشمند ملی صورت نگرفته است بلکه در حال حاضر شاهد انقراض بعضی از ذخایر ژنتیکی از جمله "شتر دوکوهانه"، "گاو سرابی" و "گاو گلپایگانی" هستیم.

اسدی، ادامه داد: از این رو طی اجرای پروژه تحقیقاتی اقدام به ایجاد و راه اندازی بانک DNA در موسسه تحقیقاتی علوم دامی کردیم.
این محقق با اشاره به جزئیات این پروژه تحقیقاتی توضیح داد: در این پروژه به منظور ذخیره سازی و ثبت ذخایر DNA گونه های در حال انقراض و در معرض تهدید اقدام به تهیه و تدوین بانک DNA شده است.

اسدی ادامه داد: در این پروژه ابتدا اطلاعات مربوط به تعداد، مناطق پراکنش و اطلاعات دقیق نژادی گونه های دامی موجود در سطح کشور جمع آوری و ثبت و پس از آن DNA این دامها استخراج و در بانک های مخصوص ثبت و دخیره می شود.
وی به مزایای این بانک اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد این بانک ضمن حفظ اطلاعات وراثتی این ذخایر می توان در آینده از ژنهای مطلوب آن در جهت اجرای برنامه های اصلاح نژادی استفاده کرد.
این محقق به گونه های در حال انقراض دامی کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه گونه جمعیتی دامی شتر دو کوهانه، گاو سرابی و گاو گلپایگانی از جمله گونه های در حال انقراض کشور هستند که در فاز اول این بانک اقدام به جمع آوری این سه گونه دامی کردیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اولویت بندیهایی که صورت گرفته است پس از ایجاد بانک DNA سه گونه دامی، نسبت به راه اندازی این بانک در سایر گونه های جمعیتی اقدام می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.