گروه سیاسی/ آرش خلیل خانه - وزرای خارجه اتحادیه عرب امروز برای بررسی آخرین تحولات بحران سوریه، از جمله نتایج نشست دوحه و برخی دیگر از مسایل منطقه ای و بین المللی گردهم خواهند آمد.

دورخیز قطر برای پست مدیریت معارضان سوری

کمیته ویژه وزارتی اتحادیه عرب که ریاست آن را حمد به جاسم بن جبر آل ثانی، وزیرخارجه و نخست وزیر قطر بر عهده دارد، همچنین میزبان اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خواهد بود تا گزارش وی را درباره رایزنیها و تلاشهای دیپلماتیک بین المللی و منطقه ایش استماع کند.
بنظر می رسد، قطر در دور تازه تلاشهای خود برای بدست گرفتن مدیریت سازمان مخالفان سوری بدنبال آن است تا حمایت جامع کشورهای عربی را برای ترکیب تازه شورای ملی سوریه و راهبردهای جدیدی که برای بازچینی مهره های سیاسی در این شورا اعمال شده را بدست آورد.
این در حالی است که در نشست دوحه نه تنها آمریکا، عربستان و قطر نتوانستند از دامنه اختلافها و انشعاب در میان گروههای متفرق معارض سوری بکاهند که با مشکلات ساختاری جدیدی بویژه در سطح مدیریت و رهبری این شورا نیز روبرو شده اند. بحرانی که با انتخاب جورج صبرا چهره مسیحی و سوسیالیست سوری بعنوان رهبر جدید شورای مخالفان در پی رفع آن و تعدیل در اختلاف نظر گروههای عضو آن هستند.
گروه سیاسی قدس برای بررسی و ارزیابی بیشتر ظرفیت نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه عرب در همراهی و تسهیل برنامه قطریها با سعدا... زارعی کارشناس ارشد مسایل منطقه گفت‌وگویی کوتاه را انجام داده است. حاصل آن را در ادامه بخوانید:
آیا میان این نشست اتحادیه عرب با اجلاس دوحه ارتباط معناداری وجود دارد و آیا قطر می کوشد برای ترتیباتی که در دوحه تدارک دیده حمایت و ضمانت اتحادیه عرب را بگیرد؟
- اولاً برگزاری نشستهای با فاصله زمانی کوتاه نشان دهنده این است که برگزارکنندگان در رسیدن به اهدافشان دچار مشکل جدی هستند و این نشستها نتوانسته مشکلات آنها را حل وفصل کند. نشست امروز اتحادیه عرب هم از این قاعده مستثنی نیست و می توانیم بگوییم که خود فاصله کم نشست دوحه تا اجلاس امروز بیان کننده ناتوانی اتحادیه عرب در اهدافش برای تغییر نظام سوریه است. اما از آنجایی که آنچه که در داخل سوریه می گذرد میان دولت و ارتش سوریه از یک سو و گروههای پراکنده و مختلف با دیدگاههای معارضی است که هر کدام از یک کشور دستور می گیرند و حمایت مالی می شوند بعید است که اتحادیه عرب بتواند بیش از آنچه که تاکنون در تحولات سوریه مؤثر بوده نقش آفرینی کند.
گفته می شود که هدف آمریکا و متحدان عربش دور کردن شورای ملی و انتقال آن از ترکیه به نقطه ای در داخل سوریه است تا مدیریت آن را بدست قطر بسپارند، آیا این تغییر هدف و علت خاصی دارد؟
- فکر نمی کنم این حرکت جز یک ژست سیاسی برای نشان دادن ابتکار عمل چیز دیگری باشد چون ما در عرصه عمل و میدان سوریه شاهد هیچ تغییر و رخدادی تازه نیستیم و واقعیت این است که گروههای مسلح سوری متشکل نیستند و هر بخشی از آن را یک کشور عرب یا غیرعرب پشتیبانی و مدیریت می کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.