سرور هادیان: قدس ویژه خراسان - «محمد جهان پا» متولد ۱۳۶۱ در تبریز و بزرگ شده مشهد است.

 یک تشویق شفاهی مسؤولان فرهنگی- هنری،  ما  را  بس!

 سال‌هاست که در خانواده بزرگ تئاتر حضور دارد و کسب 30 عنوان جایزه در بخش کارگردانی و بازیگری از سال 82 تاکنون را در کارنامه هنری خویش دارد و این روزها دانشجوی رشته بازیگری هم هست.

علاوه بر آن، او در حال حاضر مسؤولیت انجمن تئاتر سازمان بسیج هنرمندان استان و روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی را برعهده دارد.

نمایش «میدان مقاومت» به نویسندگی سیدعلی موسویان که از نویسندگان جوان و موفق ساکن تهران است، به کارگردانی محمد جهان پا روی صحنه تئاتر است. این نمایش که در ژانر دفاع مقدس است، توانست در جشنواره‌های مختلف بدرخشد و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند. «محمد جهان پا» این هفته در روزنامه قدس میهمان صفحه کافه هنر است. گفت‌وگو با او را می‌خوانیم.

*انتخاب متن در تئاتر به گفته بیشتر کارگردان‌ها نیمی از یک کار نمایش را تشکیل می‌دهد، چه شد به سراغ متن «میدان مقاومت» با موضوع دفاع مقدس رفتید؟

انگیزه شخصی من کار در حوزه تئاتر مذهبی و دفاع مقدس است و این متن براساس یک فضای اجتماعی در تئاتر مقاومت است و به اعتقاد من، دارای ظرفیت‌های لازم برای یک اثر نمایشی است.

«ایوب زمانی» جانبازی است که طی مسیرش، عده‌ای می‌آیند و عده‌ای می‌روند و چهره واقعی خودشان را نشان می‌دهند. متن صریحی است. بخشی از متن مربوط به فردی به نام آقای «نصرتی» است که درگیر مسایل انتخابات است و برای تضمین موفقیتش از شهدا رانت خواری می‌کند. ما در سراسر این نمایش با آدم‌های گوناگونی مواجه هستیم و مردمی که در همه حال هوشمند هستند و حق را از ناحق تشخیص می‌دهند، همراه ایوب هستند.

خوشبختانه مخاطب با این نمایش بخوبی ارتباط برقرار می‌کند و تا پایان با آن همراه می‌شود. شاید بتوان از ویژگی‌های این نمایش به نشان دادن شخصیت واقعی شهدا و جانبازان این عرصه اشاره کرد. شهدای هشت سال دفاع مقدس که قهرمانان این مرز و بوم هستند، انسان‌های خاکی بودند و مثل همه مردم نفس می‌کشیدند، راه می‌رفتند، عاشق می‌شدند. «ایوب زمانی» شخصیت اصلی این نمایش فضاها و موقعیت‌هایی را ایجاد می‌کند که تماشاگر به کنش‌های او در صحنه‌های ساده احساسی لبخند بزند و با شخصیت او ارتباط برقرار کند و پا به پای او تا آخر نمایش بیاید. وجود شهدا و جانبازان نعمت زندگی امروز ماست و در همه این نمایش می‌خواهد بگوید؛ شهدا زنده‌اند.

*خوشبختانه این نمایش توانست در جشنواره‌های مختلفی بدرخشد، کمی در این خصوص بگویید.

این نمایش در جشنواره مناطق تئاتر ماه حوزه هنری در بیرجند با هشت جایزه به عنوان نمایش برگزیده اعلام شد و توانست به جشنواره سوره ماه تهران راه پیدا کند که در دو بخش اجرای عمومی جشنواره مقاومت و بخش جشنواره از سوم تا ششم آذر به رقابت می‌پردازد.

خوشبختانه دستاورد ما از تهران معرفی این کار به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در سال 94 در کشور است و انتخاب اجرای عمومی تهران در تابستان سال آینده در حوزه هنری تهران طبق برنامه‌ریزی اجرا می‌شود و همچنین «میدان مقاومت» از طریق حوزه هنری تهران به صورت تله تئاتر ضبط خواهد شد.

*نمایش «میدان مقاومت» نسبت به سایر نمایش‌های شما کمی متفاوت‌تر است و طراحی صحنه خاص و نوع کارگردانی این ویژگی‌ها محسوس است.

شیوه این نمایش نسبت به سایر کارهای قبلی‌ام متفاوت است. ما در طراحی با  صحنه‌ای مواجه خواهیم بود که تخت بیمارستان را نشان می‌دهد، اما در صحنه‌های مختلف فضای هواپیما، دفتر کار، میز پینگ پنگ و در نهایت تختی که عروج را نشان می‌دهد و استفاده از چیدمان و طراحی صحنه خاص موجب شده که کار جمع و جور و جذاب‌تر برای مخاطب باشد. در واقع میزانس‌ها در اتفاقات نمایش با سادگی تمام انجام می‌شود. شیوه بازیگری رئالیست است و اجرا هم رئالیستی است، اما فضا گاه بین رئالیست و فضای ذهنی در رفت و آمد است.

*این روزها کمتر کارگردان‌های تئاتر به سمت نمایش‌هایی با ژانر مذهبی و دفاع مقدس می‌روند و این در حالی است که بیشتر از هر زمان با  نمایش‌هایی با ژانرهای اجتماعی، کمدی موقعیت، ادبی و... مواجه هستیم، علت این گزیده کار کردن را در چه می‌بینید، اگرچه به هر حال در این زمان پیش از هر زمان یادآوری باورهای دوران دفاع مقدس و مسایل مذهبی برای نسل جوان یک ضرورت محسوب می‌شود؟

در موضوع‌های مذهبی و دفاع مقدس کار کردن یک واگویه از بغض دلتنگی است؛ چون درگذشته، کارهایی با این ژانر، سفارشی و گاه سطحی نگر بوده است و همین قضیه موجب ریزش مخاطب در این دو ژانر شد و برای کارگردان یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. یک کارگردان فروش گیشه را هم باید در نظر بگیرد قطعاً فضای طنز و اجتماعی فروش بلیتش تضمین شده است و مخاطب برای دیدن این اثر اعتماد می‌کند، پس مسؤولیت ما بسیار سخت است.

*برخورد مسؤولان با نمایش‌هایی با موضوع‌های دفاع مقدس و مذهبی در شهرمان چگونه است؟

به نظر من مسؤولان فرهنگی- هنری مشهد باید به حمایت ما بیایند. ما نیاز به حضور آن‌ها داریم. در این نمایش ما تنها بودیم دست نیاز به سمت دوستان در فضاهای مختلف دراز کردیم، خواستیم دعوت و تبلیغات انجام دهند، اما گویا دغدغه سیستم‌های فرهنگی ما زیاد است.

فقر بودجه فرهنگی دامن‌گیر است، اما مسؤولان کم توجه و بی‌توجه راجع به این موضوع‌ها نباید باشند.

*در این نمایش حضور سه نسل پیشکسوت، میانی و جوان بازیگران تئاتر را کنار هم دیدیم که به اعتقاد من ترکیب بسیار خوبی است، کمی درخصوص این انتخاب‌ها بگویید؟

متأسفانه باور غلطی بین برخی بازیگران در تئاتر رواج دارد که در فضای تئاتر مذهبی و دفاع مقدس نباید بازیگر حرفه‌ای کار کند. باور کنید برای من بسیار تلخ است که بچه‌های گروه با جان و دل برای این نمایش مایه گذاشتند، اما حمایت که نمی‌شوند، بماند! حداقل تشویق مسؤولان را جهت دلگرمی در این راه نیاز دارند.

به هر حال برای من و گروهم این کار بسیار ارزشمند است و یک حمایت و تشویق شفاهی مسؤولان، بچه‌های ما را بس است.

*کارنامه هنری همه حکایت از آثاری دارد که در همین ژانرهای تئاتر مذهبی، رضوی و دفاع مقدس است، گویا دغدغه اصلی شما هم هست؟

تئاتر همیشه دغدغه و آرمان من بوده و هست هیچ گاه سفارشی کار نکرده‌ام و همه کارهایی را که طی این سال‌ها انجام داده‌ام، دوست دارم، اما من وظیفه‌ام را انجام می‌دهم. جایگاه مسؤولان در این شرایط کجاست؟ وقتی اکنون باید هنرمندشان را حمایت کنند، چرا نیستند. این روزها اکثر نمایش‌ها به سمت و سوی تئاترهای کافی شاپی رفته است، گویا هیچ موضوع و مشکلی وجود ندارد.

البته ما این روزها هم با اجرای نمایش‌های مختلف مواجه هستیم یک تماشاگر، یک دانشجو و یا یک خانواده در ماه مگر چقدر می‌تواند برای دیدن نمایش هزینه کند. به هر حال سعی می‌کند گزینش کند و در نهایت یک یا دو تا کار را ببیند.

لازم به ذکر است، در نمایش «میدان مقاومت» علی رضا سوزنچی، امیر احسان امیرپور، پرستش سلطانی، جلال کریم‌زاده، مجتبی شفیعی، سحر شفیعی، محسن شهرکی، کوروش خلیلی پور، سارا گل نژاد، سپیده موسوی، محمد رضا علوی و سعید توکلی به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین میثم نویریان، مشاور هنری و طراح صحنه، آهنگساز، مانی ارمغان، طراح لباس، محبوبه سلطانی، طراح گریم، سمیه ارقبایی، طراح پوستر و بروشور سینا افشار است.این نمایش کاری از حوزه هنری خراسان رضوي است و تا 22 آبان ماه هر شب در ساعت 18 در سالن بهار مجموعه تئاتر شهر مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) به روی صحنه می‌رود.

این نمایش هر شب به یکی از شهدای مشهد تقدیم شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.