پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز نیز با دستی پر از خبرهای جذاب وخواندنی سراغ شما امدیم ، این درحالی است که هفته گذشته حمله داعش به عراق وتصرف بخشهایی از این کشور در سرفصل خبرها قرار داشت و ماهم خبرهایی جالب در این زمینه تقدیم شما میکنیم .همراه ما باشید با بسته خبری ویژه این هفته قدس انلاین ...

از پیام خصوصی روحانی به اوباما و اختلاف حجاریان بادولت اعتدال تا قرار قطعی احمدی نژاد برای ریاست جمهوری دوباره و هشدار توییتری ظریف


***خواننده عریان در بی بی سی فارسی
خواننده هتاکی که پس از توهین به باورهای شیعیان و حضرت امام هادی (علیه السلام) برای مدتها منزوی شده بود این بار با درآوردن تمام لباس هایش در کنسرتش در کانادا کوشید تا نام خود را بر سر زبان ها بیندازد و از طریق رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی مطرح نماید.
"شاهین نجفی" برای توجیه این اقدامش گفته است که برای حمایت از زندانیان بند 350 زندان اوین چنین کاری کرده است. دروغ پردازی و جنجال آفرینی از زندان اوین را پیش از این در بازخوانی یک پروژه عقیم مرور کرده بودیم.
اینکه خواننده هتاکی مانند شاهین نجفی به چه دلیل چنین کاری کرده، اصلا مهم نیست بلکه آن چه مهم است نفس این اقدام غیراخلاقی، غیرعقلانی و غیرشرعی است. آیا عقل می پذیرد که انسان هر کاری دلش خواست انجام دهد؟ آیا نباید میان رفتارهای انسان و حیوان تفاوتی وجود داشته باشد؟
شبکه بی بی سی فارسی (BBCpersian) مطابق معمول، بهترین جایی است که می توان در آن چنین اقداماتی را بزرگنمایی کرد و چنین افرادی را برای مدتی بر سر زبان انداخت.
اگر کسی گمان می کند که کارشناسان این شبکه وابسته به دولت انگلیس در نکوهش اقدام غیراخلاقی خواننده هتاک سخن گفته اند، کاملا در اشتباه است؛ چون بی بی سی فارسی در برنامه ویژه ای که برای مطرح کردن اقدام بی ارزش این خواننده تدارک دیده بود، از کارشناسانی دعوت کرد که بدون ارئه دلیل واضح و مستند، از لخت شدن و عریانی تعریف و تمجید می کردند.
در گزارشی که بی بی سی فارسی قبل از آغاز تمجید از عریانی پخش کرد، گفته شد: «اعتراض برهنه معترضان سیاسی در کشورهای غربی سال هاست رایج است: برای اعتراض به نابرابری جنسیتی، حقوق حیوانات و... ایرانیان در کشورهای غربی هم گاهی از این شیوه استفاده کرده اند: کمتر از 15 سال پیش برهنه شدن یکی از شرکت کنندگان ایرانی کنفرانس برلین...»
البته در این میان مدعوین شبکه، تنها "علی علیزاده" به دلیل اینکه تمام مباحث به جای زندانیان بند350، روی لخت شدن متمرکز شده، ناراحت بود. وی به این دلیل به انتقاد از شاهین نجفی پرداخت و گفت: «مسأله اشتباه یا غیر اشتباه بودن این کار نیست...آیا آقای نجفی راهی غیر از این نمی شناختند؟ یعنی ساده ترین راه را انتخاب کردند. احتمالا دفعه بعد مدفوع کردن روی صحنه را انتخاب می کنند. آیا راه دیگری نبود؟»
***پیام خصوصی و شخصی حسن روحانی به باراک اوباما
مشاور معنوی باراک اوباما که در روزهای اخیر در قالب هیأتی مذهبی از آمریکا به ایران سفر کرده بود و با برخی از مقامات کشورمان از جمله علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت دینی و مذهبی دیدار کرده بود پس از بازگشت از ایران در گفتگویی اعلام کرده که حامل یک پیام خصوصی از رئیس جمهور ایران برای رئیس جمهور آمریکا است.
جوئل هانتر به رادیو بی بی سی فارسی گفت: حسن روحانی یک پیام خصوصی به من داد که به باراک اوباما برسانم؛ یک پیام خصوصی و شخصی.
وی در این گفتگو سفر خود به ایران را عالی توصیف کرد و گفت به منظور شرکت در گفتگوهایی که هدف آن کاهش افراطی گری و خشونت های مذهبی بوده به ایران دعوت شده است.
این کشیش آمریکایی در ادامه انجام این گفتگوها را در بهبود روابط دو کشور ایران و آمریکا بسیار مفید دانسته و گفته که این گفتگوها خطی از ارتباط را بین رهبران مذهبی درست میکند که بین رهبران دو دولت نمی تواند برقرار باشد و همینطور می تواند اعتمادسازی کند.
مشاور معنوی باراک اوباما در ادامه مصاحبه خود با این رادیویی انگلیسی، موضوع پیگیری وضعیت سعید عابدینی کشیش آمریکایی که در ایران زندانی است را یکی دیگر از موضوعات مورد گفتگوی خود با مقامات ایرانی عنوان کرده و گفته در این سفر توانستیم به موضوع سعید عابدینی نیز بپردازیم و درخواست بخشش برای وی را مطرح کنیم کنیم که این موقعیت را خود ایرانی ها فراهم کردند و چیزی نبود که با فشار ما صورت بگیرد.
*** هشدار توییتری ظریف
آنه گیران ، خبرنگار و مقاله نویس واشنگتن پست (WP) در یادداشت امروز این روزنامه آمریکایی به مذاکرات هسته ای ایران پرداخته است.
خانم گیران می نویسد: مذاکره کنندگان آمریکا و ایران در عبور از بن بست شکست خوردند و بسیار بعید به نظر می رسد که توافق هسته ای تا ضرب الاجل 20 جولای انجام شود.
پنج هفته پیش از ضرب الاجل تعیین شده برای اعمال محدودیت های جدید بر برنامه هسته ای ایران، مذاکراه کنندگان ایران و آمریکا در مسائل بسیار مهم، اختلافات زیادی دارند.
وی افزود: یک حس یأس و بدبینی درباره مذاکرات تاریخی هسته ای ایجاد شده. این مذاکرات در میان بالاترین اولویت های دولت اوباما قرار داشته اند.
این هفته، یک هیئت نمایندگی عالیرتبه آمریکایی در اقدامی غیرمعمول با مذاکره کنندگان ایرانی در سوییس ملاقات کرد. این دیدار به امید شکستن بن بست درمورد قابلیت های هسته ای ایران انجام شد که به نظر می رسد توافق تا ضرب الاجل 20 جولای را ناممکن ساخته است.
در ادامه این نوشتار می خوانیم: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه در توییتر انگلیسی زبان خود هشدار داد که مذاکرات به بن بست رسیده است و علت آن هم محدودیت هایی است که مذاکره کنندگان بین المللی می خواهند بر سانتریفیوژهای ایران اعمال شود. ظریف همچنین لینک گزارشی را توییت کرده که تخمین می زند ایران برای ساخت بمب هسته ای حداقل به 36 ماه زمان نیاز دارد. اما جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته، ایران ممکن است بتواند این کار را در کمتر از دو ماه انجام دهد.
ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود و تعهد به مفاد ان پی تی تاکید کرده و گزارش های آژانس نیز سندی درمورد انحراف این برنامه ارائه نداده است.
***سخنگوی داعش: کشتن شیعه مثل کشتن مگس است!
روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن نوشت: "ابومحمد عدنانی" سخنگوی رسمی گروه تروریستی موسوم به "دولت اسلام در عراق و شام" (داعش) در بیانیه ای روز پنج شنبه گفت: امریکا منطقه خاورمیانه را به ما ( داعش) سپرده است تا نقشه جهان را بر اساس خلافت اسلامی رسم بکنیم و بدانید که ما نقشه جدید جهان را با نوک شمشیرهایمان رسم می کنیم.
وی در ادامه با اشاره به شیعیان افزود: شعیان را باید کشت آنها به عباس (س) و فاطمه (س) توسل می کنند آنها مشرک اند وارد خانه های آنها شوید و مثل گوسفند سرهای آنها را از تن نجسشان جدا کنید کشتن آنها برای شما مثل کشتن مگس باشد، جنگ امروز جنگ بین همه شیعیان و همه سنی ها است.
وی در رابطه با اوضاع جاری عراق خطاب به "سنی های" عراق گفت: هرچند امریکا و ایران به شیعیان عراق کمک می کند ولی قدرت شما بیشتر است و هیچ وقت به حکومت شیعیان راضی نشوید.
در این رابطه وزارت کشور عراق روز پنجشنبه اعلام کرد: نیروهای امنیتی این کشور تلاش شبه نظامیان گروه داعش برای حمله به پایگاه نظامی در منطقه یوسفیه در 25 کیلومتری جنوب بغداد را ناکام گذاشتند و 40 شبه نظامی را به هلاکت رساندند، در این عملیات نیروهای امنیتی عراق یک افسر ارتش نیز کشته شد.
 

***توهین مجدد به ملت ایران در شبکه صدای آمریکا
انور عبدالرحمن، کارشناس بحرینی شبکه صدای آمریکا(VOA)، که همواره مواضعی خصمانه و تند علیه ایرانی ها دارد، در برنامه افق، مجددا به ایرانیان توهین کرد و سیامک دهقان پور، مجری صدای آمریکا، همچون گذشته این واکنشی به این توهین نشان نداد و مجید تفرشی، دیگر کارشناس این برنامه مجبور شد جور دهقان پور را به دوش بکشد.
البته عدم واکنش دهقان پور به توهین هایی که به اصطلاح کارشناسان این شبکه به ملت شریف ایران می کنند، به امری عادی تبدیل شده وبه رغم اعتراض مخاطبان به این رویه دهقان پور، این مجری که از حامیان سرسخت بهائیان محسوب می شود، همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد.
***ازدواج سعودی‌ها با دختران خردسال خارجی مجاز شد!
قوه قضائیه عربستان، دختران کم سن و سال "خارجی" را از قانون ممنوعیت ازدواج مستثنی کرد.
روزنامه الحیات نوشت: قانون مزبور ازدواج دختران نابالغ سعودی را ممنوع می داند، اما این ممنوعیت شامل دختران خارجی نمی شود و یکی از علل آن عدم انطباق ساز و کار ازدواج اتباع سعودی با اتباع بیگانه با این قانون است.
قوه قضاییه عربستان اعلام کرد: ازدواج دختران خارجی زیر 18 سال در دادگاه های عربستان - از جمله دختران سوری که ازدواج آنان با اتباع سعودی و غیرسعودی رو به افزایش است- ممنوع نمی باشد.
یک قاضی که خواست نامش فاش نشود، گفت، میانگین درخواست ازدواج دختران خردسال در دادگاه الدمام، دو سال قبل کمتر از 15 مورد بود، اما رقم مزبور در ماه های اخیر به بیش از 20 مورد رسیده است. به نوشته العالم، همچنین یوسف الیوسف، قاضی سعودی، به الحیات گفت: ازدواج دختران نابالغ خارجی در عربستان در سه سال گذشته به میزان زیادی افزایش یافته است.
وی جلوگیری از استمرار این وضع را خواستار شد و تاکید کرد که چنین امری تاثیر منفی بر جامعه عربستان دارد.
به گفته این قاضی سعودی، بیشترین قربانیان ازدواج دختران نابالغ در عربستان، دختران سوری و پس از آنها، دختران مصری و یمنی هستند.
***پرده بردای العربیه از نقشه شوم داعش
دیاله ابی زید دویحی، گزارشگر شبکه العربیه در گزارشی اعلام کرد به نظر می‌رسد پس از تسلط داعش بر موصل این گروه در حال رسیدن به اهداف خود در تشکیل دولت اسلامی در عراق و سوریه است.
طبق گزارش این شبکه تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی، داعش ماه‌هاست تلاش می‌کند با تسلط بر مناطق مهم، دولت مورد نظر خود را از حومه حلب در شمال سوریه تا سلیمانیه در شرق عراق تشکیل دهد.
به گزارش پرس تی وی، شبه‌نظامیان تکفیری داعش تاکنون چندین منطقه از جمله شهر موصل که مرکز استان نینواست و همچنین بخش‌هایی از استان کرکوک و نیز مناطق سینیا و سلیمان بک در شمال بغداد، پایتخت عراق را تصرف کرده‌اند.
بسیاری از افسران ارتش عراق در دوران صدام حسین، رئیس جمهور معدوم این کشور از شهر موصل بودند که تعداد زیادی از آنان به داعش پیوسته‌اند و گفته می‌شود همین افراد طراحان حملات اخیر بوده‌اند.
گروه داعش از سال 2004 در استان نینوا حضور داشته است و به عقیده تحلیلگران، گام بزرگ بعدی این گروه درگیری با کردهاست.
 

***تاثیر مخرب تماشای صفحات مستهجن
یکی از فرضیه‌هایی که موسسه تکامل انسانی مکس پلانک و دانشکده روانپزشکی شریته آلمان به طور مشترک مطرح کردند، به آسیب بخش خاکستری مغز در اثر تماشای پورنوگرافی اشاره دارد؛ چون مغز مردانی که بیشتر پورن می‌بینند، کاملا متفاوت با مغز معمولی است.
در این پژوهش ام‌آر‌آی (MRI) مغز مردان 21 تا 45 ساله که گفته بودند در هفته بطور متوسط بیش از چهار ساعت پورن تماشا می‌کنند، مورد مطالعه قرار گرفت؛ نتیجه اینکه مغز کسانی که بیشتر در معرض پورنوگرافی قرار می‌گرفتند، در مناطقی که "انگیزه" و سیستم پاداش را در کنترل دارد کوچکتر بود.
سیستم پاداش (ریوارد سیستم) سیستم پیام رسانی ویژه مغز همه پستانداران است که بدن را از برطرف شدن نیازهایش آگاه می‌کند.
به این ترتیب که پس از برطرف شدن گرسنگی، برآورده شدن میل جنسی و بسیاری از نیازهای دیگر مغز با ترشح هورمونی در فرد احساس لذت ایجاد می‌کند.
دکتر سیمونه کیون، مدیر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: "نتایج این تحقیق می‌تواند بیانگر این باشد که مصرف مرتب پورنوگرافی سیستم پاداش مغز را تنبل می‌کند."
***ادامه حاکمیت احمق ها و مصیبت های پی در پی!
تیراندازی در لاس وگاس آمریکا سه کشته برجا گذاشت.
سایت یورونیوز فارسی (Persian euronews) نوشت: در جریان یک تیراندازی در لاس وگاس آمریکا سه تن از جمله دو مامور پلیس از پا در آمدند.
به گفته پلیس، این حادثه روز گذشته در یک پیتزا فروشی رخ داد و دو فرد مسلح فریاد زنان اقدام به تیراندازی کردند.
پلیس بدون اشاره به انگیزه این تیراندازی گفته است که مهاجمان هنگام حمله فریاد می زدند «این یک انقلاب است».
برخی منابع از کشته شدن 5 نفر در این حادثه تیراندازی خبر داده اند.
نزدیک به دو هفته پیش نیز ماجراجویی یک جوان 22 ساله به نام الیوت راجر با تیراندازی از داخل خودرو در شهر سانتاباربارای ایالات متحده آمریکا هفت کشته و هفت زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش شبکه بی بی سی فارسی (BBCPersian) الیوت راجر 22 ساله، سه نفر را با ضربات چاقو و سه نفر دیگر را با شلیک گلوله کشت. او در ویدئویی که پیشتر در اینترنت منتشر کرده بود از تنهایی و ناتوانی در برقراری ارتباط با زنان شکایت کرده بود.
در گزارش بی بی سی قاتل آمریکایی مثل موارد مشابه دیگر، بیمار روانی معرفی می شود، روایتی تکراری که به نوعی می کوشد فرد جنایتکار را تبرئه و او را بیماری نشان دهند که چندان بر رفتارهایش تسلط نداشته است اما با این حال مساله مهمتر یعنی ریشه چنین جنایات متعددی و اینکه چرا جامعه آمریکا این همه بیماری روانی دارد، هیچگاه پرداخته نمی شود.
پدر یکی از قربانیان سیاستمداران را مقصر می داند بخاطر قوانینی که مالکیت اسلحه را آسان می کنند. وی می گوید: چرا کریس کشته شد؟ بخاطر سیاستمداران ترسو و بی مسئولیت کشته شد بخاطر انجمن ملی اسلحه، آنها در مورد حق اسلحه داشتن حرف می زنند، پس حق کریس برای زندگی کردن چه می شود؟
وی گفت: همه ما به آمریکایی بودن خود افتخار می‌کنیم اما وقتی که یک گروه احمق در دولت هستند، این چه پیامی می‌تواند به جهان بفرستد؟ چه‌چیزی تغییر کرده است. آیا ما نباید درس عبرت بگیریم. این اوضاع ادامه دارد تا کسی فردی را بکشد.
***وقتی دستاوردهای ابن سینا مصادره می شود!
نقدی کامل است که در چارچوب یک نگاه کلی، به هر سه لایه‌ی تم، محتوا، و قالب و تکنیک اثر هنری بپردازد. در ادامه به بررسی فیلم پزشک (The Physician)، پرداخته می‌شود.
در این فیلم، یک جوان مسیحی آنگلوساکسون با نام رابرت کول، از انگلیس به راه می‌افتد و در پی آوازه‌ی جهانی ابن سینا، به اصفهان می‌آید تا از او درمان بیماری‌ها را یاد بگیرد. در بین راه عاشق دختری یهودی می‌شود به نام «ربکا» که او هم اتفاقاً به اصفهان می‌آید. پس از یک سلسله اتفاقات در اصفهان، این دو به هم می‌رسند.
تم فیلم، معمولاً ایده‌ی نخستینی است که در فکر هنرمند وجود دارد و به نوعی، همان غایتی است که قرار است در نهایت به مخاطب، القا شود. این تم، وقتی اثرگذار است که به صورت یک روح واحد و کلی، بر فیلم، حاکم شود. در فیلم پزشک، این روح حاکم، «تقابل علم و دین» و «مخالفت دین‌مداران با علم» است و غایت فیلم، القای این است که جریان کلیسا در دوران قرون میانه در منطقه‌ی اروپا و جریان Imam and his Mullahs در دوران بعد از قرون میانه در ایران، با علم مخالفند و به خاطر همین بوده است که روند تاریخی پیشرفت علم در ایران، شکست خورده و ادامه‌ی آن، به غرب، منتقل شده است.
***رقص برای مبارزه با جمهوری اسلامی
مرکز روابط بین‌الملل بارکل در دانشگاه لس‌ آنجلس اقدام به نمایش فیلمی به نام «رقصنده صحرا» کرده است. این فیلم درباره مردی ایرانی است که رقص را به صورت خودآموز یاد گرفته و سپس برای اجرای آن در صحرا گروهی را تشکیل داده است. این فیلم پس از نمایش در دانشگاه در میزگردی به بحث گذاشته شد.
وبسایت خبری دانشگاه یو سی‌ ال‌ ای نوشته است: رقص در ایران ممنوع بوده و این فیلم داستان واقعی مردی به نام افشین غفاریان است؛ کسی که هر خطری برای مبارزه در راه رسیدن به رویایش که همان رقاص شدن بود را به جان خرید. فیلم داستان زندگی این مرد با پشت صحنه اعتراضات سال 2009 ایران رقم می‌خورد؛ یعنی هنگامی که شور و اشتیاق و تمرد نسل جوان، برای حرکت به سمت آزادی بیشتر مشتعل می‌شود.
داستان فیلم درباره افشین غفاریان است که با مراجعه به وب‌ سایت یوتیوب و تماشای رقص های مختلف از مایکل جکسون و باب فاسی تا پینا باوش سعی دارد دنیای خود را شکل دهد. او به همراه دوستانش یک گروه رقص زیرزمینی در دانشگاه تاسیس می‌کند و با پا گرفتن گروهشان، آنها خود را برای یک اجرای مخفی در وسط بیابان آماده می‌کنند.
اکرم خان از مشهورترین رقاصان جهان درباره این فیلم و همکاری‌اش با این پروژه می گوید:«این فیلم پایان داستان سنت تلاش برای به اسارت درآوردن رقص را باز می گوید. رقاص صحرا فقط درباره رقص نیست، درباره این است که چرا رقص در زندگی ما اهمیت و ارزش دارد... این داستان الهام بخش کسی است که با رقص تلاش می کند خود را در برابر یک رژیم سیاسی رها کند.»
این فیلم با بازی فریدا پینتو و نازنین بنیادی و همچنین ریس ریتچی و تام کولن فیلم‌برداری شده است. کارگردان این اثر نیز ریچارد ریموند است. این فیلم در کشورهای مراکش، فرانسه و انگلیس فیلمبرداری شده و تهییه کننده آن الترکی عربستانی الاصل است.
***بشقاب های سمی آمار طلاق را افزایش داد
طاهره بیگم سیدی در همایش بشقاب‌های سمی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: همایش بشقاب‌های سمی با محوریت آشنایی با آسیب‌های ماهواره بر کودکان و نوجوانان و به ویژه کانون خانواده برگزار شده است.
وی افزود: صحبت و بحث در زمینه ماهواره چیز ناشناخته‌ای در دنیای امروز ما نبوده و نیست و هریک از افراد توانایی معرفی آسیب‌های ماهواره در عرصه جنگ نرم بر مردم کشورهای اسلامی و به ویژه ایران اسلامی وارد شده است دارند.
مدیرکل امور بانوان و امور خانواده استانداری قزوین گفت: هجمه دشمنان در دنیای کنونی به سرعت در حال افزایش است اما هم اکنون غفلتی در این زمینه در برخی خانواده‌های ایرانی حاکم شده است که سبب ساز افزایش سرعت حملات دشمنان بر ما است.

 سیدی بیان کرد: همه افراد و خانواده‌های ایرانی می‌دانند که ماهواره تأثیرات منفی بر خانواده ها دارد اما متأسفانه بسیاری از ما در این مورد غافل هستیم بنابراین امیدواریم این همایش‌ها و نشست‌های این چنینی تذکر و یادآوری برای همه ما باشد تا در این مورد ویژه مدبرانه برخورد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: لازم است که همایش‌هایی برای نشان دادن اثرات ماهواره با علم روز و از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد چرا که نگاه کردن به مسائل از زوایای مختلف می تواند ابتدا مسئله را به درستی برای ما تبیین کند و در نهایت راهکارهای مفید و عملی را در این زمینه در اختیارمان بگذارد.
سیدی تصریح کرد: امروز تهدیدات ماهواره‌ای مسئله عفاف و حجاب را به صورت ویژه نشانه رفته اند، امروز حجم نفوذ بی عفتی از طریق ماهواره به حدی رسیده است که برای بسیاری قابل باور نیست چرا که بررسی‌ها نشان می دهد ماهواره‌ خانواده‌‌ها را به سمت حریم شکنی و فروپاشی سوق داده است.
***رقص و پایکوبی تروریست های داعش در مساجد
طی چند روز گذشته فیلمی از صحنه حضور تروریست های داعش در برخی از مساجد استان الانبار عراق منتشر شد که در آن جمعی از افراد این گروه تروریستی با وقاحت تمام و بی توجهی کامل نسبت به حرمت و قداست مسجد، اقدام به رقص و آوازخوانی نمودند که موجب شگفتی بینندگان شد.
گفتنی است این اولین مورد از گستاخی ها و حرمت شکنی ها پیروان این جریان پلید نیست چراکه چندی پیش نیز در هنگام پخش اذان ظهر از مأذنه های مساجد شهر، گروهی از جوانان این گروه تروریستی با راه انداختن ماشین های متعدد به صورت کاروانی، به شادمانی مشغول بودند.
***دستگیری فردی که چراغهای کعبه را شکست
روزنامه البیان امارات نوشت: این فرد 24 ساله که اهل نیجریه است در تحقیقات گفت که پس از اختلاف با خانواده اش در محله المنصور با خودرویش برای نماز و دعا راهی حرم شد.
همچنین منبعی به روزنامه مکه گفت: پس از آنکه وی چراغهای مزبور را شکست نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند.
این منبع افزود: این فرد که وضعیتی بیمارگونه دارد ، هنگام دستگیری توسط نیروهای امنیتی زخمی شد ، اما از شکایت به خاطر زخمهایی که برداشته بود، صرف نظر کرد.
وی ادامه داد: در آسایشگاه روانی ملک عبدالعزیز بیماری روحی این فرد تایید و داروهای آرام بخش برایش تجویز شد.
این منبع تصریح کرد: احتمالا فرد دستگیر شده پس از پایان تحقیقات و بسته شدن پرونده از عربستان اخراج خواهد شد.
***هدیه گرفتن مسئولین چه حکمی دارد؟
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی به پرسشی درباره هدیه دادن به مدیران وکارمندان پاسخ داده است.
برخی مقلدین آیت الله وحید خراسانی در استفتائی از ایشان حکم "هدیه گرفتن و استفاده از آن توسط مسئولین به واسطه مسئولیتی که دارند" را پرسیدند.
متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

 حکم استفاده از هدایایی را که مشاوران، پیمانکاران و … بواسطه جایگاه شغلی و دولتی، به مدیران دولتی و شرکتها می‎دهند بیان فرمایید و آیا ناچیز بودن هدیه ( مانند سررسید، کارت تبریک، شکلات و ….) موجب تفاوت در حکم است؟
هدیه اگر براى تطمیع و وادار کردن گیرنده هدیه به تخلّف از قانون یا شرع باشد مثل اینکه بخواهد حق دیگران را تضییع نماید گرفتن آن جایز نیست و در صورتى که براى تسهیل در امر هدیه دهنده باشد خلاف اخلاق ایمانى است و اگر براى تشویق زیردستان از طرف کارفرما است مانعى ندارد. (منهاج 3/م 32) (استفتاء/2073)
***آخرین منزلگاه داعش
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی آمریکا و اروپا از بازگشت گروه های تکفیری به این کشور ها در پی شکست در سوریه گفت: غرب با این اقدام شرایطی را فراهم کرده که گروه های تکفیری در عراق از بین بروند زیرا عراق آخرین منزلگاه گروه داعش خواهد بود.
حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص حمله گروه های تکفیری به عراق گفت: داعش با این اقدام قصد دارد انتقام پیروزی اسد در سوریه را از ایران و مردم مظلوم منطقه بگیرد.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف گروه داعش از حمله به عراق تجزیه این کشور است.
وی اظهار داشت: آمریکا و اروپا برای خلاصی از گروه هایی که آن ها را تجهیز، حمایت و بزرگ کرده اند ، آن ها را به عراق فرستاده اند.این گروه ها در سوریه نتیجه نگرفتند و قصد بازگشت به شهر هایشان را دارند بنابر این کشور های غربی شرایطی را فراهم کرده اند که این افراد در عراق کشته شوند تا در آینده آمریکا و غرب در بازگشت این افراد به کشور هایشان دچار مشکل نشوند به عبارتی آن ها را به مسلخ فرستادند.
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه عراق گورستان گروه های داعش خواهد شد تاکید کرد: گروه داعش در سوریه توسط جبهه مقاومت مفتضح شد در عراق هم با مقاومت و ایستادگی مردم عراق و مراجع تقلید این گروه شکست خواهد خورد.

***هشدار یک مقام مسئول به زائران عراق
یک مقام مسئول نسبت به سفر زائران ایرانی به شهر سامرا به منظور زیارت مرقد دو امام معصوم به طور جدی هشدار داد.
یک مقام مسئول در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر در منطقه و عراق و تحرکات گروه تروریستی داعش در نقاط مختلف نسبت به سفر زائران ایرانی به طور انفرادی یا جمعی شدیدا هشدار می‌دهیم.
وی گفت: هیچ یک از هموطنان‌مان اجازه سفر به شهر سامرا تا اطلاع ثانوی را ندارند.
در روزهای اخیر گروه ترویستی داعش اقدامات و تحرکاتی را در برخی شهرهای عراق از جمله موصل و نینوا صورت داده و اقدام به تصرف بخش‌هایی از این شهرها کرده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند پس از فشار ارتش عراق به این گروه تروریستی در شهر فلوجه، این گروه برای کاستن از فشار بر خود و قدرت‌نمایی، اقدام به تصرف شهرهای دیگر کرده‌اند.
***دیگر احمدی نژاد اسمی از مشایی نمی برد
پدر داماد محمود احمدی نژاد طی صحبت های اخیر خود گفت:بعضی از دوستانی که احمدی نژاد برای دولتش انتخاب کرده بود در رده‌های پایین‌تر بودند، وزیرانی که ضعیف بودند، ولی بالاخره مردم به یک تفکری رای داده بودند که آن تفکر پرکار بودن مسئولان را طلب می‌کرد و معتقد به اصول انقلاب بودن را. این را مردم رای داده بودند، آقای احمدی‌نژاد هم آدم‌هایی که انتخاب کرده بود همین‌طور بودند.
دولت آقای روحانی خیلی راحت است، اختیاراتی که الان بزرگان کشور به او داده‌اند و حمایت‌هایی که می‌کنند حمایت‌های خیلی خوبی است، مردم خیلی دارند حمایت می‌کنند.
مساله مذاکره با آمریکا از سوی دولت آقای روحانی نیست بلکه از دولت قبل است. دولت قبل سه بار رفتند با آمریکایی‌ها نشستند، مذاکره کردند، آقای صالحی هم می‌رفت. آقای روحانی الحمدا... خیلی خوب از پس منتقدین بر می‌آید.
هم افکارسنجی‌هایی که خود بچه‌های اصلاح‌طلب انجام می‌دادند و هم کامنت‌هایی که در سایت‌هاست، بیانگر خیلی مسائل است. یک سایتی دارد آقای فاتح که ایشان مسئول اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی آقای میرحسین موسوی بود، به نام شفقنا. یک افکارسنجی می‌کند، سوال این است کدام رئیس‌جمهور موفق‌تر ارزیابی می‌شود؟ آقای احمدی‌نژاد اول است، با اختلاف زیادی آقای خاتمی دوم است، بعد آقای هاشمی و چهارم آقای روحانی با رای خیلی کم. این سایت خود بچه‌های اصلاح‌طلب است یا یکی از نهادهای معتبر یک نظرسنجی از بین 30 هزار مخاطب در 53 دانشگاه، راجع به محبوبیت آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی انجام داده است که آقای احمدی‌نژاد هفت برابر آقای روحانی محبوبیت دارد! چه می‌شود این اتفاقات پیش می‌آید؟ خیلی مسائل وجود دارد.
آقای احمدی‌نژاد که من می‌شناسم نسبت به انقلاب تعصب ویژه‌ای دارد، اسلام برایشان مهم است و اینکه کشورش چه می‌شود مهم است، این آدم بدون برنامه نخواهد شد. ایشان به عنوان یک آدم سیاسی مثل دیگران، دارای طرفداران و مخالفینی است. الان آقای زیباکلام می‌گوید ایشان 10 میلیون رای دارد ولی من بیش از این می‌دانم و اکثر روستاییان و شهرهای کوچک و بسیاری از نخبگان آقای احمدی‌نژاد را مثبت می‌دانند و بعید می‌دانم برای مجلس ایشان بیاید، شاید اطرافیانش را معرفی وحمایت کند.ولی برای ریاست‌جمهوری به نظر من احتمالش خیلی بالاست که ورود پیدا کند.
علت کنار کشیدن تعداد قابل توجهی از اصولگراها از حمایت آقای احمدی‌نژاد، مشایی بود، الان می‌بینم آقای احمدی‌نژاد خیلی اسمی از آقای مشایی نمی‌برد و دفتر کارش از او جدا شده است و حداقل ارتباط سیاسی که آن موقع بوده کمرنگ‌تر شده است. وضعیت اصولگراها مثل قبل نیست، قبلا دولت دستشان بود، احساس قدرت داشتند الان اینطور نیست.
***مرگ 24 دانشجو در یک حادثه ناگوار
24 دانشجوی هندی با بالا آمدن آب رودخانه «بیاس» در دره «کولو» در هیمالیا ناپدید شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این حادثه زمانی اتفاق افتاد که دانشجویان در حال عکاسی در سواحل رودخانه بوده‌اند که آب رها شده از یک سد باعث افزایش سطح و طغیان رودخانه شده و دانشجویان را با خود برده است.
امدادگران در جست‌وجوی ردی از دانشجویان ناپدید شده در دره کولو در هیمالیا هستند. اطلاعات پلیس حاکی است قربانیان همگی دانشجویان رشته مهندسی دانشکده VNR در «حیدر آباد» هند بوده‌اند.
پلیس گفته دانشجویان از اتوبوس پیاده شده و به ساحل رودخانه رسیده بودند که با افزایش سطح آب به‌طور ناگهانی غافلگیر شده‌اند. در حال حاضر مأموران پلیس، داوطلبان و امدادگران در حال جست‌وجو برای یافتن این دانشجویان هستند.
«رافبات سنیگ» وزیر کشور طی بیانیه‌ای این حادثه را بسیار غم‌انگیز توصیف کرد. آب سد لارجی –پروژه تأمین برق از طریق آب- بوده که به سمت رودخانه رها شده است. دره کولو دارای رودخانه‌ای خروشان و جنگل‌های انبوه و دره‌های شیب‌دار است که جزو مناطق توریستی محسوب می‌شود.
***تاثیر ماهواره بر تمایل خانواده برای تک فرزندی
یک استاد دانشگاه گفت: نحوه و سبک زندگی افراد جامعه تغییر کرده است به طوری که امروزه خانواده‌ها تأثیرات زیادی از اینترنت، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی پذیرفته‌اند و این باعث شده است که خانواده‌ها تمایل به تک فرزندی و حتی بدون فرزندی داشته باشند.
محمدولی علیئی جمعیت شناس و مدرس دانشگاه در گفتگوی مشروح با شبکه اطلاع رسانی دانا ضمن اشاره به اینکه ما کاهش جمعیت نداریم بلکه عدم تناسب ساختار سنی را در پیش گرفته‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه می شود ولی ساختار جمعیتی در حال پیر شدن است و اگر این پیر شدن جمعیت در قالب جانشین یا موالید اتفاق نیفتد، مشکل ایجاد می‌کند.
وی در ادامه گفت: آنچه که در واقع اتفاق افتاده این است که نحوه زندگی، شرایط موقعیت اجتماعی افراد و سبک زندگی تغییر کرده است به طوری که امروزه خانواده‌ها به لحاظ گسترش ارتباطات جهانی، تأثیرات زیادی از اینترنت، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی پذیرفته‌اند و این باعث شده است که خانواده‌ها تمایل به تک فرزندی و حتی بدون فرزندی داشته باشند و این گونه ابزار آلات تکنولوژی بیشترین تأثیر را در این اتفاق داشته اند.
مدرس دانشگاه اضافه کرد: عوامل تأثیر گذار دیگر، تحصیلات زنان که در قالب ارتقاء مدارج تحصیلی و بالا رفتن دانش اجتماعی است و همچنین اشتغال به معنای عاملی که فرزند آوری مانع تحقق آن است. بنابراین مجموع این عوامل باعث شده است که خانواده ها ترجیح می دهند که یا فرزند کمتری داشته باشند و یا اینکه در سنین بالا اقدام به فرزند آوری کنند به طوری که متوسط سن مادر در گذشته حدودا 24 سال بوده است ولی در حال حاضر بالای 33 سال است و این عامل تهدید کننده است که موجب تأخیر در تجدید نسل می شود.
***تماشاچیان جام جهانی چقدر ارز از ایران خارج می‌کنند؟
برآوردها نشان می‌دهد مسافران ایرانی جام ‌جهانی حداقل 12 میلیون دلار خرج تماشای بازی‌های جام جهانی خواهند کرد.
سفارت برزیل در تهران اعلام کرده که با دو هزار تقاضای ویزا برای سفر به برزیل و تماشای جام جهانی مواجه شده که از این تعداد تاکنون 1500 نفر بلیت تماشای بازی های ایران را نیز تهیه کرده اند.
اگر فرض شود که همه این دو هزار نفر در نهایت موفق به تهیه بلیت بازی ها نیز خواهند شد آنگاه می توان برآورد کرد که سفر این تعداد از ایرانی ها به برزیل حداقل چقدر ارز را از کشور خارج می کند. نخستین بازی ایران در جام جهانی روز 16 ژوئن برگزار می شود و تاریخ آخرین بازی نیز 25 ژوئن است در نتیجه یک فرد برای اینکه تمام بازی ها را تماشا کند (با فرض اینکه ایران از گروهش صعود نمی کند)، باید در دیرترین حالت 15 ژوئن خود را به برزیل برساند و 26 ژوئن از برزیل راهی تهران شود در نتیجه این فرد یازده شب را در برزیل سپری خواهد کرد. پروازهای ایران به برزیل به مقصد شهرها ریودوژانیرو و سائوپولو انجام می شوند اما برای یک ایرانی که قصد تماشای بازی های ایران را دارد به صرفه تر است که به سائوپولو پرواز کند چرا که از آنجا زمان و هزینه کمتری را باید صرف رسیدن به شهری بکند که نخستین بازی ایران در آن برگزار خواهد شد. با فرض اینکه مسافر ایرانی جام جهانی هیچ شبی را در شهر سائوپائولو اقامت نکند و یک روز پیش از آغاز بازی های ایران وارد برزیل شده و یک روز پس از آخرین بازی احتمالی ایران از برزیل خارج شود، حداقل هزینه های سفر به برزیل که در مجموع مسافران ایرانی برزیل حداقل 12 میلیون و پانصد هزار دلار ارز از ایران خارج می کنند.
***ذوق‌زدگی منافقین از حملات داعش
گروهک تروریستی منافقین با ذوق‌زدگی تمام از هجوم و وحشیگری جنایت‌کاران داعش مدعی شد شهر موصل به دست انقلابیون افتاده است.
سایت مجاهدین نوشت: بر اساس گزارش ها شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق با بیش از 2 میلیون جمعیت دیروز با هجوم صدها تروریست تکفیری با انواع تسلیحات پیشرفته و خودروهای زرهی از کنترل دولت عراق خارج شد.
عناصر گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر مقدس سامرا، بامداد روز سه شنبه به شهر موصل در استان نینوا و در 350 کیلومتری بغداد هجوم بردند و و توانستند پس از درگیری شدید با نیروهای ارتش و پلیس، استانداری، زندان، مراکز پلیس و ارتش، انبارهای سلاح، فرودگاه و دفاتر شبکه های ماهواره ای را به کنترل کامل خود در آورند. تصاویر و فیلم های منتشر شده از این هجوم و از وحشیگری گسترده و قتل عام اهالی بی دفاع شهر موصل نیز حکایت دارد.
اخبار مربوط به اشغال شهر موصل و وحشیگری تروریست های داعش در آن به سرعت در راس خبرهای رسانه ها و خبرگزاری های بین المللی قرار گرفت اما در این میان گروهک تروریستی منافقین نیز با ذوق زدگی تمام از این هجوم و وحشیگری مدعی شد که شهر موصل به دست انقلابیون!! افتاده است.
این گروهک در حالی مدعی شد که نیروهای داعش، انقلابی هستند که پیش از این نیز عملیات پاکسازی سامرا و فلوجه از تروریست های تکفیری داعش را محکوم کرده بود.
***حجاریان: مدل من با مدل روحانی فرق می‌کند
سعید حجاریان گفت: مدل من با مدل روحانی فرق می‌کند، اصلاحاتی که من می‌گویم، بن‌اش دموکراسی است.
روزنامه آرمان به نقل از اندیشه پویا مصاحبه ای با سعید حجاریان منتشر کرده است که در بخش هایی از آن آمده است:
سعید حجاریان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «رفوکردن سیاست خارجی و مثلاً از سر گرفته‌شدن شرایط فروش نفت آیا نمی‌تواند کارکرد روحانی را هم به پایان برساند و بعد ما دوباره به شرایط پیش از روحانی بازگردیم؟» اظهار داشت: شرایط قبل برای همه کابوس است. شنیدید که می‌گویند علت مُبقیه همان علت مُحدثه است. درواقع علت حدوث شیء باعث بقایش هم هست.
وی افزود: چه چیزی باعث شد روحانی رأی بیاورد؟ بقای روحانی در همان خواهد بود. در زمان اصلاحات هم علت مُحدثه از بین رفت. اواخر دوران خاتمی، او هم مشت به نمد می‌زد. مردم دیدند که جریان مقابل جلو آمده است و سنگرهای خاتمی را فتح کرد. مجلس و شوراها را گرفت. من ترور شدم. 18 تیر اتفاق افتاد. زوال اصلاحات رخ داد. همان زمان بود که من مقاله «اصلاحات مرد – زنده‌باد اصلاحات» را نوشتم. باید تجدیدنظر می‌شد در اصلاحات. آقای روحانی هم مدام باید در شرایط تجدید‌نظر بکند و نقاط ضعف کارش را برطرف کند و قدرت خودانتقادی‌اش را بالا ببرد.
وی در ادامه در پاسخ سوال دیگری در خصوص این که آیا آقای روحانی معتقد است که «اصلاحات مرد- زنده باد اصلاحات»؟ گفت: مدل من با مدل روحانی فرق می‌کند. اصلاحاتی که من می‌گویم بن‌اش دموکراسی است. ممکن است اصلاحات آقای روحانی هم به تبع دموکراسی بیاورد اما بن‌اش دموکراسی نیست. خودش هم‌چنین ادعایی ندارد. نمی‌گوید که من اصلاح‌طلبم.
***افزایش 40درصدی کبد چرب در 20 سال اخیر
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: در حال حاضر در جامعه ایرانی شیوع کبد چرب بالای 40درصد است در حالی که 20سال قبل شیوع آن کمتر از 5 درصد بوده است.
دکتر سید موید علویان در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: متأسفانه به دنبال شهرنشینی - استفاده بیشتر از وسایل نقلیه - پای رایانه و تلویزیون نشستن و به تبع آن تحرک کمتر و افزایش چاقی شیوع ابتلا به کبد چرب هم به وفور دیده می شود.
وی با اشاره به این که چربی کبد تا 5درصد طبیعی است در عین حال هشدار داد: بیماران مبتلا به کبد چرب مستعد ابتلا به بیماری های قلبی- چاقی- مرض قند- فشارخون- سکته های قلبی و مغزی و تصلب شرائین هستند.
وی گفت: عملأ بروز کبد چرب نشان دهنده این است که در بدن اتفاقات بدی در زمینه متابولیسم رخ داده است.
وی با اشاره به این که کبد چرب زنگ خطری است دال بر این که فرد در معرض بیماری های دیگری قرار می گیرد تصریح کرد: در افراد مبتلا به کبد چرب 10درصد از بیماری پیشرفت می کند که امکان دارد منجر به آسیب جدی کبد شود.
***نگرانی رسانه‌های غربی از سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران
بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان در روزهای اخیر سعی کردند سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران را مورد انتقاد قرار دهند.
با توجه به همه تبعات سنگین مالی و غیر مالی سالخوردگی جمعیت که برای کشور در آینده پیش خواهد آمد، رهبر فرزانه انقلاب سیاست های کلی جمعیت را به قوای سه گانه ابلاغ فرمودند.
با توجه به حساسیت غرب به جمعیت شرق آسیا، این تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری ،باعث ناخرسندی آنان شد. به طوری که بسیاری از آنان سعی کردند تا به عناوین مختلف این سیاست را مورد انتقاد قرار دهند.

سایت یاهو (yahoo) در صفحه اصلی خود طی خبری علیه این تدبیر رهبر معظم انقلاب موضع گرفت. این سایت در خبر خود از ناراحتی سازمان بهداشت جهانی از افزایش جمعیت ایران خبر داده و با بیان نظرات تعدادی از پزشکان ایرانی مقیم کشورهای غربی، سیاست های افزایش جمعیت در ایران را مورد انتقاد قرار داد.
بی بی سی فارسی (BBC Pershian) هم در واکنش به این سیاست مدبرانه، با توسل به نظریه مالتوس با بزرگنمایی کردن مسئله آب در کشورمان و نیز تلقی بیکاری در میان جوانان به عنوان یک معضل مزمن، افزایش جمعیت را به معنی تشدید مشکلات موجود و زمینه ساز ایجاد بحران های اجتماعی و اقتصاد داخلی وحتی درگیری های منطقه ای در آینده دانست.
رادیو فردا( radiofarda) ناراحتی خود را اینگونه ابراز نمود: «کم نبوده اند کسانی که علاقه و تاکید رهبر جمهوری اسلامی را با اهداف و مقاصد دیگری، از افزایش جمعیت مسلمانان به ویژه شیعیان گرفته تا تأمین نیروی نظامی برای جنگ ها و درگیری های احتمالی ایران در آینده و تغییر کارکرد و نقش اجتماعی زنان حاضر در جامعه به مادران در خانه ها توضیح داده و تفسیر کرده اند.»
دویچه وله( Deutsche Welle): در واکنش به مباحث افزایش جمعیت در ایران و لزوم توجه بیشتر مادران به خانواده و فرزندآوری نوشت: « نگاه کلی حاکمیت، حذف زنان از جامعه است».
***توزیع کتب تحریف شده در برخی مناطق روستایی
شنیده ها حاکی از آن است که برخی افراد با سوء استفاده از محیط های روستایی اقدام به توزیع کتاب هایی در سطح روستاهای کشور کرده اند.
بر اساس این گزارش برخی از این کتاب ها به صورت غیرمجاز چاپ شده اند و دارای محتوای تحریف شده هستند.
باید به این نکته توجه داشت که عدم رسیدگی به روند چاپ غیر مجاز کتاب ها در نهایت منجر به توزیع این کتاب ها در سطح کشور می شود.
لازم است در سالی که از سوی رهبری به نام فرهنگ نام گذاری شده، مسئولین فرهنگی تلاش بیشتری برای جلوگیری از انتشار تحریفات و شبهات در کشور داشته باشند.
 

***بازیکن تیم ملی ترکیه روی هم بازیهایش اسلحه کشید
بر اساس گزارش روزنامه هامبورگر مورگن پست و بیلد درگیری لفظی بازیکنان تیم ملی ترکیه در نهایت به نزاع با صلاح گرم کشیده شد.
بر اساس این خبر بعد ار دیدار تیم ملی ترکیه و هلند دو هم اتاقی یعنی "عمرتوپراک "و "هاکان چالهان اوغلو "به همراه دو تن از دوستان خود به کلوپ شبانه در استانبول رفتند در همین حین "کوکان توره "هم به همراه یکی از دوستانش به این مکان وارد می شود تنش کوچک در ادامه به در گیری لفظی دوستان این سه ملی پوش وسپس به نزاع تبدیل می شود و در ادامه به هتل نیز منتقل می شود.
ابتدا توپراک و چالهان اغلو به هتل بر می گردند و با مراجعت گوکان توره اوضاع بدتر می شود توره با صلاح گرم و باکمک ماموران هتل به زور وارد اتاق می شود و هم بازی های خود را تهدید به مرگ می کند و در حالی که صلاح را به سمت پای هاکان گرفته با مداخله ماموران امنیتی هتل و دیگر ملی پوشان قائله بدون تیر اندازی و مصدوم ختم بخیر می شود.
در اخرین اظهار نظر توره و توپراک از بروز چنین اتفاقی در کمپ تیم ملی ابراز بی اطلاعی کردند و در همین راستا مدیر برنامه های توره این اخبار را کذب محض می داند.
****فرهنگستان دلواپس میراث «فردوسی» در دستان «فردوسی‌پور»
فرهنگستان دلواپس میراث «فردوسی» در دستان «فردوسی‌پور»در آستانه جام‌جهانی فوتبال و در حالی که قرار است تب فوتبال یک ماه ایران را مانند همه دنیا فرا بگیرد، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، می‌خواهد‌ از این رهگذر واژگان مصوب خود را در حوزه فوتبال همه‌گیر کند و برای همین هم نشستی با گزارشگران فوتبال، برنامه‌سازان و مسئولان صدا و سیما برگزار کرده تا همکاری آنان را برای استفاده هر چه بیشتر از این واژگان به دست آورد.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی چند سالی است‌ با مصوب کردن واژگان جدید به‌ جای لغات فرنگی ـ که در زبان عامه مردم همه‌گیر شده ـ‌ می‌خواهد به زعم خود از حدود زبانی و ادبیات فارسی پاسداری کند؛ اما در سال‌های اخیر، واژگان مصوب این فرهنگستان بیش از آنکه در مراودات عمومی کاربرد داشته باشد، دستمایه شوخی و خنده فارسی‌زبان‌ها شده است.
همین همه‌گیر نشدن این واژه‌ها و کارکرد معکوس آن‌ها در میان عموم فارسی‌زبانان موجب شده تا شورای واژه‎گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دست به دامن صدا و سیما شود تا با استفاده از همه‌گیر بودن این رسانه ملی، بخواهد واژگان مصوب خود را به ‌مکالمات روز‌‌مره، رسمی و غیر رسمی مردم وارد کند. فرهنگستانی‌ها پیشتر‌ از ‌‌همکاری نکردن صدا و سیما در فرهنگ‌سازی برای کاربردی کردن این واژه‌ها نالیده بودند، ولی هم‌اکنون از همراهی کردن صدا و سیما برای عمومی کردن واژه‌های فوتبالی خبر می‌دهد.
نسرین پرویزی، مدیر شورای واژه‎گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گوید:«فرهنگستان زبان و ادب فارسی دفتری در صداوسیما دارد که از طریق این دفتر جلسه‌ای میان فرهنگستان و مجریان، گویندگان و دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیما برگزار شد. ما مدت‌ها می‌خواستم این جلسه برگزار شود و خوشبختانه در این جلسه آن‌ها قول همکاری دادند و خودشان هم به این مسأله علاقه‌مندی نشان دادند و زبان فارسی برایشان اهمیت داشت‌».
اما پرویزی در حالی از علاقه‌مندی گزارشگران صدا و سیما برای عمومی کردن لغات مصوب فوتبالی سخن می‌گوید که نامأنوس بودن لغات مصوب در این حوزه مانند سایر حوزه‌هایی که این فرهنگستان در آن فعالیت می‌کند، بزرگترین مانع در راه استفاده از این ماجراست.
در نگاهی گذرا به لیست لغات مصوب فرهنگستان چندین و چند واژه فوتبالی را می‌بینیم که به نظر می‌آید، معادل چندان آشنایی نداشته باشند تا گزارشگرانی که می‌خواهند مسابقات فوتبال را پرحرارت گزارش کنند از آن بهره ببرند.
فرهنگستان عبارت «سریار» را برای «کاپیتان captain»، «بازی‌نما» را برای «اسکوربورد scoreboard»، «کنج» را برای «کرنر corner»، «توپ‌رهایی» را برای «دراپ‌بال Drop ball»، «جریمه» را برای «پنالتی penalty» و «تک» را برای «تکل tackle» برگزیده است. این‌ها البته بخشی از لغاتی است که این فرهنگستان برگزیده ‌و هنوز معلوم نیست ‌برای واژه‌هایی نظیر «هت‌تریک» و «کلین‌شیت» چه واژه‌هایی را مصوب کرده است.

***اعتیاد دختران به موبایل
حتماً هشدار رسانه‌ها درباره کم‌شدن زمان با هم بودن در خانواده‌ها به گوش شما هم رسیده است. واضح است برای آدم‌هایی مثل ما که به تلفن‌های همراه وابسته‌ایم و با آن‌ها زندگی می‌کنیم، روز بدون موبایل غیرقابل‌تصور باشد. چند دقیقه فکر کنید و ببینید موبایل شما چه جایگاهی در برنامه روزمره شما دارد؟ خیلی وقت‌ها استفاده ما از موبایل محدود می‌شود به دیدن ساعت و بازی کردن. به این فکر کنید که در زمان‌های نه چندان دور خود ما هیچ‌کدام از این وسایل ارتباطی را نداشتیم و زنده ماندیم. خوب است بدانید در بیشتر موارد ترس جدا شدن از چیزی که شما به آن وابسته‌اید، روی تصمیم‌گیری شما اثر می‌گذارد.
فرد معتاد نمی‌تواند از گوشی تلفن همراه خود دور بماند و از هر ترفندی برای استفاده دائمی آن بهره می‌جوید. این نوع اعتیاد از علاقه و وابستگی فراتر می‌رود و به نوعی «جنون دسترس» بودن تبدیل می‌شود. اعتیاد به استفاده از اینترنت و تلفن همراه هم در دختران و هم پسران متداول است درحالی‌که استفاده از هر دو تکنولوژی روزبه‌روز افزایش میابد. نتایج نشان از آن دارد که شیوه اعتیاد به اینترنت و استفاده بیش از حد از تلفن همراه بسیار همه‌گیر شده است که البته بستگی به الگوهای فرهنگی در استفاده از اینترنت دارد.
پژوهشگران گروه روانشناسی عمومی و تکاملی و آموزش و پرورش تلاش‌های بسیاری در راستای رفع اعتیاد نوجوانان به گوشی موبایل و استفاده متداول آن انجام داده‌اند اما تا به حال آزمونی مبنی بر ارزیابی میزان اعتیاد نوجوان به اینترنت و اختلالات ناشی از آن در سطح جامعه به عمل نیامده است. این آزمون‌ها که پرسشنامه اینترنتی و پرسشنامه استفاده از گوشی تلفن همراه نامیده می‌شوند توسط گروه تحقیقاتی «یو‌ ای ‌بی ‌یو ار ال» تهیه‌شده و بین 1879 دانش‌آموز دختر در پخش شد. آزمون مزبور تأثیرات فردی مثبت و منفی گوشی موبایل و اینترنت و تاثیر آن‌ها را بر اختلالات رابط اجتماعی ناشی از آنها را بر روی دختران نشان می‌دهد. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد دختران بیشتر از پسران به استفاده از اینترنت و گوشی موبایل اعتیاد پیدا می‌کنند و به بهانه برقراری ارتباطات اجتماعی بیش از حد از آن استفاده می‌کنند. عمدتا نوجوانان بیش از جوانان دچار اعتیاد به اینترنت می‌شوند البته به نظر می‌رسد استفاده از این تکنولوژی‌ها با افزایش سن بسیار طبیعی و متعارف می‌شود و بیشتر جنبه تفریح و شادی را پیدا می‌کند.
اما مطالعات صورت گرفته در میان گروه سنی 15 تا 29 سال کشور نیز نشان می‌دهد که میزان استفاده از «بلوتوث» در میان پسران بیشتر از دختران است و هم اکنون تعداد پیامک‌های ارسالی به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است.
به گفته متخصصان، تلفن همراه میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی قابل‌توجهی ایجاد می‌کند اما معمولاً شدت این امواج نمی‌تواند بر ضربان قلب یا عملکرد این عضو حیاتی تأثیر بگذارد مگر در افرادی که از دستگاه تنظیم ضربان قلب استفاده می‌کنند چون این امواج می‌توانند روی تنظیم مجدد این دستگاه تأثیر نامطلوب بگذارند و امکان برنامه‌ریزی دوباره آن را با مشکل مواجه سازند.
امروزه وضعیت استفاده از تلفن¬های همراه در مدارس از وجود چنین اعتیادی در میان قشر نوجوان و دانش¬آموز حکایت می‌کند. ورود گوشی به مدارس ممنوع است، اما بسیاری از دانش‌آموزان سر کلاس درس گوشی¬های خود را همراه دارند و حتی برای یکدیگر یا دوستان و آشنایان پیامک می‌فرستند. پریشانی ذهنی ناشی از اعتیاد به تلفن همراه به گونه‌ای است که برای فرد استرس دائمی به ارمغان می‌آورد و استرس هم مادر دردها و بیماری‌هاست. استفاده دائمی از تلفن همراه و تبدیل این وسیله به ابزاری برای امور روزمره، الگوهای جدیدی در رفتارهای اجتماعی پدید می‌آورد که بخشی از آن‌ها بسیار نامطلوب است و در بلندمدت به آسیب‌های آشکار رفتاری منجر می‌شود. وابستگی برخی افراد به ویژه جوان ترها به تلفن همراه و هویت کاذب آن شرایطی را پدید می‌آورد که برای مثال در محیط‌های خانوادگی و دوستانه مشاهده می‌کنیم، عده‌ای به جای ارتباط کلامی از طریق بلوتوث یا پیامک به صحبت با یکدیگر می‌پردازند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصلاحات IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 4
    احمدي نژاد اصلاً هم محبوب نيست در فکر تطهير اين مرده سياسي نباشيد محبوب ترين رئيس جمهوري ايران پس از انقلاب فقط سيد محمدخاتمي بعد دکتر روحاني و ...