۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 235562

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: هواي خنك روزهاي پايان شهريورماه نويد فرارسيدن پاييز و سال تحصيلي جديد را مي دهد. در اين ميان خانواده ها و دانش آموزان حال و هواي خاصي دارند و سرگرم تهيه وسايل مدرسه هستند. اما آمادگي براي شروع سال تحصيلي تنها به لباس، كيف و لوازم التحرير خلاصه نمي شود، بلكه والدين بايد به كيفيت خواب و تغذيه فرزندانشان نيز توجه داشته باشند.

10 توصيه اساسي براي موفقيت در آغاز سال تحصيلي

خواب مطلوب؛ كليد طلايي موفقيت تحصيلي

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ كمبود خواب دانش آموزان نه تنها باعث چرت زدن آنها در طول روز مي شود بلكه در كيفيت تحصيلي نيز تاثير سوء مي گذارد. اين در حالي است كه شمار دانش آموزاني كه به اندازه كافي نمي خوابند هميشه در حال افزايش است. مهم ترين علت اين است كه شب ها تا دير وقت مشغول تماشاي تلويزيون و بازي هاي يارانه اي هستند. در نتيجه دانش آموز صبح روز بعد با خستگي به كلاس درس مي رود و نمي تواند توجه و تمركز كافي داشته باشد. در اين شرايط كه دانش آموز پيشرفت تحصيلي مطلوبي ندارد، والدين نگران مي شوند و تصور مي كنند كلاس هاي تقويتي و سختگيري بيشتر در درس خواندن مي تواند مؤثر باشد. در حالي كه بهتر است در وهله اول علل دقيق اين مشكل بررسي شود زيرا در اكثر موارد در كنار خواب ناكافي، تغذيه نادرست نيز مزيد بر علت مي شود.

صبحانه؛ وعده غذايي بسيار مهم اما فراموش شده

حذف صبحانه از برنامه غذايي روزانه اشتباه بسيار بزرگي است. پس از گذراندن شب و صبحي كه با كار و فعاليت همراه است، معده كودك مجبور است 14 ساعت گرسنگي را تحمل كند. در اين صورت نزديك ظهر احساس خستگي مي كند و معمولا به سراغ ريزه خوري و تنقلات مي رود. در نتيجه، اشتهاي چنداني براي ناهار نيز ندارد.

لازم است تا والدين حتما دانش آموز را به خوردن صبحانه كامل و متعادل ملزم كنند. شيريني جات انتخاب خوبي براي اين وعده غذايي نيست و به جاي آن بهتر است قندهاي كند مانند نان ها و غلات استفاده شود. البته يك ليوان شير نيز حتما بايد در كنار آن باشد.

مراقب باشيد!

اگر كودكان بد مي خوابند و تغذيه مطلوبي ندارند، مقصر والدين هستند كه توجه چنداني ندارند. حتما به اين نكات توجه ويژه داشته باشيد البته ارتباطات عاطفي درون خانواده را نيز فراموش نكنيد. فرصت هايي مانند صرف غذا را مغتنم بشماريد و با فرزندتان صحبت كنيد. شب ها قبل از خواب نيز برايش كتاب بخوانيد. هنگامي كه از مدرسه بازمي گردد، با او ارتباط مؤثر و خوبي داشته باشيد. بچه ها به چنين ارتباطات هميشگي و عاطفي نياز دارند.

10 توصيه اساسي براي موفقيت در آغاز سال تحصيلي

  • خواب منظم و كافي

هر كودكي تا سن 6 سالگي به 12 ساعت خواب شبانه و همچنين چرت بعد از ظهر نياز دارد. در 13 سالگي، اين نياز به 9 ساعت مي رسد و در دوران نوجواني 7 و نيم تا 8 ساعت كافي است.

  • صبحانه كامل و متعادل

حداقل يك نوع محصول لبني ( شير، ماست، پنير سفيد)، قندهاي كامل ( نان، بيسكوييت، غلات) و يك نوشيدني ( قهوه، چاي، شكلات)

  • مسواك زدن دقيق دندان ها

حداقل صبح ها و شب ها قبل از خواب

  • شستشوي دست ها

حداقل قبل از غذا خوردن و پس از رفتن به دستشويي

  • ناخن هاي كوتاه و تميز

هر نوع سهل انگاري در اين باره مي تواند باعث بروز عفونت هاي گوارشي و تكثير انگل هاي روده اي شود.

  • كفش راحت

چرم ايده آل ترين جنس براي كفش است، بر خلاف كفش هاي ورزشي كه موجب گرم شدن پاها، ايجاد قارچ و پيچ خوردگي پاها مي شود.

  • كيف سبك

حداكثر 10% وزن دانش آموز

  • لباس راحت

شلوارهاي خيلي تنگ باعث مشكلات عروق و عفونت هاي ادراري مي شود.

  • رفتارهاي " سالم"

كودكان را با آسيب هاي سيگار كشيدن و ديگر رفتارهاي پرخطر در جامعه آشنا كنيد.

  • مراجعه منظم به پزشك

اين مسئله براي كودكان و بچه هايي كه بيماري هاي مزمن نظير آسم و ديابت دارند اهميت بيشتري دارد. كارت واكسن و اطلاعات پزشكي آنها را در اختيار مربي بهداشت مدرسه بگذاريد.

منبع:www.Esante.fr

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اكبر ممي پور IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    1 0
    سلام توضيحات شما خيلى خلاصه شده و ناقص هست