قدس آنلاین-بی تقصیر:در کشکول پنج شنبه این هفته می توانید مطالبی خواندنی مطالعه کنیداز جمله :شباهت مغز انسان و زنبور، رشد عجیب جزیره ژاپنی،بیماری‏های موبایلی، پر مصرف‌ترین مواد دخانی دانشجویان،کاشت درخت در دوره‌های هخامنشی و ساسانی ورسوم عجیب روسها در سفرهای فضایی

خطرناکترین نرم‏ افزار ارسال پیامک در جهان/قاشق برای تغییر طعم خوردنی‌ها/کافی شاب مودب ها

 

شباهت مغز انسان و زنبور
محققان دریافته‌اند که مدیریت حافظه در مغز زنبور به واسطه عناصر ژنتیکی کوچکی با عنوان microRNA‌ها انجام می‌شود. این microRNAها می‌توانند مستقیما باعث توسعه ژن اکتین شوند. اکتین ژنی است که وظیفه کنترل توانایی ارتباط سلول‌های عصبی با سلول‌های عصبی دیگر را دارد.به گفته محققان، مغز مرتبا در هر لحظه‌ای که تجربه‌ای کسب می‌کند، تمامی دریافت‌های حسی آن را ذخیره و مدیریت می‌کند و براساس میزان اهمیت نسبی یا مفهومی که هر تجربه مثل غذا خوردن یا احساس خطر کردن برایش دارد، آن را به عنوان خاطره ثبت می‌کند. آنها با در نظر گرفتن این فرضیه و همچنین بررسی ساختار مغزی زنبور، شباهت‌هایی را در نحوه مدیریت مغز انسان و زنبور در ذخیره‌سازی خاطرات شناسایی کردند.محققان با بررسی مغز زنبور همچنین به این نتیجه رسیدند که اساسا سیستم عصبی مسئول شکل‌دهی حافظه انسان و زنبور عسل هیچ تفاوتی با هم ندارند. در همین راستا نیز محققان با بررسی مغز زنبور دریافتند که چطور مدارهای عصبی مغز انسان ساخته و برای ضبط خاطرات تثبیت می‌شوند.آنها دریافته‌اند که یک microRNA‌ به تنهایی می‌تواند بسیاری از ژن‌هایی را که روی سیستم عصبی نقش دارند،کنترل کند.
 رشد عجیب جزیره ژاپنی
جزیره نیشینو واقع در 900 کلیومتری جنوب توکیو، در طول یک سال گذشته 8.6 برابر شده است. طول این جزیره از شرق به غرب 1700 کلیومتر و حجم صخره‌ای آن 50 میلیون متر مکعب است. بالاترین نقطه این جزیره از سطح دریا 100 متر ارتفاع دارد. در نوامبر سال گذشته در این منطقه یک جزیره کوچک سر از آب بیرون آورد و به تدریج شروع به بزرگ شدن کرد تا این که امسال به جزیره 900 کیلومتری "نیشینو" تبدیل شده است. منابع علمی معتقدند که این جزیره همچنان به افزایش وسعت خود ادامه خواهد داد.
بیماری‏های موبایلی
تلفن های همراه در زمان خواب نیز در نزدیکی تخت یا محل استراحت قرار می گیرند تا با کوچکترین لرزشی به کنترل آنها پرداخته شود. این عادت همیشگی باعث اختلال در خواب و ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد. نوشتن و ارسال هر پیامک با فشار زیادی بر ستون فقرات همراه است. ارسال دائمی پیامک و زاویه دار بودن سر باعث می شود تا ناحیه گردن و شانه ها دچار سایش شده و ستون فقرات را با مشکلات بسیاری مواجه کند پزشکان معتقدند نور آبی و اشعه تلفن همراه با چروک های پوستی در ارتباط است. اشعه های موبایل به بافت پوستی نفوذ کرده و باعث مرگ سلولی می شوند که در نتیجه با لکه های پوستی و چین و چروک همراه خواهد بود. نور تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مانند لپ تاپ، تبلت و تلویزیون های تخت می توانند به چشم آسیب رسانده و باعث ضعیفی چشم شوند. محققان معتقدند ارتباط همیشگی و دائمی با تلفن های همراه و لپ تاپ می تواند ابتلا به بیماری های مختلفی مانند التهاب انگشتان، تاندون های دست و ... را به همراه داشته باشد.
پر مصرف‌ترین مواد دخانی دانشجویان
دکتر حاجبی قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش گفت: ۳۹ درصد دانشجویان مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه تجربه کرده‌اند. براساس آخرین آماری که در سال ۹۱ در وزارت علوم احصا شد، ۲.۶ درصد دانشجویان به مواد مخدر اعتیاد داشتند. 65درصد مصرف‌کنندگان نسبت به مضرات سوء مصرف مواد مخدر آگاهی ندارند. قلیان،‌ کدئین و مشروبات الکلی پرمصرف‌ترین مواد دخانی در بین دانشجویان است؛ تریاک، ‌هروئین و کراک درصد پایین‌تری نسبت به سایر مواد دارند. بومی‌گرایی در پذیرش دانشجو می‌تواند در کاهش شیوع مصرف مواد مخدر در این قشر موثر باشد؛ طبق آمارهای ما خانه‌های مجردی ۲۱ درصد مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان را به خود اختصاص داده است.خوابگاه‌ها با ۱۴.۹ درصد و منازل مسکونی با ۱۱ درصد رتبه‌های بعدی اماکن زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص داده‌اند.میزان سوء مصرف مواد مخدر در بین پسران سه برابر دختران است با این حال شیوع مصرف مواد در بین دانشجویان دختر نیز رو به ‌افزایش است.بیشتر دانشجویان از مواد برای رسیدن به نشاط کاذب استفاده می‌کنند؛ علاوه بر این فشارهای درسی در بین دانشجویان پزشکی و همچنین دانشجویان رشته‌های فنی و حرفه‌ای پیچیده موجب مصرف مواد مخدر علی‌الخصوص ریتالین شده است.
کاشت درخت در دوره‌های هخامنشی و ساسانی
بررسی نمونه‌های گرده باستانی از مغزه‌های تهیه شده در تعدادی از دریاچه‌های غرب کشور از جمله مهارلو مدارک مهمی از کاشت گسترده درخت را در دوره هخامنشی و ساسانی نشان می‌دهد. بر اساس نتایج پژوهش‌های اخیر مرتضی جمالی، مشخص شد که درخت‌کاری در مقیاس گسترده در دوره‌های هخامنشی و ساسانی انجام می‌گرفته و در این میان کاشت درخت گردو، انگور، چنار و زیتون بیشتر دیده می‌شد."مرتضی جمالی" نتایج پژوهشهای اخیر خود و همکاران‌اش را با عنوان "انقلاب درختکاری در زمان امپراتوری‌های ایران" بر  اساس شواهد "گرده شناختی" در سه شنبه 4 آذرماه در موزه ملی ارایه کردند.مرتضی جمالی با بررسی مغزه‌های تهیه‌شده از دریاچه ارومیه موفق به بازسازی نوسانات اقلیمی و تغییرات پوشش گیاهی شمال غرب ایران در طول دویست هزار سال گذشته شد.
کشف قرآنی قدیمی در المان
کارشناسان پس از مطالعه سه برگ از قرآنی قدیمی به این نتیجه رسیده‌اند که تاریخ نگارش آن به قرن هفتم میلادی یا سرآغاز اسلام برمی‌گردد. قرآن یادشده از ۱۵۰ سال پیش در خزانه کتابخانه دانشگاه توبینگن نگه‌داری می‌شود، اما تاکنون کسی به قدمت و اهمیت آن پی نبرده بود.نسخه‌شناسان با استفاده از تکنیک‌های تازه دریافته‌اند که قرآن مزبور به احتمال بالای ۹۵ درصد، در سال‌های ۶۴۹ تا ۶۷۵ میلادی تحریر شده است. یعنی تنها ۲۰ تا ۴۰ سال پس از وفات حضرت محمد، پیامبر اسلام.بدین ترتیب این قرآن احتمالا قدیمی‌ترین متن موجود از کتاب مقدس مسلمانان است. متن روی پوستی محکم و مرغوب نوشته شده که توانسته صدها سال دوام بیاورد. دست‌نوشته قسمت پیوسته و بزرگی از کتاب مقدس مسلمانان را در بر دارد: از آیه ۳۷ سوره هفدهم تا آیه ۵۷ سوره سی و ششم. تنها با استفاده از تکنیک‌های کامپیوتری و روش‌های علوم طبیعی، تعیین عمر متن یادشده ممکن شده است. تاکنون گمان می‌رفت که این قرآن به قرن‌های هشتم یا نهم میلادی یعنی سده‌های دوم و سوم هجری برمی‌گردد.آگاهی دیگری که در حد احتمال به دست می‌آید این است که قرآن مزبور به خط علی بن ابی‌طالب، چهارمین خلیفه مسلمانان و اولین امام شیعیان باشد. این حدس از آنجا قوت می‌گیرد که امام علی در صدر اسلام یکی از نادر افراد باسواد بود که گفته می‌شود "حافظ" بود؛ یعنی قرآن را از بر داشت.اوراق قرآن یادشده به خط کوفی است که یکی از قدیمی‌ترین خط‌ها در زبان عربی به شمار می‌رود. متن یادشده به یکی از انواع قدیمی‌تر این خط که به "حجازی" معروف است، نوشته شده.قرآن یادشده در سال ۱۸۶۴ در خاورمیانه خریداری و به آلمان منتقل شد و از آن موقع در مخزن کتاب‌های خطی کتابخانه توبینگن نگه‌داری می‌شود.
رسوم عجیب روسها در سفرهای فضایی
«بر اساس یکی از این قوانین ننوشته، فضانوردان تا قبل از اولین پرواز حق ندارند امضا بدهند، چه در زیر عکس، چه بر روی کاغذ و غیره. برای گریز از چشم زخم خوردن در زمان تمرین و آموزش، افراد غریبه نباید در محل آموزش باشند و گرنه ممکن است آنها را چشم کنند و حادثه ای برایشان اتفاق بیفتد. قبل از پرواز، نکاتی باید رعایت شود و مراسمی به اجرا درآید.
قبل از آن که کیهان نوردان به طرف بایکونور پرواز کنند در شهرک ستارگان حتما باید از اتاق کار یوری گاگارین بازدید داشته باشند. این بازدید شامل تمام گروه های فضایی می شود و فضانوردان هر ناو کیهانی حتما باید در این مراسم شرکت کنند حتی در پرواز های دوم و سوم و ... کیهان نوردان پس از این بازدید دفتر یادبود را امضا می کنند. در دوران شوروی بازدید از دفتر کار لنین که در گوشه ای از میدان سرخ قرار دارد نیز جزو تشریفات بود که در حال حاضر از برنامه بازدید ها حذف شده است. طبق سنت، پنج روز قبل از پرتاب، کیهان نوردان از موزه بایکونور بازدید دارند که طی آن، دفتر یادبود، پاکت های پستی، کتاب ها و غیره را امضا می کنند. دو روز قبل از پرتاب، در ساعت 5 صبح به وقت مسکو ( ساعت 7 بامداد به وقت محلی) موشک حامل ناو سایوز از سالن مونتاژ بیرون آمده و به طرف سکوی پرتاب حمل می‌شود. قبل از حرکت قطار، کارمندان و مهمانان، سکه هایی را بر روی ریل قطار می گذارند و معنقدند که صاف شدن آنها، ناهمواری های راه را برطرف می کند و برای موشک خوش شانسی می آورد. دو روز قبل از پرتاب، کیهان نوردان به آرایشگاه می روند و سر را اصلاح می کنند. تمامی گروه های فضایی حتما شب قبل از پرتاب، باید فیلم « خورشید سفید صحرا» که محصول سال 1969 شوروی را تماشا کنند. یکی از قوانین نانوشته آن است که هیچگاه در روز های قبل از پرواز برای هیچ کاری از کلمه روسی "последний” ( به معنای آخر یا آخرین) استفاده نشود مثلا نگویند « آخرین شام » یا « آخرین روز » « آخرین پرواز سال» بلکه به جای آن کلمه"крайний” به کار می برند که معنای « مجاور» یا « کناری» را می دهد. این عقیده ریشه ای بسیار کهن دارد و بر می گردد به نیروی دریایی دوره تزار، آنها بکار بردن این کلمه را بدشگون می دانستند.
علت خشكي پوست در پاييز
 حمام كردن با آب داغ از علل ايجاد خشكي پوست به ویژه در افراد مسن است. بعضي از خشكي‌هاي پوست دلایل ژنتيكي دارند مانند بیماری ایکتیوز ارثي كه در تمام فصول سال پوست خشك است؛ همچنين خشكي پوست در افرادی ‌كه آلرژی پوستي دارند، در فصل پاييز تشديد مي‌شود گرچه در بقيه فصول سال خشكي پوست وجود دارد. با روشن كردن دستگاه بخور يا حداقل قرار دادن ظرف آبي روي بخاري يا شوفاژ مي‌توان رطوبت محيط را جایگزین و از خشكي پوست جلوگيري كرد.پوشش مناسب در فصل سرما، قرار نگرفتن در مقابل باد مستقيم بخاري خودرو، استفاده از كرم‌ها و پمادهاي چرب‌كننده، استفاده از شوينده‌هاي ملايم‌تر و ضعيف‌تر و كمتر كردن دفعات شست‌وشو به كاهش خشكي پوست در فصل پاييز كمك مي‌كند.در افرادي كه كرم‌هاي مرطوب كننده باعث ايجاد جوش روي صورت مي‌شود، مي‌توان از كرم‌هاي مرطوب‌كننده فاقد چربي و فقط در مناطقي كه خشكي ايجاد شده است، استفاده كرد.افراد مسن مي‌توانند از شامپوهاي بدن و صابون‌هاي كرم‌دار برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنند، برای اطفال نيز بهتر است از شامپو و صابون ویژه کودکان و بعد از استحمام از كرم‌هاي نرم‌كننده ويژه كودكان استفاده شود.بعضي از خشكي‌هاي پوست، علل ژنتيكي دارند نوعي خارش زمستاني در افراد مسن هنگام فصول سرد سال ايجاد مي‌شود كه علت آن خشكي پوست است و اگر درمان نشود منجر به نوعي اگزما به نام  اگزماي كراكل مي‌شود.اين خشكي  بيشتر در ساق پا و پهلوها بوجود مي‌آيد و از علائم آن، قرمزي پوست است كه در اثر عدم محافظت، پوست شيار شيار شده و سوزش همراه با خارش‌هاي دردناك ايجاد مي‌شود.
رابطه عجیب قد آقایان با بیماری مغزی مرگبار
مشکلات مغزی می‌توانند با قد آقایان رابطه‌ای عجیب اما اثر گذار پیدا کنند.بر اساس یافته‌های جدید پژوهشگران، مردان کوتاه قد با احتمال بیشتری به بیماری آلزایمر در دوران سالمندی در مقایسه با مردان بلند قد دچار می‌شوند.بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ کشور اسکاتلند، البته کوتاهی، بلندی و به طور کلی قد افراد ملاک اصلی ابتلا به آلزایمر نیست، اما می‌تواند یک عامل تاثیر گذار باشد.کارشناسان این نتایج را با تحقیق بر روی بیش از ۱۸۲ هزار فرد بزرگسال با قد متفاوت در ۱۸ مورد داده حاوی مطالعاتی در طول سال‌ها بدست آورده‌اند.کارشناسان علت بروز این بیماری را در افراد کوتاه قد علاوه بر اثرات ژنتیکی، شیوه زندگی، استعمال دخانیات، افسردگی و مواردی از این دست در تغذیه به آن‌ها در دوران خردسالی می‌دانند.تغذیه نامناسب در دوران خردسالی می‌تواند به سلول‌های مغزی آسیب برساند و آن‌ها را در معرض ابتلا به مرگ زودرس سلول‌های مغزی قرار دهد.
خطرناکترین نرم‏ افزار ارسال پیامک در جهان
کارشناسان یک نرم افزار بسیار خطرناک تولید کرده‌اند که می‌تواند نقش نوعی جاسوسی از پیغام‌های متنی با تلفن همراه یا همان sms داشته باشد.این نرم افزار به نام Beam messenger به کاربر خود اجازه می‌دهد متنی را که دیگران در حال فرستادن پیام کوتاه به او هستند، قبل از ارسال از سوی آن‌ها مشاهده کند.در واقع با استفاده از این نرم افزار،‌ کاربر می‌تواند ببیند که دیگران قبل از ارسال اصلی پیام کوتاه چه جمله‌ها و متن‌هایی را می‌نویسند.این نرم افزار قرار است بر روی سیستم‌های ios پیاده سازی شود و نسخه‌ی رایگان تحت اندروید آن نیز به صورت آزمایشی ساخته شده است.هدف طراحان از ساخت این نرم افزار،‌ افزایش شفاف سازی در روابط تجاری، مالی و شخصی بین افراد است تا از همدیگر دید صحیح و درستی داشته باشند.
صدای شاد بدن
محققان انگلیسی صندل و نرم افزار مخصوصی طراحی کرده‌اند که با تغییر اصوات در هنگام راه رفتن، به ایجاد حس شادی در افراد کمک می‌کند.به گفته محققان دانشگاه کالج لندن، صداها نه تنها بر ادراک ما از محیط تأثیر می‌گذارد، بلکه بر قابلیت‌های فیزیکی نیز اثرگذار هستند؛ با درک این اصوات، امکان تغییر احساسات در جهت مناسب (تغییر روحیه فرد و ایجاد حس شادی) فراهم می‌شود. عملکرد این پدیده ناشی از نظریه تازه کشف‌شده درخصوص چگونگی عملکرد مغز موسوم به برنامه‌نویسی پیش‌گویانه (predictive coding) است.محققان صندل هوشمندی متصل به یک هدفون طراحی کردند که با تغییر اصوات در هر گام، حس تناسب اندام را در فرد ایجاد می‌کند.افرادی که از این صندل استفاده کردند، حس تناسب اندام و داشتن پاهای کشیده و بلند را گزارش کردند.محققان امیدوارند که نرم‌افزار مشابهی برای کمک به افراد دچار مشکل روانی دیسمورفیایی بدن (تصور ذهنی از بدشکلی ظاهری بدن) طراحی کنند. 
مخدرهای جدید
هر روز 9 نفر از ایرانی ها به خاطر مصرف مواد مخدر می میرند. جماعتی که به گواه آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، از 10سالگی دست به سیگار می شوند و از 17سالگی مواد مخدر را تجربه می کنند. در این میان، گروهی هم هستند که از 12 سالگی به بعد پای مخدرهای صنعتی به زندگی شان باز می شود و روزگارشان را با شیشه، حشیش، کروکودیل و ماریجوانا سیاه می کنند؛ مخدرهایی که یک جمله مشترک که درباره بیشتر آنها تکرار می شود: «این اعتیاد آور نیست.» این جمله، امروز بیشتر از همه درباره «گل» به گوش می رسد. گل خطرناک ترین مخدر امروز است و با یک بار استفاده، ممکن است فرد به مدت 6ماه تا یک سال دچار توهم عصرگاهی شود. ما هنوز اثرات این مخدر را به طور کامل نمی دانیم اما عوارض گسترده ای از آن مشاهده شدهاست. جالب این که مخدر گل روی گروه های خونی +A و +O اثر توهم زایی بیشتری دارد.»
سریع ترین قطار جهان
قطار ماگلو شینکانزن، جدیدترین قطار ژاپن است که با سرعتی فوق‌العاده سریع حرکت می‌کند؛ این قطار رکورد سرعت بر روی ریل را با 500 کیلومتر در ساعت شکست.قطار جدید ژاپن کم سر و صداتر و سبک‌تر از قطارهای قبلی است و حتی بسیار سریع‌تر از قطارهای قدیمی حرکت می‌کند. ماگلوشینکانزن قطار شناور مغناطیسی با 100 مسافر مورد آزمایش قرار گرفت؛ این قطار فوق سریع نسبت به قطار شانگ‌های ماگلو که با سرعت 431 کیلومتر در ساعت، رکورددار قبلی بود، عملکرد بهتری داشت.در آزمایشات سازمان مرکزی راه آهن ژاپن قطار ماگلو شینکانزن، 69 کیلومتر در ساعت سریع‌تر از قطار قبلی حرکت کرد.
مرد کشورساز
"رناتو باروش" مردی پرتغالی است که سال ها در آمریکا زندگی کرد و همیشه دوست داشت تا حکومت خودش را راه اندازی کند و پس از چند سال تلاش توانسته است یک کشور جدید را در جزیره ای کوچک بنا کند.او پس از جستجو در قاره آفریقا سرانجام توانست یک خشکی کوچک را در نزدیکی پرتغال پیدا کند و کشور جدیدش را راه اندازی کند. او که همیشه دوست داشت یک پادشاه باشد نام خودش را به "پادشاه رناتو دوم" تغییر داده است.این جزیره "پونتی ها" نامگذاری شده است و یک خانه کوچک و تک اتاق خوابه است همچنین تنها 4 نفر در این جزیره زندگی می کنند که اعضای خانواده باروش هستند. او برای این جزیره پاسپورت اختصاصی نیز درست کرده است که شماره پاسپورت خودش 0001 است.باروش این جزیره را با قیمت بسیار پایین خریاری کرده است و خودش آن را یک شانس بزرگ می داند. این جزیره حالا تبدیل به یک کشور پادشاهی شده است و باید برای ورود به آن اجازه رسمی داشته باشید. او قصد دارد کشورش را تبدیل به یک نقطه کوچکی توریستی کند.
جوانترین مهندس جهان
آیان کورشی، پسر ۵ ساله اهل پاکستان توانست عنوان جوان‌ترین و کم‌سن ترین مهندس دنیا را به خود اختصاص دهد. وقتی که پسر پنج ساله به همراه پدر و مادرش برای شرکت در این آزمون به محل برگزاری امتحان مراجعه کردند، مسئولان برگزار کننده این امتحان تصور کردند که والدین آیان قصد شوخی با آنها را دارند!اما آیان پنج ساله به تنهایی و به سادگی توانست تست ها و سوالات پرسیده شده در امتحان مایکروسافت Microsoft Windows را پاسخ داده و در امتحان مایکروسافت موفق شود تا عنوان جوان ترین و کم سن و سال ترین مهندس دنیا را به خود اختصاص دهد.آیان اصلیت پاکستانی داشته اما به همراه پدر و مادرش در بریتانیا زندگی می کند. وی از سه سالگی با مفاهیم و کاربرد رایانه آشنا شده بود و زمانی که پدرش به استعداد آیان در این حوزه پی برد، تصمیم گرفت تا پسرش را هر چه بیشتر با تکنولوژی های روز آشنا کند. به همین دلیل، از استادان مختلف حوزه آی تی خواست تا روزانه به مدت دو ساعت با پسرش به تمرین بپردازند.در حال حاضر این پسر ۵ ساله و ۱۱ ماهه در مقطع ابتدایی در حال مشغول به تحصیل است. آزمونی که پسر پنج ساله در آن موفق شده Supporting Windows ۸.۱ نام داشته و با داشتن این مدرک می توان در شرکت های حوزه فناوری کار ثابت داشت. البته این پسر تنها ۵ سال سن دارد و هنوز قصد شاغل شدن را ندارد.آیان می گوید دوست دارد در آینده برنامه نویس رایانه شود و به عنوان یکی از فعالان آی تی در منطقه "سیلیکون ولی " فعالیت کند.
رمز و راز اشک شوق
نتایج تحقیقات جدید محققان دانشگاه ییل نشان داده، بیشتر افراد ممکن است برای ایجاد تعادل در احساسات خود اشک شوق را تجربه کرده باشند. اوریانا آراگون، روانشناس دانشگاه ییل و از محققان این پژوهش اظهار کرد: افراد برای ایجاد تعادل در احساسات اشک شوق می‌ریزند. زمانی که احساس افراد با حس‌های مثبت تحریک می‌شود، آنها برای بازیافتن احساسات بهتر خود اشک شوق را تجربه می‌کنند.محققان یادآور شدند، نمونه‌های بسیاری از تجربه‌های مثبت وجود دارد که موجب رهاسازی احساس منفی می‌شود، برای مثال ممکن است زنی بعد از بازگشت دوباره همسرش از جنگ اشک شوق بریزد و یا افراد بزرگسال در برابر کودک زیبا و دلنشین گونه وی را نیشگون بگیرند.این گروه تحقیق دریافتند رخدادهای شاد با واکنش‌های منفی متعادل، احساس شدید و سریعی در برابر دیگران ایجاد می‌کند. به عقیده این گروه، فارغ‌التحصیلی کودکان موجب فشردن گونه آنان و همچنین اشک شوق والدین می‌شود.آراگون در ادامه افزود: این رفتار افراد در کنترل احساس بسیار مهم و با سلامت جسمی و روحی آنان مرتبط و تعیین کننده کیفیت رفتار و ارتباط افراد با دیگران و حتی چگونگی کار با یکدیگر است
قاشق برای تغییر طعم خوردنی‌ها.
به گزارش فرهنگ نیوز ، این قاشق دارای حسگرهای الکترونیکی است که می تواند بر سلول های تشخیص طعم اثر بگذارد فقط کافی است که فرد، قاشق را بر روی طعم مورد نظر خود تنظیم کند تا غذایش به خواست او تلخ، شیرین، شور یا ترش شود(!)دانشمندان 30 داوطلب را برای آزمایش اختراع خود انتخاب کردند تا آب را با این قاشق بنوشند؛ داوطلبان نتیجه آزمایش را بین 40 تا 83 درصد مطابق همان مزه انتخاب شده اعلام کرده اند.تعدادی از مشارکت کنندگان نیز گفتند که طعم حسگرهای فلزی روی قاشق مانع احساس طعم پیشنهادی شده، اما دانشمندان قول داده اند که این مشکل را در آینده حل کنند.کارشناسان تاکید می کنند که این قاشق های الکترونیکی می تواند به بیماران قلبی و دیابتی کمک کند.در همین حال بسیاری از کاربران، به ابداع چنین قاشقی که در واقع نوعی فریب ذائقه است، اعتراض کرده و آن را مشکلی جدید در کنار مشکلات قبلی غذاهای صنعتی و موجب پیدایش بیماری های احتمالی دانسته اند.
کافی شاب مودب ها
در هفت مایلی ساحلی در شهر «گروآ» استرلیا کافی شاپی وجود دارد که نه تنها برای مشتریانش بهترین خدمات و قهوه ها را ارائه می کند. بلکه به آنها درس ادب و احترام نیز می دهد.صاحبان این کافه تصمیم گرفتند برای تقویت ادب و احترام برای قهوه های خود نرخ های مختلفی تعیین کنند. به این صورت که با توجه به ادب و نوع کلمان مشتری قیمت هر قهوه تفاوت دارد. آنها تابلوی جالبی روی در ورودی کافی شاپ نصب کرده اند که روی آن تفاوت قیمت ها نوشته شده است. حالا انتخاب با مشتری است که چه عبارتی را برای سفارش قهوه انتخاب کند.اگر کسی با کلمه « یک قهوه» (A coffe…)  قهوه بخواهد باید ۵ دلار پرداخت کند. اما اگر کسی قهوه اش را با عبارت « لطفا یک قهوه»  بخواهد ۵۰ سنت تخفیف می گیرد و ۴دلار ۵۰ سنت پرداخت خواهد کرد و در بهترین حالت اگر کسی از صاحب کافی شاپ با گفتن جمله صمیمانه و مودبانه « صبح بخیر، یک قهوه لطفا» قهوه سفارش دهد فقط ۴ دلار پرداخت خواهد کرد. با این حساب مشتری های کافه «کیوسک» ترجیح می دهند در ازای یک جمله مودبانه یک دلار تخفیف بگیرند و پول کمتری پرداخت کنند. صاحبان کافه هم ترجیح می دهند یک دلار کمتر دریافت کنند اما مشتری هایشان مودبانه تر صحبت کنند.
این ابتکار کمتر از سه ماه است که در این کافی شاپ اجرا شده است و آقای « کیو چیور» مالک کافی شاپ و همسرش «کایلی» از ابتکارشان بسیار راضی هستند چون تغییر در رفتار مشتری هایشان را به وضوح می‌بینند. آنها بعد از این کار، ابتکارشان را در فروشگاه دیگری هم دیدند که برایشان تعجب آورد بود. مالک آن فروشگاه نیز مانند آقای چیور بعد از استفاده از این ابتکار از تغییر رفتار مشتریانش بسیار راضی است.آقای چیور و همسرش تصمیم دارند با این کار رفتار مودبانه و محترمانه را ترویج کنند. اما مشتری های کافی شاپ کیوسک واقعا به دلخواه خودشان مودبانه برخورد میکنند یا به خاطر تخفیف بیشتر؟
آلوده ترین شیء منزل
متخصصان با بیان اینکه حوله مورد استفاده در آشپزخانه و حتی حمام عامل شیوع میکروب است اظهار داشتند: از آنجا که سطح حوله برای مدت زمان طولانی مرطوب باقی می‌ماند موجب حفظ بقای باکتری شده و همچنین حوله‌ها اغلب در پرمیکروب‌ترین نقاط خانه استفاده می‌شوند.متخصصان دانشگاه آریزونا در بررسی‌های خود مشاهده کردند باکتری «کولیفرم» که در مدفوع موجود است و می‌تواند موجب شیوع مسمومیت غذایی و اسهال شود در ۸۹ درصد دستمال‌های مورد استفاده در آشپزخانه و باکتری E.Coli در بیش از ۲۵ درصد حوله‌ها وجود دارد. به گفته کارشناسان، حوله‌ها بیش از دیگر وسایل خانه و آشپزخانه محل مناسبی برای رشد و بقای باکتری‌ها هستند.«چارلز گربا» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این امکان وجود دارد پس از خشک کردن دستمال‌هایتان با حوله، آلودگی را به مواد خوراکی منتقل کنید و در نهایت به آلودگی بدن و بروز بیماری منجر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.