۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 249210

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: همه ما با دوران هاي مختلف خستگي به خصوص در فصل زمستان روبرو شده ايم. با بروز نخستين علائم بايد اقدام مناسبي براي رفع آن در پيش گرفت. رعايت برخي نكات در بهداشت زندگي و چندين توصيه غذايي در اين زمينه بسيار مؤثر است.

با اين خوراكي ها به جنگ خستگي برويد!

مراقب خواب كافي باشيد!

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ سرماخوردگي، آنفولانزا، كم خوابي، استرس و كمبود ويتامين ها و مواد معدني مهم ترين علل بروز خستگي است كه بايد بهداشت زندگي صحيح را رعايت كرد تا دوران خستگي كوتاه شود.

براي رفع خستگي در ابتدا بايد به خواب كافي و مطلوب توجه نمود. بهتر است در ساعات منظم به رختخواب برويد و مدت زمان منظمي نيز بخوابيد. براي اينكه به خواب رفتن راحت تر باشد، بايد نظمي را رعايت كرد.

فعاليت ورزشي داشته باشيد!

در زمان خستگي حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانيد. بر خلاف تصور، ورزش خستگي را تشديد نمي كند بلكه براي رفع آن مفيد است. در واقع ورزش بهترين تنظيم كننده خواب، خلق و خو و اشتهاست زيرا با تحريك اشتها در زمان غذا خوردن، مانع از پرخوري و ريزه خوري مي شود.

بهترين خوراكي ها براي مقابله با خستگي

  • مصرف بيشتر ميوه ها و سبزيجات

نارنگي، گريپ فوروت، آب پرتقال همراه با صبحانه، كيوي، آناناس و... بهترين ميوه ها براي احساس نشاط و شادابي هستند كه بايد حداقل دو و ترجيحا سه ميوه در روز ميل شود.

سبزيجات نيز بايد به شكل پخته يا خام همراه با غذايي حاوي سبزيجات پخته در هر وعده غذايي مصرف گردد.

ميوه ها و سبزيجات مي توانند نياز بدن به ويتامين C و اسيد فوليك را تامين كنند كه اين عناصر به تقويت سيستم دفاعي بدن كمك مي كنند.

  • گوشت، ماهي و تخم مرغ

حداقل در يكي از وعده هاي غذاي روزانه گوشت، ماهي، مرغ يا تخم مرغ را بگنجانيد.

  • كاهش مصرف مواد محرك

نوشيدني هاي حاوي كافئين مانند قهوه، چاي و نوشابه هاي گازدار را در زمان خستگي محدود كنيد.

  • منيزيوم

براي مقابله با استرس؛ مهم ترين عامل بروز خستگي، از منيزيوم در برنامه غذايي كمك بگيريد.برنامه غذايي متعادل به طور كلي مي تواند نيازهاي بدن را تامين كند. با اين حال مي توان مصرف خوراكي هاي سرشار از منيزيوم بسيار مؤثر خواهد بود. اسفناج، غلات كامل، آرد گندم سياه، ميوه هاي روغني مانند گردو، فندق و بادام، حبوبات، شكلات تيره و برخي آب معدني ها بهترين منابع غذايي منيزيوم هستند.

منبع:www.Esante.fr

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    اگه فلوسش موجود باشد همه می دانند که مرغ وماهی وگوشت ومیوه حبوبات وسبزیجات برای خوردن آدمی زاداست