بهمن نامورمطلق گفت: چارچوب و ساختاری که دولت نهم و دهم برای صنایع دستی ساختند، تابوت مرگ صنایع دستی بود و اگر این چارچوب و ساختار تغییر نکند، صنایع دستی می‌میرد.

تابوت صنایع‌دستی روی دوش دولت یازدهم

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، معاون صنایع دستی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع دستی بیان کرد: بر هیچکس پوشیده نیست که حوزه صادرات غیرنفتی و در میان آن‌ها صنایع دستی و فرش از مشکلاتی بنیادین رنج می‌برد. در مورد مشکلات صنایع دستی برخی از دوستان می‌گویند مشکل اصلی فروش و تجارت است،‌ ما بخشی از این سخن را می‌پذیریم؛ اما باید در نظر داشت که بازرگانی صنایع دستی مانند همه بازرگانی‌ها هم علت است و هم معلول.

 

او ادامه داد: ضعف در فروش نه فقط مشکلات بازرگانی، بلکه همچنین مشکلات دیگر بخش‌ها را از جمله مشکلات مواد اولیه و طراحی یا بسته‌بندی در فروش افشا می‌شوند، مشکلات بیمه هنرمندان، ‌نبود تسهیلات کافی، بالا بودن حامل‌های انرژی و بالا رفتن قیمت تمام شده در فروش متجلی می‌گردند، مشکلات آموزش غلط و نبود اندیشه‌های توسعه محور و درازمدت در فروش خودنمایی می‌کنند، مشکلات مدیریتی و ساختاری، بی‌تدبیری و بی‌اعتقادی به صنایع دستی در فروش لو می‌روند و همچنین مشکلات مربوط به فرهنگ و الگوی مصرف یا نبود گفتمان‌سازی با وضعیت فروش برملا می‌شوند به نمایش می‌گذارد.

 

نامور مطلق در این مراسم که امروز - یکشنبه پنجم بهمن‌ماه - در سالن آمفی‌تئاتر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، افزود: در واقع فروش مهمترین شاخص وضعیت صنایع دستی است و اگر بخواهیم با همین شاخص به بررسی وضعیت حوزه صنایع دستی بپردازیم، باید بگوییم که وضع خوب و مطلوب نیست؛ اما صنایع دستی از گذشته بهتر شده و نوید آینده‌ای به مراتب بهتر را می‌دهد.

 

معاون صنایع دستی همچنین به گزارشات آماری در این حوزه از رشد 30 درصدی صادرات صنایع دستی به میانگین صادرات غیرنفتی کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه فروش داخلی نسبت به سال گذشته، رشد 17 درصدی و جوایز بانکی رشد 62 درصدی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی نسبت به سال 91 شش برابر شده و در برپایی نمایشگاه داخلی نسبت به سال گذشته تا این ماه رشد 50 درصدی داشته‌ایم.

 

او درباره دیگر فعالیت‌های این حوزه اظهار کرد: کمک به راه‌اندازی چهار فروشگاه صنایع دستی ایرانی در خارج از کشور (قبرس، هلند، استرالیا و امارات) به منظور بازپس‌گیری بازار از دست رفته در مرحله نخست طرح، افزایش تسهیلات از کمتر از یک میلیارد تومان در سال 91 به بیش از 40 میلیارد در سال 92 و 100 میلیارد تومان در سال 93 (در حوزه تولید و صادرات)، حمایت از برگزاری نخستین حراجی صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور توسط بخش خصوصی در سال جاری، حمایت از راه‌اندازی نخستین فروشگاه مجازی صنایع دستی بانوان به ویژه بانوان مناطق محروم در سال جاری، شروع عملیات ساخت نسل جدیدی از بازارچه‌های صنایع دستی کشور با هدف هر شهرستان یک بازارچه صنایع دستی، راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی به عنوان قطب‌های گردشگری فرهنگی-اقتصادی استان‌ها با هدف هر شهرستان خانه صنایع دستی، تعریف و تبیین کارگاه‌های صادرات محور صنایع دستی از فعالیت‌های صنایع دستی بوده است.

 

نامورمطلق ادامه داد: تمهیداتی جهت ابلاغ دولت تدبیر در خصوص خرید صنایع دستی برای جایزه و پاداش در بانک‌ها و کلیه دستگاه‌های دولتی اندیشیده شده و همچنین راه‌اندازی دبیرخانه عالی گوهر به ریاست دکتر سلطانی‌فر از جمله دیگر فعالیت‌های این حوزه بوده است که در اینجا فقط به فعالیت‌های بخش بازرگانی اشاره می‌شود و بخش‌های دیگر مانند تولید، آموزش و ترویج را به فرصت دیگری وامی‌نهم.

 

معاون صنایع دستی اظهار امیدواری کرد: اما نوید آینده‌ای به مراتب بهتر داده شده، برای آن نیز استدلال‌هایی وجود دارد یعنی فعالیت‌هایی در حال انجام هستند که به زودی صحنه بازار صنایع دستی را دگرگون می‌کند که از جمله حمایت از راه‌اندازی هلدینگ صنایع دستی، حمایت از راه‌اندازی نسل جدیدی از فروشگاه‌ها با عنوان پیش فروشگاه‌های صنایع دستی در تهران، مشهد و رامسر، حمایت از راه‌اندازی پایانه صادرات صنایع دستی، تحقیق و آماده‌سازی فروشگاه‌های نشان‌دار به منظور کنترل کیفیت و قیمت، پژوهش و آماده‌سازی بسته‌های سوغاتی زیارتی، حمایت از راه‌اندازی بزرگترین فروشگاه الکترونیک کشور و همکاری با شهرداری اصفهان برای تبدیل این شهر به شهر خلاق صنایع دستی و ثبت جهانی آن است.

 

او همچنین گفت: البته طرح‌های بسیاری وجود داشته و دارند که یا در حال انجام‌اند و یا به دلیل مشکلات گوناگون، ساز و کار اجرایی آن‌ها هنوز فراهم نشده است. در حقیقت امروزه صنایع دستی ایران دچار پارادوکس عمیقی شده، زیرا وضعیتی محدود و ظرفیتی نامحدود دارد و اگر می‌خواهیم صنایع دستی بالنده و شکوفا شود برای تصمیم‌گیری باید به ظرفیت آن و نه وضعیتش توجه کنیم. باید ظرفیت آن را در ژرفای وجود خویش باور کنیم که بدون باور، صنایع دستی بارور نخواهد شد.

 

معاون صنایع دستی با بیان اینکه بی‌توجهی به این حوزه فقط بی‌توجهی به سرنوشت هنرمندان میراث‌ساز و سرشت‌صنعت هنری ماندگار نیست، ادامه داد: بلکه بی‌توجهی به آخرین فرصت سرمایه‌ای ملی محسوب می‌شود. بی‌توجهی به هویت شکنندهف هنر اصیل کشور است. باید این را خوب بدانیم برای اینکه صنایع دستی بخشی از مشکلات اشتغال و ارزآوری را برطرف کند باید نخست مشکلات صنایع دستی را برطرف کنیم.

 

نامور مطلق افزود: ساختاری که در آن صنایع دستی جایگاهی در تصمیم‌گیری نسبت به هنر و هنرمندش ندارد، از دولت گذشته به جا مانده و نه تصرفی در بیمه و نه اختیاری برای بازاریابی جهانی ندارد. حتی نظارت بر فروشگاه‌ها، گمرک، چارت تشکیلاتی درست و همچنین امکاناتی برای مدیریت مناسب این حوزه نیز ندارد. قصه غم‌انگیز جدایی از فرش خود ماجرایی دیگر است.

 

او تصریح کرد: این تراژدی شامل حال معاونت صنایع دستی نیز می‌شود که در تضاد میان امتیازات و اختیارات قرار گرفته است، زیرا در این بخش انتظارات از او و اختیارات از آن دیگری است. با این حال صنایع دستی می‌خواهد زنده بماند، پویا شود و به جامعه خدمت کند. چنانکه پیش‌تر این کار را انجام می‌داد. هم‌اکنون حوزه صنایع دستی آماده جذب طرح‌ها، اندیشه‌ها، سرمایه‌ها و تسهیلات است.

 

معاون صنایع دستی بیان کرد: تا دیروز کسی باور نمی‌کرد که هنرمندان صنایع دستی آمادگی جذب حتی 10 میلیارد تومان را داشته باشند. امسال 100 میلیارد تومان جذب می‌کند و اگر اعتبارات کافی وجود داشته باشد سال آینده آماده جذب بیش از 200 میلیارد تومان نیز هست. در گذشته سخن از صنایع دستی به عنوان صنایع قدیمی و پیشامدرن می‌رفت،‌امروز سخن از صنایع دستی به عنوان صنایع پسامدرن می‌شود.

 

او ادامه داد: صنایع دستی هسته صنایع فرهنگی، کانون صنایع خلاق و مطلوب پاراداین نوین شده است. همچنین بر این باوریم که صنایع دستی به همراه فرش بخش کلیدی اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. ما به صنایع دستی می‌اندیشیم که هویت ماست و بدون آن چیزی در زندگی ما کم است. چنانکه بی‌آن ما خودمان نیستیم.

 

نامورمطلق گفت: ما به صنایع دستی می‌اندیشیم که بازار دارد و در بازار زندگی. تولیدش بیشترین ارزش افزوده و گاه تا چند صد برابر بیشتر است. ما به صنایع دستی می‌اندیشیم که اشتغال‌زاست و در اشتغال تمرکززدا و مهاجرت ستیز، اشتغالی که با کمتر از یک دهم میانگین اعتبار اشتغال کشور ممکن می‌گردد. ما به صنایع دستی می‌اندیشیم که فرزندانمان مصرف خواهند کرد، چون زیباست و کاربردی در زندگی‌شان دارد و در نهایت ما به صنایع دستی می‌اندیشیم که نماینده زیباشناسی ما در اقصی‌نقاط جهان خواهد بود. ما به صنایع دستی می‌اندیشیم که می‌اندیشد و دانش بنیان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.