قدس انلاین – سعید کوشافر : درحالیکه کمیسیون تلفیق دراقدامی که به نظر میرسد به سود دولت و اقشارکم درامدباشد حذف افرادی که بیش از دو ونیم میلیون درامد دارند را تصویب کرد تا دولت را مجبور به حذف یارانه پردرامدها کند اما این مصوبه نیز با ایرادها وامااگر هایی روبرو شد تا تصویب ان درصحن علنی را با مشکلات متعددی روبرو کند.

آغاز مخالفتها با حذف یارانه ثروتمندان/ 15میلیون ایرانی بدون هرگونه ردپا دربانکهای اطلاعاتی دولت/احتمالا حذف یارانه نقدی درصحن تصویب نشود

دراین راستا یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس از حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای 2.5 میلیون تومان در سال 94 خبر داد و گفت: صرفه جویی حاصل از حذف خانوارها در هر استان، برای ایجاد اشتغال مولد و کمک به بنگاه های تولیدی همان استان به مصرف خواهد رسید.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق، گفت: درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال آتی، 48 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت کالا و خدمات بوده که 5 هزار میلیارد تومان از آن در اجرای ماده 8 قانون هدفمند کردن یارانه ها برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی هزینه می شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین 4هزار و 800 میلیارد تومان برای بند ب ماده 34 و 37 هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت نقدی و غیر نقدی به اشخاص تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، عشایر، خانوارهای ساکن در روستا و کلیه بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی به شرط حداکثر مستمری 25 میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت اینکه بر اساس مصوبات امروز کمیسیون تلفیق، خانوارهای با درامد بیش از 25 میلیون ریال پس از احراز سازمان هدفمندسازی یارانه ها، از دریافت یارانه محروم خواهند شد و صرفه جویی حاصل از حذف خانوارها در هر استان، برای ایجاد اشتغال مولد و کمک به بنگاه های تولیدی همان استان به مصرف خواهد رسید.

***نظر دولت درباره مصوبه حذف یارانه نقدی

درحالیکه همانروز گفته شد این مصوبه با موافقت نماینده دولت که اتفاقا انروز خود معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه وبودجه بود صورت گرفته اما چند روز بعد رییس سازمان هدفمندی بعنوان نماینده مستقیم دولت درامر یارانه نقدی به بیان مواضع دولت پرداخت.

رییس سازمان هدفمندی یارانه ها مصوبه حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان را مبهم دانست و تاکید کرد که اجرای آن موجب اذیت مردم می شود.

اکبر ایزدی درباره قابلیت اجرای مصوبه اخیر کمسیون تلفیق در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده با تاکید بر تعیین سقف درآمد 2.5 میلیون برای غربالگری یارانه بگیران اظهار کرد: ما منتظر بررسی این مصوبه در صحن علنی مجلس هستیم و تا آن زمان نمی توان نظر قطعی را اعلام کرد؛ اما در مجموع عملیاتی شدن چنین مصوبه ای موجب اذیت مردم خواهد شد.

وی افزود: با وضعیت موجود بعید است این مصوبه در صحن علنی هم تصویب شود و به نظر می رسد که تغییر خواهد کرد.

رییس سازمان هدفمندی یارانه ها در مورد اینکه آیا این سازمان توانایی شناسایی درآمد خانوارهای یارانه بگیر را داراست بیان کرد: ما امکانات را در اختیار داریم و بانکهای اطلاعاتی کاملند اما نه به این صورت که بخواهیم برای تمام مردم آن را به کار بگیریم و کل جمعیت را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: اکنون حدود 7 تا 15میلیون نفر در کشور هستند که اطلاعاتشان درهیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد و این مساله بسیار مشکل ساز خواهد بود.

ایزدی در ادامه با اشاره مبهم بودن مصوبه هدفمندی اعلام کرد: اینکه مصوب شده درآمد بالای 2.5 میلیون تومان از دریافت یارانه خذف شوند دارای ابهام است چراکه ضمن اینکه مشخص نیست منظور درآمد کل خانوار است یا سرپرست، تعداد اعضا و یا استان محل سکونت نیز تعیین نشده است. این در حالی است که وضعیت درآمد و هزینه در استانهای مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال شرایط تهران با سایر استانها هم سطح نیست.

در بخشی از این مصوبه تاکید شد که کلیه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی همچنین عشایر و خانوارهای ساکن در روستا مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

همچنین کلیه بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی مشروط به این‌که مستمری‌شان حداکثر 2.5 میلیون تومان باشد مشمول دریافت یارانه می‌شوند، این بدان معناست کسانی که کمتر از 2.5 میلیون تومان مستمری می‌گیرند می‌توانند یارانه دریافت کنند.

آنطور که سخنگوی کمیسیون تلفیق عنوان کرده کلیه خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی محرز شود که درآمد ماهیانه‌ کمتر از 2.5 میلیون تومان دارند نیز مشمول دریافت یارانه خواهند شد.

اما در حالی این مصوبه خروجی بحث مجلس و دولت در کمسیون تلفیق بر سر هدفمندی یارانه ها بود که شواهد نشان می دهد برای جبران کسر منابع 5000 میلیاردی از جمع 42 هزار میلیارد تومان قابل توزیع، باید یارانه نقدی بیش از 9 میلیون نفر حذف شود تا این مصوبه بدون کسری قابلیت اجرایی شدن داشته باشد

با این حال سید سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موضوع شناسایی دهک‌های پردرآمد در لایحه‌ بودجه 94 اظهار داشت طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 4 گروه برای دریافت یارانه نقدی شناسایی شدند و سقف درآمدی 2.5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به این سوال که مسئولان اجرایی عنوان می‌کنند، مشخص نیست، درآمد سرپرست یا کل خانوار در نظر گرفته شده است، گفت: منظور از مصوبه سرپرست خانوار بوده و اگر این موضوع غیرشفاف است در صحن علنی اصلاح خواهد شد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: معاون اول رئیس جمهور در تازه‌ترین اظهار نظر گفته است که نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم این در حالی است که سخنگوی دولت و نیز رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در روز رای‌گیری برای این موضوع با آن موافقت کرد.

به گفته‌ زمانیان در صورتی که دولت نخواهد این موضوع را اجرایی کند، قطعاً دولت را مکلف می‌کنیم، به آن چه در قانون هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد شده است برگردد، زیرا تاکید شده دولت موظف است به اقشار آسیب‌پذیر یارانه بدهد و افراد توانمند حذف شوند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان این که دولت راهی جز اجرای قانون ندارد، بیان داشت در صورتی که در صحن مجلس نسبت به اجرای مصوبه هدفمندی یارانه‌ها مخالفت شود، قطعاً مکانیزم اجرایی بهتری در رابطه با شناسایی پردرآمدها اعمال خواهیم کرد.

*** بد است که اطلاعات ۱۵ میلیون ایرانی را نداریم

درهمین راستا یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اظهارات رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: اعتراف بدی است که با این همه خرج و دفتر و دستک گفته می‌شود آمار ۱۵ میلیون نفر را نداریم.

ایرج ندیمی در خصوص اینکه گفته می‌شود مصوبه کمیسیون تلفیق در رابطه با سقف درآمدی 2.5 میلیون تومان برای شناسایی دهک‌ها شفاف نیست، اظهارداشت: قانون کاملاً روشن است و کلمه خانوار در مصوبه آمده البته برخی از نمایندگان معتقدند باید مبنای 2.5 میلیون تومان سرپرست خانوار باشد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرده اطلاعات 7 تا 15 میلیون از افراد جامعه در هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد، تصریح کرد: اگر این اطلاعات وجود ندارد اعتراف بدی است که طی این سالها این همه خرج و دفتر و دستک ایجاد شده اما اطلاعات از جامعه ایرانی وجود ندارد. در حقیقت این موضوع نگران کننده است و نمی‌تواند مبنای درستی باشد.

وی تاکید کرد: بر فرض صحت این موضوع باید از کسانی که شناسایی شده‌اند و اطلاعاتشان موجود است شروع و به تدریج اطلاعات را اصلاح کرد، در حقیقت باید کار با اطلاعات موجود شروع شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه زمزمه عدم توانایی در اجرای شناسایی دهک‌ها قابل تأمل است، بیان داشت: نباید گریز از اجرای قانون با این ادعا که اطلاعات خانوار کامل نیست وجود داشته باشد.

ندیمی با تاکید بر اینکه هنگام نشست کمیسیون تلفیق نماینده دولت و رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور حضور داشت و آن را تائید کرده است، گفت: نماینده دولت این موضوع را قبول کرده و نباید افراد دیگر در این زمینه مخالفت کنند.

وی نکته دیگر را موضوع درآمد 37 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه 94 دانست و افزود: در این راستا مجلس به کمک دولت آمده زیرا عملاً نمی‌تواند بیشتر از 37 هزار میلیارد به یارانه نقدی بپردازد و اگر شناسایی دهک‌ها رخ ندهد دولت در پرداخت‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اعضاء و محل سکونت خانوار نیز در مصوبه مجلس وجود ندارد، اظهارداشت: قطعاً یارانه بگیران حساب داشته و با اطلاع و هشدار می‌توان مسئله را حل کرد و اگر برای کوتاه مدت یارانه متوقف شود خانوارها اطلاعات خود را اصلاح می‌کنند، یارانه نقدی سهم‌الارث نیست که بخواهیم آن را اینگونه توزیع کنیم و به همه برسد بلکه کمک جبرانی بوده که نمی‌تواند در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و دولت باید در این زمینه طبقات برخوردار و غیر برخوردار را تعریف کند.

وی در پاسخ به این سوال که معاون اول رئیس جمهوری گفته است نمی‌توانیم مصوبه مجلس را در بحث شناسایی پردرآمدها اجرا کنیم، گفت: نماینده دولت در بودجه نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده که براساس نظر آنها عمل کردیم، البته این اظهارات قابل تأمل است اما نمی‌تواند در اجرا ملاک باشد به ‌هر حال قانون باید اجرایی شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی قانون چه خواهد بود، گفت: قطعاً قانونی شدن این موضوع ضمانت اجرایی خواهد بود و دولت موظف به اجرا است، در لایحه بودجه سال جاری در بحث شناسایی دهک‌ها به دولت اجازه داده شده بود اما قطعاً در بودجه سال آینده این موضوع مسئله تکلیفی است.

***حذف یارانه قابلیت اجرایی ندارد

دراین حال سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از برخی مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت: تصمیم برای حذف افراد با درآمد بالای 25 میلیون ریال از یارانه نقدی، تنها به محرومیت کارمندان و کارگران منتهی می شود.

غلامرضا کاتب ، با اشاره به مصوبه سال گذشته مجلس برای شناسایی و حذف اقشار مرفه از دریافت یارانه نقدی، گفت: مساله اصلی اینجاست که باید یارانه به دست افرادی برسد که نیاز به این پول دارند و نه عموم جامعه را شامل شود و برای رسیدن به این هدف، باید درآمد افراد مشخص و یارانه افراد متمول حذف شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی بدین شکل به محتوای قانون می پردازیم که یارانه خانوار هایی که درآمد خانوار بیشتر از 25 میلیون ریال باشد حذف می شود، این بدان معنی است که سر جمع درآمد کل افراد خانوار ملاک قرار میگیرد نه سرپرست خانوار، که در این صورت، شناسایی و اجرایی کردن آن عملا غیر ممکن است و در صورت اجرا فقط گریبان کارمندان و کارگران را خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که می بایست برنامه روشن و شفافی برای شناسایی افراد پر درآمد در کشور داشت، خاطر نشان کرد: در این زمینه بازی با کلمات کاری را پیش نخواهد برد و باید اقدام عملی جدی در این زمینه صورت گیرد.

درمقابل یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه پایگاه‌های اطلاعاتی دولت برای شناسایی خانوارهای با درآمد بالا جهت حذف یارانه ثروتمندان کافی است، گفت که باید درآمد و ثروت افراد به صورت توامان ملاک حذف یارانه قرار گیرد.

جعفر قادری با اشاره به اینکه در بودجه 93 نیز حذف یارانه ثروتمندان پیش‌بینی شده اما اجرایی نشده بود، افزود: دولت سال گذشته هم مشکلی برای شناسایی ثروتمندان نداشت بلکه اراده‌ای جهت این کار وجود نداشت و البته موضوع شناسایی خانوارهایی با درآمد بالا را بهانه کرده بود اما امسال با مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت بهانه کمتری دارد.

وی افزود:‌ در سال گذشته دولت می‌گفت که سقف درآمدی برای حذف یارانه ثروتمندان مشخص نشده اما امسال مجلس این عدد را هم دو میلیون و 500 هزار تومان مشخص کرده و امکانی برای بهانه‌گیری وجود ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت قدری اراده برای حذف یارانه افراد با درآمد بالا داشته باشد می‌تواند به واسطه این مصوبه مجلس و با استناد به پایگاه‌های اطلاعاتی‌اش آنها را حذف کند.

قادری با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای دو و نیم میلیون تومان ایراداتی هم دارد، یادآور شد: از جمله این ایرادات این است که فقط درآمد افراد ملاک عمل قرار گرفته در حالیکه اگر تکمله‌ای به این مصوبه زده شود و ثروت افراد هم دخالت داده شود نگرانی و دغدغه اینکه یارانه کارمندان و کارگران و افراد با درآمد شفاف حذف می‌شود برطرف خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: بعضی افراد ممکن است درآمد پایینی داشته باشند اما از ثروت زیادی برخوردار باشند و یا بالعکس ممکن است کسانی درآمد بالایی داشته باشند اما ثروتی نداشته باشند، به نظر می‌رسد این دو عامل باید همزمان مدنظر قرار بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد که بانک‌های اطلاعاتی دولت برای شناسایی درآمد و ثروت افراد جهت حذف یارانه ثروتمندان کافی است.

*** وجود خطا در تمام شیوه‌های حذف پردرآمدها

 دراین خصوص اما یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت و همچنین تشدید تحریم ها و کاهش درآمدهای دولت، گفت: حذف یارانه بگیران در شرایط کنونی به هر شیوه ای باید اجرایی شود.

محمود جامساز ، افزود: در حال حاضر روش های زیادی برای حذف یارانه بگیران پردرآمد وجود دارد که دولت به طور حتم باید به دنبال حذف یارانه بگیران باشد.

وی ادامه داد: یکی از روش های شناسایی افراد مستحق دریافت یارانه، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است و دومین روش نیز کارگران یک شغله و اجاره نشین ها است و دولت می تواند با تخمین ارزیابی کلی در این زمینه داشته باشد و به دنبال آن تعداد کثیری از یارانه بگیران را حذف کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: به هر حال دولت به هر شیوه ای قصد اجرایی کردن این طرح را داشته باشد، با خطا همراه است اما تلاش دولت و مجلس باید کاهش درصد خطا باشد.

جامساز گفت: با نفت 50 دلاری شاهد کاهش درآمدهای دولت به 20 هزار میلیارد تومان خواهیم بود بنابراین حذف یارانه بگیران در چنین شرایطی حائز اهمیت است.

وی افزود: دولت روحانی از مردم خواست که به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند اما سرانجام این طرح با شکست روبرو شد و اکنون دولت باید اقدامی جدی در راستای حذف یارانه بگیران مرفه و پردرآمد داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    دولت یازدهم نمی خواهداینکاررابکندچون اول ازهمه بایدازخودش ووزراونمایندگان شروع کندومی ترسدمحبوبیتش درجامعه کم شودودوربعدی انتخابات دولت رای نیاوردحذف یارانه پردرامدهافقط ازعهده دولت نهم ودهم برمی ایدهمانطورکه آن دولت یارانه هاراهدفمندکردروحانی تبل توختلی است که فقط بقیه راخراب می کندولی خودش توانایی کاری راندارد