تهران- کتاب به عنوان گنجینه و عصاره دانش بشری یکی از عوامل مهم پیشرفت ملت هاست، رهبر فرزانه انقلاب نیز ملت را به این مهم توصیه کرده و می فرمایند : امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ ملی، که یک واجب دینی است واز همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند.

کتابخوانی یک وظیفه ملی و یک واجب دینی است
مردم ما، با کتاب، بیش از آنچه که امروز انس دارند باید انس بگیرند. کتابخوانی چیزی است که برای یک ملت، فریضه است؛ واجب و لازم است. مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات و ذکاوت و هوشیاری، تفاوت می‌کنند با مردمی که با کتاب و مطبوعات انس نداشته باشند. خوشبختانه کتاب زیاد است و کتاب‌های زیادی چاپ می‌شود. نمی‌خواهم عرض کنم همه‌ آنچه که چاپ می‌شود، کتاب‌های خوب و مفیدی است. اما اکثر آنچه که چاپ می‌شود، مفید است؛ چه از جهات علمی، چه از جهات فرهنگی، چه از جهات دینی، چه از لحاظ معارف گوناگون اسلامی و چه از لحاظ ادبی و هنری. مردم ما، از معارفی که در کتاب‌هاست بی‌نیاز نیستند و باید کتاب‌ها را بخوانند. انس با کتاب، بسیار چیز با ارزشی است.
مصاحبه‌ در پایان بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 17/02/1371
** وظیفه ملی؛ واجب دینی
اکنون ملت ایران باید عقب‌افتادگی‌ها را جبران کند. اینک فرصت بی‌نظیری از حکومت دین و دانش بر ایران، پدید آمده است که باید از آن ، در جهت اعتلای فکر و فرهنگ این کشور بهره جست. امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند، اگرچه آنگاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلّل‌ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خویشتن، تلقی خواهد شد؛ و نه تنها جوانان، که همه‌ نسل‌ها و قشرها از سر دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد.
پیام به مناسبت آغاز هفته کتاب 04/10/1372

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.