۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶
کد خبر: 281030

معيار مناسب و بهينه بودن مصرف را مي‌توان براساس اصول بهره‌مندی و شرايط زماني و مكاني تبيين کرد. الگوي مصرف در جامعه ما از دير باز مترادف با معیارهایی چون قناعت و خودداري از اسراف بوده است.

آب سرمایه است، ثروت نیست!

 بدون ترديد اصلاح شیوه مصرف  به معناي ترويج و جامعه‌پذيري الگوي مصرف ايراني - اسلامي است. نگاه منطقی و سنجیده  به اين موضوع را مي‌توان در پيامهاي نوروزي رهبر معظم انقلاب و دغدغه هايشان ديد. معظم له در پيام نوروزي سال 75  به “ مبارزه با اسراف و زياده روي” اشاره داشتند. درسال 76 مي‌فرمايند: “ همه سعي كنند اسراف را كنار بگذارند.” سال77 مقوله “صرفه جويي” و در سال 88” اصلاح الگوي مصرف” را مطرح می‌کنند.

حال چنانچه يك كشور، توسعه اقتصادي و توليد ثروت را برنامه اصلی خود قرار دهد رمز آن پرهيز از مصرف گرايي است و كشورهايي به دام تجمل و اسراف مي‌افتند كه توليد در فرهنگ عمومي آنها جايگاهي ندارد. امروز به طور قاطع بايد تأكيد كرد، راه پيشرفت كشور پرهيز از اسراف و ترويج الگوي مصرف بومي و اسلامي است. در این میان نقش اعتماد مردم به مسؤولان اهمیت زیادی دارد. در واقع  مسؤوليت‌پذيري سازمان سبب ايجاد اعتماد اصيل و پايداري محيط به آنها شده و در نهايت موفقيت سازمان را تضمين مي‌كند. در تحقيقي نشان داده شد فقدان اعتماد منجر به شك واضطراب در میان كاركنان مي‌شود؛ یعنی وقتي كاركنان به مسؤولان سازماني خود بي اعتماد مي‌باشند، سطح مشاركت آنها به حداقل مي‌رسد و در برابر هر گونه تغييري مقاومت مي‌كنند.

 براي تبيین بيشتر، موضوع صرفه جويي آب مثال مناسبی است . ضرورتی که هر روز در اخبار و رسانه‌هاي تصويري با  جملات كليشه اي و تكراري چون: بحران آب جدي است، آب جيره بندي مي‌شود و... برخورد مي‌كنيم . نتيجه انعكاس اين مطالب كه همواره از سوی رسانه‌ها به شیوه‌های مختلف تبليغ مي‌شود، چيست؟ مسلماً بیانگر وضعیت بحرانی آب و انتظار مسؤولان از مردم براي صرفه جويي در مصرف است.

اما حقایق حرفهای دیگری دارد . براي تشريح بهتر به اين آمارها توجه كنيد، 6 درصد آب مصرفي در بخش شرب و 5/1 درصد سهم صنعت و نیم درصد مصارف عمومي و پاركها  مي‌شود. متأسفانه از 90 درصد آب اختصاصی به بخش كشاورزي 60 درصد هدر مي‌رود.

گزارش منتشره دي‌ماه سال 1390 نشان می‌دهد، يك سوم آبي كه در كشور جمع آوري، تصفيه و توزيع مي‌شود، به دليل فرسودگي بالاي تجهيزات آبرساني هدر مي‌رود. بيش از 20 درصد از تجهيزات آبرساني كشور در وضعيت فرسودگي قرار دارند. برخي از شبكه‌هاي آبرساني قدمتي بيش از 60 سال دارند كه اين موضوع تأثير قابل توجهي بر تلفات آب كشور مي‌گذارد. در بخش شهري هدر رفت آب 28 تا 36 درصد است. در بخش روستايي اين هدر رفت تا 33 درصد مي‌باشد. درگزارش وزير نيرو و مديرعامل  سازمان آب در مرداد ماه سال گذشته آمده، كه بيش از 90 درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود كه 22 درصد بيشتر از مصرف جهاني آب دراين بخش است. سازمان خواربار جهاني (فائو) بازده آبياري كشاورزي در ايران را 40 درصد اعلام كرده است.

در نتيجه  مردم زماني كه ببينند سازمانهاي متولي در برخورد با مشكلات مسؤوليت پذير نيستند و نمي‌توانند معضل را مديريت كنند، اعتمادشان از میان مي‌رود  . وقتي كه مخاطبان به طور شبانه روزي بمباران هشدار براي صرفه‌جويي آب مي‌شوند، ولي براي جلوگيري هدر رفت آب در سطح معابر با بي مسؤوليتي مأموران مرتبط مواجه مي‌شوند، هشدارها را جدي نمي‌دانند. براي جلب اعتماد مردم باید دولت مجموعه رفتارهاي خود را در مواجهه با مسایل و مشكلات هدر رفت آب در بخشهاي مختلف تغيير دهد. سازمانهاي مرتبط بايد با افزايش مسؤوليت پذيري كاركنان، برنامه‌هاي بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت خود را براي اصلاح و تغيير تجهيزات آبرساني در كشور كه سبب هدر رفت يك سوم آب تصفيه كشور مي‌شود، تهيه وبه مردم اعلام كنند تا قابل پيگيري باشد و آب این سرمایه ملی به رایگان از کف نرود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    2 0
    به نام خدا وضعیت آب در کشور ما در حالت بحرانی می باشد. همانطور که مدانیم بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی داریم(بیش از 90درصد) و متوسط راندمان آب در بخش کشاورزی در در حدود 40 درصد می باشد ، که متاسفانه در حدود 60درصد آب در بخش کشاورزی هدر می رود. حال اگر در این بخش حدود 20 درصد صرف جویی صورت گیرد در کل 18 درصد آب در منابع و سفره های زیر زمینی ذخیره می شود. ( متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی به جای پیگیری مسائل فنی ،دنبال مسائل سیاسی بوده تا جایی که از افراد بازنشسته سیاسی استفاده می کند) ولی اکثر مسئولین مربوطه فقط صرفه جویی در بخش خانگی را مد نظر قرار می دهند( که در بخش خانگی 6 درصد است که اگر 50 درصد هم صرفه جویی شود فقط در حدود 3 درصد است )