گروه فرهنگی – اعظم طیرانی - تا کنون 27 هزار نسخه از کتاب “هاوکینگ، خدا و بهشت” با قلم عیسی کشوری به فروش رسیده و چاپ نهمش چند روز پس از عرضه به بازار، تمام شده است.

رونق فروش کتابفروشی ها در بازار بی رونق کتاب

استیون هاوکینگ یکی از دانشمندان علم فیزیک است که علاوه بر اکتشافاتی در کیهان‌شناسی و سیاه‌چاله‌ها، نظریه هایی نیز در خصوص هستی و آفرینش ارایه کرده که واکنش‌های متعدد دانشمندان و اندیشمندان جهان را به همراه داشته است.

هاوکینگ بهشت را افسانه‌ای می‌داند که انسان برای گریز از واقعیت مرگ و سوء استفاده از همنوعانش، آن را ساخته است. به عقیده او ،انسان با از کار افتادن بدنش به عنوان سخت افزار، مغزش را که به مثابه نرم افزار است، نیز از دست می‌دهد و می‌میرد، اما یحیی کشوری در کتاب “هاوکینگ، خدا و بهشت”  به نقد این عقاید پرداخته است. 

فروش 27 هزار نسخه از این کتاب نشان می‌دهد اگر کتاب، به خوبی عرضه شود ودر دسترس باشد ایرانیان کتابخوان هستند و شاید رکودی که در بازار نشر وجود دارد، به دلیل کتاب هایی است که چاپ می‌شود.

 

 با درآمد کتابفروشی نمی‌توان پورشه سوار شد

مسؤول کتابفروشی آبان در خصوص وضعیت بازار کتاب می‌گوید:اگر کتابفروشی‌ها به صورت تخصصی برخورد کنند وبدانند اقبال مخاطبان به چه کتابهایی است به طور حتم ضرر نخواهند کرد.

خواجوی می‌افزاید:هم اکنون مخاطبان علاقه مند به مطالعه رمانهای ایرانی وکتابهای روانشناسی در حوزه خانواده هستند  که خوشبختانه ما بازار فروش خوبی داریم واینکه می‌گویند بازار کتابفروشی‌ها کساد است صحت ندارد البته با درآمد کتابفروشی نمی‌توان پورشه سوارشد اما می‌توان با درآمد متوسطی که دارد یک زندگی معمولی را اداره کرد.

اما مسوول فروش کتابفروشی زبانکده خراسان نظر دیگری دارد ،میرزایی می‌گوید: متاسفانه طی سالهای اخیرخرید کتابهای زبان انگلیسی وفرانسه نسبت به گذشته  از اقبال کمتری برخوردارمی باشد ومخاطبان ترجیح می‌دهند به جای خرید چند جلد کتاب که هزینه‌ای حدود 100هزار تومان دارد سی دی نرم افزار آن را با قیمتی کمتر از20 هزارتومان تهیه کنند. 

وی با اشاره به اینکه کتابفروشی شغل نیست بلکه علاقه محسوب می‌شود می‌افزاید: اگر مکان کتابفروشی استجاری باشد با وضعیت فعلی ،کتابفروشی توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل روز به روز از تعداد کتابفروشی‌های سطح شهر کاسته می‌شود وکتابفروشان ترجیح می‌دهند در سایر مشاغل سرمایه گذاری کنند.

 

 فروش چشمگیر کتابهای سفارشی

فروشنده شهر کتاب ترانه نیز در خصوص وضعیت بازار کتاب می‌گوید: اکنون برخی از کتابها نظیر کتاب “بازیابی شبکه‌ای “ خریدار قابل قبولی دارد. به طوری که می‌توان گفت 50 درصد فروش ما به این کتاب اختصاص دارد .پس از آن کتابهای رمان به ویژه رمانهای ایرانی مورد اقبال است وکتابهای تخصصی خریدار کمتری دارد.  کورمی می‌افزاید: کتابفروشی فقط برای ناشران توجیه اقتصادی دارد چون به واسطه مبادله کتاب می‌توانند درآمد داشته باشند اما اگر کتابفروشی وابسته به انتشارات نباشد شغل درآمد زایی نخواهد بود. به طوری که طی ماه گذشته چهار نفر از کتابفروشان این پاساژ تغییر شغل دادند.

وی توصیه می‌کند : اگر مردم کتاب را با شناخت انتخاب کنند به طور حتم به مطالعه علاقه مند خواهند شد اما اینکه  کتابی را به توصیه دیگران خریداری ومطالعه کنند ممکن است باب میل آنها نباشد وانگیزه آنها برای مطالعه کاهش یابد.

مسوول کتابفروشی هیوا نیز با اشاره به کسادی بازار کتاب طی سالهای اخیر می‌گوید: حوزه کتابهای عمومی نسبت به سایر حوزه‌های کتاب از شرایط وخیمتری برخوردار است چون مردم الزام کمتری برای مطالعه این کتابها دارند وبا توجه به افزایش تورم عمومی جامعه کتاب جزو کالاهای غیر ضروری تلقی می‌شود  .

واعظی ادامه می‌دهد: در حوزه عمومی کتابهایی نظیر رمان ، شعر وتاریخ ایران قبل از اسلام نسبت به کتابهای فلسفه  از اقبال بیشتری برخوردار است.کتابفروشی از جمله مشاغلی است که باید  قانع باشی چرا که درآمد قابل قبولی ندارد واین شرایط موجب تغییر شغل و یا تغییر شیوه کاربسیاری از کتابفروشان شده است  به طوری که برخی از آنان در کنار کتابفروشی به فروش لوازم التحریر وسایر کالاهای فرهنگی روی آورده‌اند تا دخل وخرجشان برابر شود ،در حالی که کتابفروشی با فروشگاه لوازم التحریر متفاوت است.

 

 توزیع کتاب درمدارس و آموزشگاه ها

مسوول فروش کتابفروشی کیمیا هم معتقد است، بازار کتابهای درسی وکمک آموزشی نیز در مقایسه با سالهای گذشته رونقی ندارد ودلیل آن هم برخی ازناشران ومراکز آموزشی هستند. سلطانی ادامه می‌دهد: طی یکی دوسال اخیر ناشران با معرفی کتابهای خود به مدارس و مراکز آموزشی معلمان ویا مدرسان را ترغیب به معرفی آن کتاب وتوزیع آن در مراکز مذکور می‌کنند به همین دلیل فروش کتاب در این حوزه نیز  نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه حداقل سرمایه کتابفروشی‌های کمک درسی 200 میلیون تومان است می‌گوید: این در حالی می‌باشد که برخی کتابها قدیمی می‌شود ومخاطبان اقبالی به خرید آنها ندارند ،ضمن آنکه برخی ترجیح می‌دهند از بازار کتابهای دستِ دوم کتابهای مورد نظر خود را با قیمت ارزان تری تهیه کنند.

به گفته سلطانی برخلاف گفته کتابفروشان حوزه عمومی که اعتقاد دارند فروش کتابهای کنکور وکمک آموزشی بازار خوبی دارد ،متاسفانه این حوزه نیز با توجه به خواب سرمایه‌ای که دارد از توجیه اقتصادی قابل قبولی برخوردار نیست.  

 

 بازار کتابهای دستِ دوم 

مسوول کتابفروشی کیوان صاحب یکی از کتابفروشی‌های کتابهای آموزشی است، شاهسوندی می‌گوید: فروش کتابهای کمک درسی بازار بسیار خوبی داشته اما متاسفانه اغلب مخاطبان این کتابها نیز به دلیل افزایش قیمت کتاب طی دو سه سال اخیر به خرید کتابهای دستِ دوم روی آورده‌اند ویا کتابهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه‌های کتاب تهیه می‌کنند.

فروشگاه کتابِ دوستان یکی از کتابفروشی هایی است که کتاب دستِ دوم خرید وفروش می‌کند. مسوول این کتابفروشی  با تایید اینکه طی سالهای اخیر اقبال مردم نسبت به خرید کتابهای دستِ دوم افزایش یافته است اظهار می‌دارد: متاسفانه بازار کتابهای دستِ دوم هم سودآور نیست چرا که در برخی مواقع ما کتابی را با نصف قیمت خریداری می‌کنیم اما به دلیل نداشتن خریدار چند سال در انبار می‌ماند و ناچاریم به صورت کیلویی (کیلویی 200 تا 220 تومان ) به بازیافت بفروشیم واین یعنی ضرر محض.

 وی که بازنشسته نیروی هوایی است می‌افزاید: کتابفروشی برای کتابفروشان قدیمی شغل مناسبی است اما برای افرادی که طی سالهای اخیر وارد این شغل شده‌اند توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل این قبیل افراد ظرف چند سال اول تغییر شغل می‌دهند.

وی می‌گوید: بعید می‌دانم کسی بتواند به واسطه کتابفروشی هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند چرا که نهایت سود این شغل برابری دخل وخرجش است و تنها افرادی که عاشق  کارهای فرهنگی هستند والبته نیاز اقتصادی ندارند می‌توانند در این شغل ماندگار شوند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.