قدس آنلاین: راضیه کشاورز- در تمام شهرهای دنیا که جمعیت بالای پانصد هزار نفر دارند مسائل ترافیکی یکی از دغدغه های مدیران این شهرها است، با این تفاوت که کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما به علت رشد ناگهانی و سریع جمعیت شهری،رواج شهرنشینی و نبود برنامه ریزی های مناسب در جهت استفاده معقول و مهندسی از اراضی شهر برای ایجاد و توسعه تسهیلات حمل و نقلی بر نیامده اند.

کاهش ۲۵ درصدی تردد خودروها در اصفهان با اجرای طرح زوج و فرد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، با وجود زیرساخت های قوی حمل و نقلی از جمله حمل و نقل عمومی در شهرهای پیشرفته جهان،طرح های مدیریت ترافیک در این شهرها اغلب ایجابی است ولی در شهرهای توسعه نیافته و در حال توسعه به دلیل کمبود زیرساخت های حمل و نقلی و عدم گسترش حمل و نقل عمومی طرح های سلبی مدیریت ترافیک به کار گرفته می شود.

طرح تردد زوج و فرد نیز یک طرح سلبی بر اساس محدودیت تردد توسط پلاک خودرو است که اجرای آن در برخی از کشورهای در حال توسعه تجربه شده و در برخی از شهرهای ایران نیز در حال اجرا است.

تاکنون طرح تردد نوبتی خودروها در شهرهای در حال توسعه از جمله سائوپائولو یکی از شهرهای برزیل،بوگاتا پایتخت کلمبیا، مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک، لاگوس از شهرهای نیجریه و سئول پایتخت کره جنوبی به طور دائمی به اجرا در آمده است.
کلانشهر اصفهان از جمله شهرهایی است که در زمینه ایجاد محدوده ویژه تردد وسایل نقلیه موفق عمل کرده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ما گفت: به منظور کنترل ،کاهش  و روانسازی ترافیک و بنا بر مدیریت تقاضا در شهرهای مختلف دنیا طرح های مختلفی اجرا شده است.

علیرضا صلواتی افزود: این طرح ها بعضاً یا به صورت موقت و یا به طور دائم بوده اما در مجموع برای تحقق اهداف مدیریت شهری در شهرها مثمر ثمر بوده است.

وی تاکید کرد: در شهر اصفهان نیز به اقتضای مساله کاهش آلودگی هوا طرح زوج و فرد خودروها شکل گرفت و بسیار موثر بود به طوری که باعث کاهش 25 درصدی تردد خودروها در هسته مرکزی شهر شده و کاهش آلودگی هوا را به همراه  دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح زوج و فرد در بعضی از خیابان های شهر ، روانسازی ترافیک و کاهش ترددها بسیار محسوس بوده است ، ادامه داد:اکثر شهروندان مصمم هستند که با خودروی شخصی خود به هسته مرکزی شهر سفر کنند ، این در حالی است که ظرفیت معابر شهر محدود است.

وی یادآور شد: سیاست مدیریت شهری اصفهان آرام سازی ترافیک و اولویت دادن به حمل و نقل غیرموتوری ، پیاده و دوچرخه در مرکز شهر است ، از این رو باید تقاضاهای سفر را کنترل کنیم.

صلواتی اظهارداشت: از یکسال پیش مطالعات طرح محدوده ترافیک توسط دانشگاه صنعتی آغاز و به انجام رسید و محدودیت های ترافیکی مشخص شد و از 15 شهریورماه نیز این طرح به صورت مکانیزه با نصب 35 دوربین در31 معبر منتهی به محدوده زوج و فرد اجرا می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به آغاز سفرهای تحصیلی در مهرماه ، گفت: با توجه به محدودیت های ترافیکی به لحاظ ایجاد کارگاههای عمرانی ناگزیر به مدیریت سفرهای شهری هستیم تا سفرهای زائد حذف شوند.

وی تاکید کرد: طرح زوج و فرد خودروها در اصفهان با مصوبه شورای ترافیک استان با نصب دوربین ها در حال اجرا است و ورود و خروج خودروها به محدوده توسط این دوربین ها کنترل می شود.

صلواتی با اشاره به اینکه در کنار اجرای طرح زوج و فرد خودروها تسهیلاتی نیز برای شهروندان ایجاد شده است،  از جمله این تسهیلات را کاهش ساعات محدوده اعلام کرد و گفت در حال حاضر طرح زوج و فرد از ساعت 8 تا 13 و بعدازظهر ها از ساعت 16 تا 20 تعیین شده است.

وی تصریح کرد: ما همچنان امیدوار هستیم که اجرای این طرح به روانسازی ترافیک کمک کند و شهروندان نیز سفرهای خود را به هسته مرکزی شهر کنترل کنند تا بتوانیم مرکز شهر را مرکز گردشگری  نموده و هویت اصلی شهر را احیا کنیم.

رانندگان همکاری کنند!

رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ما  آلایندگی‌های موجود در هوای شهر اصفهان را یکی از معضلات بزرگ شهر اصفهان دانست و اظهار داشت: طرح زوج و فرد از سال ۸۹ در شهر اصفهان کليد خورد و در این راستا با اجرای آن و نصب دوربین‌های کنترلی در محدوده های تعیین شده سعی در کاهش تردد در هسته مرکزی شهر را داشته ایم.

سرهنگ حسین غلامی خواستار استفاده از وسایل نقلیه عمومی توسط همشهریان شد و افزود: بحران آلودگی هوا را باید با استفاده از روش های متفاوت و متنوعی کاهش داد.

وی تصريح کرد: محدوده زوج و فرد جايي قرار گرفته که مجموعه‌هاي تاريخي، ديدني، مراکز پزشکي و تجاري و ادارات شهر در آن واقع شده و چون وسايل نقليه عمومي نيز ساماندهي نشده اند مردم اطمينان کافي براي استفاده از وسائل نقليه عمومي نداشته و ترجيح مي‌دهد از وسيله نقليه شخصي استفاده کنند.

وی تاکید کرد:اجرای طرح زوج و فرد کردن خودروها در اصفهان موثر و نیازمند همکاری و همراهی رانندگان و مردم شهر است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: طرح زوج و فرد کردن خودروها، تمرینی برای بهره برداری بهتر از این مصوبه در شهر اصفهان است.

سرهنگ غلامی امیدوار است که اجرای این طرح بتواند باعث کاهش مشکلات ترافیکی در سطح شهر و خیابان ها شود و کمک موثری به رفع آلودگی هوا نماید.

البته برخی از کارشناسان معتقدند طرح های سلبی تردد خودروها از جمله طرح تردد زوج و فرد طرح-هایی موقت و دوره ای بوده و دائمی شدن آن سبب کاهش اثرات آن می گردد، از این رو است که در اکثر شهرهای جهان این طرح پس از مدتی یا به طور کامل حذف شده و یا با طرح های دیگری نظیر اخذ عوارض تراکم سازی ترافیکی و یا محدودیت های تردد داوطلبانه جایگزین گردیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.