گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - بتازگی برخی از دارندگان دستگاه‌های پایانه‌های فروش فروشگاهی (پوز) در سطح شهر از دریافت دوباره کارمزد برای هر تراکنش خبر می‌دهند ...

 گرفتن کارمزد از تراکنشها با چراغ خاموش

 و عنوان می‌کنند، چند هفته‌ای است که بدون اطلاع قبلی از حساب دارندگان این‌گونه دستگاه‌ها پولی بابت کارمزد کسر می‌شود.

هرچند که این اقدام سال گذشته درپی اعتراضهای مردم از سوی مسؤولان منتفی اعلام شد و عملیاتی شدن آن را به کار کارشناسی و بررسی بیشتر موکول کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد برخی از بانکها این موضوع را کاملاً منتفی ندانسته و این روزها بابت تراکنشها کارمزد دریافت می‌کنند.

 

  ماجرای دریافت کارمزد

به یاد داریم که شهریور سال گذشته محسن قادری، مدیرعامل شرکت شاپرک در جمع خبرنگاران اعلام کرد، از اول آبان کارمزد تراکنشهای خرید و مانده‌گیری از پذیرندگان پایانه‌های فروش در فروشگاه‌ها (پوز) و مراکز خرید دریافت می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد، تاکنون بانک مرکزی از صندوق مشاع خود این کارمزد را با عنوان یارانه و برای فرهنگ‌سازی استفاده مردم از پایانه‌های فروش به جای خرید نقدی پرداخت می‌کرده و حالا با فراهم شدن این فرهنگ‌سازی از اول آبان پذیرندگان این مبالغ را خواهند پرداخت که البته رقم ناچیزی در قبال هر تراکنش خواهد بود .

هر چند که وی در خصوص رقم دقیق این مبلغ در آن زمان سکوت و اعلام رقم آن را به جمع‌بندی در آینده موکول کرد، اما بعد مدیر کل نظامهای پرداخت بانک مرکزی این مبلغ را حدود 100 تا 150 تومان، البته به شرط اینکه به تصویب شورای پول و اعتبار برسد، عنوان کرد.

 

  واکنشها نسبت به دریافت کارمزد

اعلام این موضوع در همان موقع با واکنشهایی از سوی مردم و دارندگان دستگاه پوز در فروشگاه‌های سطح شهر مواجه شد و خیلی زود بسیاری از فروشندگان ترجیح دادند که دستگاه پوز خود را جمع‌آوری کنند و به ازای فروش کالا، پول نقد دریافت کنند که همین امر مشکلات زیادی را به وجود آورد.

در آن زمان بسیاری از فروشندگان دلیل این کار را این‌گونه بیان کردند که بهتر است پول نقد دریافت کنیم؛ چون خدمتی که سالها بدون هزینه و به صورت رایگان ارایه می‌شد، حالا به یکباره باید در مقابل این خدمت پول پرداخت شود، دیگر مقرون به صرفه نیست.

 

  رفت و برگشت دستگاه‌های پوز

محسنی، یکی از فروشندگان مواد غذایی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: شهریور پارسال موقعی که اعلام شد، از تراکنشهای دستگاه‌های پوز کارمزد دریافت شود، خیلی زود دستگاه‌ها جمع آوری شد و هنگام تقاضای مشتریان برای پرداخت با کارت، بهانه‌های مختلفی از سوی دارندگان این نوع دستگاه‌ها عنوان می‌شد. وی می‌افزاید: پس از اینکه دریافت کارمزد منتفی شد، دوباره دستگاه‌های پوز روی پیشخوان فروشگاه‌ها قرار گرفت و استفاده از این دستگاه‌ها به روال قبل برگشت.

 

  دریافت دوباره کارمزد

وی اظهار می‌دارد: مدت دو سه هفته‌ای است که مبالغی از حسابم کسر می‌شود و وقتی علت آن را جویا شدم، گفتند بابت هزینه کارمزد دستگاه پوز است.

میلانی یکی از بنکداران مواد غذایی با تأیید موضوع کسر مبلغ بابت کارمزد دستگاه پوز فروشگاهش می‌گوید: از موقعی که متوجه شدم، دستگاه را جمع کرده و از مشتریان پول نقد می‌گیرم.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد، دوباره بانکها برای کسب درآمد به کسر هزینه از تراکنشها رو آورده‌اند، هرچند هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

وی تصریح می‌کند: با محاسبه‌ای که انجام داده‌ام، میزان مبالغی که کسر شده، حدود 3 درصد هر خرید است.

 

  استفاده پول نقد به جای کارت

زاهدی، یکی از شهروندان در این خصوص می‌گوید: از موقعی که دریافت کارمزد از تراکنشها منتفی شد، طی یک‌سال اخیر تمامی خریدهایم را با کارت از طریق دستگاه‌های پوز انجام می‌دهم و اگر دوباره دریافت کارمزد اجرایی شود، به جای کارت از پول نقد استفاده  می کنم.

وی می‌افزاید: سیاست دولت این بود که کیف الکترونیکی را در میان افراد جامعه رواج دهد، اما اگر بار دیگر گرفتن کارمزد اجرایی شود، به نظرم دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود و من عطای کیف الکترونیکی را به لقایش می‌بخشم و از پول نقد استفاده خواهم کرد. جلالی، یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: بانکها باید در راستای رفاه بیشتر مشتریان خود عمل کنند و فقط به فکر افزایش درآمد خود نباشند.

وی می‌افزاید: گرفتن کارمزد از سوی بانکها، بهانه‌ای است برای درآمد بیشتر و به نظر من آنها راه‌های دیگری را انتخاب بکنند، بهتر است؛ زیرا دیگر بحث استفاده از کارت کمرنگ خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: بتازگی برخی از فروشندگان ترجیح می‌دهند که از مشتریانشان پول نقد بگیرند و می‌گویند که دستگاهشان خراب است، اما من تصور می‌کنم اینکه گفته شده از برخی از دستگاه‌های کارتخوان بابت تراکنش پول کسر می‌شود، سبب شده کمتر از دستگاه‌های پوز استفاده کنند.

وی می‌افزاید: اگر قرار است که چنین اتفاقی بیفتد، بهتر است موضوع به طور رسمی اعلام شود و به صورت چراغ خاموش این اقدام انجام نشود، به طوری که برخی از بانکها برای تراکنشی کارمزد بگیرند و برخی نه.

 

  درآمد بانکها از تراکنشها

در همین حال آمارها از درآمد بانکهای خصوصی کشور از کارمزد سال 93به رقمی بالاتر از 4 هزار و 800 میلیارد تومان حکایت می‌کند.

به گزارش خبر آنلاین، در بررسی اطلاعات ثبت شده بانکها در سایت کدال مشخص شد، در صورتهای مالی منتهی به پایان سال1392 چهارده بانک مد نظر در تحقیق در طول یک سال، بیش از 4 هزار و 300 میلیارد تومان درآمد از محل دریافت کارمزد خدمات بانکی داشته‌اند. این در حالی است که این رقم در پایان سال مالی 1393 با 19 درصد افزایش به بیش از 4 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است.

 

  برخورد بازرسان با پنهان کاری متخلفان

به هرحال با اینکه هنوز نسبت به دریافت کارمزد از تراکنشها اعلام رسمی صورت نگرفته  و همچنین پس از منتفی شدن آن در سال گذشته هیچ خبری از سوی مسؤولان در رسانه‌ها منتشر نشده، اما این شایبه پیش آمده است که برخی بانکها بدون اطلاع قبلی بابت تراکنشهای فروشگاهی کارمزد دریافت می‌کنند، به طوری‌که برخی از فروشگاه‌ها روزانه شاهد کسر مبالغی از حسابهایشان هستند.

با این حال انتظار می‌رود، مسؤولان و بازرسان امر نسبت به پنهان کاری برخی از بانکها در این خصوص واکنش مناسب نشان دهند و اگر اقدامی بدین شکل صورت گرفته، با بانکهای متخلف برخورد کنند و مانع از حرکت چراغ خاموش آنها نسبت به دریافت کارمزد از تراکنشها شوند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.