مرتضی روشنی : قدس ویژه خراسان - وزیر کشور گفت: به عنوان نماینده دولت به ملت ایران قول می دهم، به دنبال احقاق حقوق خانواده های حادثه دیده هستیم و در این راه از پا نخواهیم نشست.

 سخنان قاطع رهبر انقلاب، دولت سعودی را متوجه مسؤولیتش کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی که در مراسم تشییع جان باختگان حادثه منا در حرم مطهر رضوی سخنرانی می کرد، ادامه داد: این حادثه همه دنیای اسلام را داغدار و مصیبت زده کرد،بویژه ایرانیان و خانواده های زائران خانه خدا که در ایام خوش حج، روزگارشان محزون شد.

وی ادامه داد: حادثه منا از جمله مسایلی است که به هیچ عنوان توسط دولت و ملت ایران فراموش نخواهد شد و اینها اسناد تاریخی بی‌کفایتی حکام آل سعود است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از همان نخستین لحظاتی که حادثه رخ داد، مسؤولان و نهادهای کشور برای کمک رسانی به حادثه دیدگان اعلام آمادگی کردند، اما متأسفانه حکام آل سعود پاسخ لازم و مناسبی را به ایران ندادند.

رحمانی فضلی ادامه داد: این بار رهبر معظم انقلاب قدم به میدان گذاشته و با بیانیه و سپس سخنرانی قاطعانه خویش، دولت سعودی را متوجه مسؤولیت خود در قبال زائران و حادثه دیدگان کردند که این هشدار سبب شد فضای همکاری باز شود.

وی گفت: درحال حاضر دولت سه هدف مهم را درباره حادثه منا دنبال می‌کند؛ نخست آنکه پیکرهای تمامی جان باختگان به ایران منتقل شوند، اولویت دوم، ورود تمام زائران به خاک جمهوری اسلامی ایران است و سومین هدف این است که دولت ایران و وزارت امور خارجه با جدیت پیگیر موضوع فاجعه منا باشد.

استاندار خراسان رضوی نیز در مراسم تشییع جان باختگان خراسانی حادثه منا گفت: حضور پرشور مردم در مراسم تشییع پیکر زائران خانه خدا، مصداق بارز همدلی و همزبانی است.

علیرضا رشیدیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جان‌باختن جمعی از زائران ایرانی و خارجی خانه خدا در فاجعه منا که سبب شد، عید مسلمانان را به عزا تبدیل کند، به محضر امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، ملت ایران و خانواده‌های جان‌باختگان تسلیت می‌گویم.

* حاجی‌حسنی از افتخارات قرآنی جهان اسلام بود

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان‌قدس رضوی نیز در ارتباط با شخصیت برجسته محسن حاجی حسنی کارگر گفت: محسن حاجی حسنی از افتخارات قرآنی جهان اسلام به شمار می‌رفت و فنون وی در تلاوت قرآن بسیار برجسته بود.

حجت‌الاسلام  والمسلمین سید جلال حسینی در حاشیه مراسم تشییع جان باختگان خراسانی فاجعه منا تصریح کرد: این حادثه بی‌کفایتی آل سعود را نشان داد.

* ثبت قطعه «جان باختگان فاجعه منا» در بهشت رضا(ع)

شهردار مشهد نیز در این مراسم با ابراز همدردی با خانواده های حادثه‌دیدگان گفت: با هماهنگی‌هایی که با شورای شهر مشهد انجام شده، قطعه‌ای که پیکر جان‌باختگان حادثه منا در آن خاکسپاری می‌شود، با نام قطعه «جان‌باختگان فاجعه منا» ثبت می‌شود.

صولت مرتضوی افزود: خوشبختانه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مدیریت شهری بهشت رضا(ع) مشهد، در موضوع تشییع، تدفین و خاکسپاری جان‌باختگان آمادگی کامل داریم و اگر بستگان جان‌باختگان این حادثه تمایل داشته باشند، پیکر مطهر آن جانباخته در بهشت رضای مشهد و در جوار گلزار مطهر شهدا دفن می‌شود.

روز گذشته پیکرهای مطهر 24 تن از جان باختگان حادثه منا در حج امسال توسط زائران، مجاوران و مسؤولان شهری و استانی خراسان رضوی به صورت بسیار پرشکوهی تشییع و در حرم مطهر رضوی طواف داده شدند تا سپس در بهشت رضای مشهد به خاک سپرده شوند.

آیت‌ا... علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس بر پیکر جان باختگان نماز میت خواند و در ابتدای مراسم نیز نوای آسمانی قرآن زنده یاد حاج محسن حاجی حسنی کارگر پخش شد. سپس پیکر پاک قاری برجسته دنیای اسلام، در صحن جمهوری اسلامی بارگاه منور رضوی آرام گرفت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.