قدس انلاین – سعید کوشافر: بازهم شنبه شد و باسبدی مملو از خبرهای خواندنی خدمت شما رسیدیم ؛ این هفته همچنان خبرهای مربوط به فاجعه منا وجنایت ال سعود درصدر اخبار جهانی قرار داشت هرچند که افزایش حملات روسیه به داعش درسوریه نیز باعث واکنشهای زیادی ازسوی حامیان این گروه تروریستی شد. درعین حال درکشورمان مجلس کانون برخی خبرهای جالب بود از بی نتیجه ماندن تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر راه وشهرسازی تا گزارش جنجالی برجام.باهم مرور میکنیم اخبار این هفته را...

ازتوهین چنددانشجو به ظریف وشرکت احمدی نژاد درانتخابات تا جشن تولدمهدی هاشمی درزندان و اخراج دانشجوی محجبه  به جرم پوشیدن چادر

 

***مطمئن باشیدرهبرمعظم انقلاب آل‌سعود رارها نمی‌کنند

حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی در حاشیه هفتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین در گفت‌وگو با فارس در شهرستان ساری اظهار کرد: سخنان و موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب دولت عربستان را تکان داد.

وی با تاکید بر اینکه گروه حقیقت‌یاب باید پیگیر فاجعه منا باشد، افزود: اعضای گروه حقیقت‌یاب باید متشکل از تمامی کشورهای اسلامی باشد تا فاجعه منا به‌صورت کامل و جامع پیگیری شود.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه تمامی کشورهایی که در فاجعه منا کشته دادند باید سخت پیگیر کارشکنی‌های عربستان باشند، تصریح کرد: هر شخص یا مسئولی که در فاجعه منا کارشکنی کرد باید مجازات شود.

این مسئول فاجعه منا را یکی از فجایع بزرگ جهان اسلام دانست و اظهار کرد: فاجعه منا چه عمد و چه شبه‌عمد با بی‌کفایتی آ‌ل سعود به‌وقوع پیوست.

محمدی‌گلپایگانی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در نوشهر، گفت: رهبر معظم انقلاب موضع خود را با برخورد سخت و خشن نسبت به کارشکنی‌های آل‌سعود اعلام کردند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر تکرار کارشکنی‌های دولت عربستان نسبت به بررسی فاجعه منا ‌گفت: مطمئن باشید رهبر معظم انقلاب آل‌سعود را رها نمی‌کند.

 

***شکایت مجریان تلویزیونی آمریکا از یک کمدین

شاید برای بسیاری گمان اینکه در هالیوود و صنعت سینمای آمریکا فساد و تجاوز بطور گسترده ای وجود دارد باور کردنی نباشد اما ماجرای آقای کمدین نشان می دهد که این جریان در کشوری که خود را یکی از متمدن ترین و دموکرات ترین کشورهای جهان می داند به شدت وجود دارد.

برپایه این گزارش به نقل از فاکس نیوز، «بیل کاسبی» یکی از کمدین ها و مجریان مشهور آمریکاست که از سال گذشته به دلیل افشای فساد اخلاقی با رسوایی بزرگی مواجه شده است اما شکایت ها و افشاگری هایی که در سال گذشته علیه وی مطرح شده بودند پایان کار این کمدین مسن آمریکا نبودند و شبکه فاکس نیوز روز چهارشنبه گزارشی جدید در مورد شکایتی جدید از وی منتشر کرد.

ماجرای گزارش فاکس نیوز از این قرار بود که یکی از مدل های آمریکایی با نام «کلو جوینز» که در سال ۲۰۰۸ علیه کاسبی دست به افشاگری زده بود شکایت جدیدی را علیه وی مطرح کرده است.

در یک سال گذشته شکایت های متعددی از سوی بازیگران زن هالیوود علیه کاسبی مطرح شد اما از آنجا که اقدام این کمدین علیه هنرپیشه های زن در گذشته ای دور انجام شده و مدارک کافی برای اثبات اتهامات مطرح شده وجود نداشت کاسبی از این اتهامات تبرئه شد.

عمده اتهامات مطرح شده علیه آقای کمدین از این قرار است که وی قبل یا بعد از شوهای تلویزیونی‌اش به ۲۱ زن که مهمان برنامه بودند تجاوزکرده و افراد مشهور نیز در بین آنان دیده می شوند.

 

***احتمال ۲۲ ماه زندان برای مسی!

مسی باید در صندلی‌های دادگاه در کنار پدرش به اتهام سه‌ جرم که یکی‌ از آنها فرار مالیاتی است، بنشیند‌. اتهاماتی که در صورت اثبات، ۲۲ ماه و نیم بازداشت به همراه دارد.

لیونل مسی که اکنون دوران نقاهت خود را سپری می کند با یک مشکل بزرگ روبرو شده است و آن هم فرار مالاتی او بوده است که به نظر می رسد در حال ایجاد یک دردسر برای او است. به نوشته این روزنامه از سوی دادستانی، برای مسی تقاضای ۲۲ ماه زندان نیز شده است. اتهام او، سه فقره فریبکاری مالیاتی بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ عنوان شده است. این در حالی است که هفته پیش عنوان شده بود مسی به دلیل عدم آگاهی از این موضوع نیازی به حضور در دادگاه ندارد و حالا با برگشت رای دادستان و دادگاه مسی باید در دادگاه حاضر شود موضوعی که تمرکز این بازیکن را در انتهای فصل بر هم خواهد زد.

 

***اوباما درب‌های روابط با ایران را بازنشده، بست!

پایگاه خبری تحلیلی کنسرسیوم  در مقاله‌ای به بررسی رویکردهای ایالات متحده در قبال ایران و عدم تغییر مواضع و لفاظی‌ها در ادبیات مقامات آمریکایی بعد از توافق هسته‌ای پرداخت.

نویسنده این مقاله معتقد است که نیازی به صرف کردن سرمایه سیاسی توسط اوباما برای پیروز کردن توافق هسته‌ای در کنگره نبود زیرا محدودیت‌ها و بازرسی‌های شدید در نظر گرفته شده در برجام را برای منافع ایالات متحده مفیدتر می‌داند.

این پایگاه خبری با اشاره به اقدامات دولت آمریکا برای دلجویی از مخالفان توافق نوشت: " این دلجویی‌ها در حال ضربه زدن به منافع سیاست خارجی آمریکاست. این مسله جنبه‌های سازنده توافق برای پیشبرد منافع آمریکا در خاورمیانه را تضعیف کرده و حتی ممکن است توافق هسته‌ای را در خطر قرار دهد."

کنسرسیوم نیوز در ادامه با بیان اینکه ایجاد توازن سیاسی بصورت افزایش دشمنی و تهدید دربرابر ایران جلوه پیدا نموده، خاطر نشان کرد: " همه چیزهای منفی و شرورانه‌ای که درباره ایران گفته می‌شود، الان با صدای بلندتر تکرار می‌شود."

" از همه فرصت‌ها برای ازبین بردن دوستی احتمالی ایران و آمریکا استفاده می‌شود. این موضوعات نه تنها در لفاظی‌های واشنگتن بلکه در پیش‌نویس‌های مصوبه‌ها نیز قابل رویت است. هیچکدام از اینها با در نظر گرفتن کارکرد توافق در تغییر یا عدم تغییر، ورای سیاست داخلی آمریکا معنا نمی‌دهد."

این پایگاه آمریکایی ضمن نامتجانس دانستن این اقدامات با تعهد ایران به صلح‌آمیز نگه‌داشتن برنامه هسته‌ای نوشت: " وقتی ایران برنامه هسته‌ای خود را تحت محدودیت‌های شدید و اضافی قرار می‌دهد، مسلما تبدیل به یک تهدید نخواهد شد. خارج شدن ایران از انزوا و ایفا کردن نفش بیشتر در سیاست منطقه‌ای، باعث تبدیل شدن این کشور به یک تهدید برای هیچ کسی نمی‌شود."

نویسنده این مقاله در پایان با اشاره به صحبت‌های اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرد که در سخنان او هیچ نشانه‌ای از تغییر جهت در سیاست‌هایش درقبال ایران دیده نمی‌شود و اقدامات خرابکارانه برای ممانعت از اجرای کامل برجام در کنگره ادامه دارد و این مسئله را بشدت مضر ارزیابی کرد.

 

***بی‌ادبی چند دانشجو به ظریف

حضور وزیرخارجه کشورمان در مراسم ختم مرحوم محمد رحیم آقایی‌پور در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) با حاشیه همراه شد.

مرحوم حاج "محمد رحیم آقایی پور" سفیر سابق ایران در اسلوونی در فاجعه منا جان به جان آفرین تسلیم کرد.

دکتر محمدجواد ظریف عصر چهارشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت محمد رحیم آقایی‌پور گفت: از همان ابتدای فاجعه منا تمام تلاش‌مان این بوده که اولا سلامت حجاج را درحد توان تضمین کنیم و ثانیا شناسایی قربانیان و بازگشت بدن‌های مطهرشان را تضمین کنیم. همچنین مفقودان را شناسایی کنیم که با تمام تلاش‌های انجام شده در سطوح مختلف پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

او ادامه داد: البته متاسفانه در ابتدای کار همکاری دولتمردان عربستان بسیار نامناسب و ناقص بود اما روزهای آخر بسیار بهتر شد. امیدوارم از این مرحله بتوانیم به خوبی عبور کنیم البته برای مراحل بعد نیز برنامه‌ریزی‌هایی داریم.

هنگام خروج ظریف از مراسم گرامی‌داشت حاج محمدرحیم آقایی‌پور که در دانشگاه امام صادق (ع) در حال برگزاری بود چهار یا پنج دانشجو با صدای بلند شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند. هنگام سوار شدن وزیر امور خارجه به خودرو یکی از دانشجویان دانشگاه بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر فضای گرامی‌داشت این جانباخته با فریاد از محمد جواد ظریف پرسید «مخاطب صحبت‌های امروز آقا، کیست؟» که این جمله را چند بار و هر بار با صدای بلندتری تکرار کرد. به دنبال بی‌پاسخ ماندن سوالش با فریاد بلندی شعار مرگ بر آمریکا را سر داد و دو سه دانشجوی هم‌فکرش او را همراهی کردند.

پس از خروج ظریف از محوطه مراسم یکی از اساتید دانشگاه با ناراحتی خطاب به این دانشجویان گفت: آیا شما دانشجوی امام صادق (ع) هستید؟ ای بی‌ادب‌ها آیا انسان جلوی میهمان خود شعار مرگ سر می‌دهد؟ جمع زیادی از حاضران با این استاد دانشگاه امام صادق (ع) همراهی کردند.

***اظهارات زیباکلام درباره حادثه منا، رسانه سعودی را شارژ کرد

رسانه های سعودی همواره به دنبال نقطه ضعف از سیاست داخلی ایران برای حمله به مقامات کشور و تبلیغ علیه ارزش های انقلاب اسلامی در شبکه های اجتماعی و شبکه های ضد ایرانی در ماهواره ها هستند.

به ویژه بعد از راه اندازی خط جدید اعراب از سوی سعودی ها برای حمله رسانه ای گسترده علیه ایران اسلامی، حمله به ایران از طریق رسانه های گروهی اعراب و فضای مجازی بسیار محسوس جلوه می دهد.

در این رابطه وب سایت شبکه سعودی العربیه در گزارشی به مقاله اخیر صادق زیبا کلام درباره حادثه منا و واکنش مقامات کشور به این فاجعه اشاره کرد و گزارش داد: «شبکه العربیه با انتشار اظهارات صادق زیبا کلام فعال سیاسی و آکادمیک ایرانی در وب سایت این شبکه تحت عنوان «فعال ایرانی: حادثه منا کینه ایران از اعراب را نمایان کرد»، غضب روزنامه حامی رهبر عالی ایران را برافروخت.»

العربیه در ادامه گزارش داد: «روزنامه کیهان با انتشار اظهارات زیبا کلام که در وب سایت العربیه منتشر شده بود، او را دشمن ایران و حامی سعودی ها توصیف کرد.»

العربیه در ادامه افزود: «زیبا کلام در پی حادثه منا تنها فضای «نژادپرستانه» ایرانی ها و مسئولان این کشور در تعامل با اعراب را به بوته نقد کشیده بود و گرنه چیزی خاصی در مقاله ایشان نیامده است(!)»

لازم به ذکر است که زیبا کلام در مقاله خود نوشته بود: «برخلاف سایر مسلمانان دیگر، پاسخ ما ایرانیان به این پرسش که «مسئولیت تراژدی منا بر عهده کیست؟» روشن است. پاسخ یا درست‌تر گفته باشیم «پاسخ‌های» ما در قبال این پرسش در قالب مجموعه‌ای از واکنش‌ها ظاهر شدند. یکی از واکنش‌ها بیرون ریختن تعصبات و احساسات نژادپرستانه بسیاری از ما ایرانیان علیه اعراب بود.

حادثه منا مستمسک و بهانه مناسبی شد برای بسیاری از ایرانیان تا دق‌ودلی‌شان را بر سر اعراب خالی کنند. فرضشان بر این بود که آن حادثه در نتیجه سوء مدیریت و بی‌لیاقتی سعودی‌ها اتفاق می‌افتاد و ایرانیان با توهین به اعراب می‌خواهند گلایه و عکس‌العملشان به سعودی‌ها را نشان دهند.»

 

***جشن‌تولد مهدی‌هاشمی در اوین

خواهر مهدی هاشمی در گفتگو با سایت نزدیک به اصلاح طلبان آخرین وضعیت وی در اوین را تشریح کرد. وی ظاهرا از اینکه دو نفر از اعضای خانواده و نه بیشتر توانستند با مهدی هاشمی در زندان دیدار کنند، ناراحت است.

فاطمه هاشمی در خصوص آخرین ملاقات با مهدی هاشمی گفت: بر اساس اطلاعی که از قبل داده بودند قرار بر این بود که شنبه اجازه ملاقات حضوری داده شود، اما این اتفاق نیافتاده و باتوجه به پیگیری ما در آخر، فقط از دو نفر از اعضای خانواده اجازه ملاقات یافتند.

وی که با خبرنگار «انتخاب» صحبت می کرد، افزود: با توجه به تماسی که آقا مهدی با ما دارد مطلع شدیم که دیروز 14 مهر در روز تولدشان عده ای از زندانیان برای مهدي جشن تولد گرفتند.

فرزند آیت الله هاشمی اضافه کرد: مهدي ارتباط بسيار خوبي با ديگر هم بندي هاي خود گرفته و اين مسئله از صحبت هاي مهدي در تماس هايش كاملا اشكار است.

وی ادامه داد: موضوع بسیار مهمی که مدت زیادی است که از جانب ایشان پیگیری می شود پخش کلیه جلسات دادگاه از صدا و سیما است که این درخواست به حدی برای ایشان مهم بوده که حتی مادر من هم طی نامه ای بر این دغدغه مهم مهدی هاشمی تأکید کرده است.

وی در خصوص وضعیت سلامت مهدی افزود: با توجه به اینکه پزشک برای ایشان رژیم خاصی را تجویز کرده بودند متأسفانه ایشان نمیتواند در زندان آن را رعایت کند و این به نگرانی ما دامن زده امیدواریم که برای سلامتی ایشان مشکلی ایجاد نکند.

وی افزود: یکی از نگرانی های مهدی هاشمی موضوع بهداشت زندانیان  است. مثلا سارس به شدت موجب آزار زندانیان گردیده همچنین به دلیل عدم رسیدگی بهداری زندان ناراحتی های جسمی در بین زندانیان شیوع پیدا کرده است.

فاطمه هاشمی افزود: اخیرا هم به دلیل عدم نظارت صحیح، زندانیانی که از بیماری های خطرناک رنج می برند در مجاورت سایر زندانیان قرار گرفته اند که این برای سلامت سایر افراد بسیار خطرناک است.

هاشمی اضافه کرد: من بر اساس همین با مکاتباتی که با وزارت بهداشت کردم درخواستی مبنی اعزام نیرو جهت بررسی وضعیت زندانیان را ارسال کردم. قبل از این هم به دلیل مطالب هشدار دهنده ای که مهدی از وضعیت بهداشت زندان در فیس بوک منتشر کرده بود و همینطور پیگیری های زیاد از ناحیه ما مسئولین زندان اقدام به تعویض ملافه ها کرده بودند که این خود قدمی تا حدی کمک کننده است.

 

***زن های این شهر همگی نظامی هستند

آمرلی، تنها شهر عراق است که بانوانش همگی آموزش نظامی دیده‌ و قادر به کار با سلاح‌های نظامی هستند.

 رسانه‌های محلی عراق اعلام کردند که شهر شیعه نشین آمرلی اولین شهر عراق است که تمام بانوان آن با کلیات فنون نظامی آشنا بوده و توانایی کار با ابزار آلات جنگ تن به تن را دارند.

به استناد تصاویر منتشر شده از کلاس‌های آموزش نظامی برای بانوان آمرلی، فرماندهان گروه مقاومت اسلامی کتائب امام علی(ع) مسئولیت تدریس و تعلیم نظامی را عهده‌دار هستند.

منابع محلی همچنین اعلام کردند که بازه سِنی بانوان آموزش دیده این شهر از ۱۰ سال آغاز می‌گردد.

از طرفی حساب کاربری منتسب به کتائب امام علی(ع) در شبکه اجتماعی فیسبوک ضمن انتشار تصاویری از کلاس‌های آموزش نظامی برای بانوان آمرلی، اعلام کرد که شیرزنان شیعه این شهر کار با سلاح‌های سبک همچون کلاشنیکف و ژ-۳ را فراگرفته‌ و برخی از آنان توانایی مسلح شدن به تیربار را نیز دارند.

گفتنی است، شهر شیعه نشین آمرلی پس از ۸۰ روز محاصره در نهم شهریورماه ۱۳۹۳ آزاد و از لوث وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شد.

 

***احمدی‌نژاد: قطعا در انتخابات شرکت می‌کنم

احمدی نژاد درباره حضورش در انتخابات به عنوان کاندیدا گفت: من نه فعالیت حزبی خواهم کرد و نه مطلقا کاندیدایی را معرفی می‌کنم.

رئیس دولتهای نهم و دهم بنا دارد که در زمان مناسب به همه منتقدانش پاسخ دهد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ دولتهای نهم و دهم در حاشیه مراسم ترحیم "محمدرحیم آقایی‌پور" معاون مدیرکل امور مجلس وزارت خارجه که عصر چهارشنبه(15مهرماه) برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات مجلس دهم شرکت خواهید کرد، اظهار داشت: «بیکارید که برای خودتان و ما دردسر درست می‌کنید؟ من یک ایرانی‌ام و قطعا در انتخابات شرکت می‌کنم و رأی می‌دهم.»

درباره حضورش در انتخابات به عنوان کاندیدا گفت: من نه فعالیت حزبی خواهم کرد و نه مطلقا کاندیدایی را معرفی می‌کنم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره برخی نقدها به دولت‌های نهم و دهم نیز تصریح کرد: به وقتش جواب همه نقدها را می‌دهم.

اظهارات احمدی‌نژاد درباره عدم حضورش در انتخابات مجلس دهم به عنوان کاندیدا در حالی مطرح می‌شود که اخیراً حضور وی در برخی مراسم و جایگاه ها از جمله مسجد محمدیه تهران، جمع مردم بیرجند و همچنین حضور در مراسم ترحیم "هادی نوروزی" کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس، شائبه‌های زیادی را درباره برنامه‌های مدون رئیس دولت‌های نهم و دهم برای انتخابات مجلس دهم در رسانه‌ها ایجاد کرده است. /باشگاه خبرنگاران

 

***از شدت بیکاری رفتم بینی‌ام را عمل زیبایی کردم!

هما خاکپاش گفت:آانقدر در خانه بیکار و بی حوصله شده ام که از شدت بیکاری روز گذشته رفتم و بینی خود را عمل زیبایی کردم.

هما خاکپاش بازیگر سینما و تلویزیون گفت: مدتی است که بیکار شده ام و در پروژه های سینمایی و تلویزیونی حضور ندارم البته این را هم باید بگویم که الان دیگر کارهای سینمایی و تلویزیونی باند بازی شده و هرکسی که به ساخت فیلمی می پردازد گروه خود را بر سر کار می آورد.

وی افزود: من به عنوان یکی از قدیمی های سینما و تلویزیون جدای از اینکه هیچ بیمه و حقوق بازنشستگی ندارم باید در خانه بیکار بنشینم آن وقت تهیه کنندگان سینما و تلوزیون با اخذ پول از افراد عشق سینما آن ها را به کارهایشان راه بدهند.

وی ادامه داد: حداقل وزارت ارشاد باید برای ما حقوق بازنشستگی و بیمه در نظر بگیرد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و قدیمی های سینما همچنان اندر خم یک کوچه هستند.

 وی تصریح کرد: سال گذشته با صدا و سیمای قزوین قرارداد بازی در یک سریال را بستم که هنوز موفق به دریافت دستمزد خود نشده ام این در حالی است که من به این پول احتیاج دارم زیرا خانه من استیجاری است و باید کرایه صاحب خانه را بدهم حالا شما حساب کنید که من دو فرزند دانشجو هم دارم که باید خرج آن ها را بدهم.

 این بازیگر عنوان کرد: آنقدر در خانه بیکار و بی حوصله شده ام که از شدت بیکاری روز گذشته رفتم و بینی خود را عمل زیبایی کردم.

 وی خاطر نشان کرد: وزارت ارشاد باید فکری به حال بیکاری، حقوق بازنشستگی و بیمه بازیگران قدیمی کند چون با این وضع به واقع نمی توان زندگی کرد.

 

****اعتراف مبلغ مشهور وهابی در مورد امام حسين(ع)

وهابيت همواره تمام سعي خود را براي موجه جلوه دادن "اسلام اموي" بكار برده است كه بعضا مخفي كردن اين رويه از دست آنها خارج شده و به برخي حقايق اعتراف مي كنند.

"عائض القرني" يكي از مبلغين و سخنرانان مشهور وهابي، اخيرا ضمن انتساب خود به اهل سنت عنوان داشت: ما اهل سنت معتقديم كه [اميرالمومنين] علي بن ابي طالب شايسته تر به خلافت بود.

سي ان ان در ادامه سخنان وي را اين‌گونه گزارش داد: «عائض القرني خطيب وهابي سعودي، اخيرا تصريح كرد كه [امام] حسين «شهيد مظلوم» بوده و ما قاتلان او را ملعون مي دانيم و از آنان برائت مي جوييم.

بعد از انتشار اين اظهارات، خبرگزاري ايراني "فارس" ضمن يادآوري دفاع "عبدالعزيز آل شيخ" مفتي اعظم سعود از يزيد، او را خليفه شرعي دانسته و ‍‍‍[امام] حسين [سلام الله عليه] را خروج كننده بر امام مسلمين خوانده بود، وهابيت را به تناقض در اعتقادات متهم كرد.»

 

*** آشوب زنان علیه فیلمی درباره زنان

نمایش فیلم «حق رای» که به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم لندن انتخاب شده بود، با حواشی فراوانی همراه شد و در حالی که بازیگران این فیلم مشغول گذر از روی فرش قرمز بودند، بیش از 100 نفر از معترضان نسبت به حقوق زنان با عبور کردن از موانع، خود را به فرش قرمز رساندند.

این فعالان حقوق زنان برای اعتراض نسبت به خشونت خانوادگی علیه زنان تجمع کرده بودند و علاوه بر حمل پلاکاردهایی، فضای جشنواره فیلم لندن را با انفجار فشفشه‌های دودزا و رنگی مختل کردند.

فیلم «حق رای» به کارگردانی «سارا گاورون» که فیلمنامه‌اش را «ابی مورگان» فیلمنامه‌نویس فیلم‌های «شرم» و «بانوی آهنین» نوشته، به جنبش طرفداران حق رای زنان در بریتانیا در اوایل قرن بیستم می‌پردازد و نخستین فیلمی است که اجازه پیدا کرده در پارلمان بریتانیا فیلمبرداری شود.

در «حق رای» «مریل استریپ» بازیگر برنده سه جایزه اسکار، نقش «املین پنکهرست» فعال سیاسی حقوق زنان را بازی می‌کند که در پارلمان بریتانیا سخنرانی مهم و تأثیرگذاری در زمینه حق رای زنان داشت.

«هلنا بونهام کارتر» یکی از بازیگران فیلم «حق رای» درباره اتفاقات رخ داده در مراسم اولین نمایش این فیلم به «اسکای‌نیوز» گفت: خوشحالم که این فیلم کاری کرده است. این در واقع هدف فیلم بوده و این اعتراض، واکنش فوق‌العاده‌ای به فیلم بوده است.

«رومالا گارای» دیگر بازیگر فیلم «حق رای» نیز در این‌باره اظهار کرد: من با معترضان صحبت نکردم و خواسته‌های آن‌ها را نمی‌دانم؛ اما خوشحالم که می‌بینم جنبش حق رای زنان همچنان زنده و فعال است.

 

***شر‌ط‌‌‌بندی آمریکا روی اصلاح‌طلبان برای توافق هسته‌ای

نشریه سیاسی تحلیلی فارین پالیسی  در مقاله‌ای با عنوان "شرطبندی روی اصلاحات و اصلاح طلبان در ایران" به بررسی سیاست‌های آمریکا و سرمایه گذاری این کشور بر روی این حزب در پی توافق هسته‌ای پرداخت.

فارین پالیسی با اشاره به نظریه رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه "یک ایران تغییر نیافته با سلاح هسته‌ای بسیار خطرناک تر از ایران بدون سلاح است" مدعی شد که ایران در آستانه تبدیل شدن به یک کشور صاحب سلاح هسته‌ای است که دارای دانش و ظرفیت چگونگی تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای را دارد.

این نشریه نوشت: " تا زمانی که جمهوری اسلامی مانند یک نهضت و جنبش عمل کند ( نه مانند یک کشور) خطر وجود خواهد داشت. شانس اصلاحات محسوس و آینده مورد علاقه اصلاح طلبان در ایران چندان روشن نیست. زیرا در ایران رهبری در راس قدرت قرار دارد نه ریئس جمهور."

"به همین دلیل بود که جان کری در روزهای آخر مذاکرات از ظریف پرسید آیا از حمایت [آیت‌الله] خامنه‌ای برخودار هستید. برخلاف گفته‌های روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره اینکه توافق هسته‌ای آغاز و پایه دستاوردها و همکاری‌های دیگر است؛ اگر یک قدم رو به جلو باشد، دو قدم به عقب می‌رویم."

فارین پالیسی با مطرح کردن مسئله مهمی نوشت: " نظام ایران این توافق را برای تضعیف کنترل خود بر نفوذ غرب و آمریکا رد نکرد زیرا می‌خواست حاشیه امن انقلاب را از دسترس آمریکا حفظ کند. ما (آمریکا) شکی در تمایل عمومی به تغییرات در سیاست ایران نداریم، مشکل اینجاست که آنها ایران را اداره نمی‌کنند."

این مقاله اقدامات ایران در حمایت از حزب‌الله و اسد را مایه مشکوک شدن کنگره و حفظ تحریم‌های اولیه آنها درخصوص تروریسم و حقوق بشر می‌داند و اینکه حسن روحانی و حزب اصلاح طلب هیچ موفقیتی در تغییر ایران نخواهند کسب کرد.

این نشریه آمریکایی در پایان با اشاره به ایجاد چرخه‌ای از عمل و عکس‌العمل‌های ایران و امریکا در جهت تقویت روابط اطمینان‌سازانه نوشت: " اما لحن غالب بصورت صعودی محتاطانه خواهد بود. البته شاید هنوز امیدها برای تغییر خطی ایران به سوی میانه‌رو شدن، وجود داشته باشد."

 

****اجرای تئاترهای غیراخلاقی از سوی کارگردان‌ها و بازیگران مشهور!

میلاد جلیل‌زاده، در یادداشتی به اتفاقی تازه در تئاتر کشور، یعنی تئاتر زیرزمینی در دوران معاونت هنری علی مرادخانی پرداخته است، او این اتفاق را عاملی برای تضعیف هرچه بیشتر تئاتر می‌داند و می‌نویسد:

زیر‌زمینی شدن تئاتر، یعنی دل از مخاطب توده‌ای و گسترده بریدن و این کاملاً مسلم و مسجل است که اگر کسی به تعداد محدودی از تماشاگران (مثلاً حد اکثر ۳۰ نفر در هر شب از اجرا) قانع و راضی باشد، شهر تهران برای او پر است از سالن‌های کوچک و نیمه بزرگی که یا خصوصی‌ هستند و یا متعلق به ارگانی خاص؛ اگر هم مجانی نباشند، لااقل قیمت‌شان خیلی پایین است.

در چنین شرایطی چرا باید یک تئاتر به صورت زیرزمینی اجرا شود؟ خُب حتماً قرار است در آن اتفاقاتی بیفتد که هر امیدی را به اجرای رسمی‌اش از بین می‌برند.

اخذ مجوز اجرا برای تئاتر، آنقدر‌ها هم مشکل نیست اما کسی که از ابتدا برای گرفتن چنین جوازی اقدام نمی‌کند، مخصوصاً اگر این شخص جزو معتبرین‌های هنر نمایش و از آن‌هایی باشد که بین سالن‌های رسمی و اصلی شهر برو اما اگر بنا ندارد این بار تا دم درب شورای نظارت و ارزشیابی برود چه معنایی دارد؟

باب شدن اجراهای زیرزمینی با پرده‌گردانی کارگران‌های شناخته شده کشور و بازی ستاره‌های سینما، باب شدن یک رسم خطرناک است. از محتواهای غیراخلاقی و رکیک چنین نمایش‌هایی که بگذریم و اگر نصّ پیام واصل کلام کارها را کنار بگذاریم –که البته این‌ها کنار گذاشتنی و گذشتنی نیستند- باز هم باید گفت که ماجرا خطرناک است. باب شدن اجراهای زیرزمینی به مثابه فتح باب از جهنمی است که تئاتر ما را در خود خواهد سوزاند؛ باز هم غوغا‌سالاری، باز هم میانبُر‌های غیر هنری برای دیده شدن و...

دیگر لازم نیست که متر و معیار‌های هنری رعایت شوند بلکه کافی است چهارتا جمله رکیک، نثار مقدسات و محترمات شرعی و عرفی و قانونی بشود؛ همین‌ها بس است برای اینکه اسم‌ آن‌ها دهان به دهان بگردد و آن‌هایی اخبار کارهایشان را دنبال کنند که در طول عمرشان از مقابل ورودی یک سالن نمایش تئاتر هم عبور نکرده‌اند و یک خط دیالوگ هم نشنیده‌اند.

مشکل تئاتر ما خیلی وقت است که به حاشیه‌های کوچک و بزرگ و همین چیز‌ها خلاصه شده و همه به نوعی سرگرم هستند. وقتی می‌دیدیم هر روز نمایشی اجرا می‌شود که در آن با به کار بردن چند کنایه رکیک به مسائل غیراخلاقی قرار است هم ادای تابوشکنی را در بیاورند و هم مخاطب بخندد، باید نگران امروز هم می‌شدیم.

از همان زمان باید می‌فهمیدیم که برخی به بهانه تئاتر از هنر و معنا خالی شده‌ و می‌خواهند با غوغا‌سالاری، آن هم به رکیک‌ترین شکل و سخیف‌ترین گونه، جلب توجه کنند؛ خُب آن شیوه کم‌کم اشباع شد و حالا مجبورند پرده‌های بیشتری را بردارند، حالا تئاتر به زیر زمین رفته و بعد از این هم لابد قرار است وضع بدتر شود.

 

***اجرای کنسرت توسط خواننده هتاک در تالار وحدت!

وزارت ارشاد مجوز اجرای کنسرت پرواز همای را بعد از 8 سال در تالار وحدت صادر کرد.

بنا بر این گزارش، صدور مجوز اجرای زنده پرواز همای در حالی بوده است که این خواننده در طي هشت سال بدترين توهين ها را به اسلام؛ قران؛ جمهوري اسلامي و مقام والاي ولايت داشته است.

وی که سال ها در ایران نبوده و در امریکا و استرالیا به اجرای برنامه پرداخته است اخیراً به ایران آمده و شنیده شده است که با وساطت چند تن از عوامل معاونت هنری توانسته است به راحتی مجوزش را اخذ کند.

این خواننده هتاک  به ادعای همکارانش، در تمام اجراهایش دو عدد کوزه در زیر دستانش قرار می دهد که با کوزه های موسیقی متفاوت است و نشانه ای از علاقه ایشان به می و مستی است و اشعاری که تاکنون خوانده است همگی شامل توهین به بهشت و دوزخ و اعتقادات اسلامی است.

این خواننده در گفت و گویی هم که در این راستا داشته عنوان داشته است: انتقادات دیگران برایش اهمیتی ندارد و دولت به خوبی با موسیقی او همراهی کرده است.

پرواز همای پیش از این در روزهایی که مردم ایران پیکر شهدای غواص را تشییع کرده بودند، برای اجرا در تالار وزارت کشور قطعه ای را به شهدای غواص تقدیم کرد اما مجوزش قبل از اجرا لغو گردید.

این خواننده اخیراً نیز تصمیم گرفته است تا قطعه ای را به شهدای فاجعه منا تقدیم کند  تا اجرای زنده اش در تالار وحدت را بعد از 8 سال دور بودن از اجرا به روی صحنه ببرد!

 

***اخراج یک کشیش همجنس‌باز به دلیل اقدام علیه واتیکان!

واتیکان یک کشیش لهستانی را بعد از مصاحبه با یک روزنامه و اعتراف به همجنس‌باز بودن از سمت خود برکنار کرد.

مونسیگنور کریستوف چارامسا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی کوریر دلا سِرا (Corriere della Sera) ضمن اعتراف به همجنس‌باز بودن خود، از واتیکان خواست تا موضع خود را در برابر این مسئله تغییر دهد!

وی با برگزاری یک کنفرانس خبری در رستورانی در شهر رم قصد داشت یک راهپیمایی و تظاهرات در برابر واتیکان برپا کند که ساعاتی قبل از موعد مقرر، آن را لغو کرد.

واتیکان گفته است که برکناری چارامسا ربطی به اظهاراتش درباره وضعیت شخصی‌اش ندارد اما مصاحبه و برنامه‌ریزی برای تظاهرات "اشتباه فاحش و غیرمسئولانه" بوده است.

وی در این مصاحبه گفت: "زمان آن است که کلیسای اعظم چشم‌های خود را روی کاتولیک‌های همجنس‌باز بگشاید و بفهمد راه‌حلی که به آنها ارایه می‌کند غیرانسانی است!"

روزنامه ایندیپندنت (independent) در این باره نوشت: از نظر کلیسای کاتولیک همجنس‌گرایی جرم نیست؛ ولی اعمال همجنس‌بازانه گناه می‌باشند.

 

***دو خبر شوک آور برنامه 90 درباره هادی نوروزی

برنامه 90 با محوریت هادی نوروزی روی آنتن رفت. بیشتر از همه گزارش ها و آیتم هایی که در این برنامه پخش شد، دو خبر ویژه از کاپیتان فقید پرسپولیس بسیار دردناک بود.

اول وقتی که دانستیم خانواده کاپیتان سابق پرسپولیس در آپارتمانی استیجاری زندگی می کنند. این خبر چنان غیرمنتظره بود که کمی نیاز به تحقیق و پرس و جو داشت. مگر می شود کسی که 8 سال در تیم بزرگ پرسپولیس بازی کرده، هنوز خانه ای از آن خود نداشته باشد.

با کمال تعجب نزدیکان شماره 24 ابدی پرسپولیس نیز به اتفاق این خبر را تایید کردند. آنها گفتند که هادی "مرد خانواده" بوده و اهل ریخت و پاش های مرسوم میان فوتبالیست های جوان نبوده است اما علت این موضوع برمی گردد به نحوه پرداخت های پرسپولیس طی سال های اخیر که اغلب فقط بخشی از پول قرارداد بازیکنان پرداخت می شد و همان نیز در قسط های متعدد و پراکنده به دست بازیکنان می رسید.

اما دومین نکته برنامه 90 فیلمی از تمرینات پرسپولیس بود که نوروزی آشکارا در بخشی از آن دچار دردی در ناحیه قفسه سینه می شود. سوال روشن است؛ چرا این اتفاق همان روز دیده نشده است؟ اگر دیده شده، چرا جدی گرفته نشده است؟

این حرف که "عمر دست خداست" از بار مسئولیت ها کم نمی کند. ساز و کار پزشکی در باشگاه های ایران به شدت معیوب و بیشتر برای خالی نبودن عریضه است. آیا اگر یک تیم پزشکی حاذق و باتجربه و دقیق و مسئولیت پذیر در کنار باشگاه پرسپولیس بود احتمال جلوگیری از این فاجعه وجود نداشت؟

نوروزی که رفت، ای کاش مرگ تلخ او باشگاه های فوتبال ایران را هوشیار کند تا به تیم های پزشکی شان به قدر یک بازیکن سکونشین شان بها بدهند. تست های ابتدای فصل و چک های دوره ای که در تمام تیم های حرفه ای جهان مرسوم است باید در ایران هم جدی گرفته شود. بازیکنان در تمرینات باید تحت کنترل و نظارت تیم پزشکی باشند.

کاش رفتن نوروزی زنگ خطری را به صدا درآورده باشد تا مدیران این فوتبال از خواب بیدار شوند و تیم ها را فقط در بیست و چند بازیکن و سه چهار تا مربی خلاصه نکنند.

 

***بازیکن ایرانی در اروپا کاپیتان شد

بازیکن ایرانی شاغل در فوتبال هلند به عنوان کاپیتان تیمش انتخاب شده است.

عقیل اعتمادی، بازیکن ایرانی تیم آلمره سیتی هلند به عنوان کاپیتان اول تیمش در فصل جاری لیگ دسته اول فوتبال این کشور انتخاب شده است.

این دروازه بان ایرانی در دومین سطح فوتبال هلند بازوبند کاپیتانی را بر بازو بسته و در مسابقات حاضر می شود.

اعتمادی سابقه پوشیدن پیراهن تراکتور سازی را نیز در کارنامه خود داشته و پس از این نیز به آلمره سیتی پیوسته است.

 

***مدیرعامل سابق دوباره به پرسپولیس نزدیک شد

مدیرعامل پیشین پرسپولیس بار دیگر به نزدیکی‌های این باشگاه رسیده است.

هر چند حمیدرضا سیاسی استعفا داده و حتی گفته بود که اگر بخواهد برگردد، بدون پنهان‌کاری برمی‌گردد اما در روزهایی که خودش سکوت کرده و هیچ خبری هم دراین‌باره نشنیده‌ایم، شایعه‌ها مدیرعاملی دوباره او را حکایت کرده‌اند.

از آنجا که برخی افراد درون باشگاه پرسپولیس و حتی در هیات‌مدیره این باشگاه منتسب به سیاسی هستند، گویا تحرکاتی در این زمینه انجام شده تا یک بار دیگر سیاسی یا دست‌کم فردی نزدیک به او بر صندلی مدیرعاملی پرسپولیس بنشیند و هیچ بعید نیست که به زودی دوباره او را در اتاق مدیریت باشگاه ببینیم.

 

****تقدیر از «امیر تتلو» در موزه صلح تهران

موزه صلح تهران مهمان متفاوتی داشت. «امیر تتلو» خواننده ایرانی، از طرف جانبازان شیمیایی و قطع نخاع برای ساخت کلیپ شهدا مورد تجلیل قرار گرفت و به عنوان سفیر صلح این موزه معرفی شد.

 

***خرید پر سر و صدای استقلال در نزدیکی درب خروج

بازیکن کروات حالا در آستانه کنار گذاشتن از این تیم قرار گرفته است.

پرویز مظلومی تحت تاثیر صحبت و مشورت یکی از اعضای هیات مدیره نظرش درباره ایوان پروپجیچ تغییر کرده و اعتقاد راسخی که به این مهاجم گلزن داشت را از دست داده است. این در حالی است که این بازیکن با سر و صدای فراوان و عقد یک قرارداد جنجالی به استقلال پیوست.

گویا مظلومی به این نتیجه رسیده که به جای حذف آرش برهانی در نیم فصل بازیکن کروات را در لیست خروجی قرار دهد و عذر پروپیچ را بخواهد.

 

****بازیکنی که در لیست فروش مظلومی قرار گرفت

سرمربی استقلال در جلسه ای که با اعضای کمیته فنی باشگاه داشته صراحتا اعلام کرده به مدافع ارمنستانی نیازی ندارد.

 پرویز مظلومی که به اندازه امیر قلعه نویی به هرایر مگویان اعتقادی نداشت و به نظر می رسید به خاطر کمبود بازیکن در دفاع میانی از او استفاده می کند، پس از قهر و غیبت چند روزه مدافع ارمنستانی حسابی علیه او موضع گرفته است.

مظلومی علاوه بر انتقادهای تندی که به مگویان پس از بازی دوستانه با تیم امید استقلال داشته، در جلسه کمیته فنی باشگاه هم نسبت به این بازیکن اعلام بی نیازی کرده و خواستار فروش او در نقل و انتقالات نیم فصل و جذب یک مدافع ایرانی شده است.

او به اعضای کمیته فنی تاکید کرده که مگویان را در لیست خروجی قرار داده و باشگاه می تواند او را نیم فصل بفروشد.

برخورد متناقض مظلومی مقابل دو بازیکن خارجی و دفاع جانانه او از جاسم کرار و انتقاد تندش از مگویان که هر دو رفتاری یکسان داشته اند خود یک معماست!

 

***عالِمی با خانه 15 طبقه ای و زن اروپایی...!

نامه هایی به دستم رسیده بود که تماما حرف های رکیک و ناسزا به آیت الله بهشتی بود. او را آمریکایی خوانده بودند و گفته بودند خانه 15 طبقه ای و زن اروپایی و ... دارد.

یک روز در مجلس خبرگان به دکتر بهشتی گفتم: «چرا از خودتان دفاع نمی کنید؟» در جواب آیه ای خواند (احتمالا آیه 38 سوره حج بود؛ «ان الله یدافع عن الذین آمنوا...»)

گفت: «فلانی من نباید از خودم دفاع کنم بلکه باید آنقدر ایمان خودم را قوی کنم که خداوند از من دفاع کند و جواب اینها را بدهد؛ و چون وعده خدا حق است من به این وعده خدا حق است من به این وعده ایمان دارم.»

شهید آیت الله سید محمد حسین حسینی بهشتی

 

 ***انهدام کشتی جنگی ائتلاف سعودی در «بابالمندب»

وزارت دفاع یمن چهارشنبه شب در بیانیهای اعلام کرد که کشتی جنگی ائتلاف کشورهای عربی علیه یمن به سرکردگی عربستان را در باب المندب واقع در جنوب غرب تعز منهدم شد.

در همین حال، خبرگزاری رسمی یمن «سبأنت» گزارش داد در این حمله «ناو اماراتی» در تنگه باب المندب غرق شد و دیگر ناوهای ائتلاف سعودی به سرعت منطقه را ترک کردند.

به گزارش المیادین، یک منبع نظامی یمن نیز گفته که یگان موشکی ارتش یمن و کمیتههای مردمی وابسته به انصارالله امروز موفق شد یکی از کشتی‌های جنگی ائتلاف سعودی را که از آن به پایگاههای نظامی یمن تیراندازی می‏شد، هدف حملات موشکی خود قرار دهد.

این ناو اماراتی در حالی منهدم شد که کشور امارات متحده عربی کشته شدن 15 نظامی خود در خاک یمن را تأیید کرد.

 

***داعش رییس جمهور آمریکا را به دادن جزیه یا جدا شدن سر از تن مخیر کرد

گروه تروریستی داعش کلیپی را منتشر کرد که در آن سه تروریست سوار بر قایقی راهی دریای سیاه شده اند تا از این طریق وارد آمریکا شوند.

بر پایه این گزارش؛ این کلیپ که از طریق شبکه داعشی دجله در عراق پخش شده بود، نوجوانی را نشان می داد که یک آرپی جی به دست خود گرفته و با انگشت سبابه خود مشغول صحبت کردن است.

در این کلیپ این نوجوان باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که یا سر او بریده خواهد شد یا اینکه مانند سائر کفار به دادن جزیه به خلیفه داعش اقدام کند.

 

***ابوبکر البغدادی فرار کرد

یک مقام محلی در نینوا از گریختن سرکرده داعش از این استان به منطقه مرزی بین عراق و سوریه خبر داد.

این مقام محلی در گفت‌وگو با شبکه سومریه نیوز عراق، گزارش داد که اطلاعات دقیق سازمان اطلاعات عراق حکایت از آن دارد که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش از استان نینوا به منطقه‌ای دوردست بین عراق و سوریه از سمت استان الانبار و دقیقا در منطقه البوکمال گریخته است.

این مقام محلی افزود: ابوبکر بغدادی به همراه تعدادی از رهبران ارشد داعش شهر رقه سوریه و استان نینوا را در پی حملات شدید ائتلاف، ترک کرده است.

این مقام افزود: همراهان بغدادی عراقی و عرب‌الاصل هستند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: بغدادی در مکان‌های مختلفی مخفی می‌شود و مکان‌های زیادی دارد تا هدف جنگنده‌ها قرار نگیرد.

 

****موسسه میزان به متقاضیان فروخته می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده موسسه میزان به متقاضیان آن فروخته می‌شود و بانک صادرات نیز مطالبات سپرده گذاران موسسه میزان را به عنوان بانک عامل پرداخت خواهد کرد.

مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بررسی پرونده موسسه مالی اعتباری میزان و پیگیری‌های انجام شده توسط کمیسیون در این باره، گفت: پس از جلساتی که در این خصوص با دستگاه‌های مالی، پولی،‌ انتظامی، نظارتی و امنیتی برگزار شد مقرر شد تا موسسه میزان به متقاضیان آن با مصوبه شورای پول و اعتبار فروخته شود.

 وی افزود: همچنین طبق تصمیم اتخاذ شده بنابر این شد تا بانک صادرات به عنوان بانک عامل برای پرداخت مطالبات سپرده گذاران در موسسه میزان انتخاب شود و مطالبات سپرده گذاران به ترتیب از سپرده گذاران خرد تا کلان به آنها پرداخت شود.

 سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: پیش از این مقرر شده بود تا موسسه میزان منحل شود اما آخرین تصمیمی که در جلسات کمیسیون‌های اصل نود و اقتصادی مجلس برگزار شد مقرر شد تا موسسه میزان به متقاضیان فروخته شود.

 

***سقوط شيء پرنده ناشناس در تکاب

ايرج ثقفي روز چهارشنبه در مصاحبه با ايرنا با اشاره به ادامه بررسي هاي کارشناسي براي مشخص شدن ماهيت و علت سقوط اين شيء پرنده گفت: به طور قطع نمي توان گفت که اين شيء پرنده پهپاد بوده است ولي قطعاتي از لاشه آن در محل سقوط موجود است.

وي ادامه داد: هنوز ارتباط صداي انفجار با اين شيء پرنده هم قطعي نيست و با توجه به کوهستاني و معدني بودن منطقه، احتمال مي رود صداي انفجار مربوط به انفجار در محيط معدني منطقه باشد.

به گفته منابع محلي صبح روز گذشته يک شيء پرنده ناشناس که گفته مي شود پهپاد بوده، در نزديکي روستاي قزقاپان در 35 کيلومتري شهر تکاب سقوط کرد و پس از سقوط قسمت هايي از آن منفجر شد.

 

***اشتباه پزشکی عامل فلج شدن کیانا

تزریق آمپول پنی سلین برای کیانا دارابی همانا و فلج شدنش همانا. آمپولی که تزریقش باعث آسیب رسیدن شدید به چهار مهره کمر او می شود و ویلچر نشینی تا پایان عمر تنها سهم کیانا از زندگی می شود.

اسفند ماه است و هوا سرد. دخترک کوچک دچار سرماخوردگی شده است، مادرش ثریا می خواهد او را به پزشک ببرد تا بیماری اش خوب شود! به پیش دبستانی اش می رود و کیانا را با همان لباس های فرم مدرسه به کلینیک می برد و در دلش می گوید: دخترم را دکتر ببرم تا سرماخوردگی بیشتر از این اذیتش نکند، اما ثریا نمی داند چه حادثه ای در انتظار دخترش است.

تزریق آمپول پنی سلین برای کیمیا دارابی همانا و فلج شدنش همانا.آمپولی که تزریقش باعث آسیب رسیدن شدید به چهار مهره کمر او می شود و ویلچر نشینی تا پایان عمر تنها سهم کیانا از زندگی می شود. پدر و مادر سراسیمه از حادثه رخ داده، فرزند را برای درمان به کرمانشاه و از کرمانشاه به تهران می برند. نداشتن کرایه ماشین برای بردن کیمیا به تهران آن ها را مجبور می کند که مسافت بیش از 700 کیلومتر را با وانت! طی کنند.

دخترک کوچک سه ماه در بیمارستانی خصوصی در تهران بستری می شود و هزینه های زیاد درمان پدر را مجبور به فروش لوازم خانگی می کند. «تلویزیون و آتاری کیانا را که با آن بازی می کند هم برای درمانش فروختم» این جمله را پدر می گوید و اشک هایش سرازیر می شود.

بعد از سه ماه تحمل غربت و رنج دوری، دست آخر پزشکان، پدر و مادر را از بهبود کیانا ناامید می کنند و آن ها با کوله باری از رنج به شهرخود باز می گردند. پدر، پیگیر شکایت می شود و بعد از چند ماه دادگاه خانواده دارابی را محکوم می کند. حالا پدر چادری را به نشانه اعتراض در خیابان برپا کرده است و می گوید: هشت ماه است هیچ مسئولی صدای مرا نشنیده است و دست یاری به سویم دراز نکرده است.

هیچ کس پاسخگو نیست، بچه ام را فلج کرده اند؛ با آمپول بچه ام را فلج کرده اند این ها جملاتی است که با دست خطی کودکانه بر بدنه چادر نصب شده است. «این جملات را کیمیا خودش نوشته است. دخترم سواد دارد.» این را پدر کیانا با لبخندی بغض آلود می گوید. لحظاتی مهمان چادر کوچک آن ها می شوم. چادری که در آن کیف مدرسه و چند وسیله مخصوص بیماری کیمیا  بیشتر از همه خود نمایی می کند.

دخترک کوچک با نگاهی معصومانه به حرف های پدر گوش می دهد؛ شاید به یاد لی لی و قایم باشک بازی کردن های کودکانه اش با دوستان هم سن و سالش افتاده است. حالا او دیگر نمی تواند راه برود و حتی نشسن هم برایش مشکل شده است. مادر می گوید: عوارض دارویی کیانا باعث شده است، دخترم دچار سنگ صفری شود و به زودی او را عمل می کنیم.

خونریزی های دخلی و کوتاه شدن پای راست کیمیا هم دردهایی است که بعد از آسیب نخاعی به سراغش آمده اند. صدای کیانا با گفتن: مادر کمرم درد می کند بلند می شود و مادر دخترش را آرام جابه جا می کند. کیانا دوست دارد به بیرون چادر برود و خود را تا پای چادر کشان کشان می برد؛ اما پدر مانع این کار می شود.

صدای پدر می لرزد و مادر اشک می ریزد.آقای دارابی از هزینه های درمان دخترش هم می گوید: تا به حال 20 میلیون تومان برای درمان دخترم خرج کرده ام و حتی فرش های زیر پایمان را هم فروخته ام. هنوز هیچ کمکی برای پرداخت هزینه ها به من نشده است. او به رای دادگاه هم اعتراض دارد می گوید: دادگاه در عدم حضور من و دخترم رای را صادر کرده است. من به رای دادگاه اعتراض داریم و تا زمانی که به مشکلم رسیدگی نشود این چادر را جمع نمی کنم.

 

***خیانت عروس مست به داماد در شب عروسی!

خوردن مشروبات الکلی در جشن عروسی کار دست عروس خانم داد. به گزارش اداره پلیس عروس خانم 27 ساله دست به اعترافات تکان دهنده ای زد.

وی در اداره پلیس اظهار نمود خوردن بیش از حد مشروب باعث شده بود وی به جای همخوابی با نامزد اصلی خود در آغوش نامزد قبلی خود پیدا شود.

عروس 27 ساله روسی شب برگزاری مراسم عروسیش به علت خوردن بیش از حد الکل تعادل خود را از دست می دهد و به جای همراه شدن با نامزد جدیدش با دوست قبلی خود دست دوستی می دهد.

خانم ورونیکا فیلیپووا پس از اینکه تعادل خود را از دست می دهد به نشانه انتقام گرفتن از نامزد جدیدش با دوست قبلی خود متواری شده و هنگامی که نامزد اصلی از ماجرا خبردار می گردد تاب نمی اورد و خانم را به اتش می کشد.

بر اساس گزارشات پلیس روسیه هنگامی که ایوان کازمین 30 ساله متوجه می شود نامزدش در شب اول عروسی با دوست پسر قبلی خود شب را به صبح رسانده است از شدت ناراحتی خانمش را به اتش می کشد و سپس از نامزد قبلی خانمش نیز انتقام می گیرد و وی را به قتل می رساند.به گزارش پلیس ولگراد کازمین به جرم خود اعتراف نموده و در انتظار 15 سال حبس می باشد.

 

***انتقاد یک بازیگر از مسئولان در «خندوانه»

پریوش نظریه از مسئولانی مانند وزیر راه و ترابری و شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد.

پریوش نظریه بازیگر با حضور در برنامه «خندوانه» به انتقاد از مسئولانی مانند وزیر راه و ترابری و شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش پرداخت.

او که در برنامه «خندوانه» حضور یافته بود فهرستی از مشکلات اجتماعی را کف دست خود یادداشت کرده بود و درباره این مشکلات گفت: «مشکلات بسیاری وجود دارد، از جمله این که وزیر آموزش و پرورش بیاید و توضیح دهد که واقعا چه اتفاقی دارد می‌افتد؟»

او افزود: «در مدرسه دختر من معلم هنر و قرآن با هم عوض شدند و دخترم در کلاس هنر، الویه درست می‌کنند. فکر می‌کنم تا همین حد که گفتم کافی‌ست.»

نظریه همچنین درباره رد شدن ریل راه‌آهن از محوطه‌های تاریخی مثل پاسارگاد نیز سخن گفت و اظهار امیدواری کرد این اتفاق دیگر نیفتد.

 

***سپهر حیدری: این خانم همسرم است نه دوستم!

عکسی از سپهر حیدری و همسرش در مراسم تشییع هادی نوروزی که بسیار جنجالی شد.

سپهر حیدری که یکی از دوستان نزدیک هادی نوروزی به حساب می آید از نخستین کسانی بود که صبح حادثه خودش را به بیمارستان آتیه رساند تا در غم فراق این بازیکن شریک باشد. وی همچنین در مراسم های بعدی این بازیکن در تهران نیز شرکت داشت.

اما نکته اینجاست که وی در این مراسم ها به همراه همسرش شرکت می کرد و بدین خاطر برخی از سوء استفاده کنندگان وی را دوست دختر حیدری معرفی کردند.

حالا حیدری خونش از این افراد به جوش آمده و در صفحه اجتماعی خود اقدام به روشنگری کرده است.

وی نوشت: «واقعا نمی دانم چه بگویم در حالی که ما پرسپولیسی ها و دوستان نزدیک هادی عزادار و داغون هستیم یک سری آدم بی معرفت و بیکار و … در حالی که من و همسر عزیزم در مراسم هادی عزیز در خانه هادی و ورزشگاه آزادی شرکت کردیم با انتشار شایعه اینکه من همراه با دوست دخترم در این مراسم شرکت کردیم واقعا از ته دل مرا متاسف کردند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «این ها همان هایی هستن که هادی را در زمان بازیگری اش می کوبیدن و الان برای افتادن در عکس مراسمش خودشان را به آب و آتش می زنند. این خانم همسر بنده است و این که ما ماه ها قبل ازدواج کردیم.»

 

****عجیب ترین روش‌های تنبیه کردن در دنیا

چوب و فلک معلم، کمربند پدر و دمپایی مادر از ابزارهای اصلی و نام‌آشنای تربیت کودک در قدیم بوده‌اند! البته در بقیه کشورها هم اوضاع همین گونه بوده و از اینچنین ابزارهایی برای تربیت کودکان استفاده می‌‌کردند. با اینکه با گذشت زمان این روش‌های تربیتی منسوخ شده‌اند؛ اما هنوز هم کسانی هستند که از چنین روش‌های تربیتی خشن و عجیبی استفاده می‌کنند.

معلمان این کالج در چین برای منضبط کردن دانش آموزان خود دست به اقدام عجیبی زدند و آن‌ها را وادار کردند در حالی که خود را داخل لحاف‌های ضخیم پیچیده‌اند، در هوای گرم و فضای آزاد روی زمین بخوابند. این تصمیم عجیب‌وغریب معلمان به این خاطر بوده است که بیش از ۲۰ دانشجوی دختر  رختخواب‌های خود را مرتب یا اتاق‌هایشان را تمیز نکرده بودند. همچنین مربیان این کالج برخی دیگر از آنها را وادار کردند در حالی که سطل‌هایی را روی سرشان گذاشته و لحافی به دور خود پیچیده بودند و در شرایطی که حدود ۲۰۰۰ نفر از هم کلاسی‌هایشان نیز آنها را تماشا می‌کردند در محوطه وسیعی بدوند.

باز هم در چین، مدیر شرکتی برای تنبیه کردن کارمندانش آن‌ها‌ را مجبور کرد در مسیری عمومی مسافتی را روی چهاردست و پا راه بروند. كارمندان تنبيه شده كه بيش از ۱۰نفر بودند بايد دور يك درياچه تفريحي با نام رويي (Ruyi) را در اين حالت طي می كردند. البته این اولین بار نیست و مديران چيني بارها از اين روش براي تنبيه كارمندان خود استفاده مي‌كنند.

دختر ده‌ساله آمریکایی هم به خاطر اینکه خود را دختری ۱۵ ساله جا زده بود، توسط پدرش تنبیه شد. این دختر با وجود  فقط ۱۰ سال سن؛ حدود ۱۸۰ سانتیمتر قد دارد و همین باعث شده بود که خودش را جای دختر ۱۵ ساله جا بزند.

پدر هم تنبیهی برای او در نظر می‌گیرد که همه سن واقعی او را بفهمند. او لباسی برای او می‌خرد که روی آن نوشته است من ۱۰ سال سن دارم. پشت این لباس هم نوشته شده است من کلاس پنجم دبستان هستم. پدر درباره دلیل کارش می‌گوید: «او تازه در این شبکه های اجتماعی دوست هم پیدا کرده است و با هم بیرون هم رفته اند و این بر خلاف قوانین من است.»

یک معلم هندی هم برای تنبیه دانش آموزان خود با موتور از روی دست آنها رد می شود. عکس این تنبیه در فضای مجازی واکنش‌های مختلفی در بر داشته است.

یک معلم ابتدایی در چین برای تنبیه دانش آموزان خود به دلیل صحبت کردن در کلاس درس آنها را وادار به نوشتن ۱۰۰۰ بار عذر خواهی کرده بود و معلم پسر دانش آموزی را پس از پیروی نکردن از این دستور، وادار کرد تا خود را از پنجره به بیرون پرتاپ کند و پسرک این بار در خواست معلم را اجابت کرد و پدر و مادر و خود را عزادار کرد!

پدر و مادر که فرزند خود را به خاطر این تنبیه غیر اخلاقی از دست داده بودند، خواستار اخراج این معلم از مدرسه شدند.

معملی با نوار چسب دهان دختری که سر کلاس از حرف زدن دست برنمی داشت را بست. اسمیت ۱۱ ساله مجبور شد به دلیل حرف زدن زیاد با دیگر شاگردان ، ۱۵ دقیقه با دهان بسته شده با چسب بنشیند. این تحقیر شدن در کلاس وقتی به انتها رسید که معلم علوم فهمید که نباید این کار را می کرد و چسب را از دهان او باز کرد. مسئولان مدرسه عمل معلم را «اشتباه از روی ندانم کاری» نام بردند و او نیز از دانش آموز و خانواده‌اش عذرخواهی کرد ولی هیچ اقدام انضباطی دیگری برای وی انجام نشد.

 

***محبوب‌ترین ایرانی های اینستاگرام را بشناسید

اگر ازهمه هزاران نفری که هر روز در شبکه های اجتماعی حضور دارند، بپرسیم که چه زمانی وارد این فضا شدند بعید است که جز عده کمی به طور دقیق این زمان را به یاد بیاورند، آنقدر که گویی زیست مجازی جزئی از زندگی ما شده است. حالا برای خیلی ها مهم شده که فلان فرد مشهور در اینستاگرام  نسبت به آن یکی چقدر دنبال کننده دارد و نفر چندم است. رقابت است دیگر، یکبار محیط کارو زندگی و درس، یکبار هم در اینستاگرام!

اینکه محمدرضا گلزار هنوز هم طرفداران خودش را دارد و بیشترین تعداد دنبال کننده یعنی یک میلیون و پانصد هزارنفر را در اینستاگرام و دربین بازیگران مرد به خود اختصاص می دهد از جالبترین بخش های این ماجراست. والبته وقتی جالبتر می شود که نفر دوم این لیست رامبد جوان باشد کسی که قطعا بخش زیادی ازین رتبه را به اجرای این شبهایش در خندوانه مدیون است. رامبدجوان از گلزار پرکارتراست وضمن فعالیت فیسبوکی اش تابه حال ۷هزارپست در اینستاگرام گذاشته است. پرلایک ترین عکس گلزارهم که بیش از ۶۹هزارنفر آنرا پسندیده اند سلفی است که با ماکت مقوایی خود مربوط به تبلیغ یک آدامس انداخته است.

حضور جواد عزتی با بیش ازنیم میلیون دنبال کننده با توجه به تجربه و حضور کمرنگترش در سینما و تلویزیون هم می تواند لقب انتخاب شگفت انگیز کاربران اینستاگرام را کسب کند

خبر ۲ میلیونی شدن دنبال کننده های بهنوش بختیاری در اینستاگرام برای خیلی ها غیرقابل باور بود ولی بختیاری جلوتر از النازشاکردوست و مهناز افشار قرار داشته و رتبه اول را کسب کرده است. پرلایک ترین پست مهنازافشار عکسی ازفرزند تازه متولدشده اش است که نه هزارلایک خورده است.

اینکه حدود ۵۸۰ هزارنفر از کاربران اینستاگرام عقیده دارند که بهترین مجری برای دنبال کردن در این شبکه مجازی «جناب خان» است، یک تصمیم شخصی - شاید هم جمعی- است! اما اگر از مجری عروسکی محبوب اینستاگرام عبور کنیم؛ احسان علیخانی با اجراهای پرطرفدارش در ماه عسل هم نتوانسته رتبه نخست را از اینستاگرامی ها بگیرد وبا هزاروششصدهزار دنبال کننده بعد از داریوش فرضیایی۳۳۷ هزارتایی وعلی ضیا ۲۰۰ هزارتایی قراردارد.

امیرمحمدمتقیان مجری نوجوان برنامه های عمو پورنگ هم هزاروچهارصد فالوئر دراینستاگرام دارد. نکته جالب اینکه یکی از پرکامنت ترین عکس های امیرمحمد که ۱۲هزار کامنت به همراه داشت مربوط می شود به عکس او درملاقات با رهبری. امیرمحمد برای این عکس نوشته است «یک روز به یاد ماندنی...»

بین ورزشی ها و بویژه فوتبالیست ها اگر کسی غیر از  علی کریمی ۴۰۰ هزار فالوئر داشته باشد، عجیب به نظر می رسد. اگرچه تازه واردها و جوان هایی همچون پیام صادقیان و مهدی طارمی با ۲۰۰ هزارفالوئر  و اختلافی کم بالاتر از علی دایی قرار گرفته اند، اما حضور علیرضا حقیقی در رتبه دوم نشان می دهد که عملکرد خوب او در جام جهانی و بی حاشیه بودنش در سال‌های اخیر چشم ۳۰۰ هزار و ۶۰۰ نفر از کاربران اینستاگرام را گرفته است.

علیرضا حقیقی که فقط یک نفر را دنبال می کند و آنهم «موسسه محک» است تقریبا کم کار به نظر می رسد و ۷۱پست اینستاگرامی اش بیشتر موضوعات شخصی و فوتبالی دارد اما نوبتی هم که باشد، بعد از دو پرسپولیسی نوبت کاپیتان سابق و محبوب استقلالی ها فرهاد مجیدی است که در رتبه سوم چهره های ورزشی اینستاگرام قرار دارد.

عالم خواننده ها هم جذابیت های خودش را دارد و طرفداران خاص خودش را. امیر تتلو یک میلیون و هشتصد هزار نفر را با میانگین روزی ۲ پست به صفحه اینستاگرامش کشانده است تا پرکارترین خواننده ی زیرزمینی اینستاگرام باشد. البته در بین مجوزدارهایی چون سیروان خسروی با ۹۰۰ هزار وبنیامین بهادری با حدود ۷۰۰ هزار دنبال کننده هم وجود دارند. نکته جالب درمورد این سه نفر این است که تتلو و بنیامین هرکدام حدود ۷۰۰هزارنفر را دنبال می کنند که خیلی از آنها کاربران معمولی اینستاگرام با کمتر از هزار دنبال کننده هستند. سیروان خسروی هم متذکرشده که همه عکس‌های اینستاگرامش را خودش می گیرد و یک نرم افزار از خودش هم برای کاربران ios و اندروید معرفی کرده است!

حضور سیاسیون در فضای مجازی آنقدر حساس است که اکثر صفحات آنها توسط یک ادمین گردانده می شود و به جز واکنش های رسمی و عادی، خبر خاصی در این صفحات نیست. اما با این حال طبیعی به نظر می رسد که صفحه رئیس جمهور یک کشور با بیش از ۳۸۰ هزار دنبال کننده، در رتبه اول به لحاظ اقبال کاربران باشد. ادمین صفحه حسن روحانی فقط صفحه رسمی مربوط به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با همان نام معروف khamenei.ir را فالو کرده است.

وزیرامورخارجه، محمدجواد ظریف هم با اختلاف ۳۰ هزار فالوئر کمتر در رتبه دوم است. نکته جالب در میان چهره های سیاسی حضور وحیدیامین پور در میان ده نفر اول بیشترین دنبال کننده سیاسی است. با توجه به اینکه او تابه حال مسئولیت سیاسی هم نداشته و صرفا به عنوان کارشناس سیاسی در رسانه ها حاضر می شود، تعداد فالوئر های او قابل توجه است.  یامین پور ۷۸ هزار دنبال کننده دارد و پرکامنت ترین عکس او؛ تصویری در رابطه با شادی مردم در خیابان ها بعد از توفق وین است که ۱۴۰۰نفر درباره آن عکس باهم بحث کرده اند.

اما هستند کسانی هم که به خاطر نسبت هایشان با افراد سیاسی یا دیگر افراد مشهور صفحات مجازی پر رونقی دارند. سیداحمدخمینی فرزند سیدحسن خمینی، به خاطرهمین نسبت پدرو پسری و انتشار تصاویر خاص از پدرش یک و نیم میلیون دنبال کننده دارد و با میانگین هفته ای ۴ عکس و ۴هزار لایک در هر عکس، حسابی معروف شده است.

صفحات مجازی روحانیون اغلب توسط طرفدارن آنان راه اندازی و اداره می شود اما اتفاقا محبوب ترین پیج میان روحانیون و چهره های مذهبی توسط صاحب صفحه اداره می شود. «شهاب مرادی» با ۱۶۵ هزار فالوئر محبوب ترین روحانی اینستاگرام است. محمدرضا زائری نیز اگرچه از نظر دنبال کننده از صفحاتی چون «آیت الله بهجت» «شیخ حسن انصاریان» و «علیرضا پناهیان» پایین تر است اما مانند شهاب مرادی مسئولیت صفحه اینستاگرامش برعهده خودش بوده و با طرح موضوعات بعضا جنجالی و پربحث حضور پررنگی در اینستاگرام دارد.

مداح ها هم در همین طیف مذهبی جا می گیرند. سیدمجید بنی فاطمه، محمدرضا طاهری و حاج منصور ارضی در رتبه های اول تا سوم این جدول مداحان معروف هستند. نکته جالب درمورد مداحان استفاده از عکس های شخصی درصفحه اینستاگرامشان است. به عنوان مثال پرکامنت ترین پست محمدرضا طاهری مربوط به حضور وی و حاج محمود کریمی در باشگاه بدن سازی است!

 

 

***فرزندخواندگی تحمیلی به یک حاجی بوشهری!

 

انتشار عکس یادگاری یک زوج بوشهری با کودکی سیاه‌پوست شایعه‌ای عجیب را برای این زوج رقم زد که با گذشت زمان بالاخره واقعیت ماجرا مشخص شد.

بتازگی تصویری از یک زوج بوشهری توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که ادعا می‌کند این زوج  سرپرستی یک پسربچه آفریقایی که پدر و مادر خود را در فاجعه منا از دست داده بر عهده گرفته‌اند، براساس این مطلب کذب این مرد در چند روز اخیر به عنوان یک قهرمان در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود.

انتشار عکس یادگاری این زوج بوشهری با کودکی سیاه‌پوست موجی از ابراز احساسات بی‌سرانجام را متوجه این زوج کرده بود که اما با گذشت زمان بالاخره واقعیت ماجرا مشخص شد.

براساس پیگیری‌های انجام شده توسط خبرنگار فارس، این زوج از کاروان استان بوشهر با شماره 16133 هستند و به گفته عبدالرسول میگلی نژاد مدیر کاروان این زوج این عکس جلوی در یکی از هتل‌های عربستان سعودی گرفته شده و این زوج این کودک را به فرزندخواندگی قبول نکرده‌اند.

مهدی صداقت جانشین مدیر حج و زیارت استان بوشهر نیز امروز فرزند خواندگی کودک آفریقایی از سوی زوج بوشهری را تکذیب کرد. وی همچنین یادآور شد که: «ورود و خروج از کشورها دارای شرایط و قوانین خاصی است و با مطالب مطرح شده در شبکه های اجتماعی در خصوص فرزندخواندگی یادشده منافات دارد».

 

***دختری که بخاطر پدرش گاو می‌شود

نوجوانی ۱۵ ساله اهل ایالت آنهویی چین چند ماه است لباس گاو می‌پوشد تا هزینه درمان پدر فلجش را تامین کند.

هائو دانگ دانگ 15 ساله اهل ایالت آنهویی چین که از کسب هزینه درمان پدر بیمار خود ناامید شده بود، 3 ماه است که لباس گاو می‌پوشد و به ازای 5 یوآن روی کمر خود به مردم سواری می‌دهد. با این‌حال مردم محلی هِفی او را به کلاه‌برداری متهم کرده‌اند.

اما خبرنگارن به خانه وی رفتند و عکس‌هایی از او در کنار پدر فلجش انداختند و مشخص شد که وی تمام این مدت حقیقت را می‌گفته است. هائو می‌گوید: پدرم هرماه برای مداوای پزشکی به 5000 یوآن نیاز دارد. خواهر و برادرم هم باید به مدرسه بروند. کارت شناسایی مخصوص کار هم ندارم بنابراین مجبورم گدایی کنم ولی برای اینکه مردم حرفم را باور کنند گاهی پدرم را با خودم می‌آورم. بااین‌حال همیشه بسیار تحقیرشد می شوم و آزار می‌بینم.

پدر این نوجوان سابقاً کشاورز بود اما در پی صدمه‌ای که به کمرش وارد شد از سال 2000 به شهر نقل‌مکان کرد تا مغازه‌ای راه بیندازد. سال 2014 به همراه همسرش به یک مغازه موبایل فروشی رفت که حراجی زده بود، اما در ازدحام مغازه با یکی از کارکنان درگیر شد که در طی آن ستون فقراتش دچار شکستگی شد و کمرش آسیب بسیار زیادی دید. سه ماه پیش که مادر خانواده زیر فشارهای شدید دوام نیاورد، خانه را ترک کرد و از آن زمان هائو به‌عنوان بزرگ‌ترین فرزند خانواده سرپرستی پدر و دو خواهر کوچکش را بر دوش می‌کشد.

 

***سناریوهای جدید واشنگتن برای عدم اجرای برجام

عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان گفت: واشنگتن سناریوهای مختلفی را برای سنگ اندازی در مقابل اجرای برجام در ماه‌های آینده آغاز کرده‌ است.

فواد ایزدی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان اظهار داشت: نمایندگان مجلس آمریکا درصددند با تصویب طرحی تازه، راه را برای برداشته شدن تحریم‌ها علیه کشورمان ناهموارتر کنند.

وی افزود: در سنای این کشور نیز جمهوریخواهان تلاش‌های تازه‌ای را برای به نتیجه نرسیدن برجام آغاز کرده‌اند که به‌ نظر می‌رسد همه این سنگ‌اندازی‌ها، آغازی بر فرآیندی باشد که عمل نکردن واشنگتن به تعهدات خود را نشانه رفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان با اشاره به اقدامات واشنگتن برای دوران بعد از اوباما گفت: تلاش‌های تازه مخالفان برجام در آمریکا گرچه به‌دلیل استفاده احتمالی باراک اوباما از ابزار وتو، ممکن است در شرایط کنونی مانعی جدی در برابر برجام به‌شمار نیاید، ولی از آنجا که طبق برجام، تحریم‌ها نه لغو، بلکه تعلیق می‌شود، طرح‌ها و مصوبات مخالفان برجام در کنگره آمریکا نشان می‌دهد چنین اقداماتی می‌تواند در آینده دردسرساز شود.

ایزدی افزود: از یاد نباید برد که مخالفان برجام در واشنگتن، نیروهای قدرتمندی را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر به‌دلیل دفاع باراک اوباما از برجام قدرت مانور زیادی ندارند، اما آنها منتظرند تا نزدیک به یک سال دیگر که دوره ریاست‌جمهوری اوباما به پایان می‌رسد، تلاش‌های خود را برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه کشورمان از سر بگیرند.

وی اضافه کرد: این مخالفان البته با بخش‌هایی از برجام که شامل محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران یا تشدید نظارت‌ها می‌شود، مشکلی ندارند بلکه در نظر دارند تا یک سال دیگر که از یک‌سو ایران به این تعهدات خود عمل کرد و از سوی دیگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با حساسیت‌هایی احتمالا کمتر از اوباما نسبت به برجام به قدرت رسید، آن‌گاه در برابر اجرای تعهدات واشنگتن مانع‌تراشی کرده و با کاهش دغدغه نسبت به برنامه هسته‌ای ایران به‌دلیل اجرای تعهدات کشورمان، مانع از آن شوند که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

ایزدی تاکید کرد: متاسفانه در چنین شرایطی دست ایران خالی است و به‌دلیل اجرای تعهدات ایران و عمل نکردن طرف مقابل به اجرای تعهداتش، دچار زیان خواهیم شد و برای همین است که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند اگر قرار بر لغو تحریم‌های ایران نباشد، معامله‌ای در کار نخواهد بود.

 

***اخراج دانشجوی محجبه از کلاس به جرم پوشیدن چادر

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانشجوی محجبه را به دلیل داشتن پوشش چادر از کلاس اخراج کرد.

بکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دختر محجبه دانشجو را به دلیل داشتن پوشش چادر از کلاس درس اخراج کرد.

این دختر دانشجوی رشته پزشکی که برای شرکت در کلاس درس فیزیولوژی حاضر شده بود با خواست گستاخانه استاد مبنی بر برداشتن چادر از سرش مواجه می‌شود که پس از امتناع، ازکلاس اخراج می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بهانه اجباری بودن روپوش آزمایشگاه اصرار بر برداشتن چادر می کند و دختر دانشجو در حالی که روپوش آزمایشگاه را نیز پوشیده است با کنایه های استاد مذکور و در نهایت اخراج خود از کلاس مواجه می شود.

این اقدام ضد اخلاقی و ضد دینی استاد دانشگاه کرمانشاه که بیشتر به سلب آزادی اعتقادات دینی در کالج های فرانسه شبیه است در حالی است که بسیاری از دانشجویان محجبه رشته های پزشکی با پوشش کامل چادر در کلاسهایی که عموما مختلط هم هستند حاضرمی شوند.

این اهانت و گستاخی روشن استاد مذکور باید توسط روسای دانشگاه و مراجع ذیربط پیگیری شده تا از تکرار آن جلوگیری شود.

 

***مردم همچنان منتظر نتیجه مذاکرات هستند

منتجب نیا عنوان کرد: ما باید ضمن اینکه بر برداشته‌شدن تحریم‌ها اصرار داشته باشیم و همه علاقه‌مند هستیم هرچه زودتر تحریم‌ها برداشته و توافق اجرائی و عملیاتی شود، باید بدانیم مسیری وجود دارد که اجتناب‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی طی مطلبی در روزنامه شرق نوشت: امروز مردم ما به‌خوبی آگاه هستند که تحریم‌ها چگونه آغاز شد و ما چرا به این مرحله رسیدیم. در دولت گذشته زمانی که شعارهای تند توسط مسئولان اجرائی داده می‌شد و باوجود اینکه بارها صاحب‌نظران دلسوز به مسئولان یادآوری کردند دست از این روش بردارند اما این رفتارها ادامه پیدا کرد تا در نتیجه پرونده هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به شورای امنیت سازمان‌ملل منتقل شد و در آنجا هم در ادامه همان تحریک‌ها پرونده ایران در فصل هفتم قرار گرفت. در آن زمان هم برخی دلسوزان وزارت خارجه از سیاسیون می‌خواستند تذکرات لازم را به دولت بدهند تا پرونده ذیل فصل هفتم قرار نگیرد زیرا این مرحله به‌سادگی قابل‌عبور نبود. با وجود این،‌ اعتنایی به این صحبت‌ها و تذکرات نشد تا به این مرحله رسیدیم.

 چنانچه روند دولت گذشته ادامه پیدا می‌کرد و دکتر حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب نمی‌شد ما باید تاوان‌های بسیار دیگری را می‌پرداختیم. شعار واقع‌بینانه دکتر روحانی درباره چرخیدن هم‌زمان سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم در کنار فرمایش مقام معظم رهبری درباره نرمش قهرمانانه کارساز افتاد. شعار نرمش قهرمانانه فضای تازه‌ای برای پیشبرد مذاکرات ایجاد کرد و در این فضا دولت یازدهم، وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده به‌ویژه شخص دکتر محمدجواد ظریف در یک‌سال‌ونیم گذشته برای به‌ثمررسیدن مذاکرات به معنای واقعی کلمه مجاهدت کردند.

 لازم به ذکر است تیم مذاکره‌کننده بسیار با دقت و ضمن درنظر‌گرفتن منافع ملی مذاکرات را دنبال کردند به‌طوری‌که امروز خطرات دفع شده است و از پیچ خطرناکی که امنیت ما را سلب می‌کرد، عبور کردیم. حالا باید بدانیم با وجود اینکه شعار برداشته‌شدن تحریم‌ها، شعار درستی است و باید بر آن پافشاری کنیم اما نگاه واقع‌بینانه این است که تحریم‌ها یک نوع نیست؛ بعضی از آنها توسط اتحادیه اروپا، برخی توسط کنگره و کاخ سفید آمریکا و برخی دیگر توسط شورای امنیت به کشور ما تحمیل شده‌اند. بنابراین تحریم‌ها یکدست نیست و هرکدام سازوکاری دارد که باید برای رفع، قواعد و قوانین خاص خودش را طی کند.

 از طرفی در داخل کشور اقلیتی وجود دارد که با توافق، موافق نیستند و به‌هردلیلی می‌خواهند روند گذشته ادامه پیدا کند و ارتباط ما با غرب، ارتباطی سالم نباشد. البته در آمریکا نیز، هم در داخل کنگره و هم خارج از آن چنین اقلیتی وجود دارند که در برابر آنها مقامات آمریکا تلاش می‌کنند توافق را به کرسی بنشانند و منتقدان را قانع یا کاری کنند که رأیشان کارساز نباشد. اقلیت داخل کشور نیز عموما در مجلس کمر به انتقاد از این توافق بسته‌اند که در نتیجه تلاش‌های آنها کمیسیون برجام تشکیل شد که البته اکثریت آن را منتقدان دولت تشکیل می‌دهند.

 دراین‌میان صداوسیما هم که باید بی‌طرف باشد، متأسفانه موضع‌گیری مشخصی را پیگیری می‌کند. در آمریکا درصورت رأی‌نیاوردن توافق در کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند از حق قانونی خود برای وتو استفاده کند اما در ایران رئیس‌جمهور چنین حقی ندارد و رئیس‌جمهور باید از طریق گفت‌وگو و پاسخ به شبهات، منتقدان را قانع کند.

 بنابراین ما باید ضمن اینکه بر برداشته‌شدن تحریم‌ها اصرار داشته باشیم و همه علاقه‌مند هستیم هرچه زودتر تحریم‌ها برداشته و توافق اجرائی و عملیاتی شود، باید بدانیم مسیری وجود دارد که اجتناب‌ناپذیر است و نباید در این زمینه رئیس‌جمهور یا تیم مذاکره‌کننده را قاصر و مقصر بدانیم. همه ما می‌دانیم که مردمی صبور و شکیبا داریم. مردم تا امروز نشان داده‌اند می‌توانند سخت‌ترین شرایط را تحمل کنند و بی‌قراری نکنند. امروز هم همه می‌دانند موضوع انرژی هسته‌ای موضوعی حساس و جهانی است و درباره آن صبور هستند.

 زمانی ممکن است این صبوری خدشه‌دار شود که منتقدان مردم را تحریک کنند و امروز وظیفه همه روشنفکران و فعالان است که مردم را در جریان قرار دهند. از طرفی همه‌چیز برای مردم شفاف است زیرا مقامات از طرق مختلف، ابعاد مختلف برجام را تشریح کرده‌اند و به‌جرئت می‌توانم بگویم در طول تاریخ چنین شفافیتی در عملکرد هیچ دولت و هیچ تیم مذاکره‌کننده‌ای وجود نداشته است. بارها به پرسش‌ها پاسخ گفته‌اند و هنوز هم حتی پرسش‌های غیرمنطقی را با روی گشاده پاسخ می‌دهند. بنابراین اعتماد مردم نسبت به رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده، اعتمادی همه‌جانبه است و می‌دانند تأخیر در برداشته‌شدن تحریم‌ها نتیجه مشکلات داخلی و خارجی است زیرا مطمئن هستند دولت منتخبشان دارد برداشته‌شدن تحریم‌ها را دنبال می‌کند و کندی کار نتیجه کارشکنی‌های اقلیتی در داخل و خارج است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.