دکتر محسن میرباقری/ استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام - زیارت امام حسین(ع) یکی از پرفضیلت‌ترین زیارات به شمار می‌رود و همه معصومین(ع) بارها و بارها شیعیان را بر اهتمام به زیارت سیدالشهدا(ع) توصیه موکد کرده‌اند.

  ترویج فرهنگ ظلم ستیزی

زیارت امام حسین(ع) علاوه بر آثار روحی، عبادی و معنوی؛ آثار و تبعات اجتماعی و سیاسی ویژه‌ای به همراه دارد که از این روی شیعیان در روز اربعین حسینی این اثر ویژه را به نمایش می‌گذارند.

در چند سال اخیر فرهنگ زیبای پیاده روی اربعین حسینی در میان شیعیان ایران و جهان قوت پیدا کرده و همه عاشقان و دلسوختگان حسینی تلاش می‌کنند همزمان با بیستم صفر از هر نقطه‌ای پای پیاده  از سیدالشهدا(ع) اذن دخول بگیرند و راهی کربلا شوند.

اما این فرهنگ زیبا، تنها یک پیاده روی صرف برای کسب ثواب بیشتر نیست، بلکه پیام‌های بزرگی را به دشمنان اهل بیت(ع) بخصوص سرکردگان امروزی یعنی گروهک‌های تروریستی تکفیری و داعش دارد. پیام امروز همه شیعیان در پیاده روی اربعین، حفظ دستاوردهای عاشورا و تأکید بر ظلم ستیزی و مبارزه با استبداد است.

پیاده روی اربعین، به شیعه هویت می‌دهد و مسیر بالندگی ما در مدار عشق امام حسین(ع) تعریف می‌شود. حضور در اجتماعی میلیونی پیاده روی اربعین فارغ از اینکه اعلان عمومی ظلم ستیزی است، فرصتی است برای تبلیغ فرهنگ شیعه در فضای جهانی و تأکید بر حقانیت امام حسین(ع).

معمولاً هر سال نزدیک به 20 میلیون زائر حسینی برای روز اربعین با پای پیاده خودشان را به کربلا می‌رسانند؛ بنابراین اجتماع بزرگی که می‌تواند ظرفیتی جهت همبستگی شیعیان باشد، به خط مقدم شبهه‌افکنی علیه مذهب اثنی عشری تبدیل شده است که ظرفیت ویژه‌ای را برای نشر و توسعه فرهنگ شیعی پیش روی همه جویندگان حقیقت قرار می‌دهد و از این پس باید نسبت به پیاده روی اربعین اهتمام ویژه داشته باشیم.

نکته دیگر اینکه اجتماع شیعیان و عاشقان حسینی در روز اربعین، ظرفیت ارزشمند انسجام و وحدت را پیش روی ما قرار می‌دهد و امت اسلامی در کنار هم سوگواری می‌کنند. کربلا، نماد وحدت آفرینی است و اربعین این ظرفیت را برای همه مسلمانان ایجاد می‌کند که به دور از نگاه فردی روحیه جمعی خود را تقویت کنند و در مسیر پیاده روی دست یکدیگر را بگیرند. اگر اربعین جایگاه راهبردی در میان شیعیان نداشت، به طور قطع امام صادق(ع) بر آن تأکید نمی‌کردند، ایشان در حدیثی در باب اهمیت پاسداشت اربعین فرمودند: «یکی از نشانه‌های مؤمن (که در این روایت مقصود شیعه است) زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین است.» آن حضرت همچنین تأکید کردند که زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین با پای پیاده انجام شود، ثواب و مرتبه ویژه‌ای دارد. در این روز، زائر پیاده امام حسین(ع) هر قدمی که بر مى‏دارد، یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ شود و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد.

بنابراین پیاده روی اربعین حسینی در شرایط امروز نقش مهم‌تری نسبت به حج دارد و در این روز همه جهان نگاهشان به حرکت شیعیان است، بخصوص اینکه دشمنان در تلاشند تا موج اسلام هراسی را به سمت ایجاد نفاق و رخنه در میان مسلمانان  بخصوص شیعیان هدایت کنند، حضور پرشور ما در اجتماع میلیونی اربعین، به طور قطع راه توطئه چینی دشمنان را سد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.