پیشنهاد سردبیر

گروه معارف/ ساحل عباسی - اربعین حسینی آمده است، اما دل‌ها بسیار پیش از این به استقبال امام عاشقان رفته‌اند. انگاراینجا معلوم نیست میزبان کیست و میهمان چه کسی!

رسانه ها برای بازتاب حضور دلدادگان حسینی «راهبرد خبری» داشته باشند

 اینجا همه دل است و دلدادگان پای در راه دل گذاشته‌اند تا به اربعینی برسند که یگانه اربعین گیتی است. حضوری بس تماشایی که بایدبرای همه چشم ها و دل ها روایت شود. رسانه‌ها باید در این همایش بی‌نظیر نقش آفرین شوند تا به جهانیان نشان دهند تفاوت محتوای آنچه غاصبان و متجاوزان به نام اسلام انجام می‌دهند و این شورحسینی که همه معرفت است و مهربانی .

دکتر امید علی مسعودی، عضو هیأت علمی دانشگاه سوره و استاد یار علوم ارتباطات و مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل در گفت‌وگوی پیش‌رو، وظایف رسانه‌ها را در پوشش خبری اربعین و  تأثیرگذاری آن در برابر تبلیغات ضد اسلامی تبیین کرده است.

 

  به نظر شما راهبرد رسانه‌ها در پوشش خبری راهپیمایی اربعین قابل دفاع است؟

- پوشش رسانه‌ای مراسم بزرگ مذهبی یکی از خطیرترین وظایفی است که رسانه‌های کشورهای اسلامی از جمله ایران برعهده دارند. خوشبختانه در سال‌های اخیر در سطح ملی فعالیت‌های خوبی در پوشش دادن فضاهای عرفانی مناسبت‌های مذهبی صورت گرفته است اما به صورت کلی رسانه‌ها هنوز در ابتدای مسیر قرار دارند.

به نظر می‌رسد دریایی از دلدادگی، سخن و پیام عاشورا و اربعین حسینی هنوز رسانه‌ای نشده است و دریا دریا سخن همچنان بر دل و دیده مردمانی موج می‌زند که از جای جای دنیا در مسیر کربلا دیده به راه می‌سپارند تا آنچه را که دنیا باید بدان برسد بیایند و اگر دنیا به فلسفه قیام امام حسین(ع) و راهپیمایی‌هایی که در روزهای پیش از اربعین به منظور زیارت امام شهیدان صورت می‌گیرد پی می‌برد، بسیاری از فجایع تاریخی و ظلم‌هایی که دامن بشریت را آلوده کرده به وقوع نمی‌پیوست.

متأسفانه جای خبرنگارها در روزهای اخیر پشت سفارت عراق خالی بود. گفت‌وگو و همنشینی با جوانان و میانسالانی که به امید گرفتن روادید در هوای سرد انتظار می‌کشند، به نوبه خود بسیار جالب و دیدنی است. این امید حتی در صورت دریافت نکردن روادید ناامید نمی‌شود؛ بسیاری از مردمی که موفق به دریافت روادید از سفارت عراق نشده‌اند، با امید روانه مرز شده‌اند تا بتوانند ویزای دلدادگی و عاشقی امام سلحشوران را از آنجا دریافت کنند. آیا انعکاس رفتار، انتظار و امیدهایی به این زیبایی نیاز امروز مردم دنیا و رسانه‌ها نیست؟ متأسفانه رسانه‌ها به انعکاس چنین فضاهایی توجه زیادی نداشته و حتی می‌توان گفت راهبرد خبری قابل توجهی در این باره اتخاذ نکرده‌اند. با اینکه عراق به لحاظ امنیتی مشکلات بسیاری دارد و گروه‌های تروریستی در این کشور فجایع بسیاری را رقم زده‌اند، آیا گذشتن از جان و بی‌باکی برای رهسپاری به دیار یار بهترین سوژه برای نشان دادن عظمت روحی اسلام و شیعیان در دوره‌ای نیست که اسلام ستیزی و شیعه هراسی دستاویز غرب و مرتجعان منطقه شده است ؟

 

  تفاوت رسانه‌ها در کشورهای معتقد به اصول اسلامی با کشورهای غیرمسلمان چیست؟

- رسانه‌های غربی با پشتیبانی مالی شرکت‌های بزرگ چند ملیتی به سمت تبلیغات و پوشش خبری آنچه  می‌خواهند حرکت می‌کنند. دو نویسنده آمریکایی در کتابی 500 صفحه‌ای که تاکنون ترجمه نشده است به این مساله اشاره کرده‌اند که چه کسانی و با چه اهدافی مالک بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان از جمله سی.ان.ان و...هستند. رسانه‌ها تضمین کننده منافع بزرگ سرمایه داران غربی هستند. «هرتسل»
 پایه گذار جنبش صهیونیسم می‌گوید: ما جمعیت کوچکی هستیم، بنابراین برای  تسلط بر دنیا باید ثروتمند بوده و  ثروت جهان را از آن خود کنیم. برخی چنین مطرح می‌کنند که ثروتمند شدن با کار و تلاش محقق می‌شود؛ اما «هرتسل» معتقد است با تسخیر افکار عمومی می‌توان ثروت جهان را از آن خود کرد. مالکیت رسانه‌ای در آمریکا تا چند سال پیش بسیار سخت بود، اما با توجه به کارکردها و تأثیرگذاری رسانه ها، شورای مالکیت رسانه‌ها در آمریکا با امتیازدهی بیشتری امکان مالکیت رسانه‌ای را با نام خصوصی سازی  برای افراد بیشتری فراهم کرده است.

 

  رسانه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بزرگ مذهبی اربعین چگونه می‌توانند در راستای پیشبرد اهداف اسلام متعالی اعتدالگرا بر جوانان داخلی و خارجی که تشنه حقیقت هستند، تأثیر بگذارند؟

- دنیای غرب امروز تشنه معنویت است. زندگی در غرب با مادیات و براساس مادیات تعریف می‌شود؛ بنابراین هنگامی که منفعت 
سرمایه داران غربی در میان باشد، جان مردم - حتی اتباع خودشان- ارزشی ندارد، در حالی که حماسه حسینی نشان می‌دهد رهبر و امام یک امت برای سلامت و سعادت یک جامعه از جان خود و عزیزترین افراد خانواده اش می‌گذرد که دیگران را از گمراهی نجات دهد.

تفاوت ارزش‌های اسلامی و غیراسلامی نیازمند تبلیغات مطلوب و مؤثر است و اربعین حسینی بهترین زمان و بستر برای نشان دادن ظرفیت‌های اسلام بخصوص تشیع است. اگر مسؤولان با رسانه‌های خارج در ارتباط باشند و مسیر را برای حضور آن‌ها در عرصه‌های مذهبی چون اربعین باز کنند، نه تنها به ارتقای فرهنگ حسینی و مذهبی نوجوانان وجوانان جامعه ایرانی کمک می‌کند، بلکه جوان‌های سرگردان غربی که تشنه معنویت هستند به مسیر درست هدایت می‌شوند.

رأفت اسلامی و مهربانی مردمی که میزبان زائران امام حسین(ع) هستند گویای این واقعیت است که اسلام یعنی مهربانی دل‌هایی که فرسنگ‌ها راه پیاده می‌روند تا عاشقی را به نمایش بگذارند. بنابراین دعوت از خبرنگاران خارجی در کنار خبرنگاران داخلی می‌تواند بهترین تبلیغ برای نشان دادن عظمت عشق جامعه آزاد لبریز از معنویت، همبستگی و برادری باشد.

انرژی عظیمی که می‌تواند بر بسیاری از بحران‌های منطقه چیره شود و به هدایت بسیاری بینجامد. مارکسیست‌ها سال‌های متمادی به  راهپیمایی بزرگ مائو افتخار می‌کردند، در حالی که فلسفه آن راهپیمایی نیز کسب قدرت بود، در حالی که راهپیمایی اربعین حسینی به مراتب با عظمت و شکوهمندتر از آن راهپیمایی است که به لحاظ فلسفی نیز بسیار متفاوت است و قدرت فردی و اجتماعی مسلمانان را در ترسیم آزادگی و اهمیت  کرامت انسانی به تصویر می‌کشد .

 

  به نظر شما اصلی ترین وظایف دولت‌های ایران و عراق در گسترش فرهنگ حسینی در نمایش عظیم راهپیمایی

اربعین چیست؟

 - به باور من دولت‌های عراق و ایران می‌توانند با دعوت از خبرنگاران خارجی تجلی همبستگی بین شیعیان و اهل سنت عراق را که به زیارت امام حسین (ع) می‌روند به تصویر بکشند، مانند همبستگی که در حج و در هنگام طواف مشاهده می‌شود. در کنار معرفی و رسانه‌ای کردن این تجلی باید به این نکته توجه شود که صدا و سیمای ایران و عراق نباید تنها جنبه احساسی اربعین حسینی را مطرح کنند، بلکه لازم است با حضور کارشناسان، به ابعاد فلسفی و سیاسی این حرکت عظیم مردمی توجه شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.