سبزوار- محسن جعفري رئيس جمهور در پيامي به کنگره بين‌المللي سربداران گفت: زنده نگاه داشتن ياد آزادگاني که براي حق و عدالت جان دادند، ضامن حراست از صلح عادلانه است.

نهضت سربداران با تکيه بر تشيع شکل گرفت

در پيام دکتر حسن روحاني که توسط علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و در مراسم گشايش اين کنگره بينالمللي در سبزوار و در محل تالار استاد محمدتقي شريعتي دانشگاه حکيم سبزواري قرائت شد، آمده است: ايران کهن، تاريخي سرشار از فداکاري و از جان گذشتگيهاي ملتي پويا دارد که در راه استقلال و استواري آن از بذل جان و مال و خونمان دريغ نورزيدهاند. در گستره اين تاريخ ديرپا همواره شيرزنان و دليرمرداني درخشيدهاند که منادي آزادي، آزادگي و خواستار عدالتخواهي و ظلم ستيزي بودهاند.

رئيس جمهور افزود: سرزمين قهرمان پرور ايران در گذر از فراز و نشيبهاي فراوان تاريخ درخشان خود، از روزي که با آغوش باز پذيراي آيين پربرکت اسلام گرديد، درفش کاوياني خود را به گوهر متبرک اين مکتب انسان ساز و صلح انديشه آراسته و با اين تدبير اميدبخش توانسته، خاستگاه انديشههايي باشد که سر بر دار ميسپارند و تن به ذلت نميدهند.

حجت الاسلام والمسلمين روحاني تصريح کرد: در اين ميان طبيعي است که حاکمان زياده خواه ظلم انديش، چنين تفکري را برنتابند و در اين تقابل، نهضتي شکل گيرد که امروز يکي از افتخارات ملي و جهاني کشورمان به شمار آيد. نهضت سربداران با تکيه بر مبناي سترگ تشيع، در حالي شکل گرفت که بخش وسيعي از ايران زير سم اسب فرهنگ ستيزان مغول سنگيني ميکرد و شهر سبزوار دياري که امروز بعد از 700 سال با افتخار اين کنگره بينالمللي را برگزار ميکند، گامي مهم در بازشناسي جنبههاي مختلف آن قيام مردمي بويژه از منظر علمي و پژوهشي برداشته است.

رئيس جمهور همچنين اعلام کرد: اينجانب به سهم خود اين تلاش عالمانه را ارج مينهم و با درود به روان پاک آن آزادگان سرافراز، از دست اندرکاران برگزاري اين کنگره سپاسگزاري ميکنم.

 

  استقرار نخستين حکومت مستقل شيعي توسط سربداران

رئيس مجلس شوراي اسلامي هم در پيامي که توسط دکتر محمدرضا محسني ثاني نماينده مردم سبزوار بزرگ در مجلس شوراي اسلامي قرائت شد، گفت: قيام سربداران در زمان اندکي و با تکيه بر غيرت ايراني- اسلامي، نخستين حکومت مستقل شيعه اثني عشري را بنيان نهاد. حکومتي که مرام و طريقت تشيع، عدالت ورزي و مردمداري را سرلوحه حکومتداري خود قرار داد.

علي لاريجاني افزود: سبزوار شهر ديرينه دوران که همواره راسخ و استوار در ساحت تاريخ پرتلاطم، نامش با شيعه و تشيع قرين ميباشد و به يمن دين باوري و آزادگي بيبديلي که در بن مايههاي وجودياش نهاده شده، بر قلل رفيع ايران اسلامي جاودانه براي هميشه تاريخ ميدرخشد. اين ديار هيچ گاه سر در برابر ظلم خم نکرد، زيرا تاريخ سراسر افتخار اين پهندشت گلگون با اسلام و تشيع پيوندي ناگسستني دارد.

وي تصريح کرد: نخستين خيزش عمومي و مردمي عليه قوم متجاوز مغول در تاريخ ايران، يعني نهضت سربداران در سبزوار قوام گرفت و دوام يافت، نهضتي که دامنهاش شرق خراسان بزرگ را فرا گرفت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين پيام افزود: بدون ترديد برگزاري کنگره بينالمللي هفتصدمين سالگرد نهضت سربداران يک سرآغاز و اتفاق فرهنگي مهم در جهت بازنمايي و بازسازي گذشته دور و تدوين ريشههاي تاريخي هويت امروز به عنوان چراغ راهي براي گام نهادن به دنياي آينده است.

وي افزود: اين همايش بايد به بازشناسي هويت تاريخي سرزمين سبزوار منجر گردد که بيشک دستاوردهاي علمي و تاريخي فعالان اين پهنه، راهگشاي برنامه ريزان در سطوح مختلف استان و کشور نيز خواهد بود.

 

  ظلم ستيزي ايرانيان شهره عالميان

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گفت: آزاديخواهي و ظلم ستيزي ايرانيان در طول تاريخ، زبانزد همگان است و جهانيان معتقدند که ايرانيان در طول تاريخ هيچ گاه در برابر ظالمان سر فرود نياوردهاند و اين مهم نشأت گرفته از خوي ايراني و ديني آنان است.

علي جنتي در حاشيه مراسم افتتاحيه کنگره بينالمللي قيام سربداران در گفتوگو با خبرنگار ما با بيان اينکه بازخواني تاريخ ايران سبب آشنايي نسل جوان با فضايل فرهنگي و ديني ملت ميشود، افزود: در فرهنگ ايرانيان يگانه پرستي، ظلم ستيزي و فرهنگ دوستي از زواياي مهمي است که با بازخواني آن ميتوان به فرهنگ عمومي کشور نيز کمک کرد.

وي با اشاره به اينکه جنبش سربداران از مهمترين جنبشهاي عميق و تأثيرگذار در جهان بوده است، يادآور شد: تاريخ ايران داراي غنا و پشتوانه زيادي ميباشد، ولي اين تاريخ عظيم آن گونه که بايد، مورد کنکاش و بازخواني قرار نگرفته است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: به گواه تاريخ، تشيع در سبزوار به دوران اوليه ورود اسلام به ايران بازميگردد، وجود خاندانهاي شيعي در اين منطقه نشان ميدهد، اين ديار مهد گسترش فرهنگ و مذهب شيعه از همان قرون اوليه اسلام در ايران بوده است.

جنتي اظهار داشت: تاريخ ايران آيينه تمام نماي آينده است، زيرا بازخواني و مطالعه تاريخ منجر به تشخيص معقول نسلهاي آينده کشور از زواياي پنهان اين تاريخ کهن ميشود.

وزير ارشاد همچنين خاطرنشان کرد: اهميت شکل گيري قيام سربداران در گزينش مذهب شيعه است، لذا به جرأت ميتوان گفت، فرهنگ و مذهب تشيع، توسط سربداران در مناطق مختلف ايران از جمله مازندران، کرمان و سمرقند گسترش يافت و مردم شرق ايران را با اين مذهب آشنا کرد.

وي گفت: سربداران با گزينش تشيع اسلامي به فرجامي توأم با عزت رسيدند. اين قيام در دوراني شکل گرفت که قوم خودکامه مغول با وحشيگري و خونريزي بر روح کياني و فرهنگ ايراني ما تاخته بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه کرد: استقامت سربداران و قيام تاريخي آنان اين روح کياني و مذهبي را در کشور زنده کرد و حرکتي منحصر به فرد و جاودانه بود که بازگشايي زواياي پنهان آن جوانان ما را با استقامت ايرانيان آشنا ميکند.

جنتي با اشاره به تهيه و پخش سريال سربداران در دوران جنگ تحميلي گفت: پخش اين سريال در اوج دوران دفاع مقدس سبب شناخت هر چه بيشتر ايرانيان نسبت به قيام سربداران و عمق نفوذ آن در افکار عمومي شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: سبزوار داراي ستارههاي درخشاني در تاريخ، فرهنگ، فلسفه و فقه ايران است، لذا پيشنهاد من به مسؤولان اين ديار برگزاري کنگرهاي در هر دو سال براي همين بزرگان و فرهيختگان است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در حد توان در کنار مردم و مسؤولان سبزوار در برگزاري اين کنگرهها کمک ميکند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.