پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین؛ تایید خارج شدن قلب راکتور اراک و وعده اجرای برجام و همچنین دستگیری و آزاد شدن ملوانان آمریکایی؛ دو خبر مهم روزنامه های امروز کشور هستند.

 از "تحقیر ماشین جنگی آمریکا" و "خدا قوت به سپاه" تا "اجرای برجام روز یکشنبه"

اجرای برجام روز یکشنبه

روزنامه "قدس" در تیتر یک خود نوشت: "عراقچی با تایید خارج شدن قلب راکتور اراک خبر داد: وعده اجرای برجام شاید دو روز دیگر"

این روزنامه می نویسد: "تحریم هایی که باقی می مانند بسیار کمتر از تحریم هایی است که برداشته می شوند. شاید حدود 80 درصد تحریم ها مرتبط با موضوع هسته ای هستند که برداشته می شوند."

روزنامه "ایران" نیز با بیان اینکه "موعد اجرای برجام فرا رسید" می نویسد: "رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اعلام این که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا روز جمعه به راستی‌آزمایی‌های خود درباره ایران خاتمه و گزارش خود را ارائه می‌دهد»، خبر داد که «طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه هفته آینده به آخر خط می‌رسیم و روز اجرایی شدن برجام را اعلام می‌کنیم.»"

روزنامه "آفتاب یزد" هم در این خصوص نوشت: "اجرای برجام روز یکشنبه"

***

سپاه زهرچشم‌گرفت

روزنامه "قدس" تیتر "تحقیر ماشین جنگی آمریکا در حضور ناو «ترومن»" را برای خبر بازداشت ملوانان آمریکایی انتخاب کرده است.

 

روزنامه "وطن امروز" با بیان اینکه "10 تفنگدار آمریکایی دستگیر شده در آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس با رایزنی‌های دیپلماتیک رهاسازی شدند"، در تیتر یک خود نوشت: "خدا قوت به سپاه"

این روزنامه نویسد: "درست در ساعاتی که رسانه‌های ایران در حال پیگیری خبر خروج قلب رآکتور آب سنگین اراک بودند و نگرانی‌ها به خاطر سرعت دولت در اجرای تعهدات خود در برجام بدون توجه به تحریم‌های جدید آمریکا مطرح می‌شد؛ یک اتفاق بزرگ در خلیج‌فارس در حال وقوع بود. درحالی که در ایران آخرین حلقه از زنجیره تعهدات ایران در برجام در حال اجرا بود و پس از فردو و اراک و انتقال ذخایر، با قلب رآکتور اراک، بزرگ‌ترین عقب‌نشینی هسته‌ای تاریخ در حال وقوع بود؛ تفنگداران آمریکایی در اقدامی مشکوک وارد آب‌های سرزمینی ایران در خلیج‌فارس شدند."

 

روزنامه "کیهان" نیز از "تحقیر پدرخوانده شیخ نشین‌ها در خلیج فارس" نوشت. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "آمریکا تست‌کرد/سپاه زهرچشم‌گرفت"

کیهان می نویسد: "ورود تفنگداران آمریکایی آن هم در شرایطی که چند روز دیگر برجام به احتمال زیاد اجرایی خواهد شد این گمانه را در افکار عمومی و رسانه‌های بین‌المللی ایجاد کرد که آمریکا به دنبال تست واکنش ایران است و بازداشت تفنگداران متجاوز آمریکایی نشان داد که جمهوری اسلامی در حفاظت و حراست از امنیت ملی و تمامیت ارضی و آب‌های سرزمینی خود تعارف نداشته و قاطعانه برخورد می‌کند.

پاسخ قاطعانه ایران به متجاوزین، شیخ‌نشین‌های خلیج فارس را که این روزها به دنبال نشان دادن نمایش مقابل ایران هستند را  به این نتیجه خواهد رساند که آنها عددی محسوب نمی‌شوند و ایران پدرخوانده این شیخ‌نشین‌ها را تحقیر کرده است.

گفتنی است بازداشت تفنگداران آمریکایی در شرایطی صورت گرفت که اوباما رئیس جمهور آمریکا در نطق سالیانه خود گفته بود که هیچ کس جرات برخورد و یا حمله به آمریکا را ندارد و دستگیری ملوانان آمریکایی آن هم همزمان با نطق اوباما به گفته سناتور تام کاتن آمریکا را تحقیر کرد."

 

روزنامه "جوان" هم در مطلبی تحت عنوان "تفنگدارها عذر خواستند و رهاسازی شدند" نوشت: "دو شناور رزمي امريكايي كه با 10 تفنگدار وارد آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران شده و به دست يگان‌هاي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي توقيف شده بودند، پس از عذرخواهي تفنگدارها در آب‌های آزاد رها‌سازی شدند."

 

روزنامه "ایران" از رایزنی‌های شبانگاهی جان کری و ظریف تا تدبیر فرماندهان نظامی نوشته است. در مطلبی با عنوان "آغاز و پایان بازداشت 10 نظامی امریکایی"

این روزنامه از "قدردانی کری از مقامات ایران" می نویسد: "به دنبال آزاد شدن 10 ملوان امریکایی که به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند، وزیر خارجه امریکا از مقامات کشورمان به‌دلیل همکاری در حل سریع موضوع ملوانان امریکایی تشکر کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مایلم تشکر خود را از مقامات ایرانی به‌دلیل همکاری آنها در حل سریع موضوع آزادی ملوانان امریکایی ابراز دارم.»"

 

روزنامه "قانون" نیز از تکیه به دیپلماسی در اوج اقتدار نوشته است. این روزنامه تیتری کنایه آمیز در این خصوص دارد و در مطلبی با عنوان "ملوانان بدون کت و شلوار آزاد شدند" نوشت: "حوه برخورد سنجيده با اين واقعه نشان داد مشكلات به وجود آمده را مي‌توان به راحتي با كمي‌تدبير و تامل حل و فصل و از تبديل آن به يك بحران بزرگ جلوگيري كرد.ولي اينكه برخي در اين كشور هستند كه حتي تلاش مي‌كنند فرصت‌هاي موجود را نيز به تهديد براي نظام جمهوري ‌اسلامي تبديل كنند بسي جاي درنگ است. از سوي ديگر اين چهره‌رحماني نظام اسلامي به جهانيان فهماند كه اگر طرف مقابل ايران با احترام برخورد كند، بدون شك پاسخي جز احترام از حاكميت دريافت نخواهند كرد. اين حادثه پيامي را به نظام بين‌الملل مخابره كرد، ايران به جماعت تندرو كه به سفارتخانه‌ها حمله مي‌كنند خلاصه نمي‌شودو اين رويدادتفاوت‌هاي دو سبك ديپلماسي را هم به نمايش گذاشت يكي اينكه ملوانان را با احترام و اقتدار و ديگري آنكه آنان را بعد از تحمل هزينه‌هاي سياسي با كت وشلوار رها مي‌كند."

 

روزنامه "شرق" نیز با بیان اینکه "ملوانان دستگیرشده آمریکا آزاد شدند"، تیتری به این شرح دارد: "پایان ٢٠ ساعت التهاب در خلیج‌فارس"

این روزنامه می نویسد: "«فارس» که اطلاعاتش بیشتر از سایر خبرگزاری‌ها بود، در همان خبر اول محل دستگیری را اطراف جزیره «فارسی» در خلیج‌فارس اعلام کرده بود."

روزنامه "شرق" در خصوص "جزیره فارسی" می نویسد: "جزیره «فارسی»، جزیره‌ای که در ساعات گذشته در صدر اخبار دنیا قرار گرفته بود، دورترین نقطه جغرافیایی ایران محسوب می‌شود. جزیره فارسی درفاصله ١٠٠کیلومتری خاک ایران، یعنی جنوب‌غربی جزیره خارک قرار گرفته است و زیر‌نظر استانداری بوشهر اداره می‌شود. این جزیره، حد فاصل مرز ایران و عربستان است و در این جزیره تأسیسات نفتی وجود دارد؛ آن‌گونه که این جزیره مانند بعضی دیگر از جزایر خلیج‌فارس به‌سبب بی‌آبی و دوری از ساحل و مسیر کشتیرانی بین‌المللی، کمتر مورد‌توجه بوده است. جزیره «فارسی» ساکن دائم ندارد و در‌حال‌حاضر استانداری بوشهر اجازه ورود هرکسی را به این جزیره نمی‌دهد."

 

روزنامه "آفتاب یزد" تیتر "تشکر آمریکا از ایران" را برای این خبر انتخاب کرده است. گفتنی است ساعاتی بعد از آزادی ملوانان آمریکایی، مقام های ارشد کاخ سفید از ایران قدردانی کردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.