نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از توافق هسته‌ای و اجرای برجام کشورهای اروپایی تاکنون برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده‌اند، بلکه تنها دنبال فروش کالا به ایران و نجات کارخانجات ورشکسته خود هستند.

کشورهای اروپایی تاکنون برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده‌اند/ آپاندیس اقتصاد ایران در حال ترکیدن است/ با رکود بی‌سابقه‌ مواجهیم

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: برجام معجزه اقتصادی نمی‌کند، چرا که با اجرای برجام تنها 13 درصد از تحریم‌ها رفع می‌شود و مابقی تحریم‌ها کماکان به قوت خود باقی است.

وی تصریح کرد: تمام تحریم‌های ایران یک پکیج بزرگی است که عمده آن مربوط به مسائل حقوق بشر، تروریسم، مسائل موشکی ایران است و تنها 13 درصد تحریم‌ها به مسائل هسته‌ای باز می‌گردد.

*رفع تحریم‌های مد نظر در برجام نمی‌تواند نقش چندانی در اقتصاد کشور ایفا کند

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع تحریم‌های مد نظر در برجام نمی‌تواند نقش چندانی در اقتصاد کشور ایفا کند، بیان داشت: نسخه شفابخش اقتصاد کشور عمل به الزامات اقتصاد مقاومتی است.

سلیمی با تاکید بر اینکه دولت و مسئولان نباید کشور را معطل کرده و منتظر صدقه خارجی‌ها بمانند، گفت: ایران کشوری توانمند بوده و در زمره 17 اقتصاد برتر دنیا قرار دارد، اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است به طوری که کشورهای دنیا نمی‌توانند از این اقتصاد چشم‌پوشی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت‌های فراوانی در داخل وجود دارد که بخش اعظمی از این ظرفیت‌ها مغفول مانده است و می‌توان گفت شکوفایی اقتصاد ایران نیازمند اراده جدی مسئولان برای استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و تلاش در راستای مثبت کردن طراز خارجی سرمایه‌گذاری، جدا کردن اقتصاد از وابستگی به اقتصاد تک محصولی، حمایت جدی از تولید، افزایش نرخ بهره‌وری و افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی با بازارهای جهانی را از الزامات اساسی در راستای شکوفایی اقتصاد کشور عنوان کرد.

سلیمی با تاکید بر اینکه در بخش پولی و بانکی کشور به شدت نیازمند تحول است، گفت: برای نجات اقتصاد کشور به شدت به تحول در حوزه نظام پولی و بانکی کشور و حضور قوی‌تر گروه‌های اقتصادی و مردم در بورس نیاز است.

وی افزایش قدرت پول ملی را از دیگر نیازهای اقتصاد کشور دانست و خاطر نشان کرد: مسئولان بدانند امروز نباید به کشورهایی که در دوران تحریم سر ناسازگاری با ایران داشتند، هدیه داد، چرا که آنان باید هزینه رفتارهای خود را در برابر ایران بپردازند.

*قرار دادن بازار کشور در اختیار کشورهایی که در دوران تحریم با ایران لجاجت می‌کردند، کار پسندیده‌ای نیست

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم ایجاد تحول در حوزه گمرک تاکید و اظهار کرد: قرار دادن بازار کشور در اختیار کشورهایی که در دوران تحریم با ایران لجاجت می‌کردند، کار پسندیده‌ای نیست، باز گذاشتن بازار به سمت واردات بی‌رویه این کشورها نیز حرکت درستی نیست و نباید آن را انجام داد.

سلیمی اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود کشور در بخش تولید کالا آن است که یارانه تولید در اختیار تولید کنندگان قرار نمی‌گیرد تنها یارانه مصرف پرداخت می‌شود که این مشکل جدی است و باید هرچه سریع‌تر درمان شود.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه اقتصاد بیمار امروز ایران به جراحی فوری و اورژانسی نیاز دارد و نباید بیش از این معطل کرد، ادامه داد: اقتصاد ایران همچون آپاندیس بیمار در حال ترکیدن است که اگر هرچه سریع‌تر جراحی نشود، صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته و مشکلات را حادتر خواهد کرد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در شرایط فعلی از مسئولان ذی‌ربط انتظار می‌رود مشکل بیکاری و رکود را در کشور حل کرده و رونق را به اقتصاد کشور بازگردانند.

*ایران با رکود بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند

سلیمی تاکید کرد: امروز ایران با رکود بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ کشور دست و پنجه نرم می‌کند و می‌طلبد رونق را به کشور بازگرداند.

وی با بیان اینکه نباید نگاه به دست خارجی‌ها داشت، بیان کرد: مسئولان می‌توانند با اندکی برنامه‌ریزی رونق را به اقتصاد کشور بازگردانند، به شرطی که دارایی‌های بازگردانده شده به کشور بعد از اجرای برجام را صرف واردات نکرده و در مقابل در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند.

*مسئولان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی کُند عمل می‌کنند

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی کُند عمل کردند، بیان داشت: بعد از توافق هسته‌ای و اجرای برجام کشورهای اروپایی تا به امروز برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده‌اند، بلکه تنها به دنبال فروش کالا به ایران و نجات کارخانجات ورشکسته خود هستند.

سلیمی افزود: مسئولان چاره‌ای جز فکر کردن به جذب و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی ندارند، چرا که اجازه نخواهیم داد کشور را تبدیل به بازار مصرف کشورهای خارجی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.